AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #1 Skrevet 11. august 2022 Gutten min starta i bhg og tilvenninga har gått helt ok. Jeg sliter litt med å forstå om han er trygg på kontaktpersonen hans. Hver gang jeg har hentet han de siste dagene har gutten min vært alene. Idag for eks var alle samlet til samlingstund og fikk klistermerker, mens han var litt lengere unna med koseklutten og sutten i munn. Som mamma følte jeg meg veldig såret å s eungen min alene og følte egentlig at de ikke prøver å inkludere han. Jeg sa selvfølgelig ingenting, vil ikke være den vanskelig så tidlig i barnehage forløpet. Ikke vet jeg hva de gjør ila dageb heller hører oen bhg har det slik at de skriver generelle dag logger hva avdeligen gjør Hva tenker dere jeg skal gjøre for å finne ut av om han er trygg på kontaktpersonen? Anonymkode: 733f3...55d 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #2 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Gutten min starta i bhg og tilvenninga har gått helt ok. Jeg sliter litt med å forstå om han er trygg på kontaktpersonen hans. Hver gang jeg har hentet han de siste dagene har gutten min vært alene. Idag for eks var alle samlet til samlingstund og fikk klistermerker, mens han var litt lengere unna med koseklutten og sutten i munn. Som mamma følte jeg meg veldig såret å s eungen min alene og følte egentlig at de ikke prøver å inkludere han. Jeg sa selvfølgelig ingenting, vil ikke være den vanskelig så tidlig i barnehage forløpet. Ikke vet jeg hva de gjør ila dageb heller hører oen bhg har det slik at de skriver generelle dag logger hva avdeligen gjør Hva tenker dere jeg skal gjøre for å finne ut av om han er trygg på kontaktpersonen? Anonymkode: 733f3...55d Jeg jobber i barnehage, og vi ønsker ikke at foreldre skal gå med vonde tanker eller følelser. Si fra og fortell hva du obsererverer og spør!!! Ofte går små barn ut og inn av leker og det som skjer. Mange vil sitte litt ved siden av å bare observere og se. Noen blir sliten og lei, og vil bare ligge under bordet og se på de andre ei lita stund. Kanskje de ansatte har prøvd, men han ville ikke bli med, og heller sitte litt for seg selv? Anonymkode: cd681...61f 9 4
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #3 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg jobber i barnehage, og vi ønsker ikke at foreldre skal gå med vonde tanker eller følelser. Si fra og fortell hva du obsererverer og spør!!! Ofte går små barn ut og inn av leker og det som skjer. Mange vil sitte litt ved siden av å bare observere og se. Noen blir sliten og lei, og vil bare ligge under bordet og se på de andre ei lita stund. Kanskje de ansatte har prøvd, men han ville ikke bli med, og heller sitte litt for seg selv? Anonymkode: cd681...61f Jeg er så redd for å virke vanskelig. Vi har heller ikke fått noen ukesplan eller mnds plan for den saks skyld. Jeg savner litt mer informasjon og kunne helt sikkert sagt det til dem. Er bare redd for at de da tenker jeg er vanskelig og lar det gå utover ungen min Anonymkode: 733f3...55d
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #4 Skrevet 11. august 2022 Jeg har egentlig ikke svar på det du spør om, men på avdelingen der jeg jobber «tvinger» vi aldri de minste til å sitte i samlingsstund å delta, rett og slett fordi det ofte blir en negativ opplevelse for barnet (mye «nei» og iherdige forsøk på at de skal sitte i ro). Når du sier at gutten din er alene, er han da alene i et eget rom uten voksne? Eller har han kanskje trukket seg unna resten av barnegruppa på egen hånd? Små barn leker ikke med andre barn på samme måte som de eldre barna, og min erfaring er at det ofte blir mye «mas» og de trekker seg kanskje litt unna og utforsker på egen hånd. Det betyr ikke at barnet skal være helt alene, personalet skal jo enda ha kontroll, men det er kanskje ikke sånn som du tenker! Spør personalet i bhg hva de tenker. Det lille du ser i henting og levering er ikke nok til å gi et inntrykk av trygghet og trivsel. Anonymkode: dab00...892 4 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #5 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er så redd for å virke vanskelig. Vi har heller ikke fått noen ukesplan eller mnds plan for den saks skyld. Jeg savner litt mer informasjon og kunne helt sikkert sagt det til dem. Er bare redd for at de da tenker jeg er vanskelig og lar det gå utover ungen min Anonymkode: 733f3...55d Ingen kommer til å tenke at du er vanskelig fordi du etterspør informasjon - om du ikke får informasjonen du har krav på er det bhg som gjør en dårlig jobb. Sa de noe ila oppstarten om hvilken informasjonskanal de bruker? Oppslagstavle, app, ol.? Anonymkode: dab00...892
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #6 Skrevet 11. august 2022 De bruker mykid. Men der er det ikke lagt ut noen ting. De la ut noen bilder av gutten min, men det har de ikke gjort de siste dagene. Hva er det egentlig bhg skal legge ut av ingo, hva har vi sol foreldre krav å vite? hilsen uvitende førstegangs bhg mamma Anonymkode: 733f3...55d
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #7 Skrevet 11. august 2022 Har dere vært på foreldremøte enda? Ofte blir planer presentert der for foreldrene først. Hvor lenge har han gått der? Hvis han akkurat har begynt er "planen" at alle skal bli kjent og det er det innkjøringen går ut på. Barna skal bli kjent med å være borte fra mamma, bli kjent med de voksne og barna i bhg, bli kjent med rutiner og aktiviteter osv. Hvis du ikke har fått noe info må du spørre pedagogisk leder eller styrer. Ikke godt å se lille gutten sin sitte alene, men det kan jo hende han ønsket det selv. Regner med han har en primærkontakt som har ansvaret akkurat for han. Anonymkode: 2022e...7c0 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #8 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Har dere vært på foreldremøte enda? Ofte blir planer presentert der for foreldrene først. Hvor lenge har han gått der? Hvis han akkurat har begynt er "planen" at alle skal bli kjent og det er det innkjøringen går ut på. Barna skal bli kjent med å være borte fra mamma, bli kjent med de voksne og barna i bhg, bli kjent med rutiner og aktiviteter osv. Hvis du ikke har fått noe info må du spørre pedagogisk leder eller styrer. Ikke godt å se lille gutten sin sitte alene, men det kan jo hende han ønsket det selv. Regner med han har en primærkontakt som har ansvaret akkurat for han. Anonymkode: 2022e...7c0 Han har primærkontakten. Føler hun ikke prioriterer han like mye som hun burde. Skjønner at hun er peimærkontakt for flere barn sommhar gått i bhg lengere enn gutten min Anonymkode: 733f3...55d 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #9 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Han har primærkontakten. Føler hun ikke prioriterer han like mye som hun burde. Skjønner at hun er peimærkontakt for flere barn sommhar gått i bhg lengere enn gutten min Anonymkode: 733f3...55d Svar på spørsmålene. Anonymkode: dc6cd...545 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #10 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er så redd for å virke vanskelig. Vi har heller ikke fått noen ukesplan eller mnds plan for den saks skyld. Jeg savner litt mer informasjon og kunne helt sikkert sagt det til dem. Er bare redd for at de da tenker jeg er vanskelig og lar det gå utover ungen min Anonymkode: 733f3...55d Du blir sett på som engasjert og ei mor som er opptatt av barnet ditt. De vil også bli ekstra opptatt av å gi deg god nok informasjon. Nå som det er innkjøring i barnehagen er det ikke planer den første måneden. Barna skal bare bli kjent på avdelingen, med de ansatte, andre barn og rutinene. Dette bruker vi hele måneden på. Vi har mange ulike foreldre.. noen som krever veldig mye, og de som er ganske usynlige. Uansett hvem, og hvordan foreldrene er blir alle barn godt ivaretatt på avdelingen. Vi ønsker et godt samarbeid med foreldrene, og tar imot både positive og negative tilbakemeldinger. Dette er vi vant til, og dette er nødvendig for å skape trygghet mellom personale og foreldre Anonymkode: cd681...61f 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #11 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): De bruker mykid. Men der er det ikke lagt ut noen ting. De la ut noen bilder av gutten min, men det har de ikke gjort de siste dagene. Hva er det egentlig bhg skal legge ut av ingo, hva har vi sol foreldre krav å vite? hilsen uvitende førstegangs bhg mamma Anonymkode: 733f3...55d Nå i starten er de nok opptatt med å «få på plass» nye barn, foreldre og ansatte. I min kommune er det enda sommerbarnehage tom uke 33, og på sommeren settes det meste på pause før nytt barnehageår begynner. Om barnehagen din er kommunal bør det finnes informasjon om når nytt bhg år begynner på kommunens/barnehagens nettside. Ofte er det samtidig som skolen begynner. Jeg er litt overrasket om de kjører tilvenning om sommeren, det har jeg aldri opplevd (upraktisk pga ferieavvikling ol.) I hverdagen bør du hvertfall få månedsbrev eller tilsvarende som forteller om spesielle hendelser den kommende mnd (markeringer av nasjonale merkedager, bursdager på avd, planleggingsdager) og det pedagogiske innholdet. Vi skriver også hvilke sanger og bøker vi har fokus på. Dette legges ut på mykid og henges i garderoben her jeg jobber, om det ikke snart dukker opp noe hos deg bør du etterlyse det. Her står det litt om samarbeid hjem/barnehage, og om du opplever at din barnehage svikter på dette bør du si ifra, for det er lovfestet. https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeplan-for-barnehagen/samarbeid-hjem-barnehage/ Anonymkode: dab00...892
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #12 Skrevet 12. august 2022 Det er mye bedre at du spør enn at du går rundt å irriterer deg over lite informasjon og ikke føler deg trygg på at barnet ditt har det bra. Barnehagen får ikke gjort noe med det med mindre du sier ifra. Månedsplan og ukeplan regner jeg med at bhg pleier å legge ut på MyKid, etterspør det når du leverer i dag. Har du hatt oppstartssamtale? Anonymkode: 7a702...646 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #13 Skrevet 12. august 2022 Det kommer an på hvordan man sier ting. Du velger selv om du skal ha en anklagende stil eller spørre som en omsorgsfull mamma. Gjør du det siste, så er det ingen som tolker det negativt. Anonymkode: 4a600...bf2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #14 Skrevet 13. august 2022 AnonymBruker skrev (På 11.8.2022 den 23.58): Gutten min starta i bhg og tilvenninga har gått helt ok. Jeg sliter litt med å forstå om han er trygg på kontaktpersonen hans. Hver gang jeg har hentet han de siste dagene har gutten min vært alene. Idag for eks var alle samlet til samlingstund og fikk klistermerker, mens han var litt lengere unna med koseklutten og sutten i munn. Som mamma følte jeg meg veldig såret å s eungen min alene og følte egentlig at de ikke prøver å inkludere han. Jeg sa selvfølgelig ingenting, vil ikke være den vanskelig så tidlig i barnehage forløpet. Ikke vet jeg hva de gjør ila dageb heller hører oen bhg har det slik at de skriver generelle dag logger hva avdeligen gjør Hva tenker dere jeg skal gjøre for å finne ut av om han er trygg på kontaktpersonen? Anonymkode: 733f3...55d du er helt hysterisk Anonymkode: 5ab2e...9ca
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #15 Skrevet 13. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): du er helt hysterisk Anonymkode: 5ab2e...9ca Hun er da ikke hysterisk! Alle oss mødre kjenner på det å levere det kjæreste vi har til fremmede.. spes ts som har en ett åring som ikke bare er liten og ikke kan snakke, men som skal være med andre hele dagen. Oppstart i barnehage kan være veldig vanskelig for foreldre, og det har vi full forståelse for. De får inntrykk og tanker rundt det vi gjør, og det beste er å snakke med oss. Slik at vi får til en god dialog. Hos de foreldrene som er ekstra engstelige sender vi bilder / sms Ila dagen slik at foreldrene ser at de har det bra. Dårlig gjort av deg å kalle ts for hysterisk når hun er sårbar overfor situasjon Anonymkode: cd681...61f 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #16 Skrevet 13. august 2022 Måten du formulerer deg på har mye å si for hvordan de tolker deg og om de synes du er vanskelig. «Jeg har lagt merke til ved henting at Lars har vært litt for seg selv. Hvordan synes dere han takler barnehagestarten? Er han ellers med de andre?» «Har dere en ukes/månedsplan for hva som skjer i barnehagen?» Anonymkode: 412dc...8a5 3
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #17 Skrevet 13. august 2022 Som barnehageansatt: Det finnes vanskelige foreldre (du høres ikke ut som en av de) og jeg har aldri opplevd at barn av vanskelige foreldre får dårlig behandling eller blir tenkt vondt om. Barn er sine egne mennesker! Anonymkode: 28963...1fd 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #18 Skrevet 13. august 2022 On 8/12/2022 at 12:59 AM, AnonymBruker said: Han har primærkontakten. Føler hun ikke prioriterer han like mye som hun burde. Skjønner at hun er peimærkontakt for flere barn sommhar gått i bhg lengere enn gutten min Anonymkode: 733f3...55d Men hvordan kan du vite dette om primærkontakten egentlig? Dumt å gå med disse følelsene. Spør personalet om han er mye alene, Det er flere her i kommentarfeltet som har forklart potensielle årsaker for at et barn observerer en større gruppe utenfra. Noen er også slitne på slutten av dagen og deltar mindre i lek. Greit det vel? Antar at du spør gutten selv hvordan han opplever det i barnehagen dersom han er stor nok til å svare. Det er vanlig med mindre info og manglende månedsplan i august. Da er det tilvenning av nye barn som gjelder og personalet må få tid til å planlegge det kommende barnehageåret. Dagtavle er ganske normalt men det at noen skiver "Idag har vi bygget slott i sandkassen, danset til Hakkebakkeskogen og spist havregrøt" forteller jo uansett ikke noe om hvordan ditt barn har det. Anonymkode: 759af...25d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå