Gå til innhold

Merker dere forskjell på psykiater, psykolog og psykiatrisk sykepleier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Merker dere noe forskjell på psykiater, psykolog og psykiatrisk sykepleier?

Jeg merker stor forskjell og liker nok best å gå til psykiatere og psykologer, men en gang gikk jeg til en fantastisk psykiatrisk sykepleier og jeg hadde en elendig psykiater. 

Anonymkode: 1180d...73c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Merker dere noe forskjell på psykiater, psykolog og psykiatrisk sykepleier?

Jeg merker stor forskjell og liker nok best å gå til psykiatere og psykologer, men en gang gikk jeg til en fantastisk psykiatrisk sykepleier og jeg hadde en elendig psykiater. 

Tittelen er revnede likegyldig for meg. En av de beste behandlerne jeg har hatt var klinisk sosionom og en av de verste jeg har hatt var er psykolog med videreutdanning. Og jeg har vært i systemet i over 30 år så jeg har møtt litt av hvert.

Anonymkode: 9c14e...a4a

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tittelen er revnede likegyldig for meg. En av de beste behandlerne jeg har hatt var klinisk sosionom og en av de verste jeg har hatt var er psykolog med videreutdanning. Og jeg har vært i systemet i over 30 år så jeg har møtt litt av hvert.

Har du vært dps i over 30 år??? 

Skrevet

Psykiateren min var fantastisk. Savner henne. Så slutta hun og jeg fikk ei psykeratisk sykepleier som kom fra psykose post. Flott, tenkte jeg og håpte på mye hjelp der og da jeg jobba meg utav psykose. Men neida, hun tvilte på diagnosen min, lurte om jeg var bipolar men jeg sa at jeg har ADHD som kan gi samme ,"tegn" som bipolar. Impulsiv og mye følelser. Men ikke like kraftig som en person som er manisk. Ikke hjalp hun meg heller med angsten og uvirkelighetsfølelse.

Ble skrevet ut for hun ga meg opp. Går til sosionom i kommunen, får kjempe god hjelp der. 

Skrevet
Maestro skrev (15 minutter siden):

Psykiateren min var fantastisk. Savner henne. Så slutta hun og jeg fikk ei psykeratisk sykepleier som kom fra psykose post. Flott, tenkte jeg og håpte på mye hjelp der og da jeg jobba meg utav psykose. Men neida, hun tvilte på diagnosen min, lurte om jeg var bipolar men jeg sa at jeg har ADHD som kan gi samme ,"tegn" som bipolar. Impulsiv og mye følelser. Men ikke like kraftig som en person som er manisk. Ikke hjalp hun meg heller med angsten og uvirkelighetsfølelse.

Ble skrevet ut for hun ga meg opp. Går til sosionom i kommunen, får kjempe god hjelp der. 

Ba du om å få gå til sosionom i kommunen selv? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ba du om å få gå til sosionom i kommunen selv? 

Søkte selv ja. 

Skrevet
Maestro skrev (2 minutter siden):

Søkte selv ja. 

Men til sosionom? 

Skrevet
Maestro skrev (31 minutter siden):

Du burde kommet til en annen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men til sosionom? 

Søkte meg inn i kommunen. Tok en tlf. 3 uker senere var jeg inne på første samtale. Som var evaluering av meg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du burde kommet til en annen. 

Enn hun psykeratisk sykepleier? Ja, Guri Malla for et kvinnfolk. "Nei uff, det kan jo ikke være godt for deg" svarte hun helst. Og når jeg var desperat og bli kvitt uvirkelighetsfølelse og utav kroppen følelse/fornemmelse, fikk jeg nada hjelp enn at hun sa at jeg ikke skulle gjøre ting der det kom. 🫤

• Nyttig 1
Skrevet
Maestro skrev (9 minutter siden):

Enn hun psykeratisk sykepleier? Ja, Guri Malla for et kvinnfolk. "Nei uff, det kan jo ikke være godt for deg" svarte hun helst. Og når jeg var desperat og bli kvitt uvirkelighetsfølelse og utav kroppen følelse/fornemmelse, fikk jeg nada hjelp enn at hun sa at jeg ikke skulle gjøre ting der det kom. 🫤

Du burde fortsatt hos noen som kunne psykose. Bra du kom til sosionomen, men kan sosionomer psykose? 

Jeg også gikk til en god psykiater på dps, men så skulle hun slutte og jeg kom til en psykiatrisk sykepleier i kommunen. Hun møter meg helt feil og jeg blir sint og frustrert. Hun mener også at jeg ikke har de diagnosene jeg har fått... 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du burde fortsatt hos noen som kunne psykose. Bra du kom til sosionomen, men kan sosionomer psykose? 

Jeg også gikk til en god psykiater på dps, men så skulle hun slutte og jeg kom til en psykiatrisk sykepleier i kommunen. Hun møter meg helt feil og jeg blir sint og frustrert. Hun mener også at jeg ikke har de diagnosene jeg har fått... 

Ja, men hun her har jo jobbet mange år på psykose post. Og mente det ikke var psykose jeg har hatt pga den ikke var klassisk. Jeg slet med den delen og miste seg selv og gå totalt i oppløsning. Hva som er jeg og ikke jeg var veldig uklart. Og opplevesen av meg selv. Gud jeg hadde det jo sykt travelt med og få bitene på plass, prøvde og være meg som før, når jeg absolutt var på en helt annen planet. Lista min på symptomer var LANG, men ikke alt var typisk klassisk psykose trekk. 

Hun jeg går til nå, er mer for uvirkelighetsfølelse, følelser, snakke om og håndtere hverdagen min og relasjoner, hvorfor jeg reagerer sånn og sånn. Og grensesetting. Og at jeg bli passa på at jeg får hvilt mellom slagene, da jeg var psykotisk når jeg var veldig veldig utbrent. Så utbrent som det egentlig går an og bli 🫤🫣

Skrevet

Personligheten til behandleren har veldig mye mer å si enn yrkestittelen. 

Men min erfaring er at psykiatere er litt mer på å pushe piller, mens psykologer og psykologiske sykepleiere heller mot samtaleterapi. 

Anonymkode: 185ef...699

• Liker 1
Skrevet
Maestro skrev (4 timer siden):

Det beste er å gå til behandlere som utfordrer en, og som gir en konkrete øvelser. 

Skrevet

Jeg har ikke møtt mange da - men jeg fikk best hjelp av psykiatrisk sykepleier. Hun var mye mer konkret og hadde spesifikke ting jeg skulle gjøre. Psykologen var sinnsykt svevende, ble bare sittende å jatte med da jeg egentlig ikke skjønte en døyt 😛 

Anonymkode: 97600...a24

Skrevet

Har gått til klinisk sosionom, psykiatrisk sykepleier og psykiater. Sosionomen var totalt bortkastet. Det hadde nok mer med vår kjemi å gjøre, enn hans kunnskaper. Sykepleieren var fin å snakke med hun, kom med mange gode råd som jeg jobbet videre med. Psykiateren reddet meg og fikk meg virkelig videre. Hun var helt fantastisk. Hun var akkurat det jeg trengte der og da, pushet litt og var litt streng, men samtidig veldig forståelsesfull for at det var vanskelig. 

Anonymkode: 124f9...832

Skrevet

En psykiater og en psykiatrisk sykepleier er jo overhode ikke sammenlignbart. Selvfølgelig merker man forskjell, kompetansen er jo langt fra lik

Anonymkode: 097e1...c60

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

En psykiater og en psykiatrisk sykepleier er jo overhode ikke sammenlignbart. Selvfølgelig merker man forskjell, kompetansen er jo langt fra lik

Anonymkode: 097e1...c60

Jeg er forsåvidt helt enig med deg. Jeg tror ikke TS mener å sammenligne utdannelsen, men hvem man opplever å ha fått best hjelp av. Da kan det være mye annet som også spiller inn, som feks livserfaring, tillit, måten man blir møtt på osv. 

Jeg jobber i rusomsorgen da, men så godt som alle våre pasienter har også en psykiatrisk diagnose. Jeg vet feks at flere pasienter heller vil prate men en helt fantastisk dyktig hjelpepleier vi har, enn den ene nyutdannede legen (vi har andre ferske leger som er flinke altså). Men det har mest av alt med måten pasientene blir møtt på. Denne legen jeg tenker på er nok veldig flink teoretisk, men dessverre ikke i møte med pasienter. Hjelpepleieren har mange års erfaring både med pasientgruppen men også livserfaring, er empatisk, forståelsesfull og vet når hun kan pushe pasientene og når de trenger at hun bare lytter. Hjelpepleieren kan selvfølgelig ikke ordinere medisiner o.l., så pasientene må jo også forholde seg til legen. Så selvom disse yrkesgruppene ikke kan sammenlignes mtp utdannelse, vil jeg tørre å påstå at pasientene her opplever å ha fått mer/bedre hjelp av hjelpepleieren enn av legen. 

Anonymkode: abbc7...412

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har du vært dps i over 30 år??? 

Jeg har vært i systemet i over 30 år. På Dps har jeg vært rundt 20. Jeg er 39 år av mitt første møte med psykiatrien var det var fem. Noen flere dømmende spørsmål og komme med?

Skrevet
Maestro skrev (11 timer siden):

Hva svarer hun du har nå da? 

Anonymkode: 0fe24...527

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...