AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #1 Skrevet 11. august 2022 Jeg og mannen drikker sjelden. Men de gangene han drikker blir han skikkelig full. Stopper ikke å drikke før det er tomt eller at han sovnet. Han kan komme hjem tidlig på kvelden og sovne med klærne på i sofaen eller ved kjøkkenbordet. Ikke så artig for ungene. Er dette ett alkohol problem? Anonymkode: 645b8...74c
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #2 Skrevet 11. august 2022 Nei! Som du selv skriver, så er det sjeldent også. det tyder mer på at han bare har dårlig selvkontroll når han først drikker. Sånn som mange andre. men når det gjelder det siste du skrev, er det noe å være obs på og snakke sammen om. Han må faktisk ta seg skikkelig i sammen det, det er ikke kjekt for noen unger å våkne opp til no sånt. Anonymkode: db530...22f 1
Lisa Erhjem Skrevet 11. august 2022 #3 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg og mannen drikker sjelden. Men de gangene han drikker blir han skikkelig full. Stopper ikke å drikke før det er tomt eller at han sovnet. Han kan komme hjem tidlig på kvelden og sovne med klærne på i sofaen eller ved kjøkkenbordet. Ikke så artig for ungene. Er dette ett alkohol problem? Anonymkode: 645b8...74c Ett meget stort problem. Meget stort. Alkoholisme er en alvorlig livslang sykdom, som du ikke kan helbrede. Enten må din mann innse at han er syk, og frivillig innlegges, eller du må flytte. Anbefaler Al Anon, eller andre interresegrupper for pårørende til rusmisbrukere. 2
Maestro Skrevet 11. august 2022 #4 Skrevet 11. august 2022 Lisa Erhjem skrev (4 minutter siden): Ett meget stort problem. Meget stort. Alkoholisme er en alvorlig livslang sykdom, som du ikke kan helbrede. Enten må din mann innse at han er syk, og frivillig innlegges, eller du må flytte. Anbefaler Al Anon, eller andre interresegrupper for pårørende til rusmisbrukere. Ikke ha Selvkontroll de få gangene man drikker er ikke en sykdom. Jeg bodde med en som fant på en unnskyldning for og ta seg noen øl. Hver dag nesten. Da snakker vi et drikke problem.. Og han og ble stup full/driiiitings på hver fest. 10
Brunello Skrevet 11. august 2022 #5 Skrevet 11. august 2022 Lisa Erhjem skrev (7 minutter siden): Ett meget stort problem. Meget stort. Alkoholisme er en alvorlig livslang sykdom, som du ikke kan helbrede. Enten må din mann innse at han er syk, og frivillig innlegges, eller du må flytte. Anbefaler Al Anon, eller andre interresegrupper for pårørende til rusmisbrukere. Det er ikke alkoholisme å bli full noen ganger. 13
Lisa Erhjem Skrevet 11. august 2022 #6 Skrevet 11. august 2022 Maestro skrev (1 minutt siden): Ikke ha Selvkontroll de få gangene man drikker er ikke en sykdom. Jeg bodde med en som fant på en unnskyldning for og ta seg noen øl. Hver dag nesten. Da snakker vi et drikke problem.. Og han og ble stup full/driiiitings på hver fest. Stopper ikke før det er tomt, at barna ser han slokner over kjøkkenbordet og er drita full, spiller ingen rolle. Jeg kunne kopiert deg, men hoppet over " nesten" og lagt til 24/7 365 × 35 3
Lisa Erhjem Skrevet 11. august 2022 #7 Skrevet 11. august 2022 Brunello skrev (1 minutt siden): Det er ikke alkoholisme å bli full noen ganger. Det mener jeg, når en ikke klarer å stoppe og er ekstremt full foran sine egne barn, og slokner bevisstløs av fyll her og der 4
Lisa Erhjem Skrevet 11. august 2022 #8 Skrevet 11. august 2022 Lisa Erhjem skrev (Akkurat nå): Det mener jeg, når en ikke klarer å stoppe og er ekstremt full foran sine egne barn, og slokner bevisstløs av fyll her og der Dersom han ikke er alkoholiker, og vet hvordan det ender hver gang han begynner å drikke, kona sintere og sintere, ungene reddere og reddere, hvorfor ikke la hver å drikke da, altså hvis du ikke er avhengig 2
Brunello Skrevet 11. august 2022 #9 Skrevet 11. august 2022 (endret) Lisa Erhjem skrev (6 minutter siden): Det mener jeg, når en ikke klarer å stoppe og er ekstremt full foran sine egne barn, og slokner bevisstløs av fyll her og der Alkoholisme defineres ut fra enkelte kriterier, og da holder det ikke å komme hjem dritings noen dager i året. Endret 11. august 2022 av Brunello 9
Maestro Skrevet 11. august 2022 #10 Skrevet 11. august 2022 Lisa Erhjem skrev (3 minutter siden): Det mener jeg, når en ikke klarer å stoppe og er ekstremt full foran sine egne barn, og slokner bevisstløs av fyll her og der Da er han faktisk bare idiot. Svogeren min har også gjort det etter barna kom til verden. En gang sovna han på dass med buksa nede. Søsteren min la et håndkle over 🫣 Og fikk han i seng før ungene sto opp. 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #11 Skrevet 12. august 2022 Her var det mye synsing på hva alkoholisme defineres som. Hvis noen rundt eller man selv tenker at man har et alkoholproblem så er det på tide å slutte. Hvis man drikker så mye at han kommer tidlig hjem, krasjer ned i sofaen og UNGENE blir redde? Ja, da er det et stort problem. Hvis han klarer å slutte med dette uten hjelp så er det fint. Hvis ikke anbefaler jeg AA. Har selv flere års erfaring med de. Jeg måtte slutte å drikke fordi jeg hadde et alkoholproblem. Jeg klarte ikke å begrense inntaket slik som mannen din, TS. Jeg sluttet å drikke i sosiale sammenhenger, men ville likevel ha alkohol og begynte å drikke hjemme istedenfor. Anonymkode: 8f419...838 5
Fremmed fugl Skrevet 12. august 2022 #12 Skrevet 12. august 2022 TS, Mannen din har et problematisk alkoholforbruk. Da det ikke er sosialt akseptert, og så kan det være risiko for at mann skader seg. Er dette noe han ønsker? Søker han bevist å bli drittings, eller er det bare det ubeviste som trigges av første glass, å pusher han til mer og mer. Hvis han ønsker det selv, så er vel den gode samtalen løsningen, hvis det er det andre så bør han være grei nok mot deg og barna til å søke hjelp.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #13 Skrevet 12. august 2022 Maestro skrev (5 timer siden): Da er han faktisk bare idiot. Svogeren min har også gjort det etter barna kom til verden. En gang sovna han på dass med buksa nede. Søsteren min la et håndkle over 🫣 Og fikk han i seng før ungene sto opp. Da burde folk innse når de har ansvar for barn at de lar alkoholen være hvis slike ting kan skje .. men dessverre i Norge er alkohol viktigere enn alt annet virker det som. Anonymkode: bd7b8...feb 3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #14 Skrevet 12. august 2022 Jeg vil i hvertfall kalle det en problematisk måte å drikke på. Jeg hadde sluttet helt, hvis jeg oppdaget at kontrollen forsvant hver gang. Det å ikke ta læring, såpass at han viser hensyn til seg selv og andre, synes jeg er et like stort problem. Anonymkode: b1751...c7c 3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #15 Skrevet 12. august 2022 Alkohol er jo ikke noe man skal kose seg med. Må du ha alkohol for å kose deg har du et problem. Anonymkode: ff357...055
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #16 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da burde folk innse når de har ansvar for barn at de lar alkoholen være hvis slike ting kan skje .. men dessverre i Norge er alkohol viktigere enn alt annet virker det som. Anonymkode: bd7b8...feb Etter ar jeg sluttet å drikke tenker jeg akkurat det samme - at alkoholen er viktigere enn alt annet for folk. Jeg må droppe å gå ut med jobben for eksempel. Folk er mer opptatt av å drikke enn å være sosial med andre og jeg sitter og snakker med snøvlete folk utover kvelden, orker det bare ikke. Når det gjelder alkoholisme som sykdom er dessverre det lettere sagt enn gjort å holde seg unna alkohol selv om man har barn. Mange har et inderlig ønske om å slutte å drikke og står i fare for å miste hus og hjem. Men alkoholen har overtaket og gjør det umulig å slutte. Derfor klarer man det ikke uten hjelp. Det er en følelsessykdom som må behandles med samtaler og avhold. Jeg er så utrolig glad for at jeg har kommet meg ut av det! Har fått et nytt liv og er veldig takknemlig for det edru livet jeg lever i dag. Anonymkode: 8f419...838
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #17 Skrevet 12. august 2022 På en måte, ja. Det er åpenbart noe i han som ønsker fortsette drikke selv om han allerede er brisen og full. Det betyr at han mangler det som stanser vanlige folk fra å drikke mer. Jeg tenker at han har anlegg for å bli alkoholiker om han kunne drukket mer fritt og oftere. Men om han drikker sjeldent, så tenker jeg at han ikke er det per nå. Er nok best at han kutter ut alkohol helt. Er det alkoholisme i familien hans? Noen ganger er slike ting arvelige og det kan være en ide å advare barna dine når de blir tenåringer, om at de kanskje har en genetisk svakhet for alkohol. Alkoholisme handler ikke alltid om psykiske problemer, enkelte har bare en sammensetning som gjør at de blir fysisk avhengig. Kan også nevne at jeg kjente en som drakk litt som det en gang, og det viste seg at han hadde ADHD. Virker som om det var noe der som gav han trang til å drikke seg full. Vet ikke noe mer detaljer om det, han snakket ikke så mye om det etter diagnosen. Anonymkode: e2dde...785
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #18 Skrevet 12. august 2022 Nei, men han mangler selvkontroll når han drikker. Og nei, det er ikke gøy for barn. Jeg har en fin far som gjør det samme og jeg har alltid hatet det, men han forstår det ikke og tar det som angrep når jeg tar det opp. Han må jo også få drikke seg full, må vite, som alle andre. Men jeg skulle ønske han forsøkte å skjule det, han endrer personlighet og både jeg og søsken blir stresset av det. Anonymkode: 4819c...ad0 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #19 Skrevet 12. august 2022 Noe som drikker (og blir dritings) noen få ganger i året er da ikke alkoholiker. Alkoholiker handler om avhengighet. Folk som drikker alkohol flere ganger i uka over tid er mye mer i risikosonen, uansett om det er lite, enn noen som blir drita på julebordet og i "fri-bar"-anledninger som bryllup osv. Anonymkode: 77a0f...2fc
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #20 Skrevet 12. august 2022 Det går an å ha et problematisk forhold til alkohol selv om man ikke er alkoholiker. Selv om det er sjelden (hva nå enn det betyr) dere drikker har han helt klart et problem hvis han blir så full at han sovner ved bordet med klærne på. Og hvis barna syns det er ubehagelig og han likevel gjør det er det et enda større problem. Total mangel på selvkontroll Anonymkode: 440de...4a3 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå