Gå til innhold

Forslag; vil ha psykemelding

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fontenehus Norge etterlyser en ny type sykemelding;  psykemelding 

Hva tenker du om dette?

Anonymkode: 0f688...435

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker at det er unødvendig så lenge vi faktisk har noe som kan dekke dette, nemlig sykemelding. Den trenger ikke et eget navn. 

Anonymkode: cd6c1...fb5

• Liker 8
Skrevet

Nei. Når man får en sykemelding, trenger man ikke oppgi til arbeidsgiver hva slags sykdom det er. Med en psykemelding er det jo åpenbart at det er psykisk sykdom det er snakk om. 

Det de snakker om, med resept på aktiviteter, osv, kan man jo like gjerne ha i en vanlig sykemelding. 

Jeg har vært sykemeldt flere ganger ifbm depresjon, noe jeg IKKE ønsker å utbasunere til arbeidsgiver. 

Anonymkode: 22eda...e0e

• Liker 8
Skrevet

Det er absolutt nødvendig. Det psykiske er så forskjellig fra det fysiske og det bør være egne retningslinjer for å normalisere det mer. 

Anonymkode: a2aac...670

Skrevet

Dette synes jeg høres ut som sykeliggjøring utover det nødvendige av den sykemeldte. Det er jo helt individuelt hva den psykisk syke har behov for.

Personlig ble jeg diagnostisert med angst og ocd for 15 år siden. Har vært i massevis av behandling og fungerer i dag så godt jeg kan. Har likevel en runde eller to med kortere eller lengre sykemelding hvert år fordi jeg behøver avbrekk. Om jeg da skal tvinges til å møte opp på et fontenehus eller annet tilbud, vil jeg føle meg sykeliggjort, stressa og ikke få det avbrekket som jeg trenger for å hente inn hodet igjen. JEG har behov for ro i de periodene jeg sykemeldes, på samme tid kan en annen pasient ha behov for aktivisering.

Psykisk sykdom må vurderes individuelt og bør derfor sykemeldes under samme type sykemelding som somatisk sykdom. Sykemelder må jo ta ansvaret for å vurdere den enkelte pasient og dens behov for tiltak under sykemeldingen.

Anonymkode: 1aa79...9b0

Gjest Adobyen
Skrevet

Nei, det tror jeg blir verre for de som kommer i slike situasjoner. Man kan få problemer på jobb, bli utsatt for noe som utløser angst/depresjon. F.eks alvorlig sykdom hos de nærmeste.  Det er menneskelig.  Tilbake på jobb kalles det kanskje «vondt i ryggen» for å slippe spørsmål.  Det går jo ikke hvis det står psyk.

Skrevet

Jeg hadde ikke behov for sosiale arenaer når jeg ble sykemeldt pga psyken, jeg hadde behov for behandling i helsevesen! 
Skal dem bruke tid/penger på å hjelpe folk tilbake i jobb, så bør dem fokusere på behandlingskø, ventelister og nedleggelse av sengeposter! 

Jeg ble henvist til DPS og den kommunale "rask psykisk helsehjelp". Den såkalte raske hjelpen hadde lengre ventetid enn DPS... hvor rask hjelp er tre måneder egentlig? Og det var kun for vurderingssamtale

Anonymkode: 005da...832

Skrevet

Det er ingenting som heter psykemelding, eller psyk. Skjerp dere.

Skrevet

Når jeg ble sykemeldt pga. psyken hadde et slikt opplegg med tvungen sosialt opplegg gjort at jeg hadde blitt sykemeldt lengre. Jeg ble sykemeldt pga. overstimulering og stress over lang tid, altså utbrenthet og det jeg trengte var RO en periode. 

Anonymkode: 09abf...1d8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja jeg syns man burde normalisere psykiske lidelser mer og det er ikke noe mindre flaut å være sykemeldt pga psyken som i noe fysisk. 

Anonymkode: c006f...8ab

Skrevet

Nei, tullete forslag. Det fysiske og det psykiske henger sammen, å se på det som to adskilte ting er gammeldags og kunnskapsløst. 

Bedre oppfølging av syke - uansett sykdom - er jeg imidlertid for. 

• Liker 1
Skrevet

Synes ikke det høres ut som en god idé. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fontenehus Norge etterlyser en ny type sykemelding;  psykemelding 

Hva tenker du om dette?

Anonymkode: 0f688...435

At en del mennesker med psykiske vansker får for dårlig oppfølging er riktig, men jeg ville heller fokusert på bedre behandlingsmuligheter enn på å endre ordet til "psykemelding". Problemet er ikke ordet "sykemelding", for det fungerer veldig fint, men heller for dårlig hjelp og oppfølging av de som sliter, noe som for øvrig ikke vil endre seg ved inntog av et nytt begrep.

Skrevet

Ingen som leser teksten?🤔 Er snakk om å gi de god nok behandling/tilbud da mange som sykemeldes pga psyken ikke kommer tilbake i jobb.

Anonymkode: 6eff2...bc4

Skrevet

Jeg tenker at vanlig sykmelding heller får inkorporere flere behandlingsmetoder og oppfølging. Som noen nevner over så har ikke arbeidsgiver krav på å vite hvorfor man er sykmeldt, og det blir jo problematisk ved å skille psykisk sykdom fra den ordinære sykmeldingen, spesielt hvis sjefen har fordommer mot psykisk sykdom. 

Anonymkode: 1e0a9...543

Skrevet

Det er nok stigma rundt psykisk helse allerede. Å måtte konkretisere at ditt fravær skyldes din mentale helse/tilstand fører nok til ennå mer drittoppførsel fra arbeidsgivere og kolleger. 

Anonymkode: 4ba58...72a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Enig i mye av det som står der - men så lenge de dropper å kalle det for: «psykemelding»😐

Anonymkode: d44b8...c95

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...