Gå til innhold

Hvordan legitimere seg på apoteket når bankkort er uten bilde?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg mistet bankkortet mitt (dnb) og fikk et nytt ett. De nye kortene har ikke bilde.  Jeg har ikke førerkort. Jeg ser at Nasjonalt-Id kort er det nye, men det koster 570 kroner. Jeg må også bestille time hos politiet for å få ordnet med dette. 

Er det bare passet mitt som duger som leg nå? 

Anonymkode: 08410...db6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

jeg mistet bankkortet mitt (dnb) og fikk et nytt ett. De nye kortene har ikke bilde.  Jeg har ikke førerkort. Jeg ser at Nasjonalt-Id kort er det nye, men det koster 570 kroner. Jeg må også bestille time hos politiet for å få ordnet med dette. 

Det er nok det da ja. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på hva du skal hente. Jeg mistet lommeboka mi i sommer. Har nå kun kort uten bilde og digitalt førerkort. Det gikk fint. Men om du skal hente vanedannende medisiner så går det nok ikke. 

Jeg ville nok tatt med passet ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass er det eneste du kan bruke da ja. Lurt å skaffe seg nasjonalt id-kort, så slipper du å gå rundt med passet. Er gyldig ved innreise i mange land også, ikke sikkert du trenger pass etterhvert?

Anonymkode: 26913...576

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

myMa skrev (1 minutt siden):

Det kommer litt an på hva du skal hente. Jeg mistet lommeboka mi i sommer. Har nå kun kort uten bilde og digitalt førerkort. Det gikk fint. Men om du skal hente vanedannende medisiner så går det nok ikke. 

Jeg ville nok tatt med passet ja.

Da var du nok bare heldig, eller de gjorde et unntak for deg (viste skjønn). I utgangspunktet kan de ikke gå inn på reseptene dine uten at de vet helt sikkert hvem du er eller har gyldig id.

Anonymkode: 26913...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

J A 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøfartsbok blir også godtatt. Jeg mistet lommeboka og hadde ikke gyldig pass. Men sjøfartsbok ble godkjent siden der var bilde og personnummer.

Anonymkode: 59d9e...49e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
AnonymBruker skrev (På 11.8.2022 den 20.31):

Sjøfartsbok blir også godtatt. Jeg mistet lommeboka og hadde ikke gyldig pass. Men sjøfartsbok ble godkjent siden der var bilde og personnummer.

Anonymkode: 59d9e...49e

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Dette er jo bare tull og idioti for å gjøre det vanskeligere.

Anonymkode: d26f3...4c1

Det er jo bare å ta med sjøfartsboken din, er vel ingenting som er mer lettvint enn det 

Anonymkode: eedb8...6b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig bare pass. Men er de greie godtar de at du logger deg inn på Helsenorge, så de kan se resepten der. Jeg har en eldre slektning som opplevde det, ettersom han ikke har verken pass, ID-kort, VISA med bilde eller førerkort. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass, ja. Men husker jeg hørte noe nylig om at snart så kunne man kanskje få lov til å fremvise førerkort app som id på apoteket. (Ser det står at ts ikke hadde førerkort, men bare nevner det)

Anonymkode: 556d1...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har det gamle bankkortet med bilde, og viser frem det i tillegg til det nye uten bilde. Personnummeret er det samme, så det blir godtatt. 

Anonymkode: 023ff...f9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Pass, ja. Men husker jeg hørte noe nylig om at snart så kunne man kanskje få lov til å fremvise førerkort app som id på apoteket. (Ser det står at ts ikke hadde førerkort, men bare nevner det)

Anonymkode: 556d1...4f8

https://www.kode24.no/artikkel/na-kan-du-bruke-forerkort-app-som-legg/80442592

Anonymkode: 4bb42...f8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...