Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

https://www.nettavisen.no/norsk-politikk/strom/krafteksport/stoltenberg-advarte-i-2013-mot-frislipp-av-krafteksport-erna-var-uenig/s/5-95-598326

Daverende Statsminister Jens Stoltenberg  advarte mot frislepp av  strømeksporten  allerede i 2013, men dette vart ikkje fulgt opp da regjeringen Solberg tok over regjeringskontorene.  Strøm blei omgjordt til markedspris, og det handlet om profitt, og økonomi. De sosiale. og økonomiske forskjellene i Norge har komt  heilt utav kontroll under regjeringen Solberg. Regjeringen Solberg innførte m.a.  karentsår for de som gjekk på AAP med den følge av de havnet i eit økonomisk uføre, og AP måtte kjempe igjennom forlengelse av dagpengestøndane for de som har måtte betale den høyeste prisen under pandemien.  Støre og Co sitt valgløfte var at nå  var det "vanleg folk sin tur" og  problema  med strømeksporten har Støre -og Co fått  rett i fanget, medan Solberg og Co  nå ifølge meningsmålinger høster fruktene. av Støre -og Co sin håndtering av dem.

Regjeringen Solberg erklerte pandemien for avsluttet 14 dager før de overlot nøklene til Støre og  hans disipler.  Det var imidlertid en ren bløff ,og   nye resttreksjone måtte igenninnføres imiddelbart rett   inn i Jule-og Nyttårsfeiringen . De  fleste vannmagasiner var også  forlengst  tappet l ned, regjeringen Solberg har avgjordt lagd inn flere "snubletråder".    

Endret av Skybe
Videoannonse
Annonse
Skrevet

AP er nok ikke uskyldige i denne saken. De kan tillate seg å si det som det er når de er i opposisjon og ikke trenger å omgjøre ord til handling i regjeringsposisjon. Men når det er sagt, har Erna og Høyre et minst like stort ansvar for denne katastrofen som AP. Derfor er det ganske utrolig at Høyre nå leder i meningsmålingene, og at så mange vil ha kastet nåværende regjering bare for å få tilbake Erna. Fra asken til ilden.

• Liker 3
Skrevet
Enda en tulling skrev (På 13.8.2022 den 11.56):

AP er nok ikke uskyldige i denne saken. De kan tillate seg å si det som det er når de er i opposisjon og ikke trenger å omgjøre ord til handling i regjeringsposisjon. Men når det er sagt, har Erna og Høyre et minst like stort ansvar for denne katastrofen som AP. Derfor er det ganske utrolig at Høyre nå leder i meningsmålingene, og at så mange vil ha kastet nåværende regjering bare for å få tilbake Erna. Fra asken til ilden.

Partiene bruker problemer mot hverandre for alt det er vert  for sanke  oppsluttning. Når utfordringene står i kø er det nok enklere å vera i opposisjon,  og var slettes ikkje så imponert over  forrige regjering sin måte å  takle  pandemien. Eit ordtak seier at det kan vera greitt å " rydde for egen dør" før ein klager på andre.     

Gjest Frysepinne
Skrevet

Jeg har alvorlig problemer med å skjønne at voksne, oppegående folk juger til meg, så når Anniken Hauglie sier at det er krigen i Ukraina og gasslevereringer fra Russland som er hovedårsaken til de høye strømprisen, ønsker jeg å tro henne.

Men samtidig vet jeg jo at strømprisene økte mye allerede på høsten 2021, før krigen, så det blir vanskelig å skjønne det hun sier, og hvorfor nevner hun ikke dette som en del av historien?  https://www.nrk.no/ytring/selektiv-historiefortelling-fra-giske-1.16071953 

Jeg leser avisene og ser at det er veldig store sprik i historiefortellingene, hun er jo ikke alene om å mene dette.

Er det noen som har en god analyse av dette, uten at det blir så veldig ideologisk?

Skrevet (endret)

Disse folkene forteller den "sannheten" som passer dem, og deres agenda best. Det er alltid noe en kan skylde på / bortforklare.

Denne utviklingen hadde begynt før krigen. Hadde nordmenn fortsatt hatt demokrati og folkestyre så hadde vi aldri godtatt at disse kablene ble bygget under nesen på oss uten garantier og politikk som sikrer norske forhold først. Norge er et land med 5 mill, som nå skal kobles sammen mer og mer mot kontinentet som har 500mill mennesker som alle har (hatt) dyrere strøm enn oss. Selvfølgelig går det bare en vei, og nå har landet mista den eneste konkurransefordelen vi har hatt.. Nemlig rimelig og forutsigbar energi. Hver gang jeg ser disse folkene (politikere) uttale seg så skjønner jeg bare mer og mer hvor viktig det er å få inn nye krefter. Hun ser ut til å totalt "glemme" å fortelle at Norge selv med den lave fyllingsgraden fortsatt har eksportert til den store gullmedaljen. Det påpekes heller ikke at mens vanlige folk og bedrifter lider, så har kraftbransjen hatt tidenes fest.. -Som understreker hvor viktig det er at vi får politikere som forstår at kraftmarkedet må reguleres nøye da dette er livsviktig og nødvendig infrastruktur. Dessverre blir det lite forandring.. Folk hopper bare tilbake igjen til Erna som en gjeng hjernedaue zombier.

Endret av ltfutt
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Gjest Frysepinne
Skrevet
ltfutt skrev (4 minutter siden):

Folk hopper bare tilbake igjen til Erna som en gjeng hjernedaue zombier.

Dette er dessverre utsagn som gjør at det er vanskelig å diskutere det saklig, som skitner til debatten.

Jeg får vente på et motinnlegg til hennes kommentar i stedet, fra noen med mer kunnskap.

Skrevet
ltfutt skrev (9 minutter siden):

så hadde vi aldri godtatt at disse kablene ble bygget under nesen på oss

I tillegg betalte vi 20 milliarder kroner for å få dem bygget... Over nettleien.

Frysepinne skrev (39 minutter siden):

Er det noen som har en god analyse av dette, uten at det blir så veldig ideologisk?

Den gode analysen er at dersom en problemstilling har flere mulige forklaringer så skal man bare fortelle den enkleste. Folk flest er nemlig ikke så smarte. Og krig berører følelsene i oss.

For dette er jo sammensatt av mange ting; "det grønne skiftet", EU/EØS-tilpasninger, grønne el-sertifikater, ønske om lønnsom alternativ energi, markedet og så videre.

Så kanskje Hauglie kunne kommet unna med dette. Problemet er bare at energiprisene blir høye langt inn i fremtiden (Skal du kjøpe kraft om 10 år i dag må du betalte 10x dagens skyhøye pris) og da handler det selvsagt ikke om verken Russland, Ukraina eller krigen dem imellom.

• Liker 2
Gjest Frysepinne
Skrevet
A-hunter skrev (6 minutter siden):

Den gode analysen er at dersom en problemstilling har flere mulige forklaringer så skal man bare fortelle den enkleste. Folk flest er nemlig ikke så smarte. Og krig berører følelsene i oss.

For dette er jo sammensatt av mange ting; "det grønne skiftet", EU/EØS-tilpasninger, grønne el-sertifikater, ønske om lønnsom alternativ energi, markedet og så videre.

Så kanskje Hauglie kunne kommet unna med dette. Problemet er bare at energiprisene blir høye langt inn i fremtiden (Skal du kjøpe kraft om 10 år i dag må du betalte 10x dagens skyhøye pris) og da handler det selvsagt ikke om verken Russland, Ukraina eller krigen dem imellom.

Takk for svar. Jeg har lest en del av kommentarene dine her inne i dette forumet, og syns du alltid fremstår som saklig. Utopisk, men saklig ...

Men fikk du lest replikken hennes? Det er jo ikke bare det at den er enkel, den er jo direkte misvisende. Det vil si, det er misvisende at hun ikke trekker fram at prisene var høye før krigen, at hun sier de startet i februar. Og hun kan jo ikke komme unna med det, at hun peker på feil årsak? 

Skrevet (endret)
Frysepinne skrev (2 timer siden):

Dette er dessverre utsagn som gjør at det er vanskelig å diskutere det saklig, som skitner til debatten.

Det er jo hele kjernen i problemet. Vi stemmer på to blokker. Begge blokkene er tilhengere av den energipolitikken vi fører nå, så hvem er det du tror skal fortelle/utfordre "sannheten"?

Endret av ltfutt
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Frysepinne skrev (4 minutter siden):

Takk for svar. Jeg har lest en del av kommentarene dine her inne i dette forumet, og syns du alltid fremstår som saklig. Utopisk, men saklig ...

Men fikk du lest replikken hennes? Det er jo ikke bare det at den er enkel, den er jo direkte misvisende. Det vil si, det er misvisende at hun ikke trekker fram at prisene var høye før krigen, at hun sier de startet i februar. Og hun kan jo ikke komme unna med det, at hun peker på feil årsak? 

Jeg leste den.

Hauglie peker på at det ikke er eksportkablene til GB/D som er årsaken til høye strømpriser i Norge, selv om det rent faktisk er den eneste årsaken. Dette handler om kapasitet og regulering, hvorav kapasiteten er mangedoblet og reguleringen er overlatt til EU gjennom kablene og Acer.

Det som er viktig å ta med seg her, tror jeg, er at NHO har flere hester å ri. NHO er en ivrig forkjemper for vindkraft, til lands og havs, og er lobbyister for en rekke bedrifter som vil tjene stort på å levere varer og tjenester mot dette. Vindkraft er avhengig av en høy strømpris for å gi overskudd (ikke behøve å bli så subsidiert så mye). At NHOs andre medlemsbedrifter taper stort på høye strømpriser løser NHO gjennom "å kreve" at disse subsidieres av Staten. For NHO er, dersom strømstøtte til bedrifter, høy strømpris vinn/vinn på alle fronter gjennom storstilt utbygging av (særlig) havvind.

NHO er altså ingen faktabasert organisasjon, de er politiske agitører for en ganske smal gjeng av storkapitalistiske krefter. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Gjest Frysepinne
Skrevet
ltfutt skrev (6 minutter siden):

Det er jo hele kjernen i problemet. Vi stemmer på to blokker. Begge blokkene er tilhengere av den energipolitikken vi fører nå. 

Ikke kjernen i det jeg ønsket å diskutere, at voksne, oppegående mennesker uttaler seg om noe som ser ut for meg til å være feil, saklig sett.

Men ellers er jeg enig med deg, det ser ut til at de så kalt styringsdyktige partiene har valgt helt lik tilnærming til den energipolitikken som føres. Og selv om jeg personlig mener at vi i Norge nok kan betale strømregningene våre, de fleste av oss, er det en markedstenkning til strøm som jeg blir rasende over. Men, nå er jeg over på det ideologiske, og ikke det faktiske. Som jeg fortsatt ikke skjønner.

Skrevet
Frysepinne skrev (36 minutter siden):

Jeg har alvorlig problemer med å skjønne at voksne, oppegående folk juger til meg, så når Anniken Hauglie sier at det er krigen i Ukraina og gasslevereringer fra Russland som er hovedårsaken til de høye strømprisen, ønsker jeg å tro henne.

Men samtidig vet jeg jo at strømprisene økte mye allerede på høsten 2021, før krigen, så det blir vanskelig å skjønne det hun sier, og hvorfor nevner hun ikke dette som en del av historien?  https://www.nrk.no/ytring/selektiv-historiefortelling-fra-giske-1.16071953 

Jeg leser avisene og ser at det er veldig store sprik i historiefortellingene, hun er jo ikke alene om å mene dette.

At krigen i Ukraina, og strupingen av gassforsyningene fra Russland,  er en vesentlig årsak til de høye prisene i Europa, er det ingen tvil om. Siden de nye kablene har økt eksportkapasiteten dramatisk og dermed har «koblet» oss til det europeiske markedet, er krigen også en medvirkende årsak til høye priser hos oss. Hvis vi ikke hadde vært knyttet til det europeiske markedet på denne måten (jf situasjonen i Nord-Norge), ville vi imidlertid ikke ha blitt rammet av gasskrisen i Europa. Det blir derfor villedende å si at krigen i Ukraina er hovedårsaken til de høye strømprisene i Norge uten også å erkjenne at vi ville ha unngått dette om vi hadde stanset eksporten.

• Liker 4
Skrevet

Har sett på NRK partilederdebatt som går på strømpriser, forbruk o.s.v.  Oppsiktsvekkende å høre at partilederene er så politisk uenige om eit så allvorleg, og viktig tema. 

Strøm handler om pris, og forbruk.   

Vi bør tilkake til eit  2-delt prisnivå tilsvarende  H 3 tariff som vi hadde på 70-80 talet med diffrensierte priser på strøm. Strøm er eit nødvendig onde for mange, og mange har idag desv. "kun" strøm som oppvarmingskilde.  Andre har alternativ oppvarming som vedfyring, gass, solcelle utenom strøm. 

Skrevet
Frysepinne skrev (17 timer siden):

Det er jo ikke bare det at den er enkel, den er jo direkte misvisende

På bildet under ser du hvorfor Giske har rett, mens Hauglie tar feil (eller lyver).engrospris-pa-strom-oslo-2012-2022-nordlink-north-sea-link.thumb.jpeg.d854624f6db6b85beebe069c0f0d85d2.jpeg

Nordlink åpnet 27.3.21, North Sea Link åpnet 1.10.21 mens Russland invaderte Ukraina 24.2.22 (utenfor bildet). Utslagene av krigen ser man av utklippet fra SSBs tabell 09363 her;1239192675_Skjermbilde2022-08-1907_16_57.thumb.png.72da91814992f48f80d56a596b4c9b89.png

Omtrent ingenting...

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker det er en rekke med årsaker, så vektlegger politikerne disse årsakene slik at det passer best til deres politikk. Litt som å tilpasse virkeligheten til politikken og ikke politikken til virkeligheten.

Faktorene her er avtaler med Eu, måter strømen blir omsatt på, utenlandskabler, geopolitiske faktorer utenfor vår kontroll ( Ukraina), grønt skifte, tørke, etc...

• Liker 2
Gjest Paramount
Skrevet
Skybe skrev (7 timer siden):

Har sett på NRK partilederdebatt som går på strømpriser, forbruk o.s.v.  Oppsiktsvekkende å høre at partilederene er så politisk uenige om eit så allvorleg, og viktig tema. 

Strøm handler om pris, og forbruk.   

Vi bør tilkake til eit  2-delt prisnivå tilsvarende  H 3 tariff som vi hadde på 70-80 talet med diffrensierte priser på strøm. Strøm er eit nødvendig onde for mange, og mange har idag desv. "kun" strøm som oppvarmingskilde.  Andre har alternativ oppvarming som vedfyring, gass, solcelle utenom strøm. 

Bare tull med slikt byråkrati. Strøm er en livsnødvendighet. Få land, om noen, er så avhengige av strøm som oss i Norge pga klima og avstander. Ingen er heller kommet så langt som oss mht innføring av elbiler eller klimahysteri og fokus på strømforbruk i privathusholdninger. På toppen av det hele produserer vi enorme mengder ren energi selv. Alt dette gjør at det er komplett meningsløst at vi skal ha høy pris på strøm. De eneste som kan bebreides er dagens politikere. Strøm bør selges til kostpris i Norge. Strøm er ikke en handelsvare. Strøm er grunnstenen i et moderne samfunn. Og vi produserer uendelige mengder selv. Politikerne bløffer, de later som vi opplever en krise. Det er alle andre enn oss som opplever en krise. Politikerne ønsker at vi skal dele denne krisen med alle andre, fordi Staten tjener uhorvelig med penger på dette. 30% av strømregningen er penger til Staten. 30% er veldig mye. 

Skrevet
21 hours ago, Frysepinne said:

Jeg har alvorlig problemer med å skjønne at voksne, oppegående folk juger til meg.

Det er vel dette som er problemet. Norske velgere har problemer med å forstå at politikerne juger, og derfor fortsetter de med å stemme på de samme jugefantene.

"så når Anniken Hauglie sier at det er krigen i Ukraina og gasslevereringer fra Russland som er hovedårsaken til de høye strømprisen, ønsker jeg å tro henne"

Jeg mener at det er mange faktorer som viser at Anniken Hauglie juger, men en av dem er at strømprisen i Nord-Norge ligger på ca 2 øre/kwh, mens strømprisen i Sør-Norge ligger på 4-5-6kr/kwh. Forskjellen mellom Nord-Norge og Sør-Norge? Sør-Norge har eksportkabler, Nord-Norge har det ikke. Det er derfor politikerne jobber ræva av seg for å få bygd strømkabler fra nord til sør. Strømprisene i Nord-Norge avslører løgnene deres.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Frysepinne skrev (22 timer siden):

Krigen startet før Russland angrep Ukraina. Russland strupte gassleveransene i fjor høst.

I fjor sommer var strømmen praktisk talt gratis. Du husker det?

Skrevet
Paramount skrev (1 time siden):

Bare tull med slikt byråkrati. Strøm er en livsnødvendighet. Få land, om noen, er så avhengige av strøm som oss i Norge pga klima og avstander. Ingen er heller kommet så langt som oss mht innføring av elbiler eller klimahysteri og fokus på strømforbruk i privathusholdninger. På toppen av det hele produserer vi enorme mengder ren energi selv. Alt dette gjør at det er komplett meningsløst at vi skal ha høy pris på strøm. De eneste som kan bebreides er dagens politikere. Strøm bør selges til kostpris i Norge. Strøm er ikke en handelsvare. Strøm er grunnstenen i et moderne samfunn. Og vi produserer uendelige mengder selv. Politikerne bløffer, de later som vi opplever en krise. Det er alle andre enn oss som opplever en krise. Politikerne ønsker at vi skal dele denne krisen med alle andre, fordi Staten tjener uhorvelig med penger på dette. 30% av strømregningen er penger til Staten. 30% er veldig mye. 

Ja, strøm er eit  livsnødvendig, og strømprisene bør selvsagt vera til å leve med.  Norge kan gjerne selge overskuddskraft til utlandet på same vis som andre land selges sin overskuddskraft til Norge. 

På samme tid som norske myndigheter oppfordrer folk til å kjøpre El. biler og "grønn omstilling" så er det også eit spørsmål om sparetiltak på strøm.  Det neste er nå montere  solceller på tak på alle norske hjem så statsnett kan få enda større overskudd  til eksport av strøm. Klimadebatten handler "kun" om å få mer penger inn  i statskassen, og  selge /kjøpe kilmakvoter bidrar ikkje det minste til å få ned utsleppene.  Vår politiske panel består idag av en gjeng akademikere, og som lever langt  ifra folks hverdagslige problemer.  

Gjest Paramount
Skrevet
Skybe skrev (5 minutter siden):

Ja, strøm er eit  livsnødvendig, og strømprisene bør selvsagt vera til å leve med.  Norge kan gjerne selge overskuddskraft til utlandet på same vis som andre land selges sin overskuddskraft til Norge. 

På samme tid som norske myndigheter oppfordrer folk til å kjøpre El. biler og "grønn omstilling" så er det også eit spørsmål om sparetiltak på strøm.  Det neste er nå montere  solceller på tak på alle norske hjem så statsnett kan få enda større overskudd  til eksport av strøm. Klimadebatten handler "kun" om å få mer penger inn  i statskassen, og  selge /kjøpe kilmakvoter bidrar ikkje det minste til å få ned utsleppene.  Vår politiske panel består idag av en gjeng akademikere, og som lever langt  ifra folks hverdagslige problemer.  

Helt enig. Alt skal over på strøm, og vi skal effektivisere våre boliger. Folket skal tynes for at Staten skal tjene mer på eksport av vår felles eiendom. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...