Gå til innhold

Er ikke å sole seg i 30min uten solkrem like skadelig som å sole seg i 2 timer med solkrem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener man får da stråler når man bruker solkrem også. Og hvis man bare skal ligge på terrassen i sola uten solkrem i 30min for å få litt d vitaminer så er vel ikke det noe mer skadelig enn de som ligger der eller på stranda i f. Eks 2 timer med solkrem? 

2 timer var bare et eksempel

Anonymkode: bbbbf...269

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Intensitet. det blir vel litt som å sammenligne drikking. Du blir fullere av å drikke ren sprit over kort tid enn å drikke mange øl over tid.

Eller litt mer likt: steking ;) stek noe på full effekt og det vil bli svidd på siden det stekes. Stek på middels varme over litt lenger tid og det vil bli mer jevnt.

Endret av Avstand
  • Liker 1
Skrevet

Det spørs jo på hvor sterk sola er, bl.a. Er enorm forskjell på å ligge på terrassen i Norge og stranda på Gran Canaria for å si det sånn. Når på dagen har også mye å si, og hvor godt din hud tåler sola. 
Det man skal prøve å unngå er å bli solbrent. 

Anonymkode: 80ea6...1d0

• Liker 1
Skrevet

Hvis du skal sole deg for å få D-vitamin, er den beste tida, ifølge professor Johan Moan, mellom kl. 10.00 og 12.00. 

I Sør-Norge er sola for svak til å danne D-vitamin etter kl. 14.00, selv midt på sommeren. 

Mellom september og april står sola på våre breddegrader for lavt til å kunne danne noe som helst D-vitamin i huden vår. 

Anonymkode: 8fe6d...487

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du skal sole deg for å få D-vitamin, er den beste tida, ifølge professor Johan Moan, mellom kl. 10.00 og 12.00. 

I Sør-Norge er sola for svak til å danne D-vitamin etter kl. 14.00, selv midt på sommeren. 

Mellom september og april står sola på våre breddegrader for lavt til å kunne danne noe som helst D-vitamin i huden vår. 

Tar heller D vitamintilskudd enn å bake meg i sola. Hater det.

Skrevet
Adrenalina1 skrev (24 minutter siden):

Tar heller D vitamintilskudd enn å bake meg i sola. Hater det.

D-vitamintilskudd er suveren solerstatning.

Folk som bor ved ekvator og har overskudd på sol til å danne D-vitamin, har et naturlig nivå i blodet på mellom 110 og 220 enheter (nmol/L). I Norge er øvre grense for normalt D-vitaminnivå satt til 150 enheter. 375 er grensen for farlig høyt nivå.

For å holde nivået mitt opp mot 150, må jeg ta 10.000 IE daglig. Jeg måler nivået to ganger i året og er sjelden over grensen for normalt nivå.

Ifølge både Helsedirektoratet og det europeiske matsikkerhetsorganet EFSA er det ikke observert negative helseeffekter (som f.eks. hyperkalsemi) av daglige tilskudd på 10.000 IE vitamin D over tid.

Trygg øvre grense for daglig D-vitamintilskudd for alle over 11 år er satt til 4.000 IE. 

https://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/2813

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...