Gå til innhold

Har du en strømtyv i boligen din ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er mye fokus på strømbesparelse, men har du /dere oversikt over hva de forskjellige el. produkter i boligen trekker  i strøm, ?

Tidligere hadde de fleste boliger installert en  "wattmålere" som stod lett synleg plassert   på veggen i kjøkkenet.  Det var på den tiden at strømtariffene var 2-delt med H 4 / H 3  med overforbruk  strømforbruket. Ein  kunne med enkelhet  følge med hvilke el.produkter som trekte mye strøm, og ein kunne regulere i strømforbruket til enhver tid.  Kanskje har du "Strømtyver" i boligen din som eldre  oppvaskemaskemaskiner, panelovner,  komfyrer, varmtvannbereder, varmekabler u/ termostater. ?  Kontroll av El. anlegget har ofte synt å vera en rimeleg invistering, som ledd i strømbesparelse, og få avdekt evntl jordingfeil, kontaktfeil etc.

IMG_20220811_184932.thumb.jpg.8cdec11baba88bfa1a1e26e6882b585a.jpg

Wattmeter / forbruksmåler 

Anonymkode: f6b8d...a1d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan se nå-forbruket ditt på de nye strømmålerne. Det er en egen setting på displayet ditt som viser hvor mye strøm som trekkes her og nå. Da får du like god oversikt som med wattmåler. Bare at du må vite hvor du ser det selvfølgelig, den henger ikke på kjøkkenveggen.

Anonymkode: 03820...d87

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du kan se nå-forbruket ditt på de nye strømmålerne. Det er en egen setting på displayet ditt som viser hvor mye strøm som trekkes her og nå. Da får du like god oversikt som med wattmåler. Bare at du må vite hvor du ser det selvfølgelig, den henger ikke på kjøkkenveggen.

Anonymkode: 03820...d87

Har hørt rykte om at sådan finnes på de nye elektroniske strømmålerene. Å  gå i sikringskapet å sjekke hver gang er ikkje tema.  Vi fekk tidleg innstallert tørketrommel, men den  blei også tidleg utkuttet til fordel for  luftttørking, og mye strømbesparelse.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har to stk strømtyver i hus, to stk sønner som dusjer 15 minutt'cirka hver. -hver dag (er renslige da). 

Fra spøk til alvor. Jeg lufttørker klær, tenker strøm når jeg tapper vann og dusjer...passer på å fylle opp oppvaskmaskinen før den blir satt på. Og bruker kortere program på vaskemaskinen.  

Men nei, jeg har ikke detaljert oversikt over hva og hvor mye strøm som brukes.

Anonymkode: 7b449...d0c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Brukar0

Nei, jeg har ikke noen strømtyver. 

Jeg har råd til å betale for de 6000 kwt jeg bruker å året.

Endret av Anonym Brukar0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Har hørt rykte om at sådan finnes på de nye elektroniske strømmålerene. Å  gå i sikringskapet å sjekke hver gang er ikkje tema

Er ikke et rykte, er fakta. Som regel har dit lokale Everk bruksanvisning liggende på nett for smartmåleren. Det er også en "trip" funksjon hvor du kan finne ut hvor mye du bruker på x-antall timer, dager etc. Og hvorfor er det ikke et tema og ta en titt i sikringsskapet? Er jo ikke noe du behøver å gjøre daglig... Du finner jo ut hva de mest brukte apparatene bruker, så vet du jo det.

Mistenker man feil, kan man slå ut en og en kurs og se hvor mye forbruket går ned for hver kurs du tar. Hvis du f-eks står igjen med et tomt soverom og du ser det går 200 watt dit når du vet/tror at alt er slått av, så er det jo noe du må finne ut av.

Anonymkode: 2e30c...6aa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har tibber pulse da har jeg alltid nåtidsforbruk, statistikk over forbruk de siste dagene og strømpris. Lader også bilene via tibber så de er fulladet til kl 0600 hver morgen til lavest pris.

Anonymkode: f92f2...992

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det.
Huset ligger på 7kwt når vi er borte om sommeren, da står varmekabler på badet på 23grader, vvb, en varmeovn i kjeller, kombiskap, kjøleskap og fryseboks. Bruker 15-30kwt når vi er hjemme. 3 stykker, rekkehus på 150kwt. Tror det er relativt normalt?

Anonymkode: 678b6...99d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror ikke det.
Huset ligger på 7kwt når vi er borte om sommeren, da står varmekabler på badet på 23grader, vvb, en varmeovn i kjeller, kombiskap, kjøleskap og fryseboks. Bruker 15-30kwt når vi er hjemme. 3 stykker, rekkehus på 150kwt. Tror det er relativt normalt?

Da er det altså ca en vaskemaskin og oppvaskmaskin annenhver dag, dusj daglig, to airconditioner, vifte, cpap på natt, lys, lading av telefoner/iPader, TV-er, kjøl/frys x 2, vvb, varmekabler, luftavfukter i kjeller, vifte på badet, en varmeovn i kjeller, matlaging, kaffemaskin osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Ja jeg har to stk strømtyver i hus, to stk sønner som dusjer 15 minutt'cirka hver. -hver dag (er renslige da). 

Fra spøk til alvor. Jeg lufttørker klær, tenker strøm når jeg tapper vann og dusjer...passer på å fylle opp oppvaskmaskinen før den blir satt på. Og bruker kortere program på vaskemaskinen.  

Men nei, jeg har ikke detaljert oversikt over hva og hvor mye strøm som brukes.

Sønner... 15 min dusjer... De runker.

Anonymkode: f7712...06e

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Sønner... 15 min dusjer... De runker.

Anonymkode: f7712...06e

Gi de en rull dasspapir da. Mye billigere 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Gi de en rull dasspapir da. Mye billigere 😆

Haha, en mor vil helst ikke vite dette. Og oh boy det går en del dasspapir i heimen i tillegg🙈🧻🧻🧻🧻🧻🧻🚿🚿🚿🚿

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg tror ikke det.

Av nysgjerrighet, hvorfor har dere på varmekablene når dere er bortreist? Det blir jo ingen fuktproblemer når ingen bruker badet? Vi har alltid skrudd av sånt.

Anonymkode: 49b60...8cb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Av nysgjerrighet, hvorfor har dere på varmekablene når dere er bortreist? Det blir jo ingen fuktproblemer når ingen bruker badet? Vi har alltid skrudd av sånt.

Varmekablene som står på konstant drar nesten ikke strøm. Tittet litt på hvor mye strømbruk det gikk når vi var bortreist, varmekabler, kombiskap, fryser og vvb dro 0,2 kWh i timen.

Kalde varmekabler drar mer strøm om de slåes av og så på igjen. Så de fattige kWh de bruker når ingen er hjemme er som å pisse i havet.

Anonymkode: 47240...232

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er mye fokus på strømbesparelse, men har du /dere oversikt over hva de forskjellige el. produkter i boligen trekker  i strøm, ?

Tidligere hadde de fleste boliger installert en  "wattmålere" som stod lett synleg plassert   på veggen i kjøkkenet.  Det var på den tiden at strømtariffene var 2-delt med H 4 / H 3  med overforbruk  strømforbruket. Ein  kunne med enkelhet  følge med hvilke el.produkter som trekte mye strøm, og ein kunne regulere i strømforbruket til enhver tid.  Kanskje har du "Strømtyver" i boligen din som eldre  oppvaskemaskemaskiner, panelovner,  komfyrer, varmtvannbereder, varmekabler u/ termostater. ?  Kontroll av El. anlegget har ofte synt å vera en rimeleg invistering, som ledd i strømbesparelse, og få avdekt evntl jordingfeil, kontaktfeil etc.

Jeg savner faktisk det gamle wattmeteret, med det var det veldig enkelt å følge med på øyeblikksforbruket.  :)

Ellers, ja jeg tror jeg har en strømtyv i huset, og det er den 15 år gamle varmtvannstanken vår.
To korte dusjer som trekker rundt 10 kWh i etterkant kan tyde på det.  Jeg vil tro at vi kan nesten halvere strømforbruket på varmtvann ved å bytte den når vi får spart opp nok til det.

Ut over det har vi ingen elektriske strømtyver som jeg vet om, men den største strømtyven jeg har oppdaget er oppvarming av ubrukt areal, og varmetap gjennom store glassflater.

Spoiler

Vi har gått tilbake til tidlige års rutiner (60/70-tallet), der bare oppholdsrom (stue for vår del) og bad er aktivt oppvarmet på dagtid og på natten.  Kjøkken og gang er bare opparmet passivt ved overskuddsvarme/varmetap fra de aktivt oppvarmede rommene.

På ettermiddag og kveld, når vi fyrer med ved, åpnes alle dører og forheng slik at alle rom får en liten lunk før natten.

Vi sørger også for å hindre varmetap gjennom kalde flater, som vinduer og dører, ved å bruke tykke gardiner.

Anonymkode: d5b24...974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg har en strømtyv i boligen min? Ja, det må være Staten det! 

Anonymkode: ec203...7e6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Anonym Brukar0 skrev (14 timer siden):

Nei, jeg har ikke noen strømtyver. 

Jeg har råd til å betale for de 6000 kwt jeg bruker å året.

6000 kwt i året !   😕. Koker vel på primus, og bor på hybel da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Brukar0
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

6000 kwt i året !   😕. Koker vel på primus, og bor på hybel da ?

Nei, bor i leilighet og lager middag i/på komfyren hver dag. Dusjer også hver dag og har innetemperatur på 22 - 23 grader på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

De står på 23 grader hele sommerhalvåret. Gidder ikke styre med det, og det er veldig liten forskjell i å faktisk slå de av og på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Varmekablene som står på konstant drar nesten ikke strøm. Tittet litt på hvor mye strømbruk det gikk når vi var bortreist, varmekabler, kombiskap, fryser og vvb dro 0,2 kWh i timen.

Kalde varmekabler drar mer strøm om de slåes av og så på igjen. Så de fattige kWh de bruker når ingen er hjemme er som å pisse i havet.

Anonymkode: 47240...232

Vi har aldri merket noen strømtopp når vi kommer hjem, og synes egentlig det høres rart ut om det skulle være slik. Det er ikke sikkert vi sparer så mye, men nå for tiden med strømkrise i Europa og så videre tenker jeg man bør spare der man kan. I sommer brukte vi ca 2,7 kwh om dagens mens vi var bortreist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...