AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #2 Skrevet 12. august 2022 Ja. Jeg tenker at det ikke er så ofte man er bevisst at man har psykose selv. Men for all del, ta det opp med legen. Hvis du tror du har det, så er det jo noe galt med deg. Selv om det kan være at du innbiller deg ting, så bør du få behandling uansett. Anonymkode: 86b46...26b
Avstand Skrevet 12. august 2022 #3 Skrevet 12. august 2022 Føler du at folk på tvn kommuniserer med deg? Hører du stemmer når du er alene? Føler du at andre leser tankene dine eller at du leser deres? Og føler du at du tenker andres tanker? Dette var spørmsål jeg fikk da jeg var på sjekk. Hvis du kommuniserer med folk som ikke er der så merker vel folk rundt deg det? Synsbedrag er vanlig og er noe helt annet. Det opplever man av og til, men skjer det hver dag kan du kanskje tenke litt på det. Har det selv noen ganger.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #4 Skrevet 12. august 2022 Avstand skrev (3 minutter siden): Føler du at folk på tvn kommuniserer med deg? Hører du stemmer når du er alene? Føler du at andre leser tankene dine eller at du leser deres? Og føler du at du tenker andres tanker? Dette var spørmsål jeg fikk da jeg var på sjekk. Hvis du kommuniserer med folk som ikke er der så merker vel folk rundt deg det? Synsbedrag er vanlig og er noe helt annet. Det opplever man av og til, men skjer det hver dag kan du kanskje tenke litt på det. Har det selv noen ganger. Hvis man bare har vrangforestillinger, har man ikke psykose da? Eller kan man går hjelp? Anonymkode: 7e90f...c96
Avstand Skrevet 12. august 2022 #5 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis man bare har vrangforestillinger, har man ikke psykose da? Eller kan man går hjelp? Anonymkode: 7e90f...c96 Vrangforestillinger til en viss grad er ikke psykose. Man kan jo ha en forestilling om at den man liker føler det samme, eller ikke. Man kan tro andre missliker en. Men psykose, da får du jo helt vridd syn på ting og kan gjøre en del rare ting som folk vil legge merke til, men det trenger ikke altid å være sånn. Jeg er ikke ekspert, så ikke helt riktig å spørre. Andre her har skrevet man kan virke helt normal selv om man har psykose også. Det er forskjellige grader. Jeg hadde noen trekk, derfor ble jeg sendt på sjekk. Jeg trodde jeg ville slå ut, men det ble avkreftet. Psykose er visst mye mer ekstremt enn å bare tro at man kan se hva andre tenker om seg/dårlig selvfølelse som tar alt ille opp.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #6 Skrevet 12. august 2022 Avstand skrev (4 minutter siden): Vrangforestillinger til en viss grad er ikke psykose. Man kan jo ha en forestilling om at den man liker føler det samme, eller ikke. Man kan tro andre missliker en. Men psykose, da får du jo helt vridd syn på ting og kan gjøre en del rare ting som folk vil legge merke til, men det trenger ikke altid å være sånn. Jeg er ikke ekspert, så ikke helt riktig å spørre. Andre her har skrevet man kan virke helt normal selv om man har psykose også. Det er forskjellige grader. Jeg hadde noen trekk, derfor ble jeg sendt på sjekk. Jeg trodde jeg ville slå ut, men det ble avkreftet. Psykose er visst mye mer ekstremt enn å bare tro at man kan se hva andre tenker om seg/dårlig selvfølelse som tar alt ille opp. Hvordan ble du utredet var det bare snakking? Anonymkode: 4f051...483
Silva Pluvialis Skrevet 12. august 2022 #7 Skrevet 12. august 2022 Avstand skrev (15 minutter siden): Føler du at folk på tvn kommuniserer med deg? Hører du stemmer når du er alene? Føler du at andre leser tankene dine eller at du leser deres? Og føler du at du tenker andres tanker? Dette var spørmsål jeg fikk da jeg var på sjekk. Hvis du kommuniserer med folk som ikke er der så merker vel folk rundt deg det? Synsbedrag er vanlig og er noe helt annet. Det opplever man av og til, men skjer det hver dag kan du kanskje tenke litt på det. Har det selv noen ganger. Synshallusinasjoner er veldig uvanlig har jeg fått høre av en psykolog. De fleste som hallusinerer har hørselshallusinasjoner.
Avstand Skrevet 12. august 2022 #8 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvordan ble du utredet var det bare snakking? Anonymkode: 4f051...483 De stilte meg spørsmålene jeg skrev over. Jeg svarte ja på noen, eller jeg svarte «noen ganger», på spørsmålet om jeg trodde noen overvåket meg. Det har jeg opplevd. Var helt paranoid for å gå på togperrongen fordi det var kameraer der, jeg trodde noen satt og fulgte meg hvor enn jeg gikk, som om jeg ikke forsvant i mengden, som om jeg var mye mer spesiell enn alle andre i mengden liksom, dette var jeg åpen om til ei bekjent som er veldig direkte og hun sa «er du jesus’ avkom?» For å få meg til å skjønne hvor spesiell jeg trodde jeg var..da innså jeg hvor teit en tanke jeg egentlig hadde. bruke kortet, likte ikke at det ble reg hva jeg kjøpte, hvilken butikk og hvor mye penger. Sparte også mye, så jeg var redd for at jeg skulle straffes økonomisk for at jeg ikke brukte nok penger. Var også redd for at jeg hadde noe uoppgjort så det plutElig ville komme et krav i posten en gang. Men dette alene var ikke nok til å være psykose siden dette kun varte en kort periode om gangen. Det kom ofte etter jeg hadde jobbet ekstremt mye, så det kom av at jeg ikke hadde tatt meg tid til å slappe av, ingen kontakt med meg selv, en slags blackout rett og slett.
Purple_Pixiedust Skrevet 12. august 2022 #9 Skrevet 12. august 2022 (endret) Tvillingsjel skrev (15 minutter siden): Synshallusinasjoner er veldig uvanlig har jeg fått høre av en psykolog. De fleste som hallusinerer har hørselshallusinasjoner. Jeg har hatt synshallisunasjoner, men tror ikke jeg var psykotisk hver gang. Har skjønt jeg var det noen av gangene da, men. Jeg synes dette med psykose er vanskelig å forstå. Jeg har også hatt vrangforestillinger, men hvor jeg mener jeg ikke var psykotisk, bare hadde noen symptomer. Jeg har også hatt vrangforestillinger hvor jeg mer åpenbart var det. Men på DOL har en tidligere psykiater sagt at det er psykose hvis det er vrangforestillinger. Det høres jo rart ut for psykiatrien hjemme mente at siden jeg noen timer senere skjønte at ting ikke kunne stemme, så var jeg ikke psykotisk. Men så har jeg også vært psykotisk og da har hele virkeligheten handlet om vrangforestillingen og ikke noe som har gitt seg etter et par timer. Det hele er jo forvirrende. Endret 12. august 2022 av Purple_Pixiedust
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #10 Skrevet 12. august 2022 Purple_Pixiedust skrev (1 time siden): Jeg har hatt synshallisunasjoner, men tror ikke jeg var psykotisk hver gang. Har skjønt jeg var det noen av gangene da, men. Jeg synes dette med psykose er vanskelig å forstå. Jeg har også hatt vrangforestillinger, men hvor jeg mener jeg ikke var psykotisk, bare hadde noen symptomer. Jeg har også hatt vrangforestillinger hvor jeg mer åpenbart var det. Men på DOL har en tidligere psykiater sagt at det er psykose hvis det er vrangforestillinger. Det høres jo rart ut for psykiatrien hjemme mente at siden jeg noen timer senere skjønte at ting ikke kunne stemme, så var jeg ikke psykotisk. Men så har jeg også vært psykotisk og da har hele virkeligheten handlet om vrangforestillingen og ikke noe som har gitt seg etter et par timer. Det hele er jo forvirrende. Jeg har alvorlige vrangforestillinger der jeg ikke har lov til å leve et normalt liv. Alle i familien og omgangskrets ser sint og surt på meg fordi de vil ikke at jeg skal få til noe i livet. Derfor må jeg sette livet på vent og sitte isolert hjemme hos mamma. Er lei meg for jeg har aldri hatt en kjæreste, men likevel tror alle at jeg er en hore. Jeg kan flytte hjemmefra og studere på engang, for da vil alle tro at jeg horer rundt og de blir sure for at jeg studerer. De vil at jeg skal være ulykkelig og ha det dårlig så de kan føle seg bedre. Anonymkode: 7e90f...c96
Purple_Pixiedust Skrevet 12. august 2022 #11 Skrevet 12. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har alvorlige vrangforestillinger der jeg ikke har lov til å leve et normalt liv. Alle i familien og omgangskrets ser sint og surt på meg fordi de vil ikke at jeg skal få til noe i livet. Derfor må jeg sette livet på vent og sitte isolert hjemme hos mamma. Er lei meg for jeg har aldri hatt en kjæreste, men likevel tror alle at jeg er en hore. Jeg kan flytte hjemmefra og studere på engang, for da vil alle tro at jeg horer rundt og de blir sure for at jeg studerer. De vil at jeg skal være ulykkelig og ha det dårlig så de kan føle seg bedre. Anonymkode: 7e90f...c96 Vet ikke om dette nødvendigvis er alvorlige vrangforestillinger. Mer dårlig selvtillit og sterk mistenksomhet til andre. Det var kun mitt inntrykk da. Jeg er ingen fagperson. Jeg kan føle at alle ser ned på meg, hater meg osv. Akkurat det er ikke vrangforestillinger. Når jeg har trodd hele Nordland politidistrikt har vært ute etter meg derimot og jeg har vært på rømmen. Ja da er det en vrangforestilling. Har stått og ropt utenfor vinduer fordi jeg har hørt de har snakket om meg. Men egentlig visste de ikke hvem jeg var. Endret 12. august 2022 av Purple_Pixiedust
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #12 Skrevet 12. august 2022 Purple_Pixiedust skrev (1 minutt siden): Vet ikke om dette nødvendigvis er alvorlige vrangforestillinger. Mer dårlig selvtillit og sterk mistenksomhet til andre. Det var kun mitt inntrykk da. Jeg er ingen fagperson. Jeg kan føle at alle ser ned på meg, hater meg osv. Akkurat det er ikke vrangforestillinger. Når jeg har trodd hele Nordland politidistrikt har vært ute etter meg derimot og jeg har vært på rømmen. Ja da er det en vrangforestilling. Men det er jo ikke vrangforestilling dersom du faktisk har gjort noe ganske alvorlig og ellers har mye kontakt med politiet og driver med rus. Anonymkode: 4f051...483
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #13 Skrevet 12. august 2022 Purple_Pixiedust skrev (2 minutter siden): Vet ikke om dette nødvendigvis er alvorlige vrangforestillinger. Mer dårlig selvtillit og sterk mistenksomhet til andre. Det var kun mitt inntrykk da. Jeg er ingen fagperson. Jeg kan føle at alle ser ned på meg, hater meg osv. Akkurat det er ikke vrangforestillinger. Når jeg har trodd hele Nordland politidistrikt har vært ute etter meg derimot og jeg har vært på rømmen. Ja da er det en vrangforestilling. Jeg vet ikke, men når livet mitt har stoppet opp over flere år pga dette så trenger man nok hjelp. Anonymkode: 7e90f...c96
Purple_Pixiedust Skrevet 12. august 2022 #14 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men det er jo ikke vrangforestilling dersom du faktisk har gjort noe ganske alvorlig og ellers har mye kontakt med politiet og driver med rus. Anonymkode: 4f051...483 Jeg hadde ikke gjort noe alvorlig da nei. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg vet ikke, men når livet mitt har stoppet opp over flere år pga dette så trenger man nok hjelp. Anonymkode: 7e90f...c96 Ja, men ikke at det trenger å handle om psykose.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #15 Skrevet 12. august 2022 Det er visst mye forskjellige meninger om hva psykose er. Anonymkode: 7e90f...c96
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #16 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg har alvorlige vrangforestillinger der jeg ikke har lov til å leve et normalt liv. Alle i familien og omgangskrets ser sint og surt på meg fordi de vil ikke at jeg skal få til noe i livet. Derfor må jeg sette livet på vent og sitte isolert hjemme hos mamma. Er lei meg for jeg har aldri hatt en kjæreste, men likevel tror alle at jeg er en hore. Jeg kan flytte hjemmefra og studere på engang, for da vil alle tro at jeg horer rundt og de blir sure for at jeg studerer. De vil at jeg skal være ulykkelig og ha det dårlig så de kan føle seg bedre. Anonymkode: 7e90f...c96 Dette er jo ikke vrangforestillinger. Jeg vil heller kalle å være over skeptisk og «paranoid»(og da mener jeg ikke paranoid som i psykisk) Anonymkode: cda04...8d6
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #17 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg har alvorlige vrangforestillinger der jeg ikke har lov til å leve et normalt liv. Alle i familien og omgangskrets ser sint og surt på meg fordi de vil ikke at jeg skal få til noe i livet. Derfor må jeg sette livet på vent og sitte isolert hjemme hos mamma. Er lei meg for jeg har aldri hatt en kjæreste, men likevel tror alle at jeg er en hore. Jeg kan flytte hjemmefra og studere på engang, for da vil alle tro at jeg horer rundt og de blir sure for at jeg studerer. De vil at jeg skal være ulykkelig og ha det dårlig så de kan føle seg bedre. Anonymkode: 7e90f...c96 Dette er jo ikke vrangforestillinger. Jeg vil heller kalle å være over skeptisk og «paranoid»(og da mener jeg ikke paranoid som i psykisk) Anonymkode: cda04...8d6 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #18 Skrevet 13. august 2022 Purple_Pixiedust skrev (6 timer siden): Jeg hadde ikke gjort noe alvorlig da nei. Ja, men ikke at det trenger å handle om psykose. Hva handler det om da? Anonymkode: 7e90f...c96
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå