AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #1 Skrevet 12. august 2022 Jeg må pendle med ferge til min nye jobb, og fra fergeleiet til kontoret er det ca. 3 km reisevei. Vurderer el-sparkesykkel for denne siste etappen, men er usikker på om det er lov/praktisk/lurt å ta med seg sparkesykkel på fergen. Fergebyrået kunne ikke gi meg noe ordentlig svar (Boreal..). Noen som vet? Anonymkode: 333d3...dbc
kraftwerk Skrevet 12. august 2022 #2 Skrevet 12. august 2022 Forstår godt at du ikke fikk noe ordentlig svar fra fergebyrået - det er nok ikke mange som ringer å spør om slikt 😂🙈. Ingen som kan vite om du vil foretrekke el-sparkesykkel, sykkel eller gåing - til jobb? Makan til tiltaksløshet fra voksne mennesker. Det er vel også heis på alle ferger, slik at du kan ta med sparkesykkelen enten opp - eller låse den fast nede ved andre sykler. Og hvorfor i alle dager skulle det ikke vært lov å ha med sparkesykkel på fergen? Sparkesykkel er et helt vanlig fremkomstmiddel som har blitt brukt hyppig siden 2005, de siste 5 årene elektrisk selvfølgelig. 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #3 Skrevet 12. august 2022 kraftwerk skrev (2 minutter siden): Forstår godt at du ikke fikk noe ordentlig svar fra fergebyrået - det er nok ikke mange som ringer å spør om slikt 😂🙈. Ingen som kan vite om du vil foretrekke el-sparkesykkel, sykkel eller gåing - til jobb? Makan til tiltaksløshet fra voksne mennesker. Det er vel også heis på alle ferger, slik at du kan ta med sparkesykkelen enten opp - eller låse den fast nede ved andre sykler. Og hvorfor i alle dager skulle det ikke vært lov å ha med sparkesykkel på fergen? Sparkesykkel er et helt vanlig fremkomstmiddel som har blitt brukt hyppig siden 2005, de siste 5 årene elektrisk selvfølgelig. Det jeg spør om er om noen har erfaring med lignende måte å pendle på, ikke hvorvidt jeg personlig kommer til å trives med dette! 🤣🤣🤣 Personen jeg snakket med fra fergeselskapet sa at det muligens var spørsmål knyttet til brannsikkerhet, som gjør at man ikke nødvendigvis kan ta med seg sparkesykkelen inn i salongen hvor man sitter under overgangen. Men dette var hun altså ikke sikker på. Det ville derfor vært interessant å høre andres erfaring med dette, om noen har møtt protester fra fergepersonellet. Dersom den må stå utendørs utsetter man den jo for sjøsprut og regn (vi er på vestlandet), som neppe er ideelt for en slik elektrisk dings. 😅 Anonymkode: 333d3...dbc 1
newman01 Skrevet 12. august 2022 #4 Skrevet 12. august 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: ersonen jeg snakket med fra fergeselskapet sa at det muligens var spørsmål knyttet til brannsikkerhet, som gjør at man ikke nødvendigvis kan ta med seg sparkesykkelen inn i salongen hvor man sitter under overgangen. Hvor må passasjerene oppbevare bærbare pc'r på overfarten da? Samme type batteri i slike maskiner. Hver eneste passasjer har vel en mobiltelefon også. Man trenger ikke å lade sparkesykkelen på ferga, så risiko for brann vil jeg tro er rimelig liten.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #5 Skrevet 12. august 2022 Elsparkesykkel er iskaldt de fleste måneder i året i Norge, i motsetning til sykkel der man er i fysisk bevegelse. Og da har jeg bare tatt de korte distanser i by. Ville valgt sykkel. Eller kjøpt en rimelig pendlerbil som stod på kai/arbeidsplass, gitt alt været du møter på vestlandet gjennom et år. Anonymkode: fc5bd...b30 4
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #6 Skrevet 12. august 2022 Å kjøpe en bil til bare for å kjøre 6 km til jobben er helt uaktuelt, jeg er ikke millionær 😅 Vurderer også sykkel, men da må jeg montere hengerfeste slik at jeg får dratt meg med sykkelen til fergeleiet (kjører hjemmefra til fergen), så det blir en del ekstra utgifter. Anonymkode: 333d3...dbc
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #7 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Å kjøpe en bil til bare for å kjøre 6 km til jobben er helt uaktuelt, jeg er ikke millionær 😅 Vurderer også sykkel, men da må jeg montere hengerfeste slik at jeg får dratt meg med sykkelen til fergeleiet (kjører hjemmefra til fergen), så det blir en del ekstra utgifter. Anonymkode: 333d3...dbc Hvorfor finner du ikke bare et sted å parkere sykkelen på fergeleiet? Så står den der mens du er hjemme, og er klar neste dag når du skal på jobb? Om du kun skal bruke den der, så er det vel like greit at den står der permanent? Anonymkode: 81ecf...78e
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #8 Skrevet 12. august 2022 Jeg tar el-sparkesykkel hver dag til jobb og stortrives med det. Har ikke lappen.. så er en god investering! Ser ikke for meg at det skulle være noe problem å ta med en elektrisk sparkesykkel på fergen. Anonymkode: af6f1...9eb 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #9 Skrevet 12. august 2022 Det er for mye folk på fergeleiet (ligger i et byområde) til at jeg tør å ta sjansen på å sette fra meg noe der dessverre. Hadde de hadde et ordentlig opplegg for det så kunne det vært et fint alternativ, men pr nå har de ikke et vanlig, utendørs sykkelstativ der engang. 😅 eg vurderer sparkesykkel mye fordi man kan ta den med seg i bilen, og inn på kontoret (og litt fordi jeg ikke gidder å styre med dusjing på jobb, som man jo må når man sykler ). Anonymkode: 333d3...dbc
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #10 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tar el-sparkesykkel hver dag til jobb og stortrives med det. Har ikke lappen.. så er en god investering! Ser ikke for meg at det skulle være noe problem å ta med en elektrisk sparkesykkel på fergen. Anonymkode: af6f1...9eb Oppmuntrende å høre. Hvordan fungerer det om vinteren, tar du buss eller kjører du sparkesykkelen året rundt? Hvor lang vei har du? Og er det glatt å kjøre i regnvær (jeg hører veldig ulike meninger om akkurat dette)? Anonymkode: 333d3...dbc
Ullvott Skrevet 12. august 2022 #11 Skrevet 12. august 2022 Ikke bare pga temperatur, men også snø, slaps, issvuller, vegsalt og grus må da gjøre elsparkesykkel uegnet som vintertransport? Du snakker om saltskader på sykkelen om den står på fergedekket, men vegsalt på vinteren vil trolig være mye verre. 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #12 Skrevet 12. august 2022 Det snør ikke mye her (bare masse regn), men de gangene de er snø kommer jeg nok til å ta buss selv ja. Anonymkode: 333d3...dbc
PetterKanin Skrevet 12. august 2022 #13 Skrevet 12. august 2022 Om det er gratis parkering på fergeleiet på jobbstedet ville jeg nok heller gått for en billigbil til formålet.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #14 Skrevet 12. august 2022 6 hours ago, AnonymBruker said: Oppmuntrende å høre. Hvordan fungerer det om vinteren, tar du buss eller kjører du sparkesykkelen året rundt? Hvor lang vei har du? Og er det glatt å kjøre i regnvær (jeg hører veldig ulike meninger om akkurat dette)? Anonymkode: 333d3...dbc Jobber som flygeleder, bor relativt nærme flyplassen (8 km). Bruker ca 20-25 min på å komme meg dit. Tar sparkesykkelen året rundt jeg. Kan være utrolig glatt på veiene når de regner eller snør, vær forsiktig! Er det helt krise tar jeg taxi. Alle mine kollegaer får seg alltid en god latter når de ser meg komme rullende på sparkesykkelen, klar for jobb! 😄 Anonymkode: af6f1...9eb 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #15 Skrevet 12. august 2022 PetterKanin skrev (3 timer siden): Om det er gratis parkering på fergeleiet på jobbstedet ville jeg nok heller gått for en billigbil til formålet. Er ikke gratis parkering, og jeg har verken lyst eller råd til å betale for to biler. 😄 Anonymkode: 333d3...dbc
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #16 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jobber som flygeleder, bor relativt nærme flyplassen (8 km). Bruker ca 20-25 min på å komme meg dit. Tar sparkesykkelen året rundt jeg. Kan være utrolig glatt på veiene når de regner eller snør, vær forsiktig! Er det helt krise tar jeg taxi. Alle mine kollegaer får seg alltid en god latter når de ser meg komme rullende på sparkesykkelen, klar for jobb! 😄 Anonymkode: af6f1...9eb Ja dette med glatte veier virker litt skummelt... Typen dekk har visst mye å si, jeg forsøker å finne noen med grove, store luftfylte dekk men de er gjerne veldig dyre! Hvilket merke/modell har du? Anonymkode: 333d3...dbc
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #17 Skrevet 12. august 2022 Du kan ha sykkelstativ på tak eller hengerfeste. Du skriver at dette er i en by. Har du sjekket mulighet for å leie elsparkesykkel? Anonymkode: 40aa4...b53
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #18 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Du kan ha sykkelstativ på tak eller hengerfeste. Du skriver at dette er i en by. Har du sjekket mulighet for å leie elsparkesykkel? Anonymkode: 40aa4...b53 👍 Jeg sjekket prisene på dette og regnet ut litt, kom frem til at det ville kostet ca. 37 000 kr i året å kjøre leiesparkesykkel til og fra jobb hver dag (helger og ferier ikke medregnet), total kjøretid på 30 min pr arbeidsdag. Å kjøpe en egen sparkesykkel derimot koster fra ca 8000 kr og oppover hvis du vil ha god kvalitet. Betaler man rundt 15 000 får man toppmodeller med super motor og off-road hjul som takler all slags vær. Så da blir valget lett. ☺️ Anonymkode: 333d3...dbc
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #19 Skrevet 12. august 2022 Ungen min hadde med elektrisk sparkesykkel på ferja hver dag. Måtte ta ferje til skolen. Han tok med sparkesykkelen inn, uten at det var noe problem. Anonymkode: 7837a...007 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #20 Skrevet 16. august 2022 On 8/12/2022 at 11:49 AM, AnonymBruker said: Å kjøpe en bil til bare for å kjøre 6 km til jobben er helt uaktuelt, jeg er ikke millionær 😅 Vurderer også sykkel, men da må jeg montere hengerfeste slik at jeg får dratt meg med sykkelen til fergeleiet (kjører hjemmefra til fergen), så det blir en del ekstra utgifter. Anonymkode: 333d3...dbc Sammenleggbar sykkel? Venninnen min har hatt med det på toget. Anonymkode: b2018...2e4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå