AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #1 Skrevet 11. august 2022 Hei. Jeg jobber som ufaglært helsefagarbeider på et sykehjem. Er midt i livet, dvs. voksen, og har allsidig kompetanse. -jeg har jobbet siden jeg var ung jente. Jeg har aldri prøvd å jobbe innen helse og omsorg før men vet jo selv at jeg har godt lag med mennesker generelt, så jeg mestrer jobben kjempegodt. Og jeg trives i jobben som pleier💓 Det triste er jo at noen av damene som har jobbet der i en "mannsalder" er SÅÅÅÅÅ sure...- jeg blir skikkelig oppgitt. Alt en nyansatt gjør blir feil. Kaffen er for tynn. For mye syltetøy på brødskiven. Bestikk blir satt inn feil i oppvaskmaskinen. DETTE ER FOKUSET NOEN AV KOLLEGAENE MINE HAR. Forleden vakt klikket hun jeg jobbet med, fordi jeg satte glassene på feil plass (i følge henne). Hun røsket tak i glassene og nærmest kastet dem dit hun mente dem skulle stå. Fy f... jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre eller si. "Jaja"...🤮hun er sur ellers og sukker og stønner hele vakta. (Jeg prøver å ikke ta den type oppførselen personlig. -det er jo hun som plages med ett eller annet.) Jeg trenger råd. Hvordan burde jeg ha reagert på denne klikkinga? Kjenner at jeg ikke ønsker å jobbe med denne personen. Vi er på jobb for å ivareta eldre sårbare mennesker og jeg gjør alt for at dem skal ha det så bra dem kan.🥰 Takk for at du leste🤗 Anonymkode: 01684...7e0 7 3
Gjest Anonyme-meg Skrevet 11. august 2022 #2 Skrevet 11. august 2022 Velkommen til helsevesenet.. du har nok noen kollegaer som er trøtt på jobben sin å burde funnet seg noe annet å gjøre for lenge siden. Også er det jo slik at på en arbeidsplass med mye damer, blir det fort slik. Damer hakker på hverandre og er rett og slett ufine mot hverandre. Du får sette disse damene på plass. Si at du er på jobb for å hjelpe beboerne. Og hvis dem ikke er interessert i å veilede/lære deg så får dem gi deg en annen du kan gå med
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #3 Skrevet 11. august 2022 Hvor mye får du i lønn for å holde ut det der ts? Anonymkode: d54f8...2f2 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #4 Skrevet 11. august 2022 Anonyme-meg skrev (5 minutter siden): Velkommen til helsevesenet.. du har nok noen kollegaer som er trøtt på jobben sin å burde funnet seg noe annet å gjøre for lenge siden. Også er det jo slik at på en arbeidsplass med mye damer, blir det fort slik. Damer hakker på hverandre og er rett og slett ufine mot hverandre. Du får sette disse damene på plass. Si at du er på jobb for å hjelpe beboerne. Og hvis dem ikke er interessert i å veilede/lære deg så får dem gi deg en annen du kan gå med Tro meg, jeg tenker det samme. De er drittlei jobben sin. Alt er feil og galt. Fysj. Jeg tenker at de eldre fortjener dedikerte pleiere. Men jeg forstår jo at man blir sliten av å være i omsorg i "40" år. Men søk deg ny jobb da. For pokker!!. Takk for innspillet🤗 jeg skal prøve å si fra ved neste anledning. Men jeg er jo ny og syns det er ubehagelig. Det er kanskje 3 av 20stk kollegaer som er ufine. Men det er nok til å ødelegge arbeidsmiljøet, ihvertfall forsure det. -ts😘 Anonymkode: 01684...7e0 4 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #5 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvor mye får du i lønn for å holde ut det der ts? Anonymkode: d54f8...2f2 Altfor lite tenker jeg🤨 -men heldigvis kan jeg slutte på dagen da jeg "bare" har kontrakt på å være tilkallingsvikar. Trenger kun en liten prosentdel jobb. Så det er heldigvis opp til meg å avgjøre om jeg vil fortsette å være der. Takk for innspill. -ts😘 Anonymkode: 01684...7e0
Hannah80 Skrevet 11. august 2022 #6 Skrevet 11. august 2022 Vært borti nøyaktig det samme selv. På sykehjem. Ansatte som har jobbet på samme avdeling i over tretti år. De er møkklei av jobben. Og nærmest klikker i vinkel hvis en nyansatt skulle være så uheldig å servere frukt på "feil" tallerken. Latterlig! Nytter ikke å diskutere eller si ifra til slike folk, dessverre. 13
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #7 Skrevet 12. august 2022 Helsevesenet med en del eldre damer er ikke noe særlig. Virker som en del er bitre. Har mye bedre erfaringer med de yngre. Men mannlige kokker på et kjøkken er ikke så mye bedre 🤪 Anonymkode: f8610...436 3
Topsi Skrevet 12. august 2022 #8 Skrevet 12. august 2022 Jeg ville bare sagt at "hvis du ikke er fornøyd kan du gjøre det selv neste gang" 4
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #9 Skrevet 12. august 2022 Hannah80 skrev (7 timer siden): Vært borti nøyaktig det samme selv. På sykehjem. Ansatte som har jobbet på samme avdeling i over tretti år. De er møkklei av jobben. Og nærmest klikker i vinkel hvis en nyansatt skulle være så uheldig å servere frukt på "feil" tallerken. Latterlig! Nytter ikke å diskutere eller si ifra til slike folk, dessverre. Derfor jeg slutta, er sykepleier. Fikk meg jobb i et yrke med mindretall av kvinner også... Har heldigvis mange muligheter som sykepleier, men jeg skal ALDRI inn på en arbeidsplass med bare kvinner igjen, Anonymkode: 89b89...eb5 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #10 Skrevet 12. august 2022 Hannah80 skrev (7 timer siden): Vært borti nøyaktig det samme selv. På sykehjem. Ansatte som har jobbet på samme avdeling i over tretti år. De er møkklei av jobben. Og nærmest klikker i vinkel hvis en nyansatt skulle være så uheldig å servere frukt på "feil" tallerken. Latterlig! Nytter ikke å diskutere eller si ifra til slike folk, dessverre. Helt utrolig latterlig spør du meg. Er det mulig å klikke på den måten og samtidig skal du ha med eldre folk å gjøre. Jeg blir rystet langt inne i sjela mi. Tvibi til å bli stelt av noen som viser så åpenbart at dem ikke vil være i den jobben. Vet ikke om jeg bare skal la være å si noe nå i etterkant? Skulle seff ha sagt noe der og da. 😅 men jeg noterer meg bak øret at denne personen gidder jeg ikke prate med mer enn jeg må heretter. Huff altså. Feil tallerken er KRISE altså😂🤮 må nesten le. Anonymkode: 01684...7e0 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #11 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Derfor jeg slutta, er sykepleier. Fikk meg jobb i et yrke med mindretall av kvinner også... Har heldigvis mange muligheter som sykepleier, men jeg skal ALDRI inn på en arbeidsplass med bare kvinner igjen, Anonymkode: 89b89...eb5 Det er nok nettopp derfor folk slutter ja. Hun som klikket er sykepleier. Skjønner ikke at hun ikke bare får seg noe annet å gjøre hvis jobbhverdagen er et "helvete" å holde ut. Hun ser sur ut og er sur. Svarer gjerne andre kollegaer samt leder surt, hefter henne ikke. Nei fy søren. Dette tar jeg ikke personlig. Takk for innspill. -ts Anonymkode: 01684...7e0 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #12 Skrevet 12. august 2022 Topsi skrev (1 time siden): Jeg ville bare sagt at "hvis du ikke er fornøyd kan du gjøre det selv neste gang" Takk. Ja det var det jeg skulle sagt. Ble så paff at jeg mistet munn og mæle. Skulle samt bare sett på henne og spurt : "hvordan har du det?". Hun har det tydeligvis IKKE bra😏 Anonymkode: 01684...7e0 5
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #13 Skrevet 12. august 2022 Velkommen til livet på sykehjem. Tror de fleste avdelinger har en "Vigdis 51 år", "Wenche 55 år" eller "Hjørdis 62 år", en god gammeldags hjelpepleier med rødfarget kortklipt hår, surt innrøyka ansikt og som har jobba på samme arbeidsplass i minst 20 år. De kjenner stedet og pasientene inn ut, er frekke og nedlatende ovenfor pasienter og ikke minst ELSKER de nyansatte, helst unge, litt usikre jenter (gjerne sykepleiere eller studenter!) , for da kan de fylle den kjedelige og meningsløse arbeidsdagen sin med å irettesette de for de mest banale ting, påpeke og klage på at de (gisp!) får tildelt hjelpepleieroppgaver mens sykepleieren legger dosetter, samt baksnakke og lage drama ut av at den nyansatte sykepleieren brukte feil søppelpose. Skal aldri, aldri, aldri jobbe på sykehjem. Anonymkode: 138d0...bcb 9 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #14 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Helsevesenet med en del eldre damer er ikke noe særlig. Virker som en del er bitre. Har mye bedre erfaringer med de yngre. Men mannlige kokker på et kjøkken er ikke så mye bedre 🤪 Anonymkode: f8610...436 Helt enig, de yngre er mer blide og bedre å jobbe sammen med. "Livet" har ikke rukket å bitre det til for de ennå😆 Huff, sinte mannlige kokker høres ikke noe bra ut heller.👹 Takk for innspill. -ts Anonymkode: 01684...7e0 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #15 Skrevet 12. august 2022 Helsevesenet er beryktet. Du må ikke finne på å få jobb på aldershjem eller lignende. Jeg kjenner mange som har blitt psykisk utbrent fordi de som ung ville prøve seg på dette yrke. Og de har blitt mobbet vekk. Anonymkode: fedf3...b21 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #16 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Velkommen til livet på sykehjem. Tror de fleste avdelinger har en "Vigdis 51 år", "Wenche 55 år" eller "Hjørdis 62 år", en god gammeldags hjelpepleier med rødfarget kortklipt hår, surt innrøyka ansikt og som har jobba på samme arbeidsplass i minst 20 år. De kjenner stedet og pasientene inn ut, er frekke og nedlatende ovenfor pasienter og ikke minst ELSKER de nyansatte, helst unge, litt usikre jenter (gjerne sykepleiere eller studenter!) , for da kan de fylle den kjedelige og meningsløse arbeidsdagen sin med å irettesette de for de mest banale ting, påpeke og klage på at de (gisp!) får tildelt hjelpepleieroppgaver mens sykepleieren legger dosetter, samt baksnakke og lage drama ut av at den nyansatte sykepleieren brukte feil søppelpose. Skal aldri, aldri, aldri jobbe på sykehjem. Anonymkode: 138d0...bcb Takk for en god beskrivelse. - Dette er jo helt grusomt. Hersketeknikk på det groveste. Hadde jeg vært en ung jente så hadde jeg ikke klart å være der. Jeg hadde blitt knust. Veldig synd at "Røyke-Bodil" på 55 år skal få ødelegge for unge lovende fremtidige sykepleiere. Tragisk! Og ja, jeg har sett "tegninga" for lenge siden. Jeg starta i denne jobben for under ett år siden. Må få si at jeg ikke ante hva jeg gikk til. Jeg trives med arbeidsoppgavene og beboerne, men jeg får jo skuldrene høyt oppe av å jobbe med de sure pirke-kollegaene. Heldigvis er de fleste andre greie og jobbe sammen med. Anonymkode: 01684...7e0 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #17 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Helsevesenet er beryktet. Du må ikke finne på å få jobb på aldershjem eller lignende. Jeg kjenner mange som har blitt psykisk utbrent fordi de som ung ville prøve seg på dette yrke. Og de har blitt mobbet vekk. Anonymkode: fedf3...b21 Jeg forstår nå hvorfor at Helsevesenet er beryktet. Helt grusomt at det er sånn. Det klages over lite rekruttering....og at dem ikke får tak i vikarer. Det henger vel sammen tenker jeg, at ryktet går. Heldigvis for min egen del, så trenger jeg ikke jobbe hver dag. Er lotto hver gang jeg skal på, hvem er på og hvem skal jeg jobbe sammen med. Det er ikke sånn at jeg gruer meg men jeg tenker mye på det. Takk for innspill. -ts Anonymkode: 01684...7e0 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #18 Skrevet 12. august 2022 Arbeidsplasser som er kvinnedominert er helt grusom å jobbe på. Har jobbet i helsevesenet i 25 år, og har opplevd så mange sure, satte middelaldrende kvinner. Det er baksnakking, pirking og misunnelse osv på høyt nivå. Blir rett og slett flau på enkelte ansatte sine vegne! Anonymkode: 2a7d0...97f 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #19 Skrevet 12. august 2022 Nå er jeg litt fordomsfull, men men om de er sure og grinete og hater jobben sin, så kan det fort hende at dette var den eneste jobben de klarte å få, og at de må jobbe for å tjene penger. Assistent i helse og oppvekst blir ofte en post for kvinner med lite utdanning, og om det ikke er det du drømmer om å jobbe med, så tror jeg at dagene blir lange. Anonymkode: 124ab...b51 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #20 Skrevet 12. august 2022 Litt på siden, men det er ingen som er ufaglært helsefagarbeider. Helsefagarbeider er en beskyttet tittel. Du er assistent. Uansett, dårlig miljø og baksnakking er kulturen på sykehjem.. dessverre. Anbefaler heller bolig Anonymkode: 2f74a...b7b 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå