Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje et rart spørsmål, men jeg må søke meg nedover i stilling/type jobb grunnet helse. Det har ikke vært så lett fordi bakgrunnen min er veldig god på papiret, noe som ser ut til å skremme arbeidsgivere. Antagelig tror de jeg kommer til å søke meg videre innen kort tid. Derfor lurer jeg på hvordan jeg kan få CV og søknad til å se "dårligere" ut på papiret enn det er i virkeligheten? Jeg må jo skrive hvilken stilling jeg har hatt, hvor jeg har jobbet osv, så det skinner igjennom at jeg har hatt mange prestisjejobber og mye ansvar. 

Hvordan markedsfører jeg meg i en søknad i en slik situasjon? De får jo mye erfaring inn, men til tider svært lav arbeidskapasitet. (Jeg skriver ikke det siste.) Jeg antar de tror jeg vil ha veldig høy lønn, men jeg forstår at jeg ikke kan forvente like høy lønn når jeg søker lavere stillinger, og høy lønn er heller ikke målet. Jeg vil ha bare ha en jobb som passer livet og helsen min nå. 

Anonymkode: 0c964...520

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken type jobber er det du søker på da? Er det jobber som krever utdanning, eller konkurrerer du med ufaglærte?

• Liker 1
Skrevet

Jeg har bachelor innenfor ett felt, og etter en tid med utbrenthet så ønsket jeg heller jobbe "på gulvet" i samme felt. 
Jeg var ærlig på det i søknaden, og skrev at jeg hadde vært ute av arbeidslivet en kort periode, og ønsket meg tilbake i lavere posisjon. 

Jeg jobber ikke innenfor helse, men kan ta ett eksempel som kan brukes der "jeg er utdannet sykepleier, men etter en tid i yrket ser jeg at dette ikke passer meg, og jeg ønsker jobbe som helsesekretær, da det er en jobb som passer meg bedre. Jeg tror min kompetanse vil være svært nyttig i stillingen fordi ....." Da fremhever man at man ikke ønsker seg tilbake oppover igjen, og at den høyere utdanning vil være en styrke i en lavere stilling. 

Anonymkode: e0192...8ce

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

CV'en får du ikke gjort noe med. 

Men du kan skrive i søknaden at du har hatt stillinger med mye ansvar osv, men at du nå ønsker en litt roligere arbeidsdag, e.l. 

Jeg har samme problemet. Jeg har doktorgrad og mye erfaring fra høye stillinger. Men nå har jeg to små barn, og har slitt med utbrenthet, angst og depresjoner, og klarer ikke en stressende arbeidshverdag. Så jeg har prøvd å søke meg litt nedover jeg også, men har bare fått avslag på avslag, fordi jeg er overkvalifisert med begrunnelse hver gang. "Vi er redd du vil kjede deg her", osv... 

Anonymkode: 50fd9...124

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har bachelor innenfor ett felt, og etter en tid med utbrenthet så ønsket jeg heller jobbe "på gulvet" i samme felt. 

Men er det ikke slik at jo lenger ned på gulvet du kommer jo mer arbeidstrykk og arbeidspress er det? 

Anonymkode: c21df...c4d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men du kan skrive i søknaden at du har hatt stillinger med mye ansvar osv, men at du nå ønsker en litt roligere arbeidsdag, e.l. 

Det jeg har uthevet skal du i alle fall IKKE skrive. Hvis du uttrykker deg på denne måten er det ikke fordi du er overkvalifisert at du får avslag, men fordi du mangler forståelse for arbeidsoppgavene og -situasjonen. 

Du skriver heller at du ønsker "andre arbeidsoppgaver". I et eventuelt intervju blir du trolig utfordret på akkurat dette, og da må du har flere gode argumenter klare. At du har fått endringer i helsesituasjon som gjør at lederoppgaver ikke passer like godt som før etc. 

Anonymkode: 0ab94...e71

• Liker 10
Skrevet

Du må ikke ha med all erfaring på CVen din. Men relevant erfaring er jo greit. Men om du har hatt tillitsverv, fått bemerkelser og den type ting itillegg på jobbene du har hatt, hadde jeg sløyfet bort det.

Om du har høy utdannelse og vil jobbe på "guvet", hva med å skrive at du ønsker ny erfaring eller lignende? 

Anonymkode: c5f66...cb1

Skrevet

Jeg har samme problemet. Jeg har doktorgrad og mye erfaring fra høye stillinger. Men nå har jeg to små barn, og har slitt med utbrenthet, angst og depresjoner, og klarer ikke en stressende arbeidshverdag. Så jeg har prøvd å søke meg litt nedover jeg også, men har bare fått avslag på avslag, fordi jeg er overkvalifisert med begrunnelse hver gang. "Vi er redd du vil kjede deg her", osv... 

Altså jeg ville aldri funnet på å skrive "roligere arbeidsdag" bare fordi en stilling ikke er høyt i hierarkiet, det kan være vel så travel lenger "nede" og den betegnelsen er ufattelig nedlatende mot de som jobber der.

Hvis man har hatt en høy stilling lenge og ønsker seg tilbake til sin opprinnelige jobb så er det vel bare å skrive det. "Etter mange år som rektor og kommunaldirektør for skole, savner jeg kontakten med elevene og ønsker meg tilbake til undervisning på småtrinnet", eller "etter mange år som oversykepleier/klinikksjef/kommunal hatperson savner jeg pasientkontakten og sykepleiefaget, og ønsker meg derfor tilbake til geriatrisk sengepost". Vær ærlig, si du ønsker jobb på gulvet. Jeg har hatt to sjefer som gikk fra å være leder til vanlig ansatt, det var ganske festlig. Hun ene taklet overgangen veldig bra, hun andre fikk sitt livs sjokk når hun innså hvor mye tåpelige beslutninger vi på gulvet hadde måttet leve med mens hun var leder. Mye sånn "men hvorfor? men hvem har bestemt? men dette er jo ikke logisk måte å gjøre det på?" og så var det henne og lederteamet som hadde bestemt de tingene 😆

Anonymkode: 0cc60...b73

• Liker 5
Skrevet

Man får ikke roligere arbeidsdager med mindre utdannelse, snarere tvert imot.

Men, man kan skrive at man har doktorgrad/har hatt et spennende arbeidsliv som fungerte fint i den livsfaser man var i S men nå ønsker man seg langsiktig inn i en annen retning med helt andre oppgaver.

Om man har lav arbeidskapasitet i jevnlige perioder kan man jo ikke søke ordinære fulltidsjobber. 

Skrevet

Jeg har ansatt to «overkvalifiserte» og den ene ringte og ba meg ta en kikk på CV’en selv om de hadde hatt høyere stillinger før. Personen la vekt på ønsket om å være tettere på faget, og det var en troverdig motivasjon for min del. Hvis du eksempelvis hadde begynt å jobbe i skolen for å treffe barn og savnet den daglige kontakten med dem som undervisningsinspektør, er det en ærlig måte å søke seg ned. Eller ville jobbe med sosiale medier og ha ansvar for innholdsproduksjon, ikke inngåelse av reklamesamarbeid, salg og bakside-jobbing. 

Tipset er altså å ikke fokusere på at det er et trinn ned, roligere eller mindre viktig - fokuser på innholdet i oppgavene og fagfeltet. I den personlige delen av søknaden kan du legge vekt på at du jobber godt med ulike folk og er omgjengelig, så de skjønner du ikke er opptatt av å være bedre enn andre. Lykke til! 

Anonymkode: 599fa...0d9

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kanskje et rart spørsmål, men jeg må søke meg nedover i stilling/type jobb grunnet helse. Det har ikke vært så lett fordi bakgrunnen min er veldig god på papiret, noe som ser ut til å skremme arbeidsgivere. Antagelig tror de jeg kommer til å søke meg videre innen kort tid. Derfor lurer jeg på hvordan jeg kan få CV og søknad til å se "dårligere" ut på papiret enn det er i virkeligheten? Jeg må jo skrive hvilken stilling jeg har hatt, hvor jeg har jobbet osv, så det skinner igjennom at jeg har hatt mange prestisjejobber og mye ansvar. 

Hvordan markedsfører jeg meg i en søknad i en slik situasjon? De får jo mye erfaring inn, men til tider svært lav arbeidskapasitet. (Jeg skriver ikke det siste.) Jeg antar de tror jeg vil ha veldig høy lønn, men jeg forstår at jeg ikke kan forvente like høy lønn når jeg søker lavere stillinger, og høy lønn er heller ikke målet. Jeg vil ha bare ha en jobb som passer livet og helsen min nå. 

Her bommer du kraftig, lavere stilling = ikke synonymt med mindre stress. Snarere tvert om. En bachelorgrad er heller ikke spesielt "høy" stilling, derfor ville jeg heller bare vært ærlig om saken. Spørsmålet er om dette er riktig trekk av deg, jeg ville muligens heller vurder en lavere prosent.

Anonymkode: 05aed...bee

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men er det ikke slik at jo lenger ned på gulvet du kommer jo mer arbeidstrykk og arbeidspress er det? 

Jeg synes det er langt mindre arbeidstrykk og press når jeg har en 8-16 jobb, helt uten noe som helst ansvar, og hvor det ikke er noe jeg kan gjøre hjemmefra, og dermed helt og holdent kan legge fra meg jobben i det jeg stempler ut. 

Det var helt fantastisk slippe å sitte med konstant dårlig samvittighet for ting jeg ikke rakk, slippe å se/høre det tikke inn mail i helgene, ubetalt overtid, oppgaver som bare samlet seg de få gangene jeg tok en dag eller to fri. 

Jeg gikk fra konstant høye skuldre og enormt mye ansvar/press, til en arbeidsdag hvor man kan kose seg med kolleger, sitte ute i sola å skravle med kolleger når det er dødtid, og hvor jeg faktisk hadde energi etter jobb selv om det var en fysisk jobb. 

Så jo, det kan absolutt være mindre arbeidstrykk og press "på gulvet" framfor en jobb i ledelse. 

Skrevet
Portia Catonis skrev (På 12.8.2022 den 8.44):

Hvilken type jobber er det du søker på da? Er det jobber som krever utdanning, eller konkurrerer du med ufaglærte?

Begge deler. Jeg søker alt fra "kassa på Rema" til jobber hvor min fagbakgrunn er relevant. Jeg har en bred bakgrunn og kan derfor brukes til mye.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.8.2022 den 8.49):

Jeg var ærlig på det i søknaden, og skrev at jeg hadde vært ute av arbeidslivet en kort periode, og ønsket meg tilbake i lavere posisjon. 

Jeg jobber ikke innenfor helse, men kan ta ett eksempel som kan brukes der "jeg er utdannet sykepleier, men etter en tid i yrket ser jeg at dette ikke passer meg, og jeg ønsker jobbe som helsesekretær, da det er en jobb som passer meg bedre. Jeg tror min kompetanse vil være svært nyttig i stillingen fordi ....." Da fremhever man at man ikke ønsker seg tilbake oppover igjen, og at den høyere utdanning vil være en styrke i en lavere stilling. 

Takk, dette ga meg noen idéer. Hvilke reaksjoner har du fått på at du har vært borte fra arbeidslivet en periode? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.8.2022 den 9.25):

Det er nettopp det... Jeg får inntrykk av at jeg ikke kan/bør skrive for mye om personlige årsaker til at jeg må ha en roligere/mindre krevende (for meg) jobb, selv om det ville forklart mye. Et ord som utbrent f.eks skremmer jo livet av de fleste arbeidsgivere, selv om personen nå er på vei tilbake. Det føles som en tynn linje å balansere på å søke jobb slik situasjonen er. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.8.2022 den 10.48):

Samtidig har man med lang erfaring opparbeidet seg mye kunnskap som gjør arbeidspresset på lavere nivå mer håndterlig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.8.2022 den 11.52):

Det jeg har uthevet skal du i alle fall IKKE skrive. Hvis du uttrykker deg på denne måten er det ikke fordi du er overkvalifisert at du får avslag, men fordi du mangler forståelse for arbeidsoppgavene og -situasjonen. 

Du skriver heller at du ønsker "andre arbeidsoppgaver". I et eventuelt intervju blir du trolig utfordret på akkurat dette, og da må du har flere gode argumenter klare. At du har fått endringer i helsesituasjon som gjør at lederoppgaver ikke passer like godt som før etc. 

Anonymkode: 0ab94...e71

Takk, skal være obs på dette. Hvilke tanker har du om hvor mye/hva det er greit å informere om når det gjelder helse? Helsen min er f.eks god nok til "lavere stilling," men ikke så god når det gjelder de typer jobber jeg tidliger har hatt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.8.2022 den 12.00):

Du må ikke ha med all erfaring på CVen din. Men relevant erfaring er jo greit. Men om du har hatt tillitsverv, fått bemerkelser og den type ting itillegg på jobbene du har hatt, hadde jeg sløyfet bort det.

Om du har høy utdannelse og vil jobbe på "guvet", hva med å skrive at du ønsker ny erfaring eller lignende? 

Anonymkode: c5f66...cb1

Jeg har luket bort endel allerede. Men veldig mye må stå som det står, ellers vil det bli store hull (mange år) som må forklares. Da må det nesten bare stå "2003-2010 Toppleder i XX". 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.8.2022 den 12.10):

Jeg har ansatt to «overkvalifiserte» og den ene ringte og ba meg ta en kikk på CV’en selv om de hadde hatt høyere stillinger før. Personen la vekt på ønsket om å være tettere på faget, og det var en troverdig motivasjon for min del. Hvis du eksempelvis hadde begynt å jobbe i skolen for å treffe barn og savnet den daglige kontakten med dem som undervisningsinspektør, er det en ærlig måte å søke seg ned. Eller ville jobbe med sosiale medier og ha ansvar for innholdsproduksjon, ikke inngåelse av reklamesamarbeid, salg og bakside-jobbing. 

Tipset er altså å ikke fokusere på at det er et trinn ned, roligere eller mindre viktig - fokuser på innholdet i oppgavene og fagfeltet. I den personlige delen av søknaden kan du legge vekt på at du jobber godt med ulike folk og er omgjengelig, så de skjønner du ikke er opptatt av å være bedre enn andre. Lykke til! 

Anonymkode: 599fa...0d9

Takk, jeg skal fokusere på oppgavene. Har du tanker om hvordan jeg bør begrunne en fullstendig omveltning i oppgaver? Er f.eks "prøve noe nytt" greit når man nærmer seg 50? 

Jeg har forsøkt å forklare motivasjon for å søke stilling som "kassamedarbeider" etter lang karriere som "toppleder," men ikke lykkes. Tar gjerne imot gode tips der. Ta alder og erfaring i betraktning. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.8.2022 den 12.43):

Her bommer du kraftig, lavere stilling = ikke synonymt med mindre stress. Snarere tvert om. En bachelorgrad er heller ikke spesielt "høy" stilling, derfor ville jeg heller bare vært ærlig om saken. Spørsmålet er om dette er riktig trekk av deg, jeg ville muligens heller vurder en lavere prosent.

Anonymkode: 05aed...bee

Lavere stillingsprosent er dessverre ikke et alternativ, grunnet arbeidets art. Typ jeg kan ikke være "toppidrettsutøver" på deltid. Jeg har der imot f.eks søkt "trener for gutter 16". Jeg antar det ville vært lettere å forstå motivasjonen bak en søknad for "trener for 1.divisjonslag" enn gutter 16, men grunnet bosted og andre omstendigheter er ikke "1.div" et alternativ. 

Å søke jobb som "fremdeles lovende toppidrettsutøver med OL-medaljesjanser" når det ikke er forståelige grunner (skade) til at man må søke "trener gutte 16"-jobb, har medført noen møter med hvilke antagelser og forventninger vi har når det gjelder jobb. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...