Gå til innhold

Samboer blir "sur" for overraskelser

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så han gidder ikke legge inn den nødvendige innsatsen som kreves for å ha et velfungerende parforhold? Høres ut som at han ikke egentlig er så interessert i å være sammen med deg når han velger å skape slik emosjonell avstand. Var jeg deg ville jeg spurt ham ut om hans fremtidsplaner. Er du en del av hans fremtid, eller er du kun en midlertidig varmepute i sengen hans mens han venter på at noe bedre dukker opp? 

Anonymkode: 4164f...4b8

Vi snakker mye om fremtiden. Og han sier alltid at vi skal kjøpe hus med hage til hunden vår. Og at han vil ha barn med meg. Men det er den delen med å legge ord på følelsene sine han ikke klarer. Han forteller at han er glad i meg. Og han kommer alltid å møter meg i døra når jeg kommer hjem. Og vi har ingen problemer med forholdet.

Anonymkode: 38678...fd4

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skal love at jeg har prøvd! Hvis han spør om jeg skal ha noe på butikken, svarer jeg ofte "overrask meg". Da blir han irritert og svarer "Du vet jeg ikke er flink på sånt".  

Jeg skjønner ham godt. Jeg er sånn selv. Hvis jeg sier fra og det ikke blir hørt, så ender det med at jeg blir irritert.

Hvorfor ikke bare akseptere at han ikke er så "glad" for overraskelser. 

Anonymkode: 5f2f0...46f

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Daria skrev (1 time siden):

Hvis den andre ikke er så "klemmete" av seg og har sagt fra at det blir litt mye og ofte, fortsetter du vel ikke å tvangsklemme fordi du liker det selv? Jeg synes det er merkelige å ha mer fokus på hvordan man selv foretrekker å gi uttrykk for kjærlighet enn på hva motparten faktisk setter pris på. TS er mest opptatt av at hun selv har glede av det - det er ikke kjærlighet, det er egoisme.  

Jeg synes at man i et forhold skal ha fokus på hva begge trenger. Kommunikasjon og forståelse er nøkkelen. Meg, mine behov og bare meg er ikke et forhold. Kompromisser og vilje til å møtes er nødvendig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skal love at jeg har prøvd! Hvis han spør om jeg skal ha noe på butikken, svarer jeg ofte "overrask meg". Da blir han irritert og svarer "Du vet jeg ikke er flink på sånt".  

😂 Ikke svar overrask meg! Det gjør han tydligvis stresset 😅 svar heller nøyaktig hva du vil ha, selv om det er en helt unødvendig ting å be om 😊  og da takker du han med klemmer og kyss 😘 

Anonymkode: 0a1d5...12b

• Liker 6
Skrevet

Mannen min er litt sånn. Jeg liker det ikke, for det setter meg «i gjeld» på en måte. Jeg føler jeg må gjengjelde, og jeg blir faktisk ikke så glad. Jeg skjønner det er utelukkende godt ment, og det gir meg dårlig samvittighet og følelsen (reell) av å være utakknemlig. Og altså slett ikke glad. Og vi har felles økonomi, og det har hendt han har dratt kortet på en fin ting jeg ville ha, tilfeldig trodde jeg (hvilket kort), men han ble sur og lei seg for at jeg ikke takka, for det var jo en GAVE HAN ville glede meg med å gi. Så ble jeg sur, skal det være på den måten kjøper jeg jo tingene mine selv, han vil bare leke snill føler jeg. Og jeg ønsker meg det ene og det andre til jul, men får dyre smykker, gang på gang. Altså…, jeg ville jo blitt mye gladere hvis han anstrengte seg det minste med å gi meg det jeg blir glad for. 

Så bare slutt. Gi ham gaver han ønsker seg når han forventer en gave. Si at du elsker ham, vis at du elsker han. Dropp de gavene. 

Anonymkode: 79803...f22

• Liker 4
Skrevet

Dette er jo noe du gjør for din del, ikke for hans. Jeg vil gå så langt som å kalle det egoistisk, det du holder på med. Hvis du ønsker å være snill, som du kaller det, da finner du ut av hans kjærlighetsspråk og gir han det i stedet. 

Eksen min var som deg. Han elsket å gi. Blomster en gang i mnd, små gaver hele tiden. Jeg likte det overhodet ikke. Han ga for å gi, ikke for at jeg skulle få, og jeg måtte fake lykkelig for at han ikke skulle bli skuffa. Det jeg trengte var kos og oppmerksomhet og gode samtaler, men jeg la meg mutters alene med en stor blomsterbukett på bordet og fornøyd mann som hadde vært «flink». 

Anonymkode: b755b...636

• Liker 1
Skrevet

Sånt er trist og høre om at de blir sure for fine overraskelser :(  

Skrevet (endret)
Maskinfører skrev (11 minutter siden):

Det som er trist er jo at folk ikke er på nett. Og det som er "fint" for noen er skikkelig "dritt" for andre. :fnise:

Jeg er en person som generelt "hater" overraskelser. Spesielt fest, middager og/eller andre ting som noen har planlagt for deg - som du ikke på noen som helst måte kan takke nei til uten å såre. Nå blir jeg jo ikke "sur sur" (for jeg vet jo det med besteste åtgÆrder), men det er likevel ikke noe jeg er  #1-fan av, altså 😅

Følk er forskjellige...

Endret av AnonymBruker 42
  • Liker 1
Skrevet
Maskinfører skrev (10 minutter siden):

Det er ikke det det handler om. Det er en opplevelse av at din partner ikke kjenner deg eller forstår deg. Partneren burde forstått at TS ønsker flere impulsive gaver og overraskelser, men om du kjøper et Liverpool-skjerf til en som heier på Manchester United hver uke, kan du ikke forvente stående applaus. 1. gang sier man takk og "heia fotball", men ikke min greie, men om det dukker opp Liverpool-skjerf hver uke, begynner man å lure på hvem det egentlig handler om.

• Liker 4
Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Du sier det jo selv, ts. 

Du blir glad.

Han blir det ikke. 

Dette er derfor noe du utelukkende gjør for egen del. Og det er det viktig at du er dønn ærlig på, både ovenfor partner og deg selv. Så kan dere kanskje enes om en maks frekvens? Du får lov til dette en gang i måneden, gitt altså at det er gratis eller ikke en gjenstand (ellers får han jo huset fullt av rot)?

Og utenfor denne «maksgrensen» øver du på at andres ønsker er like viktige som dine, og at deres grenser skal respekteres.

Anonymkode: 03c45...107

Dette 100%.

Det kan også være en del av grunnen til at han blir sur at han vet det er noe du gjør for deg selv, men fremstiller det som noe du gjør for ham. Dette kan fort oppleves som manipulativt, og en måte å forsøke å sette noen i takknemlighetsgjeld på. 

Anonymkode: ef848...3ac

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg elsker å gi samboeren min overraskelser. Både i form av at jeg overrasker med å møte han på veien hjem fra jobb og i form av gaver og opplevelser. Det har sjeldent vært snakk om dyre opplevelser og gaver. Men jeg føler han blir mer "sur" på enn glad over det. Han sier at han føler seg dårlig fordi at han ikke gir noe tilbake. Og det er ikke pga økonomi. Han tjener dobbelt så mye som meg. Men for han faller det ikke like naturlig. Og jeg forventer ikke å få gaver og opplevelser tilbake. Jeg tror bare kjærlighetsspråket mitt er å gi. Jeg har prøvd å forklare han hva kjærlighetsspråk er, men han forstår det ikke. 

Tips til hva jeg kan si eller gjøre? Skal jeg slutte å gi? Jeg blir jo glad av å gjøre det.

Ps: Han blir ikke sur når jeg gjør ting som er gratis. Feks møter han på veien hjem

Hvis målet er å få din samboer glad , må du jo slutte med det som gjør han sur . Problem solved . 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor insistere på å gjøre ting han misliker?  Hvis du vil gjøre noe positivt for ham,  må det jo være noe han faktisk ønsker.  Nå er det jo bare du som er egoistisk og gjør ting utelukkende fordi DU VIL og det får DEG til å føle deg bra. 

Anonymkode: b9101...818

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Altså, hvis kjæresten min gang på gang hadde gjort ting han vet jeg ikke setter pris på, for så å gi meg dårlig samvittighet for det i etterkant, hadde jeg gjort det slutt. Mannen til TS liker ikke overraskelser, men det er hans skyld at TS føler seg urettferdig behandlet, som stadig overrasker han? Jeg skjønner virkelig ikke logikken her.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville følt meg veldig lite sett og hørt av kjæresten hvis hun fortsatte å gjøre noe for meg som jeg har beskrevet at jeg ikke liker... 

Jeg er som deg TS, men vi kan ikke endre andre til å bli som oss. Vi er bare egoistiske om vi forsøker å tvinge dem til å like noe de ikke setter pris på!

Anonymkode: 1e659...034

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Gjør heller ting han faktisk blir glad for...

• Liker 1
  • 1 måned senere...
Skrevet
Helene1982 skrev (På 13.8.2022 den 1.12):

Det er ikke det det handler om. Det er en opplevelse av at din partner ikke kjenner deg eller forstår deg. Partneren burde forstått at TS ønsker flere impulsive gaver og overraskelser, men om du kjøper et Liverpool-skjerf til en som heier på Manchester United hver uke, kan du ikke forvente stående applaus. 1. gang sier man takk og "heia fotball", men ikke min greie, men om det dukker opp Liverpool-skjerf hver uke, begynner man å lure på hvem det egentlig handler om.

Ja han burde jo det 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...