Gjest Mirjam Skrevet 21. oktober 2002 #1 Skrevet 21. oktober 2002 Jeg har nettopp blitt gravid(uplanlagt), men det ser ut til at jeg blir tvunget til å ta abort slik situasjonen er nå m.t.p fødselspenger. (Jeg har jo bare meg selv å takke da..) Det har seg sånn at jeg jobbet mye svart dette året og man må somsagt ha jobbet 6 av de 10 siste mnd for å ha rett til fødselspenger. Jeg har kun jobbet 2 mnd "lovlig". Engangsstønaden er jo kun på 32.138,- så da blir det håpløst... Vil jo ikke at barnefaren(samboeren min) skal risikere å måtte betale alt for oss. Huff, det straffer seg å jobbe svart(skal aldri gjøre det igjen) :x
Tvinny Skrevet 21. oktober 2002 #2 Skrevet 21. oktober 2002 Jeg tror nok jeg hadde undersøkt litt mer før jeg tok en avgjørelse... Det finnes jo endel penger å hente i støtte m.m. Ta å undersøk med trygdekontoret vedr. hva du kan få av penger! Hva mener samboeren din om dette? Det er ofte at gutter forandrer mening om graviditet ettersom magen vokser også.... Jeg tror helt sikkert du kan klare det :D Men det er klart, ingen kan jo tvinge deg.... Mange hilsner Tvinny som ønsker deg lykke til uansett
Gjest Anonymous Skrevet 21. oktober 2002 #3 Skrevet 21. oktober 2002 Du sier jo at du nettopp har blitt gravid, da kan du jo jobbe fram til 3 uker før termindatoen. Skulle du til formodning bli sykmeldt, har du rett på sykepenger som er med på utregninga av fødselspenger. Jeg ville nok ha tenkt meg om hvis jeg var deg. Også enig Tvinny der at du bør snakke med trygdekontoret. Men det er jo din avgjørelse til slutt da, og jeg respekterer deg for dine avgjørelser. Lykke til, det ordner seg sikkert til slutt. Klem
Gjest Mirjam Skrevet 21. oktober 2002 #4 Skrevet 21. oktober 2002 Tusen takk for raskt svar! Jeg skal ringe trygdekontoret etterpå. Det siste jeg vil er å ta abort, men det koster jo å ha en baby. Håper inderlig jeg kan få til en ordning på det her.
Gjest Zalomine Skrevet 21. oktober 2002 #5 Skrevet 21. oktober 2002 Jeg ville i alle fall tenkt meg om en gang til. For dt første, samboeren din er vel like 'skyldig' i dette som du, så det er bare rett og rimelig at dere også deler på ansvaret, er det ikke? vel, uavhengig av det, jeg ville aldri latt en slik detalj være avgjørende for abort eller å beholde barnet. Tenk igjenom alt en gang til, og vurder mulighetene. Bortsett fra det, valget er jo ditt, men snakk med samboerern din, dere er to om dette, selv om valget til syvende og sist er ditt. Lykke til, uansett!
Tusenfryd Skrevet 21. oktober 2002 #6 Skrevet 21. oktober 2002 Som de andre sier - sett i gang å jobbe. Du rekker det fint dersom alt går som det skal.
Gjest Anonymous Skrevet 21. oktober 2002 #7 Skrevet 21. oktober 2002 Jeg synes du får som fortjent når du jobber svart og snylter på samfunnet ved å ikke bidra med noen ting. Du rekker imidlertid fint å opparbeide deg rettigheter dersom du begynner å jobbe hvitt nå. Nå som førjulsstria snart setter inn for fullt, er det f eks mange butikker som trenger ekstra mannskap. Meld deg for et vikarbyrå, det er mange butikker som henter hjelp derfra. Ellers så har jo barnets far like stort ansvar for barnet som deg.
Gjest Anonymous Skrevet 21. oktober 2002 #8 Skrevet 21. oktober 2002 Og atter en gang er det de typiske gjestene som kommer med de skarpeste kommentarene..... What else is new? Jeg vil og råde deg til å gjøre som alle de andre har sagt. Tenk når babyen er født, og du sitter og ser forelsket ned på den, og tenker at "jammen er jeg glad jeg beholdt dette nurket, jeg...!!" SUKK!!!!!! Du kan som sagt klare det om du hiver deg rundt, og samtidig ikke jobber helsa av deg. Å ha barn er dyrt, men tenk så mye mer du får tilbake i årene som kommer!!
Silfen Skrevet 21. oktober 2002 #9 Skrevet 21. oktober 2002 Skal ikke være så skarp som gjest, men jeg syns det er en dårlig unnskyldning for å ta abort du kommer med. Som du selv sier har du jobbet to mnd, det er da altså bare 4 igjen og det klarer du nok.'Er du helt sikker på at det ikke er noe annet som er den egentlige årsaken til at du vurderer abort? Snakk med trygdekontoret og AAN, så får du råd og snakk grundig med samboer.
Gjest Anonymous Skrevet 21. oktober 2002 #10 Skrevet 21. oktober 2002 Må si meg enig med Løvemamma her. Det er en fryktelig dårlig unnskyldning du kommer med. Du tar ikke et liv, bare fordi du tror du ikke kommer til å få nok penger :o Vet ikke om man har krav på noe ekstra stønad så lenge man er sammen med barnefaren, men vet ihvertfall at enslige mødre har det.
Gjest Janna Skrevet 21. oktober 2002 #11 Skrevet 21. oktober 2002 Her er et par linker som du kan se på: www.trygdeetaten.no www.aan.no Lykke til, håper dere finner ut av det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå