Gå til innhold

Mattips til allergiker? Laktosefri, glutenfri, eggefri

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har slitt med magen hele livet å gått til utredning 5 ganger de siste 13 årene. Først fikk jeg beskjed om at det var psykisk, så var det ibs, så var det betennelse av og på - ingenting å gjøre med. Spis sunt, spis fiber, vær aktiv, drikk mer vann, var rådene jeg alltid fikk. 

Jeg har påvist allergi mot egg for ca 10 år siden og jeg klarer meg fint uten. Selvom jeg savner flere matvarer. 

Jeg har likevel opplevd å bli dårlig uansett i en eller annen grad så da var det påvist kryssallergi for pollen. Vår og sommer må jeg da holde meg unna visse matvarer hver måned. Dette har jeg gjort i 8 år og klarer meg greit. 

Jeg har vært veldig dårlig det siste året og vært til og fra legekontoret, legevakt og sykehus. Påvist noe kumelkallergi og cøliaki nå. 

Noen ganger føler jeg at jeg aldri skulle vært født pga problemene i matveien. Jeg får angst for å bli dårlig, det går så hardt utover livskvaliteten min. 

Noen råd til matvarer og oppskrifter som jeg kan bruke i håp om et mer fungerende liv?

Anonymkode: a3c49...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har slitt med magen hele livet å gått til utredning 5 ganger de siste 13 årene. Først fikk jeg beskjed om at det var psykisk, så var det ibs, så var det betennelse av og på - ingenting å gjøre med. Spis sunt, spis fiber, vær aktiv, drikk mer vann, var rådene jeg alltid fikk. 

Jeg har påvist allergi mot egg for ca 10 år siden og jeg klarer meg fint uten. Selvom jeg savner flere matvarer. 

Jeg har likevel opplevd å bli dårlig uansett i en eller annen grad så da var det påvist kryssallergi for pollen. Vår og sommer må jeg da holde meg unna visse matvarer hver måned. Dette har jeg gjort i 8 år og klarer meg greit. 

Jeg har vært veldig dårlig det siste året og vært til og fra legekontoret, legevakt og sykehus. Påvist noe kumelkallergi og cøliaki nå. 

Noen ganger føler jeg at jeg aldri skulle vært født pga problemene i matveien. Jeg får angst for å bli dårlig, det går så hardt utover livskvaliteten min. 

Noen råd til matvarer og oppskrifter som jeg kan bruke i håp om et mer fungerende liv?

Jeg er veganer med melkeproteinallergi i bunn og cøliaki. Har også sitrusallergi,tåler ikke rå mandler og må holde meg unna hasselnøtter,epler og stenfruker i pollensesongen. Og helt ærlig føler jeg ikke at det er så stort hinder. Jeg har funnet ut hvilke matvarer jeg kan spise og hvilke matvarer jeg ikke kan spise og basere kostholdet mitt rundt deg. Så angående spørsmålet ditt så vil jeg faktisk anbefalt deg å søke opp forskjellige grupper på Facebook for veganere selv om du ikke er veganer, for alle er velkommende.  Det finnes også en egen gruppe for glutenfrie veganere som kanskje er midt i blinken for deg. Ellers har du gruppa veganske produkter,vegansk mat-spørsmål og svar og hva salgs veganermat lager du i dag.

Anonymkode: 9cd62...8dd

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøk å hold kostholdet vegansk. Kan selvsagt spise rent kjøtt/fisk utenom. Oppskrifter med kokosmelk. Curry, diverse supper, indisk. Spis mye frukt og grønt. Plantebasert yoghurt. Nøtter, frø og tørket frukt som dadler. Jeg bakte et glutenfritt brød en gang med mye nøtter. Husker ikke oppskrift, men det mettet godt. Kan også lage barer. 

Anonymkode: 9324b...5f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elanas pantry har nok masse oppskrifter du kan bruke

Iherb har godt utvalg 

Hvis du har kumelkallergi holder det vel ikke med laktosefri kost? 

Anonymkode: ac828...ea5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Først må skille kumelkallergi fra laktoseintoleranse. Det er to forskjellige ting. Du må holde det melkefritt om det er kumelkallergi. 

Jeg ville tatt utgangspunkt i veganske retter/kosthold og tilpasset fra det. 

Hannelene.no er god på slikt kosthold. Hun er forkjemper for vegetar og sønnen hennes har cøliaki.

Anonymkode: 6d695...62b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble også veganer (tilfeldigvis i en periode etter jeg hadde vært plaget med IBS), og vet etterhvert hva jeg tåler og ikke. Så nå kan jeg spise uten at magen skriker, uten at jeg blir oppblåst eller har vondt. Det har tatt tid, og noen ganger prøver jeg nye ting der jeg risikerer ha en liten reaksjon.

Jeg tåler godt kokte grønnsaker (ikke potet), linser man kjøper tørre (de som er ferdig bløtlagt blir jeg ofte dårlig av), frø, glutenfrie frokostblandinger uten mais eller hveteprodukt, plantemelk, enkelte frukt, hvit ris, risnudler, kikerter, typiske salatgrønnsaker

Da gadd jeg ikke liste mer. Prosessert mat er ofte dårlig for meg. Samme med hvete og mais.

Anonymkode: 9c8b6...d33

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har cøliaki og allergi mot kumelksprodukter selv. Spiser heller ikke egg.

Anbefaler å spise mye grønne bladgrønsaker som spinat, ruccula, grønnkål osv. Det er helt fantastisk for helsa og ikke minst hud og hår. Viktig å ikke varmebehandle disse da de mister sine viktige egenskaper og næring. 

Urter som bladpersille, koriander, basilikum er også bra og spise. Ikke minst de 4 hellige urtene Oregano, timian, rosmarin og salvie. Bra for helsa. 

Jeg drikker sitronvann og sellerijuice hver morgen etterfulgt av en smoothie som heter Heavy metal detox smoothie. Oppskrift finnes på nettet og alt dette er fantastisk for magen. 

Spiser hovedsakelig mye frukt og grønt, men passer på å få i meg nøtter, frø, fisk og kjøtt. 

Jeg kan ikke spise potet/ris/pasta sammen med animalsk som kjøtt/fisk for da blir jeg så tung og dårlig kroppen. Fungerer bedre å spise potet for seg selv som når jeg lager potetbåter med en god dressing til. Eller ris til en vegansk rett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du Instagram er det mange gode oppskrifter på Vimergy og på medical medium. De er veganske, glutenfrie og kumelksfrie, men man kan godt bruke kjøtt og fisk til om man ønsker. 

Endret av Bølle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bølle skrev (1 minutt siden):

Anbefaler å spise mye grønne bladgrønsaker som spinat, ruccula, grønnkål osv. Det er helt fantastisk for helsa og ikke minst hud og hår. Viktig å ikke varmebehandle disse da de mister sine viktige egenskaper og næring. 

Urter som bladpersille, koriander, basilikum er også bra og spise. Ikke minst de 4 hellige urtene Oregano, timian, rosmarin og salvie. Bra for helsa. 

Jeg drikker sitronvann og sellerijuice hver morgen etterfulgt av en smoothie som heter Heavy metal detox smoothie. Oppskrift finnes på nettet og alt dette er fantastisk for magen. 

Alt dette er utrolig giftig for kroppen.

Anonymkode: f173e...9c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan giftig da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Er du en av de som mener alt fra planteriket er gift? For det er veldig veldig feil. Les deg opp på fiber og magebakterier for eks. Magebakterier spiser fiber og produserer stoffer som er bra for hjernen din.

Anonymkode: 9c8b6...d33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Har du forsøkt low fodmap? Det er mitt tips. Så kutter du gluten, kumelk og de matvarene du må unngå pga pollen i tillegg.

Om pollenallergien virkelig hemmer deg anbefaler jeg vaksinering. Det begynner man med nå på høsten, så gå til legen og be om oppstart. Ja, det tar noen år, men alt er bedre enn intet. Man kan også bygge seg opp toleranse mot matallergi, om du mener det er verdt jobben, feks opp mot eggallergi.

»spis sunt» er ikke egentlig et godt råd om du har ibs. Spis nøytralt er et bedre råd. For mye «sunt» som fiber og bønner og grove korn og fordøyelsen til en med ibs går rett åt skogen, som de sier. 

Anonymkode: 0479c...53c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...