Gå til innhold

Hvordan takler dere passiv-aggressive mennesker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen ganger møter man på passiv-aggressive mennesker, om det er på jobb eller ute i samfunnet generelt! Hvordan klarer dere å takle diss type mennesker? 

Anonymkode: dfc8b...e33

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sier ifra.

Ikke vær feig.

Så faser jeg ut disse menneskene, det takler de dårlig :) Å bli oversett.

Aldri svar frekt tilbake, men sifra på en fin måte:

"Du er jo sosialt tilbakestående.....så da blir det slik"

"Ja, du er dårlig på å omgås mennesker"

"Hadde du hatt litt sosiale evner ville du forstått dette/det"

"Tenk at noen orker å bruker fritiden sin på deg"

Jeg klarte å psyke ut et slikt menneske totalt, var den eneste som turte å si henne imot på denne måten. Til slutt klikket hun helt,  løp til sjefen og hylgrein. Mens alle lo av henne, trodde hun kunne få viljen sin med å grine. Hun falt helt igjennom, ble sykmeldt og sluttet.

Anonymkode: 3b92c...49e

• Liker 2
Skrevet

Jeg takler dem ved å opprettholde en viss avstand. Noen ganger gjør jeg narr av dem, men med glimt i øyet. Men jeg orker ikke ha relasjoner til dem. De er sjelelige sluk.

Anonymkode: 1a3d6...2ad

• Liker 1
Skrevet

Jeg bare smiler sånn medfølende/tålmodig, og noen ganger småler jeg litt om det er veldig dramatisk. Noen ganger kan jeg svare litt undrende, "ja, det var jo litt... passivt -aggressivt, syns du ikke?"

Anonymkode: c29db...8ab

Skrevet

Ignorerer de å holder meg unna de.

Anonymkode: 0b3e7...e2b

• Liker 1
Skrevet

Dårlig. Sier ifra at det er uakseptabelt. 

Anonymkode: e37c9...92b

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sier ifra.

Ikke vær feig.

Jeg klarte å psyke ut et slikt menneske totalt, var den eneste som turte å si henne imot på denne måten. Til slutt klikket hun helt,  løp til sjefen og hylgrein. Mens alle lo av henne, trodde hun kunne få viljen sin med å grine. Hun falt helt igjennom, ble sykmeldt og sluttet.

Ok…. Du høres ut som en mobber selv.

Anonymkode: 86d3d...976

• Liker 9
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Noen ganger møter man på passiv-aggressive mennesker, om det er på jobb eller ute i samfunnet generelt! Hvordan klarer dere å takle diss type mennesker? 

Hvordan takler man dem på KG? Ignorere? Jeg har en etter meg nå som stadig siterer meg.

Anonymkode: 2d035...b56

Skrevet

Min første reaksjon pleier å være humor. Det er mitt foretrukne valg angående alt alt som er ubehagelig. 

Mitt andrevalg er kald saklighet. 

For å være ærlig kutter jeg som regel slike ut av livet mitt. Kan tolerere en viss grad av stikk fra mennesker jeg er veldig glad i, men mye passivt-aggressivt innhold i relasjonen, og det opphører å være en relasjon. 

• Liker 1
Skrevet

Svarer de med litt snedig form for humor.

Hvis ikke det funker ignorerer jeg de bare.

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Nei, dette brukes kun mot mobbere :) 

• Liker 1
Skrevet

Mest effektivt er jo å late som om ingen har sagt noe. Altså bare la det være stille. Og så kommer en annen person med noe vettugt, og da svares det hyggelig. De fleste justerer adferd etter noen uker eller måneder med tydelig mangel på respons, anerkjennelse eller interaksjon. 

Anonymkode: a99d1...03a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mest effektivt er jo å late som om ingen har sagt noe. Altså bare la det være stille. Og så kommer en annen person med noe vettugt, og da svares det hyggelig. De fleste justerer adferd etter noen uker eller måneder med tydelig mangel på respons, anerkjennelse eller interaksjon. 

Ja det kan fungere i gruppe. I tosomhet fungerer slikt dårlig. Da blir taushet passivt-aggressivt tilbake, og kommunikasjon er nødvendig før taushet. 

• Liker 1
Skrevet

Den mest effektive måten å ta de på er å spørre: hva mente du med det? 

Anonymkode: dd6c0...eb0

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvordan takler man dem på KG? Ignorere?

Ja, på nettforum er ignorering det absolutt mest effektive.  De vil ha en reaksjon. 

Skrevet
Trolltunge skrev (4 minutter siden):

Ja det kan fungere i gruppe. I tosomhet fungerer slikt dårlig. Da blir taushet passivt-aggressivt tilbake, og kommunikasjon er nødvendig før taushet. 

Nei. Taushet funker betydelig bedre enn annen respons også i tosomhet. 
Hva ellers skal en si «det var jo ufint»? «Nå er du passiv-aggressiv»? 
De vet jo godt begge deler - de gjør dette med vilje. 

Forhold deg taus. Fortsett med dine ting. Finn en avis og bla i den. La dem regulere seg selv. Å regulere andre voksne mennesker er ikke min oppgave.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ler litt, setter ting i perspektiv osv. Over positiv,  dreper som regel dårlig stemning. Har hatt noen ekstreme personer innom på jobben.  Og det funker ganske greit. Noen har både vært truende og aggressive. Noen har laget mye faenskap også uten grunn. Oftest er det pga de har selv tenkt feil eller misforstått noe. 

Feks når en vare egentlig skal inn en spesifikk dag. Men du vet at det kan være leverings problemer. Feks det meste fra Amsterdam blir sittende fast i tollen. Pga varene kan ligne på hasj, i scanningen. Så jeg sier at det egentlig skal ta to uker. Men kan bli inntil 6 uker leveringstid.  Så poengterer IKKE bestill håndtverker før varen er her. Også får jeg kjeft , fordi de har bestilt håndtverkere til 14 dager etter bestilling. Selv etter å ha forklart at tollen ofte stopper den type vare. Pga ligner på hasj. Gulv plater i sort underlag. 30x30str. 

Anonymkode: 4aaaa...051

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Sier ifra.

Ikke vær feig.

Du er en mobber. Håper virkelig du selv får sparken.

Anonymkode: 0666b...1f5

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Det er helt riktig. 

Anonymkode: 0666b...1f5

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Nei. Taushet funker betydelig bedre enn annen respons også i tosomhet. 
Hva ellers skal en si «det var jo ufint»? «Nå er du passiv-aggressiv»? 
De vet jo godt begge deler - de gjør dette med vilje. 

Forhold deg taus. Fortsett med dine ting. Finn en avis og bla i den. La dem regulere seg selv. Å regulere andre voksne mennesker er ikke min oppgave.

Fungerer ikke ovenfor min mann iallefall, og ikke ovenfor mine foreldre heller. De synes slike former for kommunikasjon er helt greit, til de får påpekt at det ikke er det. 

For mine foreldre er passiv- aggressivitet en en normalitet i deres dialog, gjennom så mange år at det liksom er blitt normal måte å kommunisere på. Min mann vokste opp med det, og skjønte heller ikke hvor ugreit det er før jeg istedenfor å bli taus ga klare meldinger om om hvor ufint det er. Mine foreldre... det toget er nok gått, og det er blitt for normalisert for dem, men at jeg sier ifra istedenfor å bli taus får dem faktisk til å tenke seg litt bedre om angående hvordan de formidler ting til meg iallefall. 

Så jeg gjør egentlig det du anbefaler, bare at jeg påpeker hvor lite jeg aksepterer slik form for kommunikasjon først, og det virker bedre enn da jeg bare ble taus og trakk meg unna. Da tenker de faktisk over det, istedenfor å bare tenke at jeg er vrang. 

Og ja, jeg sier bare at "Det var ikke en ok måte å si det på!", men så har både jeg og mann og jeg og foreldre en historie angående å ha snakket en del om hva som er ok måter å si ting på eller ikke. Det blir derfor bare påminnelser om grenser jeg allerede har satt. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...