Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har opplevd det; ble dere sykemeldt?

Har mistet tre ganger det siste halvannet året, og prøver å bli gravid igjen. Men har allerede en depresjon pga. dette, og sliter med følelser om at jeg gjorde noe feil og at jeg kanskje forårsaket spontanaborten fordi jeg levde som normalt ved å gå på jobb, holde på med ting som lett trening, husarbeid, hagearbeid etc. Om jeg blir gravid igjen, kommer jeg til å være livredd, og vet ikke om jeg engang klarer å få sove ordentlig om nettene.

Er jeg den eneste som føler det slik, er det flere? Om jeg blir gravid igjen, tenker jeg at jeg trenger å ta det helt med ro, og jobben er stressende og jeg vet ikke om jeg kommer til å takle det.

Anonymkode: 2c079...772

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Feil tittel: Det skulle være: Gravid, sykemeldt pga. stress og depresjon?

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Dere som har opplevd det; ble dere sykemeldt?

Har mistet tre ganger det siste halvannet året, og prøver å bli gravid igjen. Men har allerede en depresjon pga. dette, og sliter med følelser om at jeg gjorde noe feil og at jeg kanskje forårsaket spontanaborten fordi jeg levde som normalt ved å gå på jobb, holde på med ting som lett trening, husarbeid, hagearbeid etc. Om jeg blir gravid igjen, kommer jeg til å være livredd, og vet ikke om jeg engang klarer å få sove ordentlig om nettene.

Er jeg den eneste som føler det slik, er det flere? Om jeg blir gravid igjen, tenker jeg at jeg trenger å ta det helt med ro, og jobben er stressende og jeg vet ikke om jeg kommer til å takle det.

Har en nær meg som har mistet to ganger, og har de samme følelsene som deg. Det bettygget henne å snakke med jordmor. For nei, det er ikke din skyld. Man kan trene, jobbe og alt hele svangerskapet. Det medfører ingen risiko. Tvertimot sunt å trene, så man er forberedt til fødsel. 

Syns det er helt innafor å være sykemeldt. Det er en påkjenning.

Og du.. så trist at du har måttet gå gjennom dette 💚 håper at det går bra neste gang. Klem til deg💜

Anonymkode: b5e4a...866

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg ville snakket med psykolog og jordmor. Det er ingen ting du kan gjøre med kroppen som kan føre til abort. Det er viktig at du lever så normalt som mulig. Om du går 9 mnd og er redd og ikke lever normalt kommer det til å bli tungt for deg..og du skal nå ta vare på deg og barnet. Og hva skjer når barnet er født..da er det stor sjanse for at dette forsatt sitter i....og da kanskje du får fødsel depresjon...

Abort hat ofte med at enten barnet er sykt, kroppen din( inni) ikke kan holde på, hormoner etc... 

At du går på jobb, trener etc vil ikke føre til abort.

Skrevet

Etter to spontanaborter var jeg også veldig nervøs da jeg ble gravid på nytt, ble litt angstpreget. Er så glad i ettertid at legen ikke sykemeldte meg, men heller gav meg ekstra støtte og oppfølging. Hvordan skal det hjelpe å sitte hjemme med tankene og følelsene alene, og aldri klare å koble av? Om du sover dårlig nå, blir du ihvertfall å gjøre det da. I andre svangerskap ble jeg av fysiske årsaker sykemeldt fra uke 8 og til termin. Det var heftig tungt psykisk å bli så isolert. 

En annen sak er om du ikke bør prioritere å jobbe med din psykiske helse før du i det hele tenker å bli gravid igjen. Jeg har selv vært deprimert, og vet hva det innebærer. Sjansen for økte plager i svangerskapet og etter fødsel er veldig høy, og hvor bra blir dette for deg og barnet? 

Anonymkode: b10c4...39d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...