Gå til innhold

Akseptabelt å bruke egenmelding på grunn av psykiske plager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En kollega var borte 2 dager med egenmelding. Vedkommende oppfatter meg som en «venn» og har fortalt at hun var helt slått ut mentalt som gjorde at hun var sengeliggende i de to dagene.  Er dette greit? Bør jeg si noe til arbeidsgiver også kan arbeidsgiver vurdere om retten til egenmelding bør trekkes tilbake? Blir mer jobb på oss andre når noen er borte, så det er ikke greit hvis noen utnytter muligheten. 

Anonymkode: 673ab...5da

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eh, dårlig kollega du er da. Bedre at vedkommende tar seg en pause, som alle trenger iblant. Heller en pause, på to dager enn og kjøre seg ut og blir langtidssykemeldt. Eller er det og feil grunn og bli sykemeldt for kanskje?

• Liker 16
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

En kollega var borte 2 dager med egenmelding. Vedkommende oppfatter meg som en «venn» og har fortalt at hun var helt slått ut mentalt som gjorde at hun var sengeliggende i de to dagene.  Er dette greit? Bør jeg si noe til arbeidsgiver også kan arbeidsgiver vurdere om retten til egenmelding bør trekkes tilbake? Blir mer jobb på oss andre når noen er borte, så det er ikke greit hvis noen utnytter muligheten. 

Ikke drit deg ut.

Anonymkode: fe01f...d4a

• Liker 11
Skrevet

Hun utnytter ikke muligheten, hun trengte hvile pga psykisk belastning. 

• Liker 11
Skrevet

Selvsagt er det akseptabelt, og du er en bedriten kollega

Anonymkode: 700ed...f34

• Liker 16
  • Hjerte 3
Skrevet

Psykisk sykdom er også sykdom og kvalifiserer også til sykemelding. Hadde hun gått til legen hadde hun sikkert fått sykemelding, nå valgte hun egenmelding og det er helt i orden. 

Anonymkode: 19f81...4c3

• Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg mener det er greit. 2 dager egenmelding eller langtidssykemelding for utmattelse er ofte valget. Og det blir desidert mer jobb på de andre om noen plutselig er borte en måneds tid.

Noen ganger trenger vi bare en dag og to med hvile, for å kunne fortsette i jobben.

Anonymkode: 3292b...034

• Liker 4
Skrevet

Jeg tok aldri hvile. Er på aap ✌🏻 Jobben jeg var på, hater meg for at det ble slik. 😩 Men jeg ønsket bare og stå på og var i tillegg daglig leder så når jeg var hos legen som sendte henvisning til DPS, spurte om sykemelding, så følte jeg ikke at jeg kunne det. Sikkert det dummeste valget i hele mitt liv som skulle påvirke livet mitt LENGE.

Skal aldri pushe meg for jobb igjen, dagen jeg kan jobbe noe. Drikke kaffe, er ting ikke godt nok så ber jeg folk om og dra seg til helvete 💨🔥 

• Hjerte 1
Skrevet

TS, du har jo ikke skjønt noen verdens ting om dette innlegget er seriøst!

Egenmelding (EM) både bør og skal brukes når man ikke er i stand til å kunne utføre jobben sin på en ordentlig/forsvarlig måte. Være seg at man har fått en fysisk knekk, psykisk knekk, ikke har sovet om natten osv. Grunnen er at man fort kan bli en fare for både seg selv og andre om man skulle presset seg på jobb uansett. Vi har noen som stiller på jobb fra tid til annen med forkjølelse og tenker at de er flinke som går på jobb likevel! De er faktisk IKKE det, det at de presser seg på jobb små dårlig med vond hals, rennende nese og slik, medfører jo bare at 13 andre kollegaer får akkurat det samme noen dager etterpå. 

Så om du vil fremstå som den komplette tysteridiot så varsler du arbeidsgiver at EM er brukt på feilt grunnlag. Da får du det sikkert kjekt på jobb etterpå……

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Foreslår at du leser deg litt opp på egenmeldinger, jeg, ts. 

De kan brukes til sykdom. Både fysisk OG psykisk. Så selvsagt gjorde kollegaen din helt rett, og du er en dust og en dårlig kollega. 

Anonymkode: 68b77...d3a

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Synes det var fornuftig av kollegaen din. 

Anonymkode: de058...b92

• Liker 1
Skrevet

Hun sier rett ut at hun er så dårlig at hun er sengeliggende, og du mener det ikke er god nok grunn til å være hjemme fra jobb? 
Om sengeliggende ikke er god nok grunn for fravær, hva mener du er det da? 

Anonymkode: 795ae...a12

• Liker 6
  • Nyttig 1
Gjest fransine
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva er forskjellen på om denne personen brukte egenmelding på det eller var innom legen og fikk sykemelding disse dagene? Ingen forskjell, absolutt ingen. Personen var sengeliggende, hvordan i all verden tenker du at denne personen hadde fungert på jobb de aktuelle dagene. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor i alle dager skal du det?? Kollegaen din har åpenbart tatt en feil vurdering da hun valgte å åpne seg for deg. Hun sa at hun var sengeliggende.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

En kollega var borte 2 dager med egenmelding. Vedkommende oppfatter meg som en «venn» og har fortalt at hun var helt slått ut mentalt som gjorde at hun var sengeliggende i de to dagene.  Er dette greit? Bør jeg si noe til arbeidsgiver også kan arbeidsgiver vurdere om retten til egenmelding bør trekkes tilbake?

Ja, hvis du ønsker å være en jævlig person så gjør gjerne det. Kollegaen føler seg nok straks bedre av omtanken din.

Anonymkode: 07613...d48

• Liker 4
Skrevet

Pinlig lesing. Kolleagen din har gjort alt riktig. 

Bare gå til arbeidsgiver du. Det kommer til å slå rett tilbake på deg selv. Og forresten håper jeg du blir ditcha som «venn». Kollegaen din fortjener bedre. 

• Liker 7
Skrevet

Det er selvfølgelig helt greit. 

Anonymkode: 200c2...5c5

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ptsd. Er jeg fysisk syk klarer jeg omtrent alltid å presse meg på jobb med en god dose Paracet. Er jeg psykisk dårlig har jeg ikke sjangs til å komme meg på jobb. Heldigvis har jeg kollegaer og en sjef som er oppdatert på psykisk helse. Sånne som deg er grunnen til at jeg ofte har ønsket meg en fysisk konkret sykdom som alle bare forstår.

Anonymkode: 2e8f6...462

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet

Kunne vært interessant hvis TS går til sjefen og denne viser seg å være en normalt empatisk person. 

Anonymkode: 07613...d48

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det hadde vært interessant å få en liste over sykdommer som du synes er akseptable med tanke på egenmelding, TS?

Anonymkode: 8f14e...656

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...