Gå til innhold

Erfaring med mirena spiral?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke mine arme råd lengre. Etter covid-vaksinen fikk jeg helt ekstreme smerter i livmor (både mellom og under menstruasjonene), i tillegg til mye kraftigere blødninger - og jeg blødde mye fra før av. Først trodde jeg det var tilfeldig, men jeg ble aldri kvitt det. Har vært i kontakt med både lege og gynekolog, som er noe motstridende. Nå har det holdt på i ett år, og jeg er lei.

Ca et halvår etter første dose gikk jeg til legen. Legen gjorde ingen sjekker men "konstaterte" på flekken at dette måtte være bivikrninger av covid-vaksinen og at det ville gå over med tiden. Ble sendt hjem med råd om å hoppe over menstruasjonen med p-pillene, cykloklapon og paracet/ibux. 

Dette holdt jeg på med i et halvår (totalt ett år etter vaksinen), men hopper jeg over for menstruasjon for lenge, så kommer det helt sinnsyke smerter og store blødninger når jeg først tar pausene fra brettet. Jeg får også smerter når jeg får orgasme, også utenom menstruasjonsperioden. Helt uutholdelige smerter som ender i diare og oppkast. 

Jeg gikk så til gynekolog i sommer, som ikke kunne skjønne hvorfor jeg hopper over menstruasjoner. Der fikk jeg en grundig undersøkelse, og jeg hadde ingen tegn til endometriose, blødninger utenfor livmoren eller cyster på eggstokker. Hun mente også at jeg var en av de uheldige med langtidsbivirkninger av vaksinen. Hun anbefalte meg å sette inn spiral. Mirena. Jeg har ikke født barn, og jeg er livredd for å skulle dytte opp den største spiralen som finnes. Jeg er også redd for at jeg vil blø konstant og at jeg vil fortsette å ha smerter slik jeg har i dag. 

Er det noen som IKKE har vært gravide som har satt inn mirena som kan fortelle litt om hvordan det er? Noen sier det er helt jævlig, mens andre sier det går greit. Jeg synes celleprøven var ubehagelig, og tror at å sette inn en spiral vil være uutholdelig... Har derfor bare utsatt og utsatt å bestille den timen til innsett.. Jeg spurte om p-stav kunne være et alternativ. Det anbefalte ikke gynekologen, uten at jeg vet hvorfor. 

Anonymkode: 5c183...5bd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff hørtes ikke bra ut.

Når har jeg født barn, men valgte denne pga hormonnivået og at den er av den minste typen: kyleena

De første 2 mnd småblødde jeg, men deretter ble det ingenting. Har kun hatt en mens og den har vært ekstremt liten i forhold til vanlig. Før kunne jeg blø gjennom de største tampongene og bind og nå holder det å bytte en medium tampong hver 4-8 time. Jeg blødde også enormt lenge etter vaksinene, men spiral hittil er en helt ny verden. Ville gått for Kyleena igjen selv mensen fortsatt kommer til en viss grad så skal det bli mindre og mindre hver måned.

Anonymkode: ed41d...161

Skrevet

Har født barn, men har veldig god erfaring med mirena spiral. Bortsett fra kanskje litt mer utflod har jeg ingen bivirkninger. Hadde ganske store og langvarige blødninger, de ble gradvis mindre og kortere, etter ca. et år var de borte. Nå har jeg ikke hatt mensen på 5-6 år. Veldig deilig. Anbefales.

Om det vil fungerer likt for deg mtp. problemene dine, vet jeg jo ikke. Men det at man ikke kan ha spiral når man ikke har født barn, er så vidt jeg har forstått noe man sa før, da spiralene var større. De moderne spiralene er så små at også kvinner som ikke har født kan ha dem. Muligens er innsetting mer smertefullt om man ikke har født.

Anonymkode: c994a...53e

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Uff hørtes ikke bra ut.

Når har jeg født barn, men valgte denne pga hormonnivået og at den er av den minste typen: kyleena

De første 2 mnd småblødde jeg, men deretter ble det ingenting. Har kun hatt en mens og den har vært ekstremt liten i forhold til vanlig. Før kunne jeg blø gjennom de største tampongene og bind og nå holder det å bytte en medium tampong hver 4-8 time. Jeg blødde også enormt lenge etter vaksinene, men spiral hittil er en helt ny verden. Ville gått for Kyleena igjen selv mensen fortsatt kommer til en viss grad så skal det bli mindre og mindre hver måned.

Anonymkode: ed41d...161

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har født barn, men har veldig god erfaring med mirena spiral. Bortsett fra kanskje litt mer utflod har jeg ingen bivirkninger. Hadde ganske store og langvarige blødninger, de ble gradvis mindre og kortere, etter ca. et år var de borte. Nå har jeg ikke hatt mensen på 5-6 år. Veldig deilig. Anbefales.

Om det vil fungerer likt for deg mtp. problemene dine, vet jeg jo ikke. Men det at man ikke kan ha spiral når man ikke har født barn, er så vidt jeg har forstått noe man sa før, da spiralene var større. De moderne spiralene er så små at også kvinner som ikke har født kan ha dem. Muligens er innsetting mer smertefullt om man ikke har født.

Den eneste spiralen gynekologen anbefaler til meg er Mirena, selv om det er den største. Alle jeg kjenner med spiral har Kyleena, men den mener gynekologen vil skape bry for meg, fordi den har så lite hormoner i forhold til Mirena, og at den kanskje ikke vil greie å stanse blødningene. Hadde p-stav for en del år siden, og da mistet jeg mensen helt fra dag 1 - men så fikk jeg mye kviser etterhvert, så da gikk den ut.  Vanskelig dette.. Sliter ikke med mellomblødninger med p-pillen, men det er de sinnsyke menstruasjonene og smertene som jeg ikke takler. Blir totalt sengeliggende i 3-4 dager. Det er overhodet ikke normalt til meg å være. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Den eneste spiralen gynekologen anbefaler til meg er Mirena, selv om det er den største. Alle jeg kjenner med spiral har Kyleena, men den mener gynekologen vil skape bry for meg, fordi den har så lite hormoner i forhold til Mirena, og at den kanskje ikke vil greie å stanse blødningene. Hadde p-stav for en del år siden, og da mistet jeg mensen helt fra dag 1 - men så fikk jeg mye kviser etterhvert, så da gikk den ut.  Vanskelig dette.. Sliter ikke med mellomblødninger med p-pillen, men det er de sinnsyke menstruasjonene og smertene som jeg ikke takler. Blir totalt sengeliggende i 3-4 dager. Det er overhodet ikke normalt til meg å være. 

Hvor mye hormoner man trenger og "tåler" varierer litt fra person til person. Dersom du ikke har hatt større problemer med hormonprevensjon tidligere, er det lite sannsynlig at du får problemer med hormonene i mirena, da hormonspiraler uansett type inneholder mindre hormoner enn f.eks. p-piller.

Skrevet

Jeg brukte Mirena før jeg fødte. Det var ikke vondt å sette den inn! Ta to Paracet og la det stå til. Det er uansett ikke verre enn de smertene du beskriver, det høres jo uutholdelig ut stakkars! 

Å sette inn Mirena tar et minutt. Du får inn spekulum, gyn bruker en tang til å flytte livmorhalsen dit den skal være, og fører inn spiralen. Selve innsettet tar fire sekunder. Så klippes trådene og voila så er du ferdig. De sier man kan blø og plages i ettertid, men jeg har ikke opplevd det. Mensen er borte, og jeg er happy. 

Jeg synes det er tanga som er litt ubehagelig. Men det er ikke vondt! Et tips er å time syklus, sånn at du ikke er i eggløsningstid. Da kan det være ekstra ubehagelig. Håper du tør å prøve, og at det funker for deg! 

Anonymkode: dd1e5...fb0

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dersom du ikke har hatt større problemer med hormonprevensjon tidligere, er det lite sannsynlig at du får problemer med hormonene i mirena, da hormonspiraler uansett type inneholder mindre hormoner enn f.eks. p-piller.

Ja MYE mindre.  I løpet av et år frigir en hormonspiral like mye hormon til kroppen, som 6 vanlige p-piller. 

Skrevet

Jeg har født barn, så vet ikke hvor relevant det er, men jeg har bare gode erfaringer med Mirena. Det var et lite stikk da han satte den inn, og det var ømt den dagen. Tok smertestillende og hadde en varmeflaske i sofaen så gikk det fint. Har mistet mensen og ellers ingen bivirkninger. 

Anonymkode: bfc5f...49e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...