Gå til innhold

Hvordan er det å snakke med fastlege om psykiske problemer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg regner med det varierer en del fra fastlege til fastlege. Men hvilken erfaring har du?

Anonymkode: cf1bf...300

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer helt an på hvilken fastlege du har, min erfaring er at det som betyr noe er relasjonen til legen , samt om de har tid og interesse, så du må simpelthen prøve deg frem. Jeg har både gode og dårlige opplevelser. Men mye bedre å gå til fastlegen enn på legevakta 

Skrevet

Jeg har hatt mange ulike fastleger, ikke av eget ønske men hatt en fastlege med mye vikarer. 
Nå vet ikke jeg helt hva du mener med psykiske problemer men i mitt tilfelle har jeg PTSD som gjør at jeg takler "motgang" i livet dårlig. Noen leger har hatt kjempe forståelse over min situasjon der vi har hatt en god prat med tilrettelagt sykemelding etter mitt ønske, og andre leger føler jeg har himlet med øyene å tenkt "tåler du ikke mer" og gitt meg 100% sykemelding bare for å få meg ut døra

Skrevet

Det har vært helt forskjellig fra lege til lege.

Anonymkode: 61b13...c0d

Skrevet

Min nåværende fastlege er fantastisk, men de forrige, nei. Det gikk ikke.

Skrevet

Syns det er rart at folk blir anbefalt å bruke fastlegen til dette. De aller fleste fastleger har knapt nok tid til pasientenes fysiske helse. 

Anonymkode: 155c2...ed6

• Liker 1
Skrevet

En vanlig legetime er på 10 min pluss 5 min til journalskriving. En dobbelttime er dermed på drøyt 20 min. Er ikke allverdens man rekker å få sagt på 20 min. Folk flest synes det er vanskelig å snakke om psykiske vansker og er gjerne trege med å komme i gang. Bruker man mer tid en tildelt ødelegger man for de neste pasientene den dagen. Allmennleger har begrenset kunnskap og erfaring med psykiske vansker. Så alt i alt er det nok bedre å heller bruke kommunens lavterskel tilbud, gå til en privatpraktiserende psykolog eller snakke med en prest. 

Anonymkode: 5fa79...49f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg regner med det varierer en del fra fastlege til fastlege. Men hvilken erfaring har du?

Anonymkode: cf1bf...300

Veldig fornøyd med min fastlege. Tar ting på alvor, flink å forklare og lytte. Kan snakke om med alt. Ingenting er flaut.

Anonymkode: 974c3...024

Skrevet

Varierer, den forrige jeg besøkte trodde meg ikke pga. jeg ikke hadde dokumentasjon på å ha vært hos leger med det før. Merkelig ting å henge seg opp i, men men. Ikke alle leger er helt riktige.

Anonymkode: b6e02...f6c

Skrevet

Ofte håpløst, psykiske problemer er det verste en fastlege ønsker å håndtere.

Min er helt tilbakestående når det kommer til slikt.

Flink faglig, men når det kommer til mental helse: helt blank.

Anonymkode: eb4ec...61f

Skrevet

Min fastlege er super på dette, bruker heller ham enn visse psykologer jeg har vært til.

Anonymkode: 69708...744

Skrevet

Jeg får god hjelp av min fastlege ihvertfall. Gikk hos dps før, men får mer hjelp av min fastlege faktisk. 

Anonymkode: 07f29...be8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...