Gå til innhold

Forkortet oppsigelsestid - går det an?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I kontrakten står det 3 måneders oppsigelse, men går det an å forkorte det slik at man slutter etter si en måned? Eller enda kortere? Har prøvd å sjekke hva lovverket sier men skjønte det ikke helt. Bedriften er ikke bundet av tariffavtale.

Anonymkode: 5383f...863

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I kontrakten står det 3 måneders oppsigelse, men går det an å forkorte det slik at man slutter etter si en måned? Eller enda kortere? Har prøvd å sjekke hva lovverket sier men skjønte det ikke helt. Bedriften er ikke bundet av tariffavtale.

Anonymkode: 5383f...863

Hvor lenge har du vært ansatt? Dersom bedriften ikke er bundet av tariff er vel regelen at du skal ha måttet jobbe på arbeidsstedet i 10 år + før oppsigelsestiden blir satt til 3 mnd?

Anonymkode: 804c3...627

Skrevet

Hva med å rett og slett spørre sjefen din pent om det er en mulighet for det...

Anonymkode: 8da0b...cc3

Skrevet

Det er arbeidsavtalen som teller og det er opp til arbeidsgiver om du kan slutte før oppsigelstiden har gått ut. De har rett til å kreve at du jobber oppsigelsestiden ut, men de kan la deg gå tidligere dersom de ikke har store ulemper av det. Du må rett og slett ta det opp med arbeidsgiver. 

• Liker 1
Skrevet

Ok, så om arbeidsgiver sier at jeg kan slutte etter en uke og jeg er fornøyd med det så går det faktisk an? Det står 3 mnd i kontrakten men om vi begge er enige så kan jeg slutte så tidlig som vi begge blir enige om?

• Liker 2
Skrevet

Så lenge begge parter er enige om det så kan dere avtale kortere oppsigelsestid enn det som står i kontrakten. Men det som står i kontrakten er det dere var enige om ved oppstart av arbeidsforholdet.

Så snakk med sjefen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...