AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #1 Skrevet 12. august 2022 Hei! Sitter i en litt vanskelig situasjon. Typen skal starte egen bedrift og har spurt om penger. Han skal låne 30.000kr og sier at jeg får de tilbake etter 14 dager når han har åpnet konto og kan ta ut pengene. Jeg sa først at jeg ikke hadde nok. Men fikk dårlig samvittighet og sa at jeg kan sikkert gi ham litt om han ikke får lånt fra noen andre. Han har spurt broren sin og fikk nei som svar og nå spør han meg igjen. Hvordan komme meg unna denne situasjonen? Jeg har selv dårlig råd og har akkurat klart å spare rundt 40.000kr på konto selv. I tillegg føler jeg at forholdet vårt er ikke der det engang var med tanke på tillit. Han var utro mot meg i mai og vi har "jobbet" litt med det, men stoler ikke på ham. Hvordan kan jeg komme meg ut av denne situasjonen? Noe tips? Anonymkode: df4a5...7d9 3
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 Populært innlegg #2 Skrevet 12. august 2022 Du behøver ikke «komme deg ut av situasjonen», det du behøver er vett til å si: «nei, du får ikke låne noen penger av meg.» Punktum. Anonymkode: fab47...1bd 61 17
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #3 Skrevet 12. august 2022 Si nei. Det burde han forstå. Det er snakk om mye penger og når dere allerede har problemer og han har vært utro burde han skjønne at du ikke er villig til å låne han så mye penger akkurat nå. Om det er en god ide for han å starte et as kan han få lån fra banken eller andre plasser Anonymkode: 0609f...db4 9 1
Populært innlegg altflyter Skrevet 12. august 2022 Populært innlegg #4 Skrevet 12. august 2022 Han kan ikke bare «ta pengene ut» hva skal han kjøpe inn utstyr til bedriften med? Han har enkelt og greit ikke råd til å starte bedrift. Gir du ham disse pengene, ser du dem aldri igjen. Det er sikkert. Dette er ingenting å komme seg ut av. Svaret er nei. Du trenger bufferen din selv. han kan starte enkeltpersonsforetak og bedrift når han har lært seg mer om hvordan ting fungerer. De fleste seriøse som starter bedrift har en tydelig plan. Når han ikke en gang har spart opp til startkapitalen, fremstår dette svært impulsivt. Ikke gjør det. 45 19
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 Populært innlegg #5 Skrevet 12. august 2022 De 30 000 er minimum aksjekapital. Disse midlene må settes på en låst konto frem til bedriften er registrert. Selv etter det er det ikke mulig å ta aksjekapitalen ut av bedriften igjen som utytte. Litt enklere sagt - han kan ikke gi deg pengene tilbake uten å begå lovbrudd. Eller før bedriften genererer overskudd - noe som kan ta tid. Det er svaret ditt. Anonymkode: f9764...c5e 39 20
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #6 Skrevet 12. august 2022 Du sier selvsagt nei. Om han ikke klarer å spare opp 30 000 selv så er det vanskelig å se for seg hvordan firmaet skal gå bra. I tillegg var han utro, altså hvordan kan du vurdere noe annet enn å si nei, punktum? Anonymkode: 86959...761 14 7
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #7 Skrevet 12. august 2022 Om man skal starte eget AS så bør man ha såpass orden at man har egenkapital selv. Det er heller ikke så enkelt som å åpne en konto å ta ut pengene. Kombinert med at du har dårlig råd og har klart å spare litt så er det rett og slett veldig dumt å skulle finansiere hans ide. Prioriter deg selv, du vet allerede at han ikke er til å stole på (for å ikke snakke om hvor bak mål det er av ham å be deg om sparepengene dine når han vet du har lite penger). Anonymkode: 35db5...3d9 7 7
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #8 Skrevet 12. august 2022 Som flere sier så kan han faktisk ikke ta ut pengene etter at selskapet er opprettet. Når han har så lite greie på regelverket bør han ikke settei gang med næringsvirksomhet. Eventuelt er han klar over det og lyver til deg og har ingen planer om å gi tilbake pengene. Anonymkode: 1bf9a...780 21 5
Gjest Villfisker Skrevet 12. august 2022 #9 Skrevet 12. august 2022 Si nei. De pengene ser du aldri igjen.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #10 Skrevet 12. august 2022 Tusen takk for svar folkens. Jeg forstår ikke hvorfor jeg får så dårlig samvittighet ovenfor ham. Skal si at jeg ikke kan gi ham pengene da jeg trenger det selv Anonymkode: df4a5...7d9 23 3
17.11 Skrevet 12. august 2022 #11 Skrevet 12. august 2022 Stå på ditt. Klarer han ikke å spare opp 30 000 i egenkapital på egen hånd, er han neppe den fødte gründeren akkurat... 10 4
Snublefot62 Skrevet 12. august 2022 #12 Skrevet 12. august 2022 Ikke gi noen grunn? Nei. Punktum. Øv deg på det. Begynner du med grunn så kommer han med forslag til løsninger eller motargumenter. Som andre her sier så vet han åpenbart ikke hva han driver med og du kommer aldri til å se de pengene igjen. Og skal man først starte bedrift er 30k ingenting. Det er ei pølse i slaktetida. Nei. Punktum. 9 6
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #13 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tusen takk for svar folkens. Jeg forstår ikke hvorfor jeg får så dårlig samvittighet ovenfor ham. Skal si at jeg ikke kan gi ham pengene da jeg trenger det selv Anonymkode: df4a5...7d9 I fremtida tror jeg det er best at du ikke nevner for han at du har sparepenger. Anonymkode: 1bf9a...780 26 7
chi Skrevet 12. august 2022 #14 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen takk for svar folkens. Jeg forstår ikke hvorfor jeg får så dårlig samvittighet ovenfor ham. Skal si at jeg ikke kan gi ham pengene da jeg trenger det selv Anonymkode: df4a5...7d9 Det er nok fordi du er en godhjertet person som gjerne vil hjelpe andre. Men av og til er en ikke den rette til å hjelpe fordi en kan tape veldig på det (bokstavelig talt i ditt tilfelle) 6 3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #15 Skrevet 12. august 2022 Neineinei. Det der skal du ikke bli med på. Å du skal heller ikke ha dårlig samvittighet for det. 30.000 er en del, å dette er penger som du ikke er garantert å få tilbake heller. Anonymkode: 3d40c...4b6 4 3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #16 Skrevet 12. august 2022 Han der høres ut som typen på jakt etter raske løsninger på det han vil ha, sånn som sex eller penger; og som er like utro samme hva det gjelder. Sånne vet å finne snille mennesker de kan utnytte, så derfor bør man helst holde avstand til dem. Anonymkode: c6f12...fe3 4 3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #17 Skrevet 12. august 2022 30.000 er ikke veldig mye altså. Det burde de fleste klare å spare på kort tid. Så nei, ikke lån (gi) bort penger til noen som har så dårlig økonomiforståelse. Og som ser på låning av familie og venner som første løsning. Han kunne sikkert tatt en ekstrajobb, solgt noe? Men det krever jo et offer av tid og ting Anonymkode: 9be25...acd 11 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #18 Skrevet 12. august 2022 Si nei. En utro fyr som anser dine penger som sine har du uansett ikke bruk for. Har du flaks gjør han det slutt og søpla bærer seg selv ut av livet ditt. Win-Win. Anonymkode: 1defe...4a6 12 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #19 Skrevet 12. august 2022 Ikke lån bort penger du har brukt tid på å spare! Mest sannsynlig får du ikke de tilbake, eller det kan ta flere år. Anonymkode: 116f6...d61 5
anon01 Skrevet 12. august 2022 #20 Skrevet 12. august 2022 Jeg hadde sagt nei. Om typen din har inntekt selv og økonomisk fornuft (som han burde om han skal starte firma.....), så klarer han fint å spare 30 tusen på noen måneder. 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå