AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #21 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvordan kan du ha tatt en utdanning uten å sjekke lønnsbildet? For sykepleiere ligger jo dette åpent og lett tilgjengelig. Anonymkode: 3f328...f85 Har sjekket lønnsbilde, og trodde det var noe høyere. Samt trodde jeg tilleggene ville utgjøre mer enn de åpenbart gjør. Kall meg naiv. Anonymkode: 6a46e...c3e
Petra200 Skrevet 12. august 2022 #22 Skrevet 12. august 2022 Tror nok kanskje skattetrekket ditt er for høyt. 33% høres mye ut. Jeg er spl selv, skatter 30% og tjener ca 600 000.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #23 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har sjekket lønnsbilde, og trodde det var noe høyere. Samt trodde jeg tilleggene ville utgjøre mer enn de åpenbart gjør. Kall meg naiv. Anonymkode: 6a46e...c3e Det blir bedre når du stiger i ansiennitet. Jeg har jobbet i 10 år og har 500.000kr pluss tilleggene som utgjør ca 50-60.000 i året. Anonymkode: e4436...b84
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #24 Skrevet 12. august 2022 Litt utenfor tema kanskje, men kan sette lønn i et perspektiv. En skjermdump fra SSB som viser medianlønn (bedre å bruke median enn gjennomsnitt) mellom flere yrker. Advokater og jurister tjener best, men vil jo ofte ha lange arbeidsdager og må påregne jobb i helgene også (som advokat i alle fall). Kan få mer "normal arbeidstid" som jurist, men da mindre i lønn selvfølgelig. Ellers er gjennomsnittet bedre for sykepleiere enn lærere i grunnskolen. https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/lonn-og-arbeidskraftkostnader/artikler/hva-er-vanlig-lonn-i-norge Anonymkode: 4c3f2...053
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #25 Skrevet 12. august 2022 Vet du ikke hvor mye du har i årslønn før du får lønnslippen din? Merkelig. Sånne ting er virkelig lurt å finne ut før man starter i arbeid... Anonymkode: b2d43...85d
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #26 Skrevet 12. august 2022 Du sjekket vel lønna før du takket ja til stillingen? Dessuten burde du sjekke skattetrekket ditt, det kan hende det er for høyt. Har du oppdatert skattekortet ditt med hvor mye du regner med å tjene i år, fradrag etc? Er din nye arbeidsgiver biarbeidsgiver? I tilfelle blir skattetrekket for høyt. Anonymkode: 30709...c44
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #27 Skrevet 12. august 2022 Jeg brukte denne: https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/1264-skattetrekkskalkulator La inn lønn på 450k i året (litt ekstra for tillegg), null i fradrag, og fikk en skatteprosent på 27,1% (ved 10,5 mnd trekk). Det skal vel godt gjøres at du ikke får et eneste fradrag. Så hvis du trekkes 33%+, høres det ut som om du ble trukket for mye. Anonymkode: 30709...c44
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #28 Skrevet 12. august 2022 Men når begynte du å jobbe? Husk at i mange offentlige stillinger får du lønnen utbetalt den 12. (eller 20.), noe er forskudd og noe er betalingen fra lønningsdag. Mulig du ikke har fått utbetalt full lønn fordi du ikke startet den 1. i måneden? Anonymkode: 8af12...476 1
Kaisada Skrevet 12. august 2022 #29 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva er det dere klager over? Ta en annen utdanning, arkivar eller noe slikt (som det jo er nødvendig med) og noen jeg kjenner får 420000. Hun har jobbet 10 år+ på Riksarkivet. Anonymkode: 2d5ac...24a det er kanskje ikke den store belastningen på knær og rygg som de fleste sykepleiere blir uføre av, langt før pensjonsalder. 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #30 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men når begynte du å jobbe? Husk at i mange offentlige stillinger får du lønnen utbetalt den 12. (eller 20.), noe er forskudd og noe er betalingen fra lønningsdag. Mulig du ikke har fått utbetalt full lønn fordi du ikke startet den 1. i måneden? Anonymkode: 8af12...476 det er en full måned fra 1 Anonymkode: 6a46e...c3e
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #31 Skrevet 12. august 2022 Jobber du kommunalt eller i spesialisthelsetjenesten? Er lønnsforskjell mellom de to. Man tjener ikke mye som nyutdannet nei, men du stiger jo heldigvis etterhvert. Hvis du har jobbet 100% tredelt med helg så høres det umiddelbart litt lite ut for mine ører, ville trodd du fikk utbetalt et par tusen mer. Men har jobbet lite i studietiden og så skriver at du beregner å tjene 450 000 på de 6-7 mnd som var igjen av året, så vil det naturligvis føre til høyere skattetrekk enn hvis du hadde fordelt trekket over ett helt år. Er du usikker på om noe stemmer så kan du kontakte lønnskontoret for hjelp der, eller NSF hvis du er medlem. Har du betalt for mye skatt får du det jo igjen til neste år, men det er en mager trøst nå. Anonymkode: bf517...798 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #32 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jobber du kommunalt eller i spesialisthelsetjenesten? Er lønnsforskjell mellom de to. Man tjener ikke mye som nyutdannet nei, men du stiger jo heldigvis etterhvert. Hvis du har jobbet 100% tredelt med helg så høres det umiddelbart litt lite ut for mine ører, ville trodd du fikk utbetalt et par tusen mer. Men har jobbet lite i studietiden og så skriver at du beregner å tjene 450 000 på de 6-7 mnd som var igjen av året, så vil det naturligvis føre til høyere skattetrekk enn hvis du hadde fordelt trekket over ett helt år. Er du usikker på om noe stemmer så kan du kontakte lønnskontoret for hjelp der, eller NSF hvis du er medlem. Har du betalt for mye skatt får du det jo igjen til neste år, men det er en mager trøst nå. Anonymkode: bf517...798 Hva er best betalt? Anonymkode: e4436...b84
Gjest Frysepinne Skrevet 12. august 2022 #33 Skrevet 12. august 2022 (endret) Til å være nyutdanna er det lavt, syns jeg. Nyutdanna kollegaer av meg (men som skal sies, det er i Oslo kommune som har en noe annen tariff enn resten av landet) ligger på ltr 24-26 som er fra 470 000 og oppover. Hvis du er medlem av NSF er det en ganske høy sum som blir trukket (men som du skal legge til i ligninga di neste år og få fratrekk fra), og jeg tror som det er sagt over her, siden det er første måneden og vi bare er på den 12. i neste måned, så har du ikke få alle tilleggene, overtiden og annet, det blir etterbetalt neste måned. Jeg betaler 37 % i skatt, så jeg syns ikke 33 % høres urimelig ut. Men - vi sykepleiere og vi jenter er notorisk dårlig på å forhandle lønn. Jeg har bedt NSF lokalt flere ganger om å holde kurs for oss, og selv om det ikke vil hjelpe hver og en her og nå så kan det kanskje øke bevisstheten om at det må vi faktisk gjøre. Det er desperat behov for sykepleiere, vi er veldig verdifulle og kan kreve mye mer enn det vi blir tilbudt. Det er ikke sånn at leder vil like deg dårligere bare fordi du viser bein i nesa, og du er ingen dårligere sykepleier selv om du forteller du vil ha bedre lønn. PS: Jeg må redigere innlegget mitt. Jeg har ikke peiling på om du er jente (eller gutt). Jeg ble bare litt ivrig med å ville fortelle at jenter generelt er veldig dårlige på å forhandle lønn. Endret 12. august 2022 av Frysepinne Retta opp en fordom.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #34 Skrevet 12. august 2022 Skaff deg tabelltrekk. Og Oslo kommune betaler best av alle kommuner. På Ahus får du forresten ansiennitet fra all jobb fra fylte 18 år. Anonymkode: be54e...e9b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå