Gå til innhold

Adobe Photoshop Elements-spørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har endelig fått meg Adobe Photoshop Elements. (Aner ikke hvor ny versjonen er, den heter 4.0)

Jeg kommer selvsagt til å prøve meg fram litt, men siden jeg ikke er helt stødig i alle de engelske ordene/kommandoene, lurer jeg på om noen her hadde giddet å lære meg et par ting. (Dersom det er enkelt å forklare, selvsagt.)

1. Hvordan duser man ned bakgrunnen på et bilde, evt fjerner den helt?

2. Hvordan får man farge på et lite område av et svart/hvitt-bilde, f eks blå øyne?

3. Hvordan kontrollerer man størrelsen på det man beskjærer? Jeg mener, hvis man ønsker at to (eller flere) bilder skal bli like store etter at de er beskåret, hvordan gjør man det?

4. Hvordan lager man sitt eget kort? Hvordan starter man med en bakgrunn og hvordan får man puttet flere bilder inn på denne bakgrunnen? (Jeg så det var noen ferdige maler, men de var så kjedelige.)

Er det i det hele tatt mulig å gjøre alt dette i Elements? Jeg har Adobe Photoshop CS også, hvis noe av det jeg lurer på kan gjøres enkelt der.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tar utgangspunkt i CS fordi det er dette jeg har brukt, kjenner ikke Elements.

1. Hvordan duser man ned bakgrunnen på et bilde, evt fjerner den helt?

Mener du i et foto? Du kan bruke lassoverktøy -polygonal eller magnetisk for å "stenge inne bakgrunnen" og så bearbeide den ved å viske ut eller tone ned fargene. Eller du kan gå på selections - color range dersom bakgrunnen er mer eller mindre ensfarget og skiller seg fra forgrunnen. Du bruker pipetten på bakgrunnen og så trykker du delete når området er markert. Tryllestav kan også være en ide ved ensfarget bakgrunn.

2. Hvordan får man farge på et lite område av et svart/hvitt-bilde, f eks blå øyne?

Først og fremst må du passe på at fila er i fargemodus (image>mode>RGB )Så kan du bruke pensel/brush. Prøv ulike innstillinger på "malinga" oppe i verktøylinja så ikke fargen dekker "alt", elelr legg fargen på eget lag.

3. Hvordan kontrollerer man størrelsen på det man beskjærer? Jeg mener, hvis man ønsker at to (eller flere) bilder skal bli like store etter at de er beskåret, hvordan gjør man det?

image>image size

4. Hvordan lager man sitt eget kort? Hvordan starter man med en bakgrunn og hvordan får man puttet flere bilder inn på denne bakgrunnen? (Jeg så det var noen ferdige maler, men de var så kjedelige.)

File>new, og velg de størrelsesinnstillinger du ønsker utfra hva som er rett størrelse på kortet. Så drar du (ved hjelp av pila (v)) bildene over i dette dokumentet og flyyer dem dit du ønsker. Du kan skalere dem ned ved hjelp av ctr+t (evt eple?t hvis du bruker mac), men pass på å ikke skalere ting for mye opp - da kan bildene bli veldig uskarpe.

Er det i det hele tatt mulig å gjøre alt dette i Elements? Jeg har Adobe Photoshop CS også, hvis noe av det jeg lurer på kan gjøres enkelt der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...