Gå til innhold

Far synes det er ok å sende barna på seilbåten alene!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet snart ikke min arme rå! Jeg og barnefar har alltid vært uenig om grenser og etter skilsmissen ble det verre! 

vi har delt omsorg og nå har far ferie

sist helg reiste han vekk til kjæresten sin og lot vår 14 årige sønn være alene i nesten to døgn uten å involvere meg! 

nå til helgen skal han også bort og har gitt ungene våre lov til å bruke seilbåten alene. Barna på 14 og 21 har ingen båt erfaring (joda eldstemann er voksen, men uansett uten båt erfaring) Faren har hatt dem med ut i seilbåten ca3-5 ganger denne sommeren og det er alt. Nå bare gleder guttene seg til å seile på Mjøsa og overnatte i båten på egen hånd. 

Jeg har ikke blitt informert og synes det er rart og leit at faren drar på andre ting nå når han har ferie og egentlig skulle brukt tiden med 14 åringen. Samtidig føler jeg det er uansvarlig å gi dem denne tillitten uten erfaring eller båtfører prøven.

I morgen kontakter jeg familievern kontoret for å få til mekling. Vi er langt fra enige om hvor grenser går og han kommuniserer aldri med meg. 

jeg kan jo ikke nekte guttene å dra ut med seilbåten alene til helga? Jeg er jo den stygge fæle som ikke viser tillitt til ungdommene??  Ungdommene koser seg jo fordi de får støtte fra far i at dette klarer dem! 

Mens jeg blir fylt av angst og uro og føler meg redd og alene.  

hva skal jeg gjøre? Takk for innspill 

Anonymkode: 6ac80...2ad

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt riktig av deg å kontakte familievernkontoret for mekling. Ungene er viktigst, og når du ser at dere ikke klarer å samarbeide, gjør du det eneste riktige; kontakte hjelp for barnas beste. Lykke til, håper dette kan hjelpe dere. Du er god som står på 🙂

Anonymkode: be903...34a

• Liker 6
Skrevet

Du kan fint nekte fjortenåringen å dra!

Tjueenåringen må vel ha båtsertifikat? 

Anonymkode: ecd54...eab

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Burde selvsagt involvert deg i beslutningen, men jeg synes ikke det er uforsvarlig å la en 21-åring ta med en 14-åring i seilbåt. Det går bra.

Anonymkode: 35476...e8f

• Liker 24
Skrevet

Går det ikke an å melde fra til politiet om dette? Vet det er ekstremt, men ville meldt ifra at noen skal kjøre uten båtsertifikat og at en annen voksen person godtar det. 

Anonymkode: fc73e...dc3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Motoren på seilbåter er som regel på 5-7 hk, så man trenger ikke båtførerbevis.

Anonymkode: 7e024...eb6

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Du skal få for clickbait. Rett nok dine barn, men de er 14 og 21, så overskriften din burde være «far synes det er ok å tenåring og ung voksen i seilbåt alene»

Er det varslet orkan på Mjøsa? De bruker vel vest, og det finnes vel radio på båten? 

Anonymkode: dc8af...53f

• Liker 18
Skrevet

Ser ikke helt problemet.

Anonymkode: 16854...e15

• Liker 4
Skrevet

En 21 åring er voksen. Voksen nok til å passe en 14 åring, voksen nok til å dra på jordomseiling, i militæret, flytte til andre siden av verden, til å dra i militæret, voksen nok til å hoppe i fallskjerm, voksen nok til å starte sin egen bedrift og hvertfall voksen nok til å låne fars seilbåt. 

Det som er synd er at far ikke prioriterer tid med guttene. 

Anonymkode: 56bce...f57

• Liker 35
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Går det ikke an å melde fra til politiet om dette? Vet det er ekstremt, men ville meldt ifra at noen skal kjøre uten båtsertifikat og at en annen voksen person godtar det. 

Anonymkode: fc73e...dc3

1. Det heter båtførerbevis

2. Nei, man må ikke ha det hvis båten er under 8 meter og motoren mindre enn 25 hk.
3. Båtførerprøven er ren teori, så 21-åringen kan godt være dyktig båtfører uansett.

4. Ser overhodet ikke noe problem at en voksen tar med en tenåring på båttur.

RO dere ned!

Anonymkode: dccac...9b1

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

En 21 åring er voksen. Voksen nok til å passe en 14 åring, voksen nok til å dra på jordomseiling, i militæret, flytte til andre siden av verden, til å dra i militæret, voksen nok til å hoppe i fallskjerm, voksen nok til å starte sin egen bedrift og hvertfall voksen nok til å låne fars seilbåt. 

Det som er synd er at far ikke prioriterer tid med guttene. 

Anonymkode: 56bce...f57

Er jo akkurat det.

Om man har oppdratt en 21 åring som ikke er i stand til å vurdere om han har kunnskap nok til å dra ut i båt, eller ikke. Så kommer han til å gjøre ganske dumme valg ellers i livet også. 

Anonymkode: 0fd05...a48

• Liker 5
Skrevet

Bra at far kompenserer for din overbeskyttelse da.

Anonymkode: 4b0b6...209

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er tydelig at samarbeid ikke er det du er ute etter, men total kontroll og at han skal følge deg. Godt han kan kompensere for en hysterisk mor.

Anonymkode: 1239d...8d6

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Bra at far kompenserer for din overbeskyttelse da.

Anonymkode: 4b0b6...209

Dette er et godt eksempel på hvor viktig det er med fedre i gutters liv. Fedre, eller menn om du vil de lar guttene få utfordre seg i stedet for å behandlet med slikehansker. 

Dette gjør guttene godt. 

Tviler sterkt på at guttene har så lite båterfaring som mor sier. Når far møter opp på familievernkontoret så kommer helt sikkert dette frem. Og mor får høre at far kan med rette, innenfor loven utøve sin rett til å oppdragelse slik han ønsker uten innblanding fra en nevrotisk og hysterisk mor. 

Anonymkode: 0398d...9cd

• Liker 8
Skrevet

Jeezez, hysteri av ypperste sort. Barnevernet🤦🏻‍♂️

Anonymkode: 74337...265

• Liker 4
Skrevet

….. også på Mjøsa da! Måtte le da jeg så det. Er jo ikke over Skagerrak engang!

Anonymkode: dccac...9b1

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Leste fort først, og fikk kun med meg "14 år". Da ville jeg vært helt enig. 14 og 21? Helt innafor. Så flott at gutta får egentid, og mulighet til å skape flotte minner. Pust med magen, dette går helt fint. Er oppvokst ved Mjøsa, så det er ikke veldig krevende farvann de skal navigere i da, akkurat. 😄 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er et godt eksempel på hvor viktig det er med fedre i gutters liv. Fedre, eller menn om du vil de lar guttene få utfordre seg i stedet for å behandlet med slikehansker. Litt av problemet her er tydeligvis at faren ikke gidder å være så mye sammen med yngstesønnen.

Dette gjør guttene godt. 

Tviler sterkt på at guttene har så lite båterfaring som mor sier. Haha, hvorfor skal du tvile på det? Det er jo også irrelevant! En håndfull ganger er helt sikkert nok til å vake rundt på Mjøsa, så ingen grunn til å lyve om det…

Når far møter opp på familievernkontoret så kommer helt sikkert dette frem. Og mor får høre at far kan med rette, innenfor loven utøve sin rett til å oppdragelse slik han ønsker uten innblanding fra en nevrotisk og hysterisk mor. Litt kjekkas i ordbruken der vel? Hun er bekymret, og det er normalt, foreldre bekymrer seg for mye - også unødig. 

Ts - tror ikke det er noen grunn til bekymring. Dette går nok helt fint, med den båten! Men skjønner problemet med at far drar fra en fjortenåring så mye.

Anonymkode: 0398d...9cd

Anonymkode: 69e9c...9e2

• Liker 5
Skrevet

21 år og 14 år. Helt ok😊 De får sikkert en super tur👍🏻 

Anonymkode: d6843...f1c

• Liker 2
Skrevet

Om han ikke har noe erfaring med båt uansett alder så hadde det vært helt uaktuelt i mine øyne. Han er 21, men kan fortsatt være helt sinnsykt umoden for alderen. Faren virker egentlig totalt fraværende og virker til å drite i hva de foretar seg og det er jo ikke bra i det hele tatt med tanke på 14 åringen.🙎🏼‍♀️

Anonymkode: ec1d2...738

• Liker 7
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...