Gå til innhold

Kan man lage Toro gryte dagen før?

Lamalama

Anbefalte innlegg

Skal lage gryte til barnedåpen, men innser at det ikke er mulig å lage den samme dagen. Tenker derfor å lage den dagen i forveien også bare varme den opp selve dagen. Hadde tenkt å lage meksikansk gryte og kanskje en kyllinggryte, slik at det finnes to alternativer. 

Hvordan er det å lage sånn type gryte dagen i forveien? Er det en annen gryte som passer bedre å lage i forveien? 

Skal lage til 50 personer, hvor mange porsjoner bør jeg beregne av hver gryte dersom jeg skal ha to typer gryter? Eller er det bedre å bare ha et slag? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mm, elsker meksikansk gryte :) Bali kyllinggryte er favoritten. Synes det er lurt å ha to gryter, så det er større sjanse for at alle finner noe de liker. Og masse salat til!

Jeg vil tro at det er best å bare steike opp kjøttdeigen og kyllingen dagen før, men lage selve gryten på dagen. Det er jo bare å ha i væske, og så skal det koke i 15-20 minutter. Da er det ikke særlig mye mer jobb å koke gryten samme dagen, som det ville vært å varme den opp igjen. 

Husk at gryten vil tykne om den står. Men det er strengt tatt bare å tilsette mer væske, så ordner det seg. 

Vil tro at begge deler går helt fint, men det er jo en del styr med å få kjølt ned grytene raskt og få dem i kjølen, så ville som sagt bare steikt opp det som skal steikes dagen før, og kokt den dagen du skal servere dem. Risen bør du koke samme dagen. 

En pose er vel beregnet til 3 porsjoner (obs: porsjoner, ikke  personer.. En porsjon er ganske liten). Så ville fort laget ti poser av hver.. Bedre å ha litt for mye enn litt for lite, det går an å fryse det som blir til overs. 

Anonymkode: 26c7b...089

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Har du aldri varmet opp rester dagen etter? 🙂 går veldig bra. 

Tortillachips er godt til, forresten. 

Anonymkode: 36b1c...ebc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, nå får du garantert svar at du ikke under noen omstendigheter kan servere toro i dåp.. hvis dette ikke er kødd fra din side da.. uansett, ville ikke lagd de dagen før.

Anonymkode: 79651...58b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen problem i seg selv å lage dagen før, men hvor skal du oppbevare gryten(e) - det er spørsmålet. Jeg hadde ikke hatt plass i våre kjøleskap til gryter til en hel flokk. 

Anonymkode: 90c8f...01a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er til 50 stk.. altså veldig store mengder, som skal kjøles ned raskt, og så plasseres kjølig. Det er litt forskjell på å varme opp til 50 og til 5.. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Bare husk at du må tilsette en del vann når du skal varme opp igjen sånne toro gryter dagen etter, ellers blir den tørr og hard. Prøv deg frem! 

Anonymkode: 3ad7c...e71

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Mm, elsker meksikansk gryte :) Bali kyllinggryte er favoritten. Synes det er lurt å ha to gryter, så det er større sjanse for at alle finner noe de liker. Og masse salat til!

Jeg vil tro at det er best å bare steike opp kjøttdeigen og kyllingen dagen før, men lage selve gryten på dagen. Det er jo bare å ha i væske, og så skal det koke i 15-20 minutter. Da er det ikke særlig mye mer jobb å koke gryten samme dagen, som det ville vært å varme den opp igjen. 

Husk at gryten vil tykne om den står. Men det er strengt tatt bare å tilsette mer væske, så ordner det seg. 

Vil tro at begge deler går helt fint, men det er jo en del styr med å få kjølt ned grytene raskt og få dem i kjølen, så ville som sagt bare steikt opp det som skal steikes dagen før, og kokt den dagen du skal servere dem. Risen bør du koke samme dagen. 

En pose er vel beregnet til 3 porsjoner (obs: porsjoner, ikke  personer.. En porsjon er ganske liten). Så ville fort laget ti poser av hver.. Bedre å ha litt for mye enn litt for lite, det går an å fryse det som blir til overs. 

Takk for gode råd. Har ikke tenkt på at jeg kan ordne kun kjøttet dagen før, det var smart. Har fått to stykker som skal hjelpe meg på kjøkkenet den dagen, så tipper de kan hjelpe meg å koke gryten slik at den er klar til gjestene kommer. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes oppvarmet gryte nesten er bedre enn nylaget, men har også fått høre at jeg er veldig rar når det kommer til det.

Så det beste vil kok være å steke kjøttet dagen før og sette sammen gryten samme dag. Tar ikke stort lengre tid å koke opp en gryte fra posen av, enn det tar å ta uten kjøleskapskald gryte, tilsette mer vann og varme opp på nytt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Joda, har varmet opp rester, men har aldri laget så store mengder og har heller ikke varmet opp igjen så store mengder(og ikke akkurat sånn type gryte), så usikker på om maten fortsatt smaker like godt da. 

Tortillachips var et godt tips. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me for life skrev (1 minutt siden):

Jeg synes oppvarmet gryte nesten er bedre enn nylaget, men har også fått høre at jeg er veldig rar når det kommer til det.

Så det beste vil kok være å steke kjøttet dagen før og sette sammen gryten samme dag. Tar ikke stort lengre tid å koke opp en gryte fra posen av, enn det tar å ta uten kjøleskapskald gryte, tilsette mer vann og varme opp på nytt.

Trodde det var ganske vanlig å like gryte som har stått litt, jeg? Jeg synes også gryter ofte smaker bedre dagen derpå, når smakene har satt seg. Fårkikål er jo kjempemye bedre dagen etter :) 

Men praktisk sett ville jeg laget selve gryten samme dag. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også lage nå og fryse ned til kvelden før…. Så tar du det ut morgenen du skal bruke det :) 

Anonymkode: d020c...c69

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan også lage nå og fryse ned til kvelden før…. Så tar du det ut morgenen du skal bruke det :) 

Altså…. Ikke kvelden før😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Haha, nå får du garantert svar at du ikke under noen omstendigheter kan servere toro i dåp.. hvis dette ikke er kødd fra din side da.. uansett, ville ikke lagd de dagen før.

Jsamboeren og jeg er ikke noen kokker, så om folk blir skuffet over å få Toro, så får de bli det. De fleste liker grytene fra Toro, så er ikke så redd for å servere det. Og ikke redd for at noen kritiserer meg for å servere det. Har fått Toro i selskaper før og har aldri hørt noen si noe negativt om det. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ingen problem i seg selv å lage dagen før, men hvor skal du oppbevare gryten(e) - det er spørsmålet. Jeg hadde ikke hatt plass i våre kjøleskap til gryter til en hel flokk. 

Anonymkode: 90c8f...01a

Har leid lokaler med god kjøleskapskapasitet. Hadde tenkt til å fylle gryten i mindre bokser, slik at den kjøler seg raskt ned. Men etter tips om å bare lage kjøttet dagen før, så tror jeg at jeg går for det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lamalama skrev (1 minutt siden):

Jsamboeren og jeg er ikke noen kokker, så om folk blir skuffet over å få Toro, så får de bli det. De fleste liker grytene fra Toro, så er ikke så redd for å servere det. Og ikke redd for at noen kritiserer meg for å servere det. Har fått Toro i selskaper før og har aldri hørt noen si noe negativt om det. 

Jeg liker toro og tenker ikke over det om jeg får det i selskap. Vi har det aldri selv så for meg blir det litt nytt. 

Problemet mitt er at jeg ikke tåler så mye av det som er oppi. Jeg vet ikke hva det er, men jeg får vondt i magen. 

Så jeg setter stor pris på en god salat og godt brød ved siden av ☺️🙏 så slipper jeg spise så mye at jeg får vondt i magen og må sitte på do resten av festen 🙈

Anonymkode: 3b759...479

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Lamalama skrev (14 minutter siden):

Det er bra, toro gryter er godt 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...