AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #1 Skrevet 12. august 2022 Jeg elsker å gi samboeren min overraskelser. Både i form av at jeg overrasker med å møte han på veien hjem fra jobb og i form av gaver og opplevelser. Det har sjeldent vært snakk om dyre opplevelser og gaver. Men jeg føler han blir mer "sur" på enn glad over det. Han sier at han føler seg dårlig fordi at han ikke gir noe tilbake. Og det er ikke pga økonomi. Han tjener dobbelt så mye som meg. Men for han faller det ikke like naturlig. Og jeg forventer ikke å få gaver og opplevelser tilbake. Jeg tror bare kjærlighetsspråket mitt er å gi. Jeg har prøvd å forklare han hva kjærlighetsspråk er, men han forstår det ikke. Tips til hva jeg kan si eller gjøre? Skal jeg slutte å gi? Jeg blir jo glad av å gjøre det. Ps: Han blir ikke sur når jeg gjør ting som er gratis. Feks møter han på veien hjem Anonymkode: 38678...fd4
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #2 Skrevet 12. august 2022 Du sier det jo selv, ts. Du blir glad. Han blir det ikke. Dette er derfor noe du utelukkende gjør for egen del. Og det er det viktig at du er dønn ærlig på, både ovenfor partner og deg selv. Så kan dere kanskje enes om en maks frekvens? Du får lov til dette en gang i måneden, gitt altså at det er gratis eller ikke en gjenstand (ellers får han jo huset fullt av rot)? Og utenfor denne «maksgrensen» øver du på at andres ønsker er like viktige som dine, og at deres grenser skal respekteres. Anonymkode: 03c45...107 14 6
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #3 Skrevet 12. august 2022 Han har jo sagt hvorfor han ikke liker dette. Hvorfor skal han føye deg? Møtes på halvveien er greia her. Anonymkode: 91dab...534 7
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #4 Skrevet 12. august 2022 Selvfølgelig vil jeg tro at jeg er litt egoistiske. Jeg ønsker bare veldig sterkt at han skal like det jeg gjør fordi jeg gjør det kun for å være veldig snill. Men jeg må godta at han ikke liker det. Men han har også nevnt at jeg ikke skal bruke penger på han, men om jeg ønsker jo å bruke penger på han. For meg handler det ikke om pengene. For meg handler det om å vise kjærlighet på min måte. Jeg har prøvd å dra det opp at pengene ikke er noe problem. Jeg har lyst til å gi han noe. Og selvfølgelig er det ikke snakk om masse dritt som fyller opp leiligheten vår. Han kan feks nevne at han skulle hatt noe. Da kan jeg dukke opp med den tingen dagen etterpå. Eller jeg kan komme med favorittsnacken hans. Anonymkode: 38678...fd4
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #5 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Han sier at han føler seg dårlig fordi at han ikke gir noe tilbake. Og det er ikke pga økonomi. Han tjener dobbelt så mye som meg Kan en løsning være delt økonomi? Så slipper han å bekymre seg for at du bruker opp dine penger på å kjøpe ting til ham? Anonymkode: 4164f...4b8 3
Gjest parkeringsvakten Skrevet 12. august 2022 #6 Skrevet 12. august 2022 16 minutter siden, AnonymBruker said: Selvfølgelig vil jeg tro at jeg er litt egoistiske. Jeg ønsker bare veldig sterkt at han skal like det jeg gjør fordi jeg gjør det kun for å være veldig snill. Men jeg må godta at han ikke liker det. Men han har også nevnt at jeg ikke skal bruke penger på han, men om jeg ønsker jo å bruke penger på han. For meg handler det ikke om pengene. For meg handler det om å vise kjærlighet på min måte. Jeg har prøvd å dra det opp at pengene ikke er noe problem. Jeg har lyst til å gi han noe. Og selvfølgelig er det ikke snakk om masse dritt som fyller opp leiligheten vår. Han kan feks nevne at han skulle hatt noe. Da kan jeg dukke opp med den tingen dagen etterpå. Eller jeg kan komme med favorittsnacken hans. Anonymkode: 38678...fd4 Kanskje han ikke liker at du er ekstra snill, kanskje han liker bedre når du behandler han relativt "normalt"? Ikke gjør ekstra tjenester, men bare behandle han som en likeverdig? Kanskje han føler at du nesten er underdanig når du gjør så masse tjenester for han? Og han liker ikke det? Han er jo en voksen som klarer det meste selv, han trenger ikke en mamma som kjøpr alt han har lyst på og gir han alt han peker på, og som rydder for han hele tiden. Det kan bli litt voldsomt om du gjør slike ting hver uke og nærmest hver dag.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #7 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan en løsning være delt økonomi? Så slipper han å bekymre seg for at du bruker opp dine penger på å kjøpe ting til ham? Anonymkode: 4164f...4b8 Delt økonomi er ikke noe noen av oss ønsker da vi ikke har vært sammen i så mange år. Anonymkode: 38678...fd4
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #8 Skrevet 12. august 2022 parkeringsvakten skrev (Akkurat nå): Kanskje han ikke liker at du er ekstra snill, kanskje han liker bedre når du behandler han relativt "normalt"? Ikke gjør ekstra tjenester, men bare behandle han som en likeverdig? Kanskje han føler at du nesten er underdanig når du gjør så masse tjenester for han? Og han liker ikke det? Han er jo en voksen som klarer det meste selv, han trenger ikke en mamma som kjøpr alt han har lyst på og gir han alt han peker på, og som rydder for han hele tiden. Det kan bli litt voldsomt om du gjør slike ting hver uke og nærmest hver dag. Fint å få sånne innspill. For det handler nok om at vi misforstår hverandre. Jeg vil nok tro at jeg er litt vrang og vil så gjerne at han skal bli glad for det jeg gjør. Og det er ikke hver uke det er noe. Men det kan nok hende at det er litt for ofte Anonymkode: 38678...fd4
Gjest fransine Skrevet 12. august 2022 #9 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg elsker å gi samboeren min overraskelser. Både i form av at jeg overrasker med å møte han på veien hjem fra jobb og i form av gaver og opplevelser. Det har sjeldent vært snakk om dyre opplevelser og gaver. Men jeg føler han blir mer "sur" på enn glad over det. Han sier at han føler seg dårlig fordi at han ikke gir noe tilbake. Og det er ikke pga økonomi. Han tjener dobbelt så mye som meg. Men for han faller det ikke like naturlig. Og jeg forventer ikke å få gaver og opplevelser tilbake. Jeg tror bare kjærlighetsspråket mitt er å gi. Jeg har prøvd å forklare han hva kjærlighetsspråk er, men han forstår det ikke. Tips til hva jeg kan si eller gjøre? Skal jeg slutte å gi? Jeg blir jo glad av å gjøre det. Ps: Han blir ikke sur når jeg gjør ting som er gratis. Feks møter han på veien hjem Anonymkode: 38678...fd4 Han syns nok du bruker penger unødvendig. Kanskje du kan overraske han oftere med ting som er gratis?
Maleficenta Skrevet 12. august 2022 #10 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Selvfølgelig vil jeg tro at jeg er litt egoistiske. Jeg ønsker bare veldig sterkt at han skal like det jeg gjør fordi jeg gjør det kun for å være veldig snill. Men jeg må godta at han ikke liker det. Men han har også nevnt at jeg ikke skal bruke penger på han, men om jeg ønsker jo å bruke penger på han. For meg handler det ikke om pengene. For meg handler det om å vise kjærlighet på min måte. Jeg har prøvd å dra det opp at pengene ikke er noe problem. Jeg har lyst til å gi han noe. Og selvfølgelig er det ikke snakk om masse dritt som fyller opp leiligheten vår. Han kan feks nevne at han skulle hatt noe. Da kan jeg dukke opp med den tingen dagen etterpå. Eller jeg kan komme med favorittsnacken hans. Anonymkode: 38678...fd4 men om du vil vise kjærlughet til han så må du jo vise det på en måte han setter pris på. 3 6
Gjest parkeringsvakten Skrevet 12. august 2022 #11 Skrevet 12. august 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Fint å få sånne innspill. For det handler nok om at vi misforstår hverandre. Jeg vil nok tro at jeg er litt vrang og vil så gjerne at han skal bli glad for det jeg gjør. Og det er ikke hver uke det er noe. Men det kan nok hende at det er litt for ofte Anonymkode: 38678...fd4 Du får smile og spørre han om han liker bedre å bli straffet 😂
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #12 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Delt økonomi er ikke noe noen av oss ønsker da vi ikke har vært sammen i så mange år. Anonymkode: 38678...fd4 Ok, men har dere en rettferdig fordeling av felles utgifter? Eller kan det hende at han er bekymret for at du ikke vil klare å betale din andel av husleien eller strømregningen fordi du sløser bort penger på ting til ham? Kan dere evt. justere brøken noe slik at det er rom for slike små overraskelser? Anonymkode: 4164f...4b8 3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #13 Skrevet 12. august 2022 Han syns kanskje at du er uforsiktig med pengene dine og at du heller burde spare til noe mer fornuftig? Han blir garantert 100 ganger gladere dersom du overrasker ham med noe som involverer deilig sex. Anonymkode: ec03e...3bc 3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #14 Skrevet 12. august 2022 Min mann har tildels vært på samme måte. Han har ofte irettesatt meg om jeg har kjøpt unyttige ting eller "skrap" som f.eks. morsomme pynteting. Anonymkode: e9c0a...669
Daria Skrevet 12. august 2022 #15 Skrevet 12. august 2022 (endret) Du er jo ikke snill når du fortsetter å gjøre ting han har gitt uttrykk for å ikke sette pris på. Du kan snakke så mye du vil om kjærlighetsspråk, men fokuset må jo være å glede partneren, ikke seg selv. Hva om han likte å kose og ta på deg i tide og utide, og bare fortsatte selv om du ga beskjed om at du ikke likte det, med den unnskyldningen at hans kjærlighetsspråk var fysisk nærhet? Endret 12. august 2022 av Daria 5 4
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #16 Skrevet 12. august 2022 Man kan ikke forandre folk og deres måte å reagere på. Man må bare lære at slik liker de og slik liker de ikke. Det som ikke er så populært hos partner det slutter man med, man kan jo ikke gjøre ting bare fordi man selv syns det er hyggelig. Prat sammen og lær mer om hverandre, lær hva HAN syns er hyggelig at du gjør for han. Anonymkode: c212d...352 2 1
Trolltunge Skrevet 12. august 2022 #17 Skrevet 12. august 2022 Bare fortsett å gi du, men fortsett også med å forklare ham at dette er en av dine måter å vise kjærlighet på, og at han knekker vingene dine litt om han fratar deg gleden ved dette. Her er det mannen som har gaver i sitt kjærlighetsspråk, men tidligere i forholdet var han også så uøkonomisk at jeg har flere ganger reagert med rent raseri. Så ille at jeg har slengt gaven tilbake til ham, og rast over hvordan han kunne tro at en dyr gave var hva jeg trengte når jeg lå våken på kvelden og lurte på hvordan jeg skulle klare regninger/utgifter. DET var hva jeg trengte å få hjelp til. I dag er vår og min økonomiske situasjon bedre, og det er enklere å takke pent. Vi har også snakket såpass mye om hvor feil ting ble tidligere at nå kan vi faktisk begge le av historiene om da han skulle glede meg, og det endte med raseri og tårer. Så lenge det faktisk ikke går utover generell økonomi er jo det å gi gaver og overraskelser en fin ting, og man kan lære seg hverandres måter å vise kjærlighet på. Han gir meg fremdeles gaver, og nå takker jeg fint for det. I tillegg har jeg selv også blitt flinkere til å gjøre det. Vær bare obs på at det ikke går utover generell økonomi. Min kjære bommet stort på det, maaange ganger. 😆 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #18 Skrevet 12. august 2022 Gi han litt pusterom da. Turen hjem fra jobb feks. Anonymkode: 0083d...d48 3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #19 Skrevet 12. august 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg elsker å gi samboeren min overraskelser. Men jeg føler han blir mer "sur" på enn glad over det. Anonymkode: 38678...fd4 Så la være. Anonymkode: ee345...68d 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #20 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Ok, men har dere en rettferdig fordeling av felles utgifter? Eller kan det hende at han er bekymret for at du ikke vil klare å betale din andel av husleien eller strømregningen fordi du sløser bort penger på ting til ham? Kan dere evt. justere brøken noe slik at det er rom for slike små overraskelser? Anonymkode: 4164f...4b8 Vi har lik fordeling av utgifter. Og jeg tjener ganske godt. Så penger er ikke et problem. Men kan være at det han er beskymret for Anonymkode: 38678...fd4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå