AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #1 Skrevet 12. august 2022 Jeg studerer fulltid og har utdanningsstilling som student hvor jeg får en årslønn som er over maksgrensen for inntekt hos lånekassen. Jeg kommer derfor ikke til å få omgjort til stipend. Er det lurt å søke om lån likevel, kan jo sette på sparekonto siden jeg sparer til leilighet? Eller er det ikke verdt det siden jeg da får høyere lån hos lånekassen i det store og hele?? Anonymkode: 5d5b0...fb0
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #2 Skrevet 12. august 2022 Har absolutt lønt seg for meg. Jeg tok opp fullt tross at jobben betalte utdannelsen min. Renten har hele veien vært lavere enn boliglånet. Jeg hadde råd til å spare maks i BSU slik at jeg fikk utnyttet denne fullt før fylte 32. Banken så bort fra studielån når de beregnet boliglån (usikker på om det er slik lenger). Tjente godt på fondsparing etterhvert som jeg satt inn pengene der. Og lånet er personlig, og blir slettet, om noe uforutsett skjer, som uføre/død. Anonymkode: bb61f...d2c
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #3 Skrevet 12. august 2022 Tusen takk for svar! ts Anonymkode: 5d5b0...fb0
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #4 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen takk for svar! ts Anonymkode: 5d5b0...fb0 Ikke ta opp mer lån enn du må. Anonymkode: 0dabc...68a 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #5 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ikke ta opp mer lån enn du må. Anonymkode: 0dabc...68a lån fra lånekassen koster vel selvfølgelig null og niks, i alle fall så lenge man faktisk er student. 0g hvis man heller ikke skal skaffe seg bolig i løpet av studiene (eller rett etter studie-tiden er ferdig) så kan du selvfølgelig betale rubbel og bit tilbake igjen før det eventuelt begynner å komme noen renter på det studie-lånet. Anonymkode: c55c7...c0e 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #6 Skrevet 13. august 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): lån fra lånekassen koster vel selvfølgelig null og niks, i alle fall så lenge man faktisk er student. 0g hvis man heller ikke skal skaffe seg bolig i løpet av studiene (eller rett etter studie-tiden er ferdig) så kan du selvfølgelig betale rubbel og bit tilbake igjen før det eventuelt begynner å komme noen renter på det studie-lånet. Anonymkode: c55c7...c0e Var det jeg også tenkte, at om jeg ombestemte meg stod jo pengene der, og det var bare å betale alt tilbake. Om man har dårlig økonomistyring og bruker det som står på konto er jeg forøvrig enig i anbefaling om å ikke ta opp lån. Men det var ikke slik jeg oppfattet HI. Anonymkode: bb61f...d2c 2
Majer Skrevet 13. august 2022 #7 Skrevet 13. august 2022 Sitat Du får vel omgjort lån til stipend så lenge du bare søker for 1 semester av 2? Er vel bare når man tar lån og stipend over 1 år sammenhengende at det ikke blir omgjort?
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #8 Skrevet 13. august 2022 Majer skrev (2 minutter siden): Du får vel omgjort lån til stipend så lenge du bare søker for 1 semester av 2? Er vel bare når man tar lån og stipend over 1 år sammenhengende at det ikke blir omgjort? Kommer an på inntekten man har Anonymkode: 8946b...a4a
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #9 Skrevet 13. august 2022 Jeg tok opp lån i tilsvarende situasjon, brukte det til å pusse opp. Tenkte som så at renten er lav og gjelda strykes hvis jeg blir ufør eller dør , så bedre å gjøre det sånn enn å ta opp lån hos banken. Flere på studiet tok derimot opp fullt fra lånekassen mtp at støtten fra arbeidsstedet som regel må tilbakebetales hvis du ikke står studiet eller trekker deg. Anonymkode: deb2f...ba4
Majer Skrevet 13. august 2022 #10 Skrevet 13. august 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kommer an på inntekten man har Anonymkode: 8946b...a4a Sikker på det? Da jeg undersøkte sist gjaldt det bare om man tok for et helt skoleår.
Gjest fransine Skrevet 13. august 2022 #11 Skrevet 13. august 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg studerer fulltid og har utdanningsstilling som student hvor jeg får en årslønn som er over maksgrensen for inntekt hos lånekassen. Jeg kommer derfor ikke til å få omgjort til stipend. Er det lurt å søke om lån likevel, kan jo sette på sparekonto siden jeg sparer til leilighet? Eller er det ikke verdt det siden jeg da får høyere lån hos lånekassen i det store og hele?? Anonymkode: 5d5b0...fb0 Lånekassen lån er omtrent det billigste lånet du kan få, så det lønner seg.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #12 Skrevet 13. august 2022 Kjempelurt om du kan håndtere lånet. Jeg ble ufør og 140 000 av studielånet ble slettet. Et av de beste lånene du kan ta! Anonymkode: d7895...11e 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #13 Skrevet 13. august 2022 2 minutter siden, Majer said: Sikker på det? Da jeg undersøkte sist gjaldt det bare om man tok for et helt skoleår. Det har alltid vært tilbakebetaling ved høy inntekt. Også ved 6 mnd, men med 6 mnd kan du tjene mer Anonymkode: 962b3...f2e
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #14 Skrevet 13. august 2022 Takk for alle svar! Kan håndtere lånet- har fått stilling fra etter studiene. Det jeg tenkte var å sette resterende penger på høyrente eller fondsparekonto, om det ikke ble brukt. Kjekt å ha også om en stor kostnad skulle komme i tillegg til nå når alt er så super dyrt! ts Anonymkode: 5d5b0...fb0
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #15 Skrevet 13. august 2022 Nå vet jeg ikke hvor mange års studielån du har fra før eller kommer til å ta opp, men jeg vil råde deg til å tenke deg litt om før du tar opp et studielån du ikke har behov for når tanken er relativt kortsiktig gevinst. Grunnen er at Lånekassa har en øvre grense på 8 års støtte til høyere utdanning. Dersom du skulle ønske å bytte retning totalt senere i livet (det skjer med flere enn du tror) kan du ha brukt opp år med studiestøtte som du ville hatt svært god nytte av. Anonymkode: f9c09...0ea
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #16 Skrevet 13. august 2022 26 minutter siden, AnonymBruker said: Nå vet jeg ikke hvor mange års studielån du har fra før eller kommer til å ta opp, men jeg vil råde deg til å tenke deg litt om før du tar opp et studielån du ikke har behov for når tanken er relativt kortsiktig gevinst. Grunnen er at Lånekassa har en øvre grense på 8 års støtte til høyere utdanning. Dersom du skulle ønske å bytte retning totalt senere i livet (det skjer med flere enn du tror) kan du ha brukt opp år med studiestøtte som du ville hatt svært god nytte av. Anonymkode: f9c09...0ea God poeng! Om jeg søker lån nå har jeg brukt opp alle årene. Anonymkode: 5d5b0...fb0
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #17 Skrevet 13. august 2022 Så lenge du ikke surrer bort pengene i økt forbruk fordi du kan, er lån fra Lånekassen gull, av de årsakene andre har skrevet! Bruk dem til sparing, investering, nedbetaling av andre lån, BSU eller lignende, avhengig av din livssituasjon. Anonymkode: f617f...eab
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #18 Skrevet 13. august 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Så lenge du ikke surrer bort pengene i økt forbruk fordi du kan, er lån fra Lånekassen gull, av de årsakene andre har skrevet! Bruk dem til sparing, investering, nedbetaling av andre lån, BSU eller lignende, avhengig av din livssituasjon. Anonymkode: f617f...eab Hva ser verst/best ut da, for banken sin del når det i fremtiden kommer til huskjøp? Å ha et større lån hos lånekassen pga denne søknaden, eller å ha mesteparten av pengen på bok/i sparing som egenkapital ?? hvor negativt er det for banken med lånekasse lån?? Anonymkode: 5d5b0...fb0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå