Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det kan hende det blir nødvendig med KS for meg (håper ikke, men vet ikke før om flere måneder). Men hvilken uke er det typisk at de planlegger KS? Og vil de planlegge et KS i romjula, eller kommer de til å vente til nyåret? Har termin i begynnelsen av januar, så lurer på om det blir desember eller januarbarn dersom det blir KS. 

Og hva skjer egentlig hvis jeg går i fødsel? Blir det hasteKS eller noe da? 

Har ikke jordmortime før om en måned, så jeg har ikke fått spurt sånne ting enda.

Anonymkode: a244c...751

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ca 10 dager før termin, spørs hva dem har kapasitet til 😊

Skrevet

Hadde begge mine planlagte is 10 dager før termin. Ville pressa på tidligere heller enn seinere hvis ikke det passer for dem. 

Skrevet

Og ja, hvis fødselen skulle begynne av seg selv så vil det bli kategorisert som "hastekeisersnitt" selvom det ikke er så dramatisk som det høres ut som, men du rekker ikke den dusjen, klyster og fastingen som ved PKS. Du vil bli tatt inn til observasjon frem til de er ledige til å utføre keisersnitt isåfall. 

Skrevet

Det spørs helt på grunnen til KS og kapasiteten på sykehuset.

Anonymkode: b144b...2e1

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar. Da blir det nyttårsbarn og eldst i klassen da :ler: Hvis det ikke starter av seg selv før det så blir det yngst. 

Skrevet

Hvorfor er planlagte KS 10 dager FØR termin, mens vaginal fødsel utsettes så lenge som mulig (nå maks én uke etter termin, før to uker!)?

Jeg skulle igangsettes to uker på overtid, og da vannet gikk spontant likevel, var det svært misfarget. Veldig uheldig at mange av oss har blitt presset til å gå så lenge overtid.

Anonymkode: a1194...529

Skrevet

Jeg gikk ganske tett opp til termin pga påskeferie... Skulle jeg ha tatt ks 10 dager før termin, ville det vært på en helligdag. Det kunne ikke sykehuset planlegge med, så det ble tirsdag etter påske. 

Jeg vet at andre steder hadde de heller tatt meg før påskeferien, enn å gamble på at det gikk greit å vente til etter...

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvorfor er planlagte KS 10 dager FØR termin, mens vaginal fødsel utsettes så lenge som mulig (nå maks én uke etter termin, før to uker!)?

Jeg skulle igangsettes to uker på overtid, og da vannet gikk spontant likevel, var det svært misfarget. Veldig uheldig at mange av oss har blitt presset til å gå så lenge overtid.

Det skjønner du vel selv om du tenker deg om. Men uheldig at du har en dårlig opplevelse.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det skjønner du vel selv om du tenker deg om. Men uheldig at du har en dårlig opplevelse.

Nope? Barnet kan komme før disse ti dagene uansett. Angående størrelse på barnet, er det jo omkretsen på hodet som betyr noe, og den er ikke vesentlig større på termindato kontra 10 dager før.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nope? Barnet kan komme før disse ti dagene uansett. Angående størrelse på barnet, er det jo omkretsen på hodet som betyr noe, og den er ikke vesentlig større på termindato kontra 10 dager før.

Det er jo for å unngå at fødselen starter og de må ta akutt ks, men likevel vente så lenge som mulig. 

Jeg hadde termin 04. Januar og fikk ks 15. Desember med første, og termin 14. April og ks 25. Mars med andre. 

Anonymkode: cb711...bd1

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Din opplevelse er vel ikke relevant for dette? Keisersnitt (planlagte) tas selvfølgelig før termin fordi man ønsker å unngå at fødselen starter før ks-dato. Da må man ta et akutt keisersnitt, som:

1) Har høyere risiko for både mor og barn enn et planlagt keisersnitt

2) Gjerne kommer utenfor 8-16 man-fre, slik at sykehuset har færre ressurser. Dette kan igjen gå ut over andre fødende. 
3) Det er gjerne en grunn til at man tar planlagte keisersnitt, det kan medføre risiko for både mors og barns helse hvis fødselen starter, avhengig av årsaken til at det skal tas keisersnitt. Noen fødsler går veldig raskt, og man risikerer at de ikke rekker fram til sykehuset - noe som er ekstra kritisk når det i utgangspunktet er en medisinsk grunn til at barnet IKKE skal fødes vaginalt. 

Anonymkode: accf4...9ef

• Liker 5
Skrevet

Skulle man tatt planlagt keisersnitt etter termin da, eller? Da hadde det blitt veldig mange hastekeisersnitt og veldig få planlagte. 

• Liker 2
Skrevet

Forøvrig syns jeg ikke gravide kvinner skulle behøvd å gå så lenge over termin. Høres helt forferdelig ut. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det sier jo seg selv.

Planlagt keisersnitt har man jo for å unngå vaginal fødsel av en tingtveiende grunn. Hvis de venter så lenge som mulig med KS, ender det jo fort opp med at fødsel starter sv seg selv?

• Liker 2
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker said:

Da vil du bare ikke forstå. Og det er ikke hodet, men skulderomkretsen man er redd for.

• Nyttig 1
Skrevet

Uff jeg håper jeg unngår det… er redd for ar det skal starte spontant. Hadde en rask fødsel første gang, og hvis jeg ikke kommer meg raskt på sykehus kan det bli farlig… krysse fingrene for at morkaka flytter seg bort fra åpningen. 

Skrevet

På det sykehuset jeg hadde keisersnitt på utfører de keisersnitt 5-10 dager før termindato. Jeg fikk 5 dager før termindatoen. 

Anonymkode: d8f5c...07c

Skrevet

Hva vil begynnelsen av januar si? Har nok litt å si om det er 2 januar eller 7 januar. 

Siden det er mye helligdager, så tipper jeg de ønsker å få deg inn i god tid før eller like over nyttår dersom termin er fra rundt 7-10jan. Dersom kapasitet, så tipper jeg at du får lov til å komme med noen ønsker. F.eks KS rundt 15des, i stedet for 22des så du kan ende opp med å være på sykehuset julaften. De vil vel også prøve på å ha færre innlagte da pga. kapasitet/bemanning. 

Anonymkode: 21661...4b3

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva vil begynnelsen av januar si? Har nok litt å si om det er 2 januar eller 7 januar. 

Siden det er mye helligdager, så tipper jeg de ønsker å få deg inn i god tid før eller like over nyttår dersom termin er fra rundt 7-10jan. Dersom kapasitet, så tipper jeg at du får lov til å komme med noen ønsker. F.eks KS rundt 15des, i stedet for 22des så du kan ende opp med å være på sykehuset julaften. De vil vel også prøve på å ha færre innlagte da pga. kapasitet/bemanning. 

Anonymkode: 21661...4b3

10.januar. Håper jo på januar-barn og ikke desember… men kan jo hende de vil ta det i romjula da… håper jeg slipper! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...