Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i uke 12 og jobber i butikk. Utenom å være konstant trøtt og fort sliten, så har jeg få plager så langt i graviditeten.

Her om dagen fikk vi levert brus, og kollegaen min spurte meg om jeg kunne ordne det. Det er snakk om ihvertfall rundt 30-40 bruskasser som må bæres på plass. Da jeg svarte at jeg er skeptisk til å bære så mange om gangen, ble kollegaen tydelig brydd. 

Jeg synes det hele var ubehagelig, da jeg ikke liker å være til bry.. Men jeg kan kjenne det i korsryggen til vanlig etter å ha ryddet i bruslageret, i tillegg trodde jeg at man ikke skal løfte så mye når man er gravid i tillegg. Og jeg blir ikke mer klok av å google, da det står så mye både og 🤷‍♀️

Anonymkode: 99214...aeb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er gravid, ikke syk. Du kan løfte helt fint. Når du kommer lenger og magemuskler deler seg etc skal du ta mer hensyn :) Lytt til kroppen, gjør det alt for vondt avslutter du, men det gjelder uavhengig av graviditet.

Anonymkode: 554e4...c53

• Liker 21
Skrevet

Ta det i ditt tempo og ikke løft for mange av gangen. Så kan du heller be om å bytte halvveis om du kjenner at det blir for mye. Hvor tung er en pakke?

Anonymkode: 49744...3f8

Skrevet

Man kan fint løfte som gravid. Er man helt utrent og dårlig form bør man etterhvert være forsiktig med tanke på bekken, men da snakker vi om over uke 30. 

Du er knapt nok gravid og kan fint løfte😊

Anonymkode: 1b867...f16

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du er gravid, ikke syk. Du kan løfte helt fint. Når du kommer lenger og magemuskler deler seg etc skal du ta mer hensyn :) Lytt til kroppen, gjør det alt for vondt avslutter du, men det gjelder uavhengig av graviditet.

Anonymkode: 554e4...c53

Sannhet med modifikasjoner. Da jeg var med å bære en komfyr i uke 17, fikk jeg så kraftige kynnere at jeg fikk totalforbud mot tung bæring fra både jordmor og lege. Jeg visste naturligvis ikke på forhånd at det tunge løftet ville medføre den reaksjonen da alle sa at det bare var å bære i vei.

Synes denne brus-bæringen høres ut som en totalt unødvendig påkjenning for en gravid kvinne. Du har rett på tilrettelegging på jobb, snakk med nærmeste leder vedr tunge løft 😊

Anonymkode: 22cbb...2c9

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ta det i ditt tempo og ikke løft for mange av gangen. Så kan du heller be om å bytte halvveis om du kjenner at det blir for mye. Hvor tung er en pakke?

Anonymkode: 49744...3f8

Det er 24 flasker, så ca 12 kg.

Ts

Skrevet

Kunne også ha nevnt at det er en veldig tung jobb hvor jeg står hele dagen med liten/ingen mulighet til å sitte, siden det ofte er travelt. Så er som nevnt i HI veldig mye sliten. Er bare redd å ende som sykemeldt.

Men jeg får vel prøve meg frem neste gang, som flere nevner. :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kunne også ha nevnt at det er en veldig tung jobb hvor jeg står hele dagen med liten/ingen mulighet til å sitte, siden det ofte er travelt. Så er som nevnt i HI veldig mye sliten. Er bare redd å ende som sykemeldt.

Lytt til kroppen. Jeg endte opp med bekkenleddsmerter fra uke 13 og måtte gå med krykker resten av svangerskapet… ville ikke løftet for mye om du allerede kjenner det i ryggen. Du kan be om tilrettelegging på jobb 😊

Anonymkode: 7f710...cde

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg er i uke 12 og jobber i butikk. Utenom å være konstant trøtt og fort sliten, så har jeg få plager så langt i graviditeten.

Her om dagen fikk vi levert brus, og kollegaen min spurte meg om jeg kunne ordne det. Det er snakk om ihvertfall rundt 30-40 bruskasser som må bæres på plass. Da jeg svarte at jeg er skeptisk til å bære så mange om gangen, ble kollegaen tydelig brydd. 

Jeg synes det hele var ubehagelig, da jeg ikke liker å være til bry.. Men jeg kan kjenne det i korsryggen til vanlig etter å ha ryddet i bruslageret, i tillegg trodde jeg at man ikke skal løfte så mye når man er gravid i tillegg. Og jeg blir ikke mer klok av å google, da det står så mye både og 🤷‍♀️

Du overdriver kraftig. 

• Liker 8
Skrevet
2 minutter siden, Mamajune11 said:

Du overdriver kraftig. 

Utdyp. 

Ts

Skrevet

12 kg er jo ikke mye. Så det ville jeg ikke vært redd for i uke 12.

Anonymkode: d47c4...99c

• Liker 6
Skrevet

Du skal i utgangspunktet kunne fortsette å løfte like tungt som før (folk fortsetter med styrketrening i samme vektklasse feks 

), så hvis det å løfte brus er noe du har gjort tidligere, bør det ikke være noe i veien for at du fortsetter! 🙂

Anonymkode: 61190...a10

• Liker 6
Skrevet

Siden dette er en del av den vanlige jobben din ville jeg ikke tenkt på det. Merker du at det påvirker deg negativt må du få tilrettelagt.

Anonymkode: a56b9...ff4

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ta det opp med jordmor? Ingen her kjenner til ditt svangerskap. Jordmor skal kunne veilede ift hva som er riktig for DEG og ditt barn. 

Anonymkode: 7f710...cde

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

12 kg er jo ikke mye. Så det ville jeg ikke vært redd for i uke 12.

Anonymkode: d47c4...99c

12 kg i seg selv er ikke mye nei. Jeg bærer noen uten bekymring. Men bærer man det i over 30 omganger, kjenner ihvertfall jeg det i kroppen, det var det dette handlet om. :) 

Ts

Skrevet

Å jobbe i dagligvarebutikk er fysisk krevende, det er nok best om du bare sykemelder deg om du ikke vil løfte tungt og du ikke får jobbe kun i kassa og med rydding i hyller.

Anonymkode: 4ebf0...898

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

12 kg i seg selv er ikke mye nei. Jeg bærer noen uten bekymring. Men bærer man det i over 30 omganger, kjenner ihvertfall jeg det i kroppen, det var det dette handlet om. :) 

Ts

Vent til barn nummer 2 er på vei og du må både løfte og bære barnet mens du er gravid. 12 kilo er ingenting😊

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Å jobbe i dagligvarebutikk er fysisk krevende, det er nok best om du bare sykemelder deg om du ikke vil løfte tungt og du ikke får jobbe kun i kassa og med rydding i hyller.

Anonymkode: 4ebf0...898

Seriøst?? 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts

Det er ikke farlig å kjenne det på kroppen. Men det skal ikke være vondt, eller plagsomt. Ta det opp med lege eller jordmor. Hva som er grensen din vet bare du, men det er mange som bærer 12 kg mer enn 30 ganger om dagen selv om de er gravide.

Anonymkode: a56b9...ff4

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er 24 flasker, så ca 12 kg.

Ts

Skjønner at du ikke har flere barn ihvertfall. 

Anonymkode: d64fb...5e1

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...