AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #1 Skrevet 11. august 2022 Jeg er psykisk syk så man kan vel si jeg er "gal" allerede. Men nå er jeg redd for å bli ordentlig gal. Jeg kjenner det snart klikker for meg. Og med det mener jeg at jeg er så full av følelser. Ulikt noe jeg har kjent på noen gang før. Føles ut som at om jeg hadde åpnet opp for det så hadde jeg blitt hysterisk og brutt ut i hylgrining og hulkegråt og alt likt. Anonymkode: f9fca...c66
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #2 Skrevet 11. august 2022 Høres ut som meg og jeg trenger helsehjelp selv. Har du fått hjelp før og får du hjelp nå? Anonymkode: 180fc...0d6
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #3 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Høres ut som meg og jeg trenger helsehjelp selv. Har du fått hjelp før og får du hjelp nå? Anonymkode: 180fc...0d6 Håper du har fått og får den hjelpen du trenger. Jeg har fått hjelp før og får hjelp nå. Går ikke i noe behandling nå, men har oppfølging fra kommunen. De var her forøvrig for noen timer siden, men jeg følte det ikke slik da så... Anonymkode: f9fca...c66
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #4 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Håper du har fått og får den hjelpen du trenger. Jeg har fått hjelp før og får hjelp nå. Går ikke i noe behandling nå, men har oppfølging fra kommunen. De var her forøvrig for noen timer siden, men jeg følte det ikke slik da så... Anonymkode: f9fca...c66 Har du diagnoser? Hvem følger deg opp i kommunen? Jeg blir også fulgt opp av kommunen, men syns de ikke har kompetanse til å hjelpe meg. Anonymkode: 180fc...0d6
Lisa Erhjem Skrevet 11. august 2022 #5 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg er psykisk syk så man kan vel si jeg er "gal" allerede. Men nå er jeg redd for å bli ordentlig gal. Jeg kjenner det snart klikker for meg. Og med det mener jeg at jeg er så full av følelser. Ulikt noe jeg har kjent på noen gang før. Føles ut som at om jeg hadde åpnet opp for det så hadde jeg blitt hysterisk og brutt ut i hylgrining og hulkegråt og alt likt. Anonymkode: f9fca...c66 Å hylgrine eller hulkegråte er ikke unormalt om en føler på mye sorg, savn, sinne. Men føler du at du er ute av kontroll ring 113 eller vakthavende på psykiatrisk på nærmeste behandlingssted. 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #6 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har du diagnoser? Hvem følger deg opp i kommunen? Jeg blir også fulgt opp av kommunen, men syns de ikke har kompetanse til å hjelpe meg. Anonymkode: 180fc...0d6 Ja, jeg har bipolar og asperger. Blir fulgt opp av miljøterapeutisk team. Leit at du føler de ikke har kompetanse til å hjelpe deg. Anonymkode: f9fca...c66
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #7 Skrevet 11. august 2022 Lisa Erhjem skrev (2 minutter siden): Å hylgrine eller hulkegråte er ikke unormalt om en føler på mye sorg, savn, sinne. Men føler du at du er ute av kontroll ring 113 eller vakthavende på psykiatrisk på nærmeste behandlingssted. Nei, jeg vet. Men det kom så plutselig på og jeg har ikke hatt ordentlig kontakt med følelsene mine på mange år. Og sist jeg fikk et drypp av tilgang til følelsene mine så klikket det helt for meg og mamma måtte ringe og jeg ble akuttinnlagt. Er ikke behov for å ringe nå tenker jeg, jeg har jo kontroll. Anonymkode: f9fca...c66
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #8 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, jeg har bipolar og asperger. Blir fulgt opp av miljøterapeutisk team. Leit at du føler de ikke har kompetanse til å hjelpe deg. Anonymkode: f9fca...c66 Hva består miljlterapeutisk team av? Jeg har asperger og stor angst pluss mye annet rart. Jeg blir kartlagt av en psykiatrisk sykepleier i kommunen. Jeg bor hjemme og har aldri bodd alene. Anonymkode: 180fc...0d6
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #9 Skrevet 11. august 2022 Få ut jævelskapet, det er ikke farlig. Anonymkode: 511c0...ad1 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #10 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva består miljlterapeutisk team av? Jeg har asperger og stor angst pluss mye annet rart. Jeg blir kartlagt av en psykiatrisk sykepleier i kommunen. Jeg bor hjemme og har aldri bodd alene. Anonymkode: 180fc...0d6 De er ett team på rundt 15 stykker tror jeg. Også varierer det hvem som kommer hver gang. De kan hjelpe til med det meste, om det er handling, husarbeid, samtaler eller gå turer. Jeg bruker alltid sistnevnte. Anonymkode: f9fca...c66
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #11 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Få ut jævelskapet, det er ikke farlig. Anonymkode: 511c0...ad1 Ja, jeg skulle ønske jeg hadde kontroll over følelsene og om de skulle komme til uttrykk eller ikke. Men akkurat nå er det litt som om de bare ligger der å bobler rett under huden (vanskelig å forklare ordentlig) uten at jeg kan gjøre noe med det fra eller til. Anonymkode: f9fca...c66
Lisa Erhjem Skrevet 11. august 2022 #12 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, jeg vet. Men det kom så plutselig på og jeg har ikke hatt ordentlig kontakt med følelsene mine på mange år. Og sist jeg fikk et drypp av tilgang til følelsene mine så klikket det helt for meg og mamma måtte ringe og jeg ble akuttinnlagt. Er ikke behov for å ringe nå tenker jeg, jeg har jo kontroll. Anonymkode: f9fca...c66 Ja, du har kontroll, du skriver jo til og med korrekt norsk. Følelser er bra, sinne, sorg, glede. Uten en av dem, kan en ikke vite hva de andre er 😊 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #13 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei, jeg vet. Men det kom så plutselig på og jeg har ikke hatt ordentlig kontakt med følelsene mine på mange år. Og sist jeg fikk et drypp av tilgang til følelsene mine så klikket det helt for meg og mamma måtte ringe og jeg ble akuttinnlagt. Er ikke behov for å ringe nå tenker jeg, jeg har jo kontroll. Anonymkode: f9fca...c66 Hvordan er det å være akuttinnlagt? Får du noen hjelp der og da? Prater de med deg eller medisinerer de deg? Det klikker ofte for meg òg, men jeg skjuler det for jeg er så redd for å bli innlagt... Har så ekstremt mye angst for å være utenfor hjemmet iblant. Jeg forstår ikke helt meg selv og min asperger. Er livredd for å bli innlagt. Har bare lyst til å hyle og å skrike i ren desperasjon. Er så lei av å late som alt er bra og å ta på meg en maske. Anonymkode: 180fc...0d6
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #14 Skrevet 11. august 2022 Lisa Erhjem skrev (3 minutter siden): Ja, du har kontroll, du skriver jo til og med korrekt norsk. Følelser er bra, sinne, sorg, glede. Uten en av dem, kan en ikke vite hva de andre er 😊 Det er jo sant. Jeg tenker at det er viktig å ha tilgang til følelsene sine. Og jeg har jo ikke hatt det på mange år som sagt. Håper etterhvert at jeg kan få tilgang, men jeg må nok jobbe for å få det til tenker jeg. Anonymkode: f9fca...c66
Lisa Erhjem Skrevet 11. august 2022 #15 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, jeg skulle ønske jeg hadde kontroll over følelsene og om de skulle komme til uttrykk eller ikke. Men akkurat nå er det litt som om de bare ligger der å bobler rett under huden (vanskelig å forklare ordentlig) uten at jeg kan gjøre noe med det fra eller til. Anonymkode: f9fca...c66 Helt normalt det og. Dessverre eller heldigvis undertrykker alle følelser rett som det er. Det kalles kontroll. Se på eks politikere som svarer pent og høflig, når alle kan se de snart hopper over bordet .. eller føler for å skrike og brøle i en begravelse, men ikke gjør det
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #16 Skrevet 11. august 2022 3 ord: Legg deg inn. Du burde legges inn hvis du er nær og miste fatningen, du kan jo bli en fare for deg selv eller andre. Ts føler du deg som en potensiell fare for deg selv eller andre akkurat nå? Anonymkode: de5f7...2d2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #17 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan er det å være akuttinnlagt? Får du noen hjelp der og da? Prater de med deg eller medisinerer de deg? Det klikker ofte for meg òg, men jeg skjuler det for jeg er så redd for å bli innlagt... Har så ekstremt mye angst for å være utenfor hjemmet iblant. Jeg forstår ikke helt meg selv og min asperger. Er livredd for å bli innlagt. Har bare lyst til å hyle og å skrike i ren desperasjon. Er så lei av å late som alt er bra og å ta på meg en maske. Anonymkode: 180fc...0d6 Det er helt greit å være akuttinnlagt. Er jo ikke en plass man har lyst til å være, men når man først er der så er det helt greit som sagt. Der jeg har vert innlagt får man samtale med behandler (psykiater eller psykolog) omtrent 2 ganger i uken i tillegg til at man hver dag, på dag og kveld, får en kontaktperson man kan snakke med ved behov. Min erfaring er at det beste er å være hjemme så langt man klarer det. Er det som har hjulpet meg mest i alle fall. Kjenner meg igjen i det du skriver om å ville hyle og skrive i desparasjon og ta på en maske... Anonymkode: f9fca...c66 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #18 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Få ut jævelskapet, det er ikke farlig. Anonymkode: 511c0...ad1 En deg en djevel som ødelegger inni oss å Anonymkode: 180fc...0d6
Lisa Erhjem Skrevet 11. august 2022 #19 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er jo sant. Jeg tenker at det er viktig å ha tilgang til følelsene sine. Og jeg har jo ikke hatt det på mange år som sagt. Håper etterhvert at jeg kan få tilgang, men jeg må nok jobbe for å få det til tenker jeg. Anonymkode: f9fca...c66 Tenker det kommer litt etter hvert, hjernen din er ofte klokere enn følelsene og slipper litt til av gangen. Og noen ganger lar noe bli borte. Helt normalt
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #20 Skrevet 11. august 2022 Lisa Erhjem skrev (2 minutter siden): Helt normalt det og. Dessverre eller heldigvis undertrykker alle følelser rett som det er. Det kalles kontroll. Se på eks politikere som svarer pent og høflig, når alle kan se de snart hopper over bordet .. eller føler for å skrike og brøle i en begravelse, men ikke gjør det Det er sant. Anonymkode: f9fca...c66
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå