Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble litt inspirert av annen tråd her, om en som fikk en brukt gave som ikke var mulig å bytte da det var flere år siden butikken hadde varen inne. 

Hva er ok å gi brukt? Hva må man ta hensyn til? Er det tilfeller det ikke er "lov" å gi brukte gaver? Skal man opplyse om at gaven er brukt? Hvem kan man gi brukte gaver til / er det noen/anledninger man ikke bør gi brukte gaver til?

Hva er du evt gitt i brukt gave? Ble mottakeren fornøyd?

Anonymkode: f7874...1e0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde satt pris på brukte gaver hvis det var noe jeg spesifikt ønsket meg, om dette var en pent brukt genser jeg likte, en fin pynteting jeg konkret hadde nevnt eller et deilig ullteppe hadde jeg ikke brydd meg om-så lenge det var noe jeg hadde nevnt at jeg ønsket meg. Gaven kan være pent brukt så lenge det er noe jeg ønsker meg. En god bok kan det også være forsåvidt. 

Veldig pent brukte leker uten flekker og merker kan også være fine gaver. Men det må liksom passe den du gir det til. Brukte babyleker er fint til en baby, men ikke gi en litt sliten brukt Barbie til en 12 åring liksom.

Jeg skal innrømme at jeg ikke gir brukte gaver selv, men hadde ikke hatt noe i mot å få det så lenge det var noe som passet meg og som var godt tatt vare på. 

Anonymkode: 5e1ed...cb0

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk, av broren min, førsteutgaven av ei bok (klassiker) kjøpt på et antikvariat. Ble veldig glad for den.

Anonymkode: 83908...b38

• Liker 1
Skrevet

Ingen. 

Anonymkode: f81ee...ea2

Skrevet

Ting du vet mottageren samler på, som bøker, plater, antikviteter eller pyntegjenstander. Selvsagt rene og pene.

Selv er jeg ikke uhemmet for brukte gaver. Man må ha et ekstra godt øye både for kvalitet og for hva som passer den som skal få gaven. Ingen byttemulighet... 

Anonymkode: 28b4c...6de

• Liker 1
Skrevet

Vi gir sjelden brukte gaver, men det handler vel mest om mangel på fantasi/tildels tilgang. Jeg har kjøpt sølvskjeer i en serie foreldrene mine samler på i gave til dem. Kjøpte dem brukt fra en sølv- og mynthandler. De var polerte og ripefrie, jeg pusset og vasket dem. Da fikk de sju skjeer for litt mer enn prisen av 1 ny. 

Selv samlet jeg på en type små dessertskåler som var populære på slutten av 60/starten av 70-årene. Ble kjempefornøyd da jeg fikk slike i gave hos to som hver for seg hadde funnet flere skåler på ulike bruktbutikker. 

Har fått en fin teboks fra bruktbutikk og gammeldags lita kaffekanne i porselen, samt en spesiell bakebolle jeg ønsket meg. Det ble jeg glad for. Kommer ikke på mer jeg har fått eller gitt i gave som var brukt. Men til barn kan det etter mitt syn være slike ting som lekekjøkken, trå-traktor, barbiehus, dukkehus, bilbane, togbane, Lego osv. 

Jeg må innrømme at jeg er litt skeptisk til klær, men det er fordi kleshjørnet i vår eneste bruktbutikk her lukter litt...rart 🙈

Anonymkode: 282a6...1df

Skrevet

Begge ungene har fått bruke ski og andre uteleker. Helt safe. 

Gjest AprilRyan
Skrevet (endret)

Jeg tenker at man bør være sikker på at mottaker liker det og det er en forskjell på å gi ting videre og det å gå i en bruktbutikk for å lete etter en gave som er til en spesifikk person. Om man gir ting videre så bør man tenke over om mottaker vil like det og ikke bare gi det bort for å bli kvitt det.

Selv så kan jeg gjerne få det. Liker litt retro ting og liker å gå i bruktbutikker på jakt etter klær.

I tillegg så bør man tenke over kvalitet og slike ting. Jeg har ikke gitt brukte ting i gave selv, men jeg har ikke funnet noe som kan passe mottaker og jeg vet at noen er skeptisk til brukte ting.

Endret av AprilRyan

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...