AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #1 Skrevet 12. august 2022 https://www.nrk.no/vestland/far-bistand-fra-kripos-i-grov-mishandlingssak-mot-sjuaring-i-bergen-1.16065494 Derfor er det viktig at barnevernet griper inn for ofte, enn for lite. Anonymkode: 405f3...74d 9 3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #3 Skrevet 12. august 2022 Hallo12345 skrev (2 minutter siden): Jobber du i bv? Barnet er mishandlet av far på det groveste, og din eneste kommentar går på om ts jobber i barnevernet? Anonymkode: 90bac...fc8 41 4
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #4 Skrevet 12. august 2022 Hallo12345 skrev (3 minutter siden): Jobber du i bv? Ofc not. Tråden er en kritikk av at bv IKKE griper inn ofte nok. Anonymkode: 405f3...74d 3
Hallo12345 Skrevet 12. august 2022 #5 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Barnet er mishandlet av far på det groveste, og din eneste kommentar går på om ts jobber i barnevernet? Anonymkode: 90bac...fc8 Ånei. Jeg har lest innslaget. Før det kom her - så jeg har mine tanker om det. Jeg har også mine tanker om bv. Er det greit?
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #6 Skrevet 12. august 2022 Skal ikke si hva jeg tenker om det kreket som har mishandlet sitt barn på den måten og han bør sitte inne strafferammen på 15 år. Anonymkode: 8cf15...c73 4
Flintis Skrevet 12. august 2022 #7 Skrevet 12. august 2022 Dette er vel hvorfor vi har barnevernet og de har her søkt bistand hos politiet og fått en etter de jeg forstår relativt hurtig reaksjon. Så jeg vil så langt gi honnør til barnevernet i denne saken. Når det gjelder andre saker med bekymringsmeldinger som rot i gangen, barn som har falt og revet i stykker klærene og dårlig malt hus blir det litt forskjell. 4
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #8 Skrevet 12. august 2022 Stygg sak og godt at barnevernet har tatt over omsorgen. Men jeg synes nå at det fortsatt må være slik at barnevernet griper inn når det er grunn til det, og at det ikke skal være et mål å melde ifra en gang for mye. Anonymkode: 3c67a...9e9 4 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #9 Skrevet 12. august 2022 Kanskje de hadde hatt tid til å redde denne gutten litt tidligere om det ikke var for alle tullemeldinger de må håndtere.. Anonymkode: 601ce...ef4 6 5
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #10 Skrevet 12. august 2022 At barnevernet gjør en drittjobb er ikke noen nyheter akkurat. De plager familier og fjerner barn fra gode familier på falskt grunnlag og samtidig gjør ingenting for å hjelpe barn som virkelig trenger hjelp. Anonymkode: 7e5a3...9ae 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #11 Skrevet 12. august 2022 Helt feil tankegang. Les tråden her inne med spm om hvor ofte folk har sendt bekymring til bv. Ikke rart de ikke har tid til de virkelige sakene når de skal håndtere så mye tull og tøys. Anonymkode: 5796e...5e8 5 1
Brimi Skrevet 12. august 2022 #12 Skrevet 12. august 2022 Siden gutten kom for kort tid siden så har vel ikke BV fått noen bekymringsmelding enda. Hvordan skal BV hjelpe om de ikke får vite om hvordan barnet har det? 10 3
Gjest fransine Skrevet 12. august 2022 #13 Skrevet 12. august 2022 Det gjøres feil begge veier. At det blir gripet inn for lite i en sak er ikke noe godt argument for at det ikke gripes inn for ofte i andre saker. Det må treffes rett hver gang. Og det kan være vanskelig når man har foreldre som er så engstelige for barnevernet at de ikke tør å fortelle sannheten og få riktig hjelp. Det meldes ofte saker til BV helt unødvendig og dette går på bekostning av de barna som virkelig trenger hjelp.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #14 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Helt feil tankegang. Les tråden her inne med spm om hvor ofte folk har sendt bekymring til bv. Ikke rart de ikke har tid til de virkelige sakene når de skal håndtere så mye tull og tøys. Anonymkode: 5796e...5e8 Jeg antar du sikter spesielt til meg i den tråden. Synd du ikke synes voldtekt, babyer som overlates til seg selv døgn av gangen, barn som selges til kompiser av faren og barn som tvinges til å misbruke andre barn er gode grunner til å sende bekymringsmeldinger til barnevernet, men snarere synes det er bare "tull og tøys". Håper du ikke har omsorg for barn, for å si det sånn. Anonymkode: bd96a...52e 5
Gjest fransine Skrevet 12. august 2022 #15 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg antar du sikter spesielt til meg i den tråden. Synd du ikke synes voldtekt, babyer som overlates til seg selv døgn av gangen, barn som selges til kompiser av faren og barn som tvinges til å misbruke andre barn er gode grunner til å sende bekymringsmeldinger til barnevernet, men snarere synes det er bare "tull og tøys". Håper du ikke har omsorg for barn, for å si det sånn. Anonymkode: bd96a...52e Ikke meg du siterer, men hva i all verden snakket du om? Det er vel ingen som ville latt være å melde fra i sånne grove saker som du beskriver? At det meldes inn endel tull og tøys er riktig. Det er bare å se på hvor mange saker som blir henlagt uten tiltak. Verst i ubegrunnede saker er hevnsaker, f.eks fra skoler som får kritikk av foreldre for at de ikke gir de det opplæringstilbud de har krav på, samt folk som melder falske anklager til BV i barnefordelingssaker.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #16 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg antar du sikter spesielt til meg i den tråden. Synd du ikke synes voldtekt, babyer som overlates til seg selv døgn av gangen, barn som selges til kompiser av faren og barn som tvinges til å misbruke andre barn er gode grunner til å sende bekymringsmeldinger til barnevernet, men snarere synes det er bare "tull og tøys". Håper du ikke har omsorg for barn, for å si det sånn. Anonymkode: bd96a...52e Ikke meg du siterer, men hvorfor går du ut fra at vedkommende sikter akkurat til deg? Det du ramser opp, vil vel de fleste ved sine fulle fem se er alvorlige saker. Innimellom dukker det opp tråder hvor ts lurer på om hun skal melde bekymring fordi nabobarna er lenge i barnehagen hver dag, eller fordi venninnens små barn er våkne sent om kvelden (men sover tilsvarende lenge om morgenen). Dette er de eneste bekymringene de har rundt disse barna. Det er tull og tøys som barnevernet ikke behøver å måtte bruke noe tid på. Anonymkode: fab8a...256 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #17 Skrevet 12. august 2022 Størstedelen av meldinger til barnevernet gjøres fra ulike statlige og kommunale instanser og etater - og veldig mange av dem er meldinger som ikke burde vært sendt inn. https://forskning.no/barn-og-ungdom-hogskolen-i-innlandet-juridiske-fag/mange-bekymringsmeldinger-til-barnevernet-skulle-ikke-vaert-sendt/1624709 Meldinger fra private, og meldinger om grov omsorgssvikt som dette er en forsvinnende liten del av den haugen med meldinger barnevernet må jobbe seg gjennom. Dessuten - vi kan ikke forsvare et barnevern som gir barn i gode hjem traumer ved opplevelsen av å bli tatt ut av hjemmet brått og uten at de forstår hvorfor, med at noen få kanskje opplever utenkelige ting hjemme. Å bli hentet av barnevernet og fjernet fra foreldrene, plassert hos fremmende er ikke en nøytral opplevelse som barn takler godt. Barn blir traumatisert av barnevernet. Selve barnevernets maktmidler, selv om de brukes med gode intensjoner, ville kvalifisert som grov omsorgssvikt om det var foreldrene selv som opptrådte slik. Burde barnevernet undersøke - ja, absolutt. Men vi burde lage andre ordninger som ivaretar barns trygghet der det er bekymring for akutt fare, enn at barna må fjernes fra hjem og alle kjente til saken er undersøkt. Anonymkode: 83893...d56 2
Majer Skrevet 12. august 2022 #18 Skrevet 12. august 2022 Husker det var store demonstrasjoner til støtte for en familie som fikk fratatt ungene på bakgrunn av vold. Jeg synes det var rart for jeg så faktisk barnet bli slått, men folk liker vel å hate for å hate. 9
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #19 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Størstedelen av meldinger til barnevernet gjøres fra ulike statlige og kommunale instanser og etater - og veldig mange av dem er meldinger som ikke burde vært sendt inn. https://forskning.no/barn-og-ungdom-hogskolen-i-innlandet-juridiske-fag/mange-bekymringsmeldinger-til-barnevernet-skulle-ikke-vaert-sendt/1624709 Meldinger fra private, og meldinger om grov omsorgssvikt som dette er en forsvinnende liten del av den haugen med meldinger barnevernet må jobbe seg gjennom. Dessuten - vi kan ikke forsvare et barnevern som gir barn i gode hjem traumer ved opplevelsen av å bli tatt ut av hjemmet brått og uten at de forstår hvorfor, med at noen få kanskje opplever utenkelige ting hjemme. Å bli hentet av barnevernet og fjernet fra foreldrene, plassert hos fremmende er ikke en nøytral opplevelse som barn takler godt. Barn blir traumatisert av barnevernet. Selve barnevernets maktmidler, selv om de brukes med gode intensjoner, ville kvalifisert som grov omsorgssvikt om det var foreldrene selv som opptrådte slik. Burde barnevernet undersøke - ja, absolutt. Men vi burde lage andre ordninger som ivaretar barns trygghet der det er bekymring for akutt fare, enn at barna må fjernes fra hjem og alle kjente til saken er undersøkt. Anonymkode: 83893...d56 Men at meldingene som kommer inn ikke burde vært sendt betyr jo ikke at barna disse meldingene gjelder flyttes? Det er jo to helt ulike ting. Jeg har jobbet tett med bv i min (store) kommune de siste fire årene, og har knapt opplevd akuttflyttinger. Og når de skjer, er det stort sett babyer med rusede foreldre, der en ikke kan vente til et ordinært vedtak om omsorgsovertakelse. Anonymkode: 396e2...9ac 6
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #20 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): https://www.nrk.no/vestland/far-bistand-fra-kripos-i-grov-mishandlingssak-mot-sjuaring-i-bergen-1.16065494 Derfor er det viktig at barnevernet griper inn for ofte, enn for lite. Anonymkode: 405f3...74d At barnevernet er opptatt med for mange tullemeldinger redder ikke barn som denne gutten! Men det trenerer hjelpen til de barna som virkelig trenger å reddes! Det hjelper ikke at en ambulanse på vei for å redde ett menneske kjører ned 50 andre på veien! Anonymkode: e63a4...321
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå