AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #1 Skrevet 11. august 2022 Da vi flyttet til ny bydel valgte vi å la barnet fortsette i den gamle bhg da hun allerede har byttet en gang tidligere. Hun har et år igjen i bhg. Hun har noen gutter i gata her hun leker noe med som hun blir å begynne i klasse med. Men jeg bekymrer jeg litt for hvordan det blir neste høst når hun begynner på skole.. Redd hun ikke vil finne venner, og at «alle» allerede er etablert med venner. Hun har lett for å bli kjent med andre, ingen problem å være «alene» ut på lekeland/lekeplass osv..finner alltid noen å leke med; men det er ikke det samme som å begynne på skole. Noen med erfaring? Burde vi bytte bhg til jul og la henne gå siste halvåret i bhg her? Anonymkode: 18b19...795
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #2 Skrevet 11. august 2022 Jeg var i samme situasjon. Flyttet et par mil da sønnen var 5. Han gikk i verdens beste barnehage, så jeg byttet ikke. Angret litt, for det tok litt tid å få nye venner. Alle de andre hadde gått i samme klasse. Men det gikk seg til. Begynte på fotball våren i 1. klasse, og da løsnet det og ble bra. Anonymkode: 35f77...932
Lisa Erhjem Skrevet 11. august 2022 #3 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da vi flyttet til ny bydel valgte vi å la barnet fortsette i den gamle bhg da hun allerede har byttet en gang tidligere. Hun har et år igjen i bhg. Hun har noen gutter i gata her hun leker noe med som hun blir å begynne i klasse med. Men jeg bekymrer jeg litt for hvordan det blir neste høst når hun begynner på skole.. Redd hun ikke vil finne venner, og at «alle» allerede er etablert med venner. Hun har lett for å bli kjent med andre, ingen problem å være «alene» ut på lekeland/lekeplass osv..finner alltid noen å leke med; men det er ikke det samme som å begynne på skole. Noen med erfaring? Burde vi bytte bhg til jul og la henne gå siste halvåret i bhg her? Anonymkode: 18b19...795 Synes du har gjort ett klokt valg med å ikke bytte barnehage. Hun trives tydeligvis både der og på ny adresse siden hun allerede har fått venner der. Du / dere må ha gjort henne veldig trygg på seg selv og dere siden hun også finner venner i ett vilkårlig lekeland og badeland. Unger får ikke etablerte bestekamerater som de holder ved oppover i skolealder, svært sjeldent hvertfall pga ulike interresser ++ Personlig ville jeg ikke flyttet ett veltilpasset lykkelig barn i ny barnehage. I det skolen starter etableres nye bekjentskaper. 2 har barnet skaffet seg selv 🤩 3
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 11. august 2022 #4 Skrevet 11. august 2022 Ville ikke ha flytta barnet. Når de begynner på skolen, dannes det nye vennskap uansett. Ingen av mine forble nære venner med de de gikk i barnehagen med da de begynte på skolen.
Lisa Erhjem Skrevet 11. august 2022 #5 Skrevet 11. august 2022 Anonymus Notarius skrev (1 minutt siden): Ville ikke ha flytta barnet. Når de begynner på skolen, dannes det nye vennskap uansett. Ingen av mine forble nære venner med de de gikk i barnehagen med da de begynte på skolen. Samme her
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #6 Skrevet 11. august 2022 Kan gå begge veier, kan avhenge litt hvordan skolen deler ikke deler opp barn fra de ulike barnehagene. Mine tenåringer er fortsatt bestevenner med vennene de fikk i barnehagen som 3-5 åringer. Mine barndomsvenner er også de jeg ble kjent med i barnehagen og som begynte i samme klasse med. De bodde også i nabolaget så vi gikk sammen til skolen hver dag. Ville satset på å sørge for at barnet ditt har noen å gå hjem med. Anonymkode: 62733...47f 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #7 Skrevet 11. august 2022 Vær heller litt aktiv på det å bli kjent med de i klassen når skolen begynner. Gjerne i sommerferien før hun begynner. De aller fleste er jo innom skolen for å hilse før ferien. Ta kontakt med foreldrene og avtal Play-dates. Anonymkode: 61673...b32 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #8 Skrevet 11. august 2022 Eldste gikk i en annen bhg enn resten av de i klassen. Gikk veldig bra, men det krever en del av oss foreldre. Vi inviterte de andre barna, snakket masse ned andre foreldre. Ble feks med i Barnebursdager første året for å bli kjent med de andre foreldrene og barna. Anonymkode: 5f88f...80f
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #9 Skrevet 11. august 2022 Du vet jo ikke om hun hadde komt i klasse med de fra barnehagen uansett. Er helt bingo hvem fra barnehagen som får gå i samme klasse her hos oss hvertfall. Anonymkode: 35f6f...ad1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #10 Skrevet 11. august 2022 Sånn var det for min sønn også. Jeg ba hjem det som kunne krype og gå i klassen det første året, både gutter og jenter. Det gikk seg da til veldig bra. Anonymkode: bcc64...1f1
Eneri Skrevet 11. august 2022 #11 Skrevet 11. august 2022 Vår gutt gikk i barnehage uten andre som begynte på samme skole som ham det året. Vi flyttet ikke, men det var ikke ledig barnehageplass rett ved der vi bor, og barneskolen han begynte på er tre minutter fra huset vårt. Jeg var også veldig fornøyd med barnehagen han gikk i. Han lekte med to-tre gutter i nabolaget, og startet på foreldrestyrt barneidrett i gymsalen til skolen han skulle begynne på ca et halvt år før skolestart, så han ble litt kjent med flere jevnaldrende barn. Det ble ikke noe problem å finne seg til rette i klassen. Han var et sosialt barn som kunne si 'jeg kjenner ham!" bare de hadde møttes og lekt litt èn gang.
Arkana Skrevet 11. august 2022 #12 Skrevet 11. august 2022 Jeg ville latt barnet beholde tryggheten og vennene sine i barnehagen. Det kommer til å gå fint å begynne på skolen og lærerne er veldig opptatt av det sosiale den første tiden. Ingen av mine hadde kjente da de begynte på skolen, men fikk seg venner med en gang alle sammen. Dette kommer til å gå bra.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #13 Skrevet 11. august 2022 Jeg gikk i en annen barnehage når jeg var liten grunnet flytting, og når skolen begynte var jeg helt utenfor. Hadde absolutt ingen venner enn så hardt jeg prøvde, fordi alle kjente hverandre fra før og hadde egne «grupper». Men det kan jo gå begge veier, jeg var maks uheldig. Har selv byttet sønnen min over til barnehagen her vi kjøpte hus, og skolestart gikk kjempefint da han kom med noen av vennene sine. (Liten lokal plass så alle som bor her havner på denne skolen) Anonymkode: f35ff...dba 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #14 Skrevet 11. august 2022 Jeg er fra en liten plass, riktignok var vi 50-60 stk når vi begynte i første klasse, men 99% gikk i samme barnehage, jeg var en av 3 som ikke gjorde det. Det gjorde ingenting. Det var jo ulike avdelinger i barnehage og ulike klasser osv, men jeg merket det ikke i det hele tatt. Anonymkode: c0e2c...207
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #15 Skrevet 11. august 2022 Tusen takk for alle svar alle sammen! Det har vært veldig nyttig. Tenker vi lar være å bytte, spesielt da hun blir storesøster snart og tror det blir nok omveltning for en stund. Skal gjøre mitt beste for å invitere/kontakte de andre barna/foreldrene både før og underveis i skoleåret samt melde henne på aktiviteter her i området:) tusen takk altså, var kjempegode erfaringer som jeg tar med meg. Anonymkode: 18b19...795 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #16 Skrevet 12. august 2022 Barnet mitt flyttet et stykke unna sin barnehage da vi var under barnefordelingssak. Sakkyndige anbefalte bytte av barnehage det siste året for det sosiale. Anonymkode: 95095...d8a
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #17 Skrevet 12. august 2022 Vennskap og hvem man trives med, er en situasjon i stadig endring. Det kan jo f eks være at fordi om din datter har en god venn i barnehagen, og de begge skulle begynne på samme skole, så endte de opp i forskjellige klasser? Da ville det vennskapet muligens bli et "fritids" vennskap, mens hun ville hatt andre på skolen. Og så er det SFO, hvor det igjen er ulike barn som går til ulike tider og ulike dager. Til syvende og sist tror jeg ofte dette kommer ned til barnets personlighet. Mitt eldste er mer reservert, og har aldri hatt lett for å få venner. Uansett hvor mye de gikk i barnehage sammen, bodde i samme nabolag osv. Han hadde en bestevenn, og det var ikke samme person som han var bestevenn med i barnehagen. Min andre er hypersosial, og har hatt mange vennskap, men få virkelig nære. Men siden han er så sosial, så finner han alltid noen å være med. Din datter beskriver du som en sosial jente. Jeg tror det vil gå bra, uansett hva du velger. Mitt råd er å la henne være der hun er. Og så la henne finne ut av det selv når skolen begynner. All denne innblandingen fra foreldre tror jeg ikke nødvendigvis er så bra. De har ikke mamma der til å få livet i fin flyt resten av livet. Anonymkode: bb863...419
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #18 Skrevet 12. august 2022 Ville ikke byttet barnehage hvis hun trives godt nå og allerede har byttet en gang. Men jeg ville gjort som foreslått over her, pluss at jeg ville latt henne starte på SFO fra dag 1 den er åpen. Det er utrolig hvordan vennskap kan formes før skolestart da! Anonymkode: 940d0...7bd
Gjest Albbas Skrevet 12. august 2022 #19 Skrevet 12. august 2022 Det er jo ganske vanlig i større byer, at det blir sånn. Min sønn gikk i barnehage rett over skolekretsgrensa, og ingen andre skal begynne på samme skole som han (selv om det er kort avstand mellom skolen og barnehagen). Ser at det uansett er mange fra hans kull som har flyttet det siste året og derfor begynner på skoler på heeelt andre siden av byen. Av 8 i skolegruppa fra barnehagen er det derfor bare 3 som begynner på samme skole. De andre 5 er spredt på 4 andre skoler. Ei mer erfaren venninne av meg har opplevd begge deler, at barna ikke har kjent noen og at barna har kjent noen fra barnehagen på skolen. Hun sa at det på mange måter var best for det barnet som ikke hadde venner fra barnehagen, fordi det barnet fikk mulighet til å finne seg selv litt på nytt, finne sin rolle på nytt og ikke fortsette i samme rollen som i barnehagen. Det er sunt for barna også med en frisk start.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #20 Skrevet 12. august 2022 Jeg gikk på skole med alle fra bhg, men kom ikke i klasse med de som var mine nærmeste venner. I nye klassen fikk jeg derimot en venninne som hadde gått i en annen bhg, bodde relativt nære, og hun ble en god venninne til langt oppi ungdomsårene. Jeg har i familie og vennegjeng opplevd at barna både har kjent og ikke kjent de de begynner med, men det har gått seg fint til uansett. Etterhvert som de starter fritidsaktiviteter blir de uansett kjent med mange ny og finner sin gjeng. Anonymkode: 325b6...7f3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå