AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #1 Skrevet 12. august 2022 Jeg styrer fælt med å få han til å sovne. Storesøster på snart 4 skal oppi ansiktet hans hele tiden, vekker han hver eneste gang. Jeg skrek til henne i stad fordi jeg blir så lei. Jeg bærer på han og sliter hver time med å få han til å sove. Måtte lufte litt frustrasjon. Anonymkode: df27d...4e5 3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #2 Skrevet 12. august 2022 Du skrek til ei jente på snart fire år. Altså har du problemer med å kontrollere egne følelser og regulerer egne følelser. Du er voksen! Da er det ikke så rart at hun på 4 år også har problemer med å regulerer følelser/ handlinger. Du må jobbe med deg selv, og hjelpe henne til å forstå hvordan/ hvorfor hun ikke kan vekke lillebror. Når du ikke klarer å regulerer deg selv som voksen, så kan du ikke forvente mer av et barn. Anonymkode: 68c54...06f 6
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #3 Skrevet 12. august 2022 Du forventer at en snart fireåring at hun skal håndtere noe som du selv åpenbart ikke håndterer? Anonymkode: 1d80d...feb 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #4 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du forventer at en snart fireåring at hun skal håndtere noe som du selv åpenbart ikke håndterer? Anonymkode: 1d80d...feb AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du skrek til ei jente på snart fire år. Altså har du problemer med å kontrollere egne følelser og regulerer egne følelser. Du er voksen! Da er det ikke så rart at hun på 4 år også har problemer med å regulerer følelser/ handlinger. Du må jobbe med deg selv, og hjelpe henne til å forstå hvordan/ hvorfor hun ikke kan vekke lillebror. Når du ikke klarer å regulerer deg selv som voksen, så kan du ikke forvente mer av et barn. Anonymkode: 68c54...06f Jeg forklarer henne det hele tiden, men hun gjør ikke som jeg sier. Nå klarte jeg ikke holde meg. Og noe jeg selv ikke håndterer? Det er ikke alltid lett å få en baby til å sovne. Anonymkode: df27d...4e5 1 9
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #5 Skrevet 12. august 2022 Du må fysisk stoppe henne og etterpå forklare hvorfor. Ikke gi henne sjansen til å ikke høre etter ved å be henne slutte. Dette må du gjøre helt til hun kommer bort til deg og spør om hun kan kjenne på lillebror istedenfor å gå bort til han alene. Anonymkode: ea78c...f31 11 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #6 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Og noe jeg selv ikke håndterer? Det er ikke alltid lett å få en baby til å sovne. Anonymkode: df27d...4e5 Brukeren mente at det du selv ikke håndterte var å regulere egne følelser siden du skriker til et barn. Anonymkode: feac7...0c3 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #7 Skrevet 12. august 2022 Det er ikke så rart at hun ikke hører etter. Hun har nettopp fått et småsøsken som åpenbart krever mye av din oppmerksomhet. Når hun pirker borti broren, så MÅ du se henne. Selv kjeft er oppmerksomhet, for en som ikke føler seg sett. Anonymkode: f6ff0...544 14 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #8 Skrevet 12. august 2022 Typisk KG-svar.. Herregud.. Det er HELT normalt, ts, å av å til rakne og skrike til en 4-åring. Det vet alle, selv disse kg-trollene som bare skriver for å være ekle. Kjenner problemstillingen. Prøv så godt du kan å fysisk skille dem. Er du alene med dem? Her var storebror i bhg i ukedagene, og i helgene var jo pappaen hjemme også, så en av oss fikk babyen til å sovne, den andre underholdt storebror i et annet rom. Våre har også bare sovet i vogn, ute, så da har det vært enklere å maskere lyder. Og om storesøster går oppi fjeset, så fysisk hindre henne. Om og om og om igjen. En logisk konsekvens er at hun får mindre leketid med deg - jo mer hun forstyrrer, jo mindre tid har du tilgjengelig til henne. "Hvis du lar lillesøster sovne, har vi tid til å leke lego etterpå. Om lillesøster ikke får sovne, får vi ikke lekt lego sammen". Anonymkode: 737b3...abe 24 4
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #9 Skrevet 12. august 2022 Skjønner deg godt. Har skreket til storebror på 2.5 til slutt etter at han har dratt lillesøster i benet for 10. gang mens jeg jobbet desperat for å vugge henne til hun sovnet. Ikke ofte selvfølgelig, men skjedd ett par ganger. Det viktigste da er å reparere etterpå og forklare barnet hva som skjedde og si unnskyld. Er noe skikkelig dritt. Storebror har ingen vonde intensjoner og vil bare leke og kose, men det gjør at baby aldri får sove mens han er i hus fordi baby er det mest spennende han vet. Barn tar ikke skade av å bli kjeftet på så lenge man rydder opp i det etterpå, de må lære at ett sted går grensa. Hva slags mennesker skal det bli av noen som aldri får høre at nok er nok? Anonymkode: 7ce57...a6a 9 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #10 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva slags mennesker skal det bli av noen som aldri får høre at nok er nok? Anonymkode: 7ce57...a6a Hva har det å gjøre med å skrike til barn? Klarer du ikke kommunisere at nok er nok uten å skrike? Anonymkode: feac7...0c3 3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #11 Skrevet 12. august 2022 Mitt tips til deg er å slappe av. Slapp av med den bussingen og alt du styrer med for å få babyen til å sove og slapp av med at 4-åringen er der og kan forstyrre. Senk skuldrene. Du stresser opp alle sammen. 4-åringen er gammel nok til at du rolig kan forklare at babyen trenger å sove nå og at når babyen sover så kan du være ekstra mye med bare henne. Ikke gi henne negativ oppmerksomhet når hun gjør slike ting. So før babyen skal sove at «nå skal baby sove og da må han få fred. Minn henne rolig på at «babyen sover nå». Våkne babyen så våkner den. Den kommer til å sove igjen en gang. Anonymkode: 61733...287 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #12 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mitt tips til deg er å slappe av. Slapp av med den bussingen og alt du styrer med for å få babyen til å sove og slapp av med at 4-åringen er der og kan forstyrre. Senk skuldrene. Du stresser opp alle sammen. 4-åringen er gammel nok til at du rolig kan forklare at babyen trenger å sove nå og at når babyen sover så kan du være ekstra mye med bare henne. Ikke gi henne negativ oppmerksomhet når hun gjør slike ting. So før babyen skal sove at «nå skal baby sove og da må han få fred. Minn henne rolig på at «babyen sover nå». Våkne babyen så våkner den. Den kommer til å sove igjen en gang. Anonymkode: 61733...287 Takk for svar. Så enkelt er det dessverre ikke😅 Anonymkode: df27d...4e5 2
Anonymbk Skrevet 12. august 2022 #13 Skrevet 12. august 2022 Noe som fungerer hos oss er at storesøster sin bamse også skal sove samtidig som lillebror. Så tøyser vi begge med at vi må være stille og sier hysj. Jeg triller på lillebror i vogna, og hun triller på bamsen i lekevogna. Når babyen sover må vi være stille så babyen og bamsen ikke våkner. 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #14 Skrevet 12. august 2022 Dette er en av de gangene man som voksen gjør noe feil. Man skriker ikke til en 4-åring. Men det vet du allerede, og jeg tror du sikkert er lei deg nok selv pga. dette. Problemet her er jo at du er utslitt. For det er utslitte foreldre som ender opp meg å ikke vite hva mer man kan gjøre enn å skrike. Du trenger en pause. Har du noen som kan ta 4-åringen, evt. begge barna. Partner? Besteforeldre? Noen andre? Man trenger noen ganger en pause fra barn som sliter en ut 💙 Når du har fått deg nok hvile, kan du kanskje klare å møte problemet på en annen måte, og få til å lære 4-åringen at baby trenger ro for å sove. Anonymkode: a3709...c9d 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #15 Skrevet 12. august 2022 4 åringen er stor nok til å forstå at babyen skal få være i fred når den skal sove. Motivasjonen kan være at du gjør noe med henne når babyen har sovnet om hun er flink og ikke forstyrrer.et spill etc sammen som belønning. forstyrrer hun babyen likevel så blir det ikke noe. Fremfor å søke negativ oppmerksomhet fremfor ingen oppmerksomhet, kan hun da velge positiv oppmerksomhet. Anonymkode: 2594a...f6b 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #16 Skrevet 12. august 2022 Er dette på dagtid? For 4åringen sover vel på eget rom? Du må fysisk stoppe 4åringen og forklare hvorfor. Jeg har selv skreket til min egen 5 åring og angrer hver gang, men lettere sagt enn gjort når man er sliten. Anonymkode: 67b75...372 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #17 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar. Så enkelt er det dessverre ikke😅 Anonymkode: df27d...4e5 Det er ikke enkelt, men det er gjennomførbart. Jeg har vært i samme situasjon som deg nokså nylig. Barnet responderer mye bedre om man møter dem rolig og reflektert. Jeg skjønner at det er vanskelig når man er stresset og sliten. Du får ikke gjort noe med at du er sliten med mindre du kan få nok avlastning, men du kan jobbe med stressnivået ditt som i gjengjeld vil gjøre at stress ikke blir en ekstra byrde som sliter deg ut og påvirker barna. For meg har det hjulpet med å lage meg noen «tanker» som jeg gjentar i hodet mitt. Disse er enkle, helt logiske resonnementer om det som faktisk skjer uten å blande følelser og frustrasjon inn i det. «Vi har ikke dårlig tid», «Sover han ikke nå, så sover han senere», «Vekker storesøster han, så våkner han». Kan virke idiotisk for mange, men dette har virkelig hjulpet meg. Før har jeg prøvd å få babyen til å sove og tenker «jeg er så utslitt nå. Babyen er overtrøtt og bruker en evighet på å sovne. Sover sikkert bare i en halvtime. Men storesøster vekker han nok før det garantert. Der sovner han og nå kommer storesøster inn. Åjada der våknet han. En times arbeid for ingenting» og frustrasjonen er på topp. Du skjønner kanskje hva jeg mener, men hvordan man tenker og stresser rundt en situasjon kan påvirke den veldig. Etterhvert som man blir mer avslappet rundt det så løsner det seg med barna også. Ja, det kan ta lang tid før baby sover og ja storesøster kan vekke han i ny og ne, men du har overskudd til å møte dem på den måten du egentlig ønsker og du stresser dem ikke opp. De merker slikt mye mer enn man tror. Anonymkode: 61733...287 1 1
Gjest Chroma Skrevet 12. august 2022 #18 Skrevet 12. august 2022 Har du prøvd å motivere henne til å ikke vekke babyen? Ved å si feks, «nå skal babyen sove slik at vi to kan gjøre noe kjekt sammen». Eller, «se, nå sover babyen, kom så går vi og baker». Eller noe annet barnet liker å gjøre på. Det handler nok om sjalusi og vonde følelser hos barnet som hun ikke klarer å gi uttrykk for verbalt. Du bør rett og slett gjøre det mer attraktivt å la babyen sove i fred enn å vekke den.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #19 Skrevet 12. august 2022 Hvorfor sover ikke babyen i vognen ute? Eller på soverommet med lukket ? Anonymkode: d47b2...242
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #20 Skrevet 12. august 2022 Kan du legge babyen ut i vogna? Anonymkode: 5ce21...b36 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå