AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #1 Del Skrevet 12. august 2022 Jeg har aldri tatt spesielt vare på huden min. Jeg har vært heldig , enkel hudtype, trenger bare fuktighetskrem. Men nå har det begynt å komme litt poser og rynkete hud under øynene, og ser at huden på halsen virker tynnere, og vikene fra nese til munn dypere, og kinnene "henger" litt mer. Det er kommet noen svakt beige pigmentflekker i tinningen. Jeg har heldigvis ikke sinnarynke. Hva bør jeg gjøre for å ta best mulig vare på huden min framover? For ikke å få fler rynker enn nødvending, og motvirke pigmentflekker? Bortsett fra å bruke solkrem (bruker dagkrem med faktor)? Jeg er ikke interessert i botox / injeksjoner, men kan godt tenke meg en hudpleiebehandling som involverer noe kjemisk, f.eks peeling, laser eller noe sånt, som man kan gjenta / gjøre regelmessig hjemme eller i salong. Håper det er noen erfarne her inne som kan gi råd! Anonymkode: 6425a...963 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ford3000 Skrevet 12. august 2022 #2 Del Skrevet 12. august 2022 Ville tatt meg en tur til f.eks Kicks eller en annen plass de selger hudpleie og spurt om det med hudpleie. De har ofte mye mer erfaring og kan gi gode råd, du kan ofte få prøvd teksturen til kremer og slikt på huden før du bestemmer deg for å kjøpe det, og ikke minst kan du ofte få produkter i den prisklassen du tenker. Hva man leser på nett om ulike produkter og hva folk sin erfaring med produktene er kan være en helt annen opplevelse for deg nettopp fordi huden din er unik. Nå er jeg ikke bikket 50 år, men tenker fremover og tar vare på huden min. Vasker ansiktet hver morgen, smører på en ansiktskrem jeg omsider er fornøyd med (har prøvd utallige og endelig funnet en som funker for mitt fjes) og går ut og lever livet. Folk som bruker sminke gjør nok litt mer ut av det. På kvelden er det rens, toner og ansiktskrem. Huden er meget bra for tiden. Det fins et tonn av produkter man kan prøve og man kan bli anbefalt av folk både det ene og det andre, men de som jobber på f.eks Kicks har jeg opplevd har god kunnskap om hud, og hudpleier har nok enda bedre kunnskap. Lykke til, håper du finner noe som funker for deg 😄 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #3 Del Skrevet 12. august 2022 Ta kontakt med hudpleiesalong. De kan analysere huden og gi gode råd. Anonymkode: a57f0...034 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #4 Del Skrevet 12. august 2022 Et retinol-produkt kan være smart for det du ønsker å jobbe med, og en solkrem. Faktor i dagkrem er dessverre ikke nok såfremt du ikke bruker to krukker i måneden fordi du smører så tjukt på og gjennom dagen. SPF (beskyttelsesfaktor uansett i hvilken form solbeskyttelsen kommer; solkrem, dagkrem, sminke, serum etc) er basert på at man bruker en bestemt mengde produkt , og de aller fleste av oss bruker ikke nok solkrem fra før av. Det trengs to gode fingerlengder minimum, de aller fleste trenger tre, jeg bruker nå fire til ansikt, nakke og ører (stort ansikt ). Syns det er en enkel måte å alltid får korrekt mengde. Bruker jeg EVY så er det en solid golfball eller to mindre (den solkremen anbefaler jeg virkelig hvis man vil sleppe å tenke så mye, fantastisk beskyttelse, kjennes god på huden, ikke veldig dyr og jeg har sett folk som fortsatt har god beskyttelse i UV kamera etter 9 timer, vanligvis er jo solkrem begynt å degradere etter 2 timer ute og man må ta på jevnlig gjennom dagen). Beauty Of Joseon sin skal også være nydelig på og føles som vanlig fuktighetskrem. Det er ingenting som er så godt for well-aging (for anti-aging er vi ferdig med å kalle det, vi VIL jo bli eldre!) som solkrem, så det kan anbefales å bytte til vanlig solkrem og å bruke det fast. Faktor 30 eller 50, broad spectrum, finn en du liker og hold deg til den Det vil også gjøre mye for å hjelpe på pigmentering, både det du føler har fra før og å hindre ny. Du kunne jo prøvd Medik8 sin Crystal Retinal serie (start på 1) til bruk på kvelden. Retinoider er den mest dokumenterte hudpleie ingrediensen som finnes, og er bevist at den hjelper på tekstur, glød, acne etc. Retinol og retinal er en svakere form som man får kjøpt i butikken (finnes sterkere, men de må skrives ut av en hudlege), men jeg har lest SÅ mye positivt om spesifikt den fra Medik8. Når man har fylt 50 har man rett og slett mindre collagen, det er det som gjør at huden føles tynnere og at den "henger" mer. Helt naturlig og vil forhåpentligvis skje oss alle. Velger du å begynne med dette er bruk av solkrem ekstra viktig da retinalen vil øke cellefornyelsen og gjøre huden mer fotosensitiv. En time hos hudpleier kan være en kjempegodt valg, de kan ofte analysere huden din og veilede deg til hva du trenger. Men de kan også være pågående på at du må kjøpe deres produkter som de selger, og du MÅ ikke ha så mye. Det er lov til å si nei takk. De fleste hudleger jeg vet om og følger anbefaler en god rens til kvelden for å fjerne skitt og solkrem), en solkrem på dagen, fuktighetskrem på natt, alt annet er bonus. Så retinal er også bonus, men det altså med god effekt når man ikke er 20 lenger. Anonymkode: 9aad8...979 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #5 Del Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Et retinol-produkt kan være smart for det du ønsker å jobbe med, og en solkrem. Faktor i dagkrem er dessverre ikke nok såfremt du ikke bruker to krukker i måneden fordi du smører så tjukt på og gjennom dagen. SPF (beskyttelsesfaktor uansett i hvilken form solbeskyttelsen kommer; solkrem, dagkrem, sminke, serum etc) er basert på at man bruker en bestemt mengde produkt , og de aller fleste av oss bruker ikke nok solkrem fra før av. Det trengs to gode fingerlengder minimum, de aller fleste trenger tre, jeg bruker nå fire til ansikt, nakke og ører (stort ansikt ). Syns det er en enkel måte å alltid får korrekt mengde. Bruker jeg EVY så er det en solid golfball eller to mindre (den solkremen anbefaler jeg virkelig hvis man vil sleppe å tenke så mye, fantastisk beskyttelse, kjennes god på huden, ikke veldig dyr og jeg har sett folk som fortsatt har god beskyttelse i UV kamera etter 9 timer, vanligvis er jo solkrem begynt å degradere etter 2 timer ute og man må ta på jevnlig gjennom dagen). Beauty Of Joseon sin skal også være nydelig på og føles som vanlig fuktighetskrem. Det er ingenting som er så godt for well-aging (for anti-aging er vi ferdig med å kalle det, vi VIL jo bli eldre!) som solkrem, så det kan anbefales å bytte til vanlig solkrem og å bruke det fast. Faktor 30 eller 50, broad spectrum, finn en du liker og hold deg til den Det vil også gjøre mye for å hjelpe på pigmentering, både det du føler har fra før og å hindre ny. Du kunne jo prøvd Medik8 sin Crystal Retinal serie (start på 1) til bruk på kvelden. Retinoider er den mest dokumenterte hudpleie ingrediensen som finnes, og er bevist at den hjelper på tekstur, glød, acne etc. Retinol og retinal er en svakere form som man får kjøpt i butikken (finnes sterkere, men de må skrives ut av en hudlege), men jeg har lest SÅ mye positivt om spesifikt den fra Medik8. Når man har fylt 50 har man rett og slett mindre collagen, det er det som gjør at huden føles tynnere og at den "henger" mer. Helt naturlig og vil forhåpentligvis skje oss alle. Velger du å begynne med dette er bruk av solkrem ekstra viktig da retinalen vil øke cellefornyelsen og gjøre huden mer fotosensitiv. En time hos hudpleier kan være en kjempegodt valg, de kan ofte analysere huden din og veilede deg til hva du trenger. Men de kan også være pågående på at du må kjøpe deres produkter som de selger, og du MÅ ikke ha så mye. Det er lov til å si nei takk. De fleste hudleger jeg vet om og følger anbefaler en god rens til kvelden for å fjerne skitt og solkrem), en solkrem på dagen, fuktighetskrem på natt, alt annet er bonus. Så retinal er også bonus, men det altså med god effekt når man ikke er 20 lenger. Anonymkode: 9aad8...979 Tusen takk for mange gode råd!🥰 I morgen blir det å kjøpe solkrem, og jeg tror jeg prøver den serien du anbefalte . Gleder meg til egenpleie , kanskje en time til hudpleier og etterhvert 😊 TS Anonymkode: 6425a...963 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #6 Del Skrevet 12. august 2022 Ford3000 skrev (8 timer siden): Ville tatt meg en tur til f.eks Kicks eller en annen plass de selger hudpleie og spurt om det med hudpleie. De har ofte mye mer erfaring og kan gi gode råd, du kan ofte få prøvd teksturen til kremer og slikt på huden før du bestemmer deg for å kjøpe det, og ikke minst kan du ofte få produkter i den prisklassen du tenker. Hva man leser på nett om ulike produkter og hva folk sin erfaring med produktene er kan være en helt annen opplevelse for deg nettopp fordi huden din er unik. Nå er jeg ikke bikket 50 år, men tenker fremover og tar vare på huden min. Vasker ansiktet hver morgen, smører på en ansiktskrem jeg omsider er fornøyd med (har prøvd utallige og endelig funnet en som funker for mitt fjes) og går ut og lever livet. Folk som bruker sminke gjør nok litt mer ut av det. På kvelden er det rens, toner og ansiktskrem. Huden er meget bra for tiden. Det fins et tonn av produkter man kan prøve og man kan bli anbefalt av folk både det ene og det andre, men de som jobber på f.eks Kicks har jeg opplevd har god kunnskap om hud, og hudpleier har nok enda bedre kunnskap. Lykke til, håper du finner noe som funker for deg 😄 Takk ! Bruker du solkrem også oppå dagkremen? TS Anonymkode: 6425a...963 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #7 Del Skrevet 12. august 2022 Solfaktor og kosthold (og livsstil) er det viktigste du gjør for huden din. Anonymkode: b3c6c...b99 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #8 Del Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har aldri tatt spesielt vare på huden min. Jeg har vært heldig , enkel hudtype, trenger bare fuktighetskrem. Men nå har det begynt å komme litt poser og rynkete hud under øynene, og ser at huden på halsen virker tynnere, og vikene fra nese til munn dypere, og kinnene "henger" litt mer. Det er kommet noen svakt beige pigmentflekker i tinningen. Jeg har heldigvis ikke sinnarynke. Hva bør jeg gjøre for å ta best mulig vare på huden min framover? For ikke å få fler rynker enn nødvending, og motvirke pigmentflekker? Bortsett fra å bruke solkrem (bruker dagkrem med faktor)? Jeg er ikke interessert i botox / injeksjoner, men kan godt tenke meg en hudpleiebehandling som involverer noe kjemisk, f.eks peeling, laser eller noe sånt, som man kan gjenta / gjøre regelmessig hjemme eller i salong. Håper det er noen erfarne her inne som kan gi råd! Anonymkode: 6425a...963 Jeg drikker sitronvann, sellerijuice og tungmetallsmoothien. Det er underverker for hud og hår. Du kan søke på lemon water, celery juice og heavy metal detox smoothie. Du kan også spise mer grønne bladgrønsaker som spinat, ruccula og grønnkål. Og mer frukt og grønt. Huden vår blir slapp og sliten av stress, fet mat, lite vann og lite frukt og grønnsaker. Sitronvann og sellerijuice og tungmetallsmoothien hjelper også mot pigmentflekker. Anonymkode: 4baa5...566 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #9 Del Skrevet 12. august 2022 Ikke «gnukk» så mye på huden med alskens rensekremer og peeling. Vask med lunkent vann og bruk en god fuktighetskrem. Vær forsiktig med sol, ikke røyk, få nok søvn og drikk lite alkohol. Få nok frisk luft. Anonymkode: 5341d...fa8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #10 Del Skrevet 12. august 2022 Jeg tror det er mye humbug ute og går i hudpleieprodukter. Jeg er 50 år og holder meg unna sola så mye som mulig, tar to trankapsler pr dag, renser huden morgen og kveld og bruker dagkrem med faktor 20 fra apoteket. Er godt fornøyd med huden, lite rynker. Drikker sjeldent alkohol og har aldri røykt. Anonymkode: e2203...50f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ford3000 Skrevet 12. august 2022 #11 Del Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Takk ! Bruker du solkrem også oppå dagkremen? TS Anonymkode: 6425a...963 Dagkrem først, venter til den har trukket inn og så solkrem ved behov Viktig å passe på å beskytte seg mot sola, særlig her nord, vi som ikke er så vant med sola, hehe. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #12 Del Skrevet 15. august 2022 Hva med microneedling? Kan det være noe, for å forsinke rynkedannelse? Anonymkode: 6425a...963 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #13 Del Skrevet 15. august 2022 8 hours ago, AnonymBruker said: Hva med microneedling? Kan det være noe, for å forsinke rynkedannelse? Anonymkode: 6425a...963 Hvis det blir gjort profesjonelt så kan det definitivt ha effekt, pga at man stimulerer collagenproduksjonen. Effekten varer vel noen måneder, men det kan variere fordi alle har forskjellig hud. Men slike hjemmeapparat/ruller burde ikke være lov til å selge en gang, spør du meg, så få det i så fall gjort hos noen som er utdannet innen hudpleie og kan det (les godt opp om ryktet til personen og evt salongen), og som gir deg god oversikt over hvordan du skal behandle huden etterpå. For man lager små skader i huden (det er slik man stimulerer collagenproduksjon, huden vil prøve å reparere seg selv ved å produsere mer collagen), og hvis ikke ting gjøres riktig kan det gå ille. Anonymkode: 9aad8...979 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #14 Del Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (På 15.8.2022 den 22.35): Hvis det blir gjort profesjonelt så kan det definitivt ha effekt, pga at man stimulerer collagenproduksjonen. Effekten varer vel noen måneder, men det kan variere fordi alle har forskjellig hud. Men slike hjemmeapparat/ruller burde ikke være lov til å selge en gang, spør du meg, så få det i så fall gjort hos noen som er utdannet innen hudpleie og kan det (les godt opp om ryktet til personen og evt salongen), og som gir deg god oversikt over hvordan du skal behandle huden etterpå. For man lager små skader i huden (det er slik man stimulerer collagenproduksjon, huden vil prøve å reparere seg selv ved å produsere mer collagen), og hvis ikke ting gjøres riktig kan det gå ille. Anonymkode: 9aad8...979 Såkalt dermapen eller microneedling påstås jo i reklamen å hjelpe mot alt, både rynker, kviser, porer.... Da er det vel grunn til å være litt skeptisk... Anonymkode: 6425a...963 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 19. august 2022 #15 Del Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (På 12.8.2022 den 20.53): Jeg drikker sitronvann, sellerijuice og tungmetallsmoothien. Det er underverker for hud og hår. Du kan søke på lemon water, celery juice og heavy metal detox smoothie. Nei, dette fungerer ikke. Det er ikke noe som heter "detox". Kroppen renser seg selv. Man får ikke renset not ytterligere ved å innta noe greier. Hadde ikke kroppen renset seg selv, hadde vi dødd. Sitat Sitronvann og sellerijuice og tungmetallsmoothien hjelper også mot pigmentflekker. Nei, det gjør det ikke. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #16 Del Skrevet 20. august 2022 Solfaktor (minimum SPF 30, helst 50) som siste del av hudpleierutinen hver morgen. Ville også begynt med retinol. Dette produktet er veldig greit å starte med når man er ny til retinol: https://www.skincity.com/no/paulas-choice/resist-barrier-repair-moisturizer-50ml Vil også anbefale et c-vitaminserum før du tar på dagkrem med solfaktor. C-vitaminserum beskytter mot frie radikaler (og virker dermed anti-age) og kan i tillegg hjelpe mot pigmentflekker. Ellers vil jeg anbefale å dobbeltrense på kvelden, dvs. først bruke en oljerens (for å vaske bort solkrem og ev. sminke) og deretter en vannbasert rens. Til slutt en god fuktighetskrem uten parfyme. Generelt vil jeg anbefale å styre unna produkter med parfyme, men det velger man jo selv. Trenger ikke rense huden på morgenen, men noen foretrekker det og da holder det å kun bruke en vannbasert rens (etterfulgt av c-vitaminserum og dagkrem med solfaktor). Før renset jeg både morgen og kveld, men nå renser jeg kun på kvelden og det har bare gjort huden min enda bedre. Anonymkode: 2453b...649 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå