Gå til innhold

Hva er greia med folk som ikke klarer å finne på noe alene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dro alene på festival nå i sommer, ble impulskjøp uka før. Vel, når folk spør meg nå "Kult, hvem dro du med?" og får høre at jeg dro alene, så blir de nesten sjokkerte "Hæ, dro du alene?". Samme med ferieturer, osv. Jeg vil si at sånn 50% av ting jeg gjør, gjør jeg alene - og har ingen problem med det. Faktisk er det litt behagelig å bare være ansvarlig for seg selv. 

Men har merket at flere venner og bekjente absolutt ikke vil gjøre noe, dersom andre ikke er med. Spesielt når det kommer til sosiale arrangement og slikt. "Nei, hadde ikke noen å dra med, så da gadd jeg ikke" er noe man ofte hører.

Joda, det er jo kos med å ha venner og kjente med seg...men jeg tenker at det ikke bør være en stopper for noe, dersom de ikke kan være med? Også er det jo en gylden mulighet til å bli kjent med andre. Har mistet tellingen på hvor mange ganger venner har spurt meg om å være med på noe, fordi de ikke vil dra alene. 

Anonymkode: 67134...1da

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forstår det heller ikke. Men virker som noen ikke orker noe i sitt eget selskap, mens andre synes det er direkte flaut å gå noe sted alene. Enten det er kino eller restaurant eller konsert. Jeg har også opplevd når jeg nevner at jeg skal på noe, at venninner først sier "alene??", og så "åå, jeg vil bli meed". Og så forventes jeg liksom å vente med å bestille ting til de kan, eller det blir en logistikk for å sitte sammen (for det MÅ man jo), osv. 

Anonymkode: 008a5...27c

• Liker 6
Skrevet

Jeg vet faktisk ikke. Lurer på det samme. 

Anonymkode: 0e045...931

• Liker 4
Gjest Magnus90
Skrevet

Samme her. Er selv 31 år og tar gjerne en fest, men liker veldig godt å dra på jakttur alene, lese bøker, være på hytta alene etc.

Tror dette problemet vil bli større nå som den unge generasjonen er vant til å alltid kunne være tilgjengelig.

Skrevet

Opplever det samme. En venninne spurte meg i fullt alvor om jeg virkelig nyter å ta en kaffe alene på kafe like mye som hvis jeg kan "dele øyeblikket med noen". Altså... Hæ?!! 

Anonymkode: f86cd...b62

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

andre synes det er direkte flaut å gå noe sted alene. Enten det er kino eller restaurant eller konsert.

Det er greia med dette folket i hvert fall, jeg liker ikke å dra alene fordi jeg syns det er flaut. Og så blir jeg litt overveldet og usikker og så lar jeg det heller være.

Det andre er at jeg ikke gidder. Jeg syns det er kjedelig å dra ut på ting alene. Jeg liker å dele opplevelser med andre. 

Anonymkode: 43e4e...561

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde ikke likt å surre rundt alene på ferie eller festival. Jeg ville kjedet meg, følt meg utrygg og jeg har ikke noe overhengende behov for å bli kjent med nye mennesker. Jeg vil heller være sammen med folk jeg kjenner. 

Anonymkode: 840c0...0a7

• Liker 10
Skrevet

Det som forundrer meg veldig, er at det fins så mange mennesker som ikke har skjønt at vi alle er ulike, som ikke kan forstå hvorfor folk ikke liker det en selv liker, eller ikke gjør som en selv gjør. Mennesker er ulike, noen liker sitt eget selskap, andre ikke. Noen liker å dele oppleveser med andre, og noen har like stort utbytte av å gjøre ting alene. Noen har angst av ulike grad og ulike typer, som gjør at de ikke drar på ferier eller eventer osv alene. Andre har ikke så stor glede av å gjøre sånt alene, og ønsker ikke bruke penger på store ferier og eventer dersom de ikke har med seg noen å dele opplevelsen med. Jeg er sikker på det fins utallige ulike ønsker og behov ang både dette og andre temaer. 

Anonymkode: 6717f...01e

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ble nesten nektet å gå på kino alene, ville se en film og venninnen og søsteren min var opptatt. Jeg sa bare at det går fint, jeg kan gå alene. Søsteren min så på meg som om jeg nettopp hadde foreslått å ofre hennes yngste barn til satan.... tror mange er usikre på seg selv, kanskje lettere når man har med noen man kjenner, litt skummelt alene. 

Anonymkode: 2ec60...804

• Liker 8
Skrevet

Hva er greia med folk som bare ikke kan forstå at folk er forskjellige?

• Liker 5
Skrevet

Var veldig sånn før, hang vell sammen med at jeg var veldig usikker og brydde meg mye om hva alle andre synes. Nå går jeg gjerne på kafé alene, har reist på ferie også alene, noe av det beste jeg har gjort. Godt å kan gjøre hva man vill uten å ta hensyn til noen andre.

Anonymkode: 6dd85...d5e

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Opplever det samme. En venninne spurte meg i fullt alvor om jeg virkelig nyter å ta en kaffe alene på kafe like mye som hvis jeg kan "dele øyeblikket med noen". Altså... Hæ?!! 

Anonymkode: f86cd...b62

Og jeg føler liksom at jeg ikke kan tenke på meg selv når jeg er med andre slik, må liksom hele tiden tenke på at den andre personen ikke blir usikker på meg, ikke vise tegn til at man er selvstendig, da blir alt bare kleint. 

Anonymkode: 0e045...931

• Liker 3
Skrevet

Dette er klassisk norsk levestil, man klarer ikke noe på egenhånd. Må ha med seg saueflokken sin.

Livredd for å bli sett på som rar fordi man spiser ute alene, eller reiser på tur på egenhånd. I andre land er dette vanlig.

Beste reisene jeg har hatt i verden er på egenhånd, da møter man nye mennesker. Er virkelig på tur uten norsk mentalitet.

Anonymkode: ed8d4...25d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Var veldig sånn før, hang vell sammen med at jeg var veldig usikker og brydde meg mye om hva alle andre synes. Nå går jeg gjerne på kafé alene, har reist på ferie også alene, noe av det beste jeg har gjort. Godt å kan gjøre hva man vill uten å ta hensyn til noen andre.

Anonymkode: 6dd85...d5e

JA :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg forstår det heller ikke. Men virker som noen ikke orker noe i sitt eget selskap, mens andre synes det er direkte flaut å gå noe sted alene. Enten det er kino eller restaurant eller konsert. Jeg har også opplevd når jeg nevner at jeg skal på noe, at venninner først sier "alene??", og så "åå, jeg vil bli meed". Og så forventes jeg liksom å vente med å bestille ting til de kan, eller det blir en logistikk for å sitte sammen (for det MÅ man jo), osv. 

Derfor man ikke bør røpe sine planer :) Egentid på reise er helt fantatisk....

Tenk på hvor mye folk går glipp av pga de ikke tør å reise på egenhånd.

• Liker 3
Skrevet

Forstår det heller ikke, men noen er sosiale «dyr» og synes aktiviteter ute uten venner er kjedelig. Andre har ikke god nok selvfølelse til å gjøre slike ting alene fordi de vil føle seg utilpass. Så er det slike som meg som drar på konsert, sjampanjelunsj, fottur, badetur, mosjonsidrettskonkurranser mm alene og har det helt topp. Klamrer meg aldri til mobilen, men kikker meg rundt og synes «people watching» er fint. Kommer i snakk med mange forskjellige uten forpliktelser. 

Anonymkode: 4a7a9...d71

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Forstår det heller ikke, men noen er sosiale «dyr» og synes aktiviteter ute uten venner er kjedelig. Andre har ikke god nok selvfølelse til å gjøre slike ting alene fordi de vil føle seg utilpass. Så er det slike som meg som drar på konsert, sjampanjelunsj, fottur, badetur, mosjonsidrettskonkurranser mm alene og har det helt topp. Klamrer meg aldri til mobilen, men kikker meg rundt og synes «people watching» er fint. Kommer i snakk med mange forskjellige uten forpliktelser. 

Anonymkode: 4a7a9...d71

Sosiale dyr? Hvordan kan de kalle seg sosiale om de ikke klarer å drar på ting på egenhånd...da kan man jo møte andre å omgås.

• Liker 3
Skrevet

Kjenner til flere venner som sliter med å gjøre ting alene. En har jeg måtte fjerne varsler og oppdateringer på facebook fordi han hver dag skriver noe sånt som "er alene, ingenting å finne på, noen som vil finne på noe, hater livet, drittplass". Han forventer at folk skal ta initiativ til å dra på besøk til han fordi drivstoffprisene er så dyre, og invitere han med på ting, men å faktisk dra innom folk selv, det gjør han ikke. Folk skyr han dessverre for tiden fordi han klager så mye på å være alene. Jeg har dratt på besøk til han noen ganger for å være grei, men det blir sjeldent for også da skal han klage på hvor mye han er alene. Jeg skjønner jo at fyren er deprimert og mange blir nok deprimerte av å  være alene hele tiden, men å lære seg å gjøre ting alene er en styrke syns nå jeg. Kan hende jeg er helt bak mål, men det er nå slik jeg tenker. Man kan ikke forvente at folk kommer løpende til deg fordi man er alene. Vi er nok flokkdyr som mennesker, men vi kan ikke stole på at folk er der hele tiden. Etter å ha vært på jobb blant folk, på butikk, aktiviteter med folk, syns jeg det er veldig deilig å ha litt alenetid. Litt kaos å være en hel gjeng når man skrur på traktoren. Jeg vet også om folk som gjør ting alene og de storkoser seg! Single folk som jobber og kommer hjem til en tom bolig, men fy flate, de reiser, drar på besøk, kino, restauranter, alene fordi de ikke vil gå glipp av livet bare fordi de akkurat nå er alene.

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det som forundrer meg veldig, er at det fins så mange mennesker som ikke har skjønt at vi alle er ulike, som ikke kan forstå hvorfor folk ikke liker det en selv liker, eller ikke gjør som en selv gjør. Mennesker er ulike, noen liker sitt eget selskap, andre ikke. Noen liker å dele oppleveser med andre, og noen har like stort utbytte av å gjøre ting alene. Noen har angst av ulike grad og ulike typer, som gjør at de ikke drar på ferier eller eventer osv alene. Andre har ikke så stor glede av å gjøre sånt alene, og ønsker ikke bruke penger på store ferier og eventer dersom de ikke har med seg noen å dele opplevelsen med. Jeg er sikker på det fins utallige ulike ønsker og behov ang både dette og andre temaer. 

Anonymkode: 6717f...01e

Helt enig i det, men vi som liker å gjøre ting alene får mer eller mindre "tilsnakk", så det går begge veier. Noen synes til og med synd på oss, fordi de selv ikke klarer forestille seg å ha det gøy alene.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...