Gå til innhold

Kalorihysteri og ultraprosessert mat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg veier 5 kg for mye og kjenner at jeg blir for opphengt i kcal når jeg nå skal slanke meg.

Vil det være nok å kutte ultraprossesert mat og kutte alkohol feks? Har spist mye ultraprosessert i sommer, og drokket alkohol. Begynte med slanking for ei uke siden, og Slik det er nå så veier jeg spinaten.. for å få rett kaloriinnhold. Fikk dårlig samvittighet etter å ha spist druer, så nå føler jeg at grensen er nådd og at jeg ikke har godt av dette. 

Anonymkode: 910bd...f62

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er praktisk talt ingen kalorier i spinat, og druer er for det meste vann. Å droppe ferdigmaten og alkohol er absolutt en veldig god ide, jeg legger selv på meg av det.

Anonymkode: 78d2c...453

• Liker 2
Skrevet

Grønnsaker er ikke noe du trenger å veie i henhold til kaloriinntak. Om du har macroer å forholde deg til, så er det en annen sak. Men du skal spise jævlig mye spinat eller gulerot for å ha noe vesentlig kaloriinntak 

Spis rein mat, kutt sukker. Og spis mest protein så kommer du langt. 

Anonymkode: 46bf6...ecf

Skrevet

Frukt er det naturlig mye sukker i, men bedre å spise ett eple enn sjokolade.

Kylling, fisk og kjøtt

• Liker 1
Skrevet

Hvordan planlegger du å spise/drikke videre?

Om du skal kutte ultraprosessert mat og kutte alkohol for resten av livet er dette en plan som vil funke. Om du kommer til å spise/drikke slik når du er "ferdig slanket" vil du bare gå rett opp igjen. Og da er det best å velge en annen tilnærming. 

Anonymkode: 231bd...0a9

• Liker 1
Skrevet

Kutt alle varer med sukker i, og spis minst mulig karbohydrater, så går du garantert ned. Blir jo et ganske begrenset utvalg da. Karbohydrater gjøres om til sukker i kroppen. Kutt frukt, spis heller bær. Mindre fruktsukker i bær. Bytt ut brød og knekkebrød med de proteinrike med minst mulig mel men mye frø.

Anonymkode: ee6d8...91f

Skrevet

Se på kostholdet ditt, hvor er det naturlig å kutte? Godteri gjennom uken? Drikke med kalorier? Mye alkohol per uke? Spiser mye ute? Overspiser du bare på vanlig sunn mat, er det posjonskontroll du bør fokusere på. Selvfølgelig er ikke løsningen å veie spinaten, for innerst inne vet du godt hvor du får overskuddskaloriene dine fra.

Anonymkode: 96ff1...b7a

Skrevet

Spiser du ofte? Prøv å droppe mellommåltider og snacks og spis gode  næringsrike måltider når du først spiser.

Anonymkode: 3027a...327

Skrevet

Keto for å gå ned i vekt er bare tull. Det som skjer med de som går ned på keto, er at etter en tid begynner de med periodevis faste også (intermittent fasting), fordi de legger på seg igjen. Samme, og enda verre med carnivore-folka. 
Problemet med karbohydrater er bare dette: Det er guten i flere kornsorter, og særlig hvetegluten er problemeatisk. Og prosessert sukker er langt fra sunt. Og sammen med sukker spiser man alltid fett og/eller tilsetningsstoffer. Tenk over det. Sukkeret og karbohydratene er i kaker, i sjokolade, i brus, i pizza, i pølse med brød, potetgull osv. Og de fleste ferdigprodukter inneholder en eller annen form for tilsatt, prosessert sukker. Og samtlige av disse produktene inneholder også fett! Alltid! 

Så det man gjør når man spiser såkalt keto, er å ta bort bearbeidet mat som inneholder en masse tilsetningsstoffer, fett og sukker av mer eller mindre tvilsom opprinnelse.
Man går over til rene matvarer, fordi man alltid må lese innholdsfortegnelsen!

Og her er beviset på at man ikke legger på seg av gode karbohydrater som poteter. Hva spiser du vanligvis poteter med? Fett, alltid fett. Han her tok bort fettet, og samtlige ferdigprodukter. Han tok faktisk bort det aller meste av annen mat.
Om denne keto-bløffen var riktig, så skulle denne mannen blitt bælfeit.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Keto for å gå ned i vekt er bare tull. Det som skjer med de som går ned på keto, er at etter en tid begynner de med periodevis faste også (intermittent fasting), fordi de legger på seg igjen. Samme, og enda verre med carnivore-folka. 
Problemet med karbohydrater er bare dette: Det er guten i flere kornsorter, og særlig hvetegluten er problemeatisk. Og prosessert sukker er langt fra sunt. Og sammen med sukker spiser man alltid fett og/eller tilsetningsstoffer. Tenk over det. Sukkeret og karbohydratene er i kaker, i sjokolade, i brus, i pizza, i pølse med brød, potetgull osv. Og de fleste ferdigprodukter inneholder en eller annen form for tilsatt, prosessert sukker. Og samtlige av disse produktene inneholder også fett! Alltid! 

Så det man gjør når man spiser såkalt keto, er å ta bort bearbeidet mat som inneholder en masse tilsetningsstoffer, fett og sukker av mer eller mindre tvilsom opprinnelse.
Man går over til rene matvarer, fordi man alltid må lese innholdsfortegnelsen!

Og her er beviset på at man ikke legger på seg av gode karbohydrater som poteter. Hva spiser du vanligvis poteter med? Fett, alltid fett. Han her tok bort fettet, og samtlige ferdigprodukter. Han tok faktisk bort det aller meste av annen mat.

Keto har vel ikke blitt nevnt i denne tråden

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Keto har vel ikke blitt nevnt i denne tråden

Ideen om å kutte ut eller kutte ned på karbohydrater, og til og med frukt (!) kommer fra keto. Å spise mer protein for å gå ned kommer også fra keto.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvor har du det fra? Det finnes da drøssevis med folk som har gått på både keto og carnivore i årevis uten å legge på seg igjen. Mange av oss som spiser slik ender gjerne opp med å spise sjelden ganske enkelt fordi vi ikke er så sultne lenger. Periodisk faste fungerer for øvrig veldig godt med lavkarbo.

Ja, junkfood er ofte en kombinasjon av fett og raske karbohydrater, en kombinasjon som praktisk talt ikke forekommer i naturen og er veldig lett å overspise. Skal man få i seg mindre energi må man kutte ned på karbohydrater, fett, eller begge deler. Karbohydrater er den beste kandidaten for de fleste av oss, fordi sukker gir energi og ingenting annet. Det metter dårlig og er ikke et essensielt næringsstoff, i motsetning til fett som både er nødvendig og metter (men ikke så mye som protein). Velg det du trives best med av lavfett eller lavkarbo.

Hva mener du med "keto-bløff"? Jeg har aldri hørt noen påstå at man blir feit av å spise kun poteter, som forresten er kjent også i keto-kretser som den mest mettende rotgrønnsaken.

Å spise bare poteter funker sikkert for å gå ned i vekt, men hvis du skal spise kun én matvare ville jeg personlig gått for kjøtt som har en komplett ernæringsprofil.

Anonymkode: 953f9...769

• Liker 4
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ideen om å kutte ut eller kutte ned på karbohydrater, og til og med frukt (!) kommer fra keto. Å spise mer protein for å gå ned kommer også fra keto.

Kommer fra keto, hva betyr det? Der har jo vært kjent i alle år at protein metter mer enn fett og karbohydrater, og at metthet er viktig om man skal gå ned i vekt. Litt nyere er "protein leverage hypothesis," som postulerer (sannsynligvis riktig) at både mennesker og dyr har en svært sterk biologisk trang til å spise nok protein, og vil spise til behovet er dekket. Det er sannsynligvis en viktig forklaring til problemet med overvekt: mye av maten vi spiser er så proteinfattig at vi spiser mye mer enn vi trenger. Altså at for hvert gram protein er det kanskje fem gram sukker og to gram fett som "følger med", i mat som boller og sjokolade og potetgull.

Anonymkode: 953f9...769

• Nyttig 1
Skrevet

Det blir jo fortsatt litt kcal telling. Men jeg spiste karboredusert sammen med lavkalori, og periodisk faste. Vekten bare raste av. Droppet også sukker de første ukene.

Men "alle" sier at etter et visst antall uker så vil man ikke ha det lenger.. Men det er tull for min del 😅🙈 Etter 6 uker hadde like lyst på sjokolade..

Men etter at jeg hadde nådd trivselsvekt så tillot jeg litt og litt, men holder meg fortsatt til karboredusert kosthold. Men da har jeg ikke utelukket noen matvarer hvis jeg f. eks. skal i selskap eller ut med venner. Det funker for meg. For man må ha noe man kan leve med. Samt at jeg driver med periodisk faste fortsatt. Også trener jeg en god del. Da føler jeg ikke at jeg må tenke like mye på kcal når jeg er såpass aktiv.

Anonymkode: 530cb...9f7

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.8.2022 den 16.59):

Grønnsaker er ikke noe du trenger å veie i henhold til kaloriinntak. Om du har macroer å forholde deg til, så er det en annen sak. Men du skal spise jævlig mye spinat eller gulerot for å ha noe vesentlig kaloriinntak 

Spis rein mat, kutt sukker. Og spis mest protein så kommer du langt. 

Jo ønsker man å gå ned i vekt så må man veie alt man spiser.Nei litt spinat i seg selv utgjør ikke den store forskjell,men om man for eksempel skal ligge på 1500 kalorier og settet om en plan på 1500 kalorier uten å medregne grønnsakene for så å innta 300 kalorier i form av grønnsaker bil det daglige kaloriinntaket 1800 og ikke 1500

Anonymkode: 6f530...c7d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...