Gå til innhold

Å Erstatte en babys behov med ting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått barn. Mamma mener jeg skal bytte ut meg selv med en kosebamse, slik at babyen blir mindre avhengig av meg. (Baby er 6 mmd) . For meg høres dette kunstig ut, da jeg tenker baby vil være avhengig av meg sålenge baby trenger dette for å utvikle seg på best mulig måte. Jeg tenker at baby også utrykker dette med gråt når jeg går, fordi den trenger nærhet. Og da skal jeg respondere med nærhet .. Så enkel er jeg i mitt lille hode.

Før noen kommer med pekefingeren; jada, jeg er klar over at baby må lære å stå på egne bein. Men å erstatte mor med bamse tenker jeg er å lure seg selv. Jeg tenker at det da finnes bedre måter å venne baby til å klare seg mer og mer, og andre forklaringer på hvorfor mamma tror at en bamse hjelper.

Hva tenker dere?

Anonymkode: 88433...d33

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker moren din er på vidda 

Anonymkode: e0862...89c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tenker moren din er på vidda 

Det er nesten fælt å si det.. men det gjør jeg og. Jeg gir opp snart. Jeg prøver hele tiden å overse alle de dumme kommentarene, men kommentaren stopper aldri. 🥲 Jeg kjenner at begeret renner over snart, jeg klarer ikke holde meg

Skrevet

Er det noen andre som hjelper til med baby eller tar seg av baby? Kanskje moren din prøver og hinte til at du skal prøve og ta deg en pause? :) 

Anonymkode: d6272...6f8

• Liker 3
Skrevet

Det er forresten i forbindelse med legging.. jeg skal gi baby bamse.. som erstatning for meg. 

Skrevet

Min var godt over 1 år før hun brydde seg om bamser i det hele tatt. Nå har hun en favorittbamse som hun tar med når hun skal legge seg, men en klem av mamma eller pappa er fortsatt viktig :)

Anonymkode: 4cfac...e7d

Skrevet

Nei:) Det har ikke det hun mente. Hun mente jeg burde gi babyen bamser når baby skulle sove, at den ville fungere som en erstatning for meg. 

Selv gjorde hun det med meg som barn. Jeg har mareritt av den bamsen enda. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er det noen andre som hjelper til med baby eller tar seg av baby? Kanskje moren din prøver og hinte til at du skal prøve og ta deg en pause? :) 

Anonymkode: d6272...6f8

Nei:) Det har ikke det hun mente. Hun mente jeg burde gi babyen bamser når baby skulle sove, at den ville fungere som en erstatning for meg. 

Selv gjorde hun det med meg som barn. Og gikk.. Jeg har mareritt av den bamsen enda. 

Skrevet

Du får fortelle henne at det er slik du velger å gjøre det, å at hvis du ønsker råd så kommer du til å be om det. Frem til da ser du at hun holder slike kommentarer for seg selv da de ikke er hjelpsomme. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har mareritt av den bamsen enda. 

Da hadde jeg faktisk sagt det til henne, og sagt at det er en ting jeg ønsker at mitt barn skal få sleppe. Mulig hun ikke brydde seg om at datteren var livredd og måtte ta til takke med en skummel bamse til "trøst", men det gjør du!

Anonymkode: 4b56c...0b4

Skrevet

Foreldre skal alltid komme med råd man ikke trenger.. bare si at du vil spørre om råd når du trenger det.

Forøvrig vet jeg om mange som gir baby en bamse i forsøk på at babyen skal roe seg selv med den, at den er noe vant og trygt, på en måte en slags erstatning for mamma i senga. Men på en positiv måte. Kanskje for litt større barn.. jeg prøver selv på det nå, fordi min 1åring våkner veeeldig mye på kvelden. Så tenker at hun har en bamse som føles trygg og gir fysisk nærhet, kanskje hun kan bruke den fr å ikke våkne mellom søvnsyklusene. Men hvis hun gråter kommer jeg selvsagt.

Men poenget er at andre ikke skal bestemme hva som er et problem for deg ;)

Anonymkode: 5467d...367

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selv gjorde hun det med meg som barn. Jeg har mareritt av den bamsen enda. 

Nå er det vel anbefalt å ikke ha kosebamser og slikt i senga til babyer og småbarn, pga fare for krybbedød, kvelning.

Så det er veldig greit å bare slå ned på med en gang.

https://nhi.no/familie/barn/nyfodt-barn/sorg-for-at-babyens-seng-er-trygg/

Anonymkode: 37fe7...a1a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...