Cathie Skrevet 22. november 2005 #1 Skrevet 22. november 2005 Mannen min sover alså så tungt, noen ganger om natta så er det akkurat som om han slutter og puste.. Eller, han slutter og puste noen sekunder, også kommer det noen hoste, harke og surkle lyder, også puster han igjen (dvs snorker voldsomt) Også på morningen er det av og til umulig å vekke han! Kan riste han omtrent i filler, men det hjelper ikke. Og hvis jeg snakker til han så svarer han, men ikke på det jeg sier, bare annet masse tull! Er litt bekymret jeg... Hva hvis han plutselig en natt ikke begynner å puste igjen? Han spurte legen om dette sist han var der (vet ikke hvordan han la det fram, han har det med å ikke syns noe er så farlig) og da hadde han bare avfeid det og sakt at han sov vel tungt da vel... Noen som vet noe om dette?? Er jeg bare overbekymra?
Gjest Madeline Skrevet 22. november 2005 #2 Skrevet 22. november 2005 Kanskje din mann lider av søvnapnè siden han stopper og puste? Det står litt om det her. Der står det bl.a.: Obstruktivt søvnapné - en farlig tilstand - Søvnapné er en tilstand som innebærer flere pustestopp i løpet av natten. Pustestoppene kan vare fra 10 sekunder opp til over 60 sekunder. Det er de øvre luftveiene, spesielt de bløteste strukturene i svelget, som klapper sammen og stenger av for luftstrømmen til lungene når vi trekker pusten under søvn. Som mange kanskje vet, består de øverste delene av luftveiene våre stort sett bare av muskler. Når musklene ikke lenger klarer å holde luftveiene åpne, får ikke pasienten lenger nok oksygen - og surstoffnivået i blodet faller dermed kraftig. Det som også skjer, er at hjerteaktiviteten under pustestansene faller, det samme gjør blodtrykket - og så våkner personen. Dermed stiger puls og blodtrykk til et nivå som er enda høyere enn utgangspunktet. Det er denne stadige skiftingen i hjerteaktivitet og blodtrykk, som sammen med en økt utskillelse av stresshormoner, sannsynligvis er skadelig for pasientene. Pasienter som lider av søvnapné har vanligvis mange korte oppvåkninger om natten. De har ofte en kort oppvåkning etter hver pustestans de har, og det kan dreie seg om flere hundre i løpet av en natt. Pustestansene er også mer utbredt i REM (drømmesøvn) og dyp søvn. Derfor har disse pasientene mindre dyp søvn og REM-søvn. Mangelen på kvalitetssøvn gjør at mange føler seg trette og uopplagte på dagtid. - Hvorfor er søvnapné skadelig? - Det er den nedsatte konsentrasjonsevnen og endring av tenkeevnen som følge av dårlig søvnkvalitet som utgjør den største faren. Mangel på søvn fører også til at reaksjonsevnen forlenges, noe som fører til økt risiko for trafikkulykker og andre typer ulykker. Enkelte med denne lidelsen forteller at de av og til sovner på jobben, på kino, under måltider og under bilkjøring. Mange av pasientene er dertil plaget med hodepine og munntørrhet, særlig om morgenen. Det er også vanlig med psykiske problemer, som for eksempel depresjoner. Mennesker med søvnapné er i det hele tatt plaget med en generelt dårligere livskvalitet enn det de ellers kunne ha hatt. De stadige pustestansene er også en påkjenning for hjertet og blodårene og kan føre til hjerte- og karsykdom.
Gjest gjesta Skrevet 22. november 2005 #3 Skrevet 22. november 2005 Det høres ut som samboeren min. Han slutter også å puste et minutt eller to for så å trekke pusten voldsomt (med lyd). I tillegg så snorker han. Han har søvnapnè og har allerede vært igjennom en operasjon. Den hjalp noe men nå er det påan igjen. Be mannen din om å få en henvisning til øre-nese-halsspesialist. Samboeren min skal nå på søvnregistrering igjen (sover en natt på sykehus påkoblet måleapparater) samt CT-undersøkelse.
Cathie Skrevet 22. november 2005 Forfatter #4 Skrevet 22. november 2005 Men gjør de det hver natt? Her er det ikke hver natt det er sånn, men ganske ofte, særlig hvis han er ekstra sliten. Også har han et enormt søvnbehov! Er sikker på at han kunne ha sovet flere døgn i strekk!
Gjest gjesta Skrevet 27. november 2005 #5 Skrevet 27. november 2005 Jeg vet ikke om han gjør det hver natt for vi har ordnet oss sånn at jeg som regel går og legger meg før han slik at jeg gjerne sover når han kommer og legger seg. Men du er vel heller ikke våken hele natta og får med deg alt? Vet at mange som slutter å puste i korte perioder i løpet av natta er utrolig slitne når de våkner. Sjeldent de føler seg uthvilt. Hadde iallfall bedt om en henvisning til øre-nese-halsspesialist.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå