Gå til innhold

Jeg sliter med mye skam i forhold til min kropp og sex. Er det hjelp å få?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med mye skam i forhold til min egen kropp og sex, og syns det er vanskelig å ha det sånn. 

Jeg ønsker å få hjelp med dette, men vet ikke hva slags hjelp man kan få eller om det er noen hjelp å få?

Jeg er kvinne på 41 og har aldri vært i forhold eller hatt sex med noen, så har ikke barn heller.

Har sex alene med meg selv når jeg ikke skammer meg for mye eller sliter for mye med meg selv. Ønsker jo å ha sex og være i et forhold og kanskje få barn. Er usikker. Har opplevd seksuelt misbruk da jeg var 8-9 år og voldtekter da jeg var rundt 19-22 år. 

Anonymkode: b94e5...3d7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som om du hadde hatt nytte av å gå til psykolog og få hjelp.

Anonymkode: d815e...de7

• Liker 1
Skrevet

Problemet er at dette er et vanskelig tema og prate om, og jeg er ikke så åpen av meg. Syns det er svært ubehagelig å prate om, men samtidig har jeg de siste årene begynt å forstå at det kanskje er en viktig del av livet? Også for kvinner? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Høres ut som om du hadde hatt nytte av å gå til psykolog og få hjelp.

Men hvordan går man frem for å få hjelp med dette når jeg ikke klarer å prate åpent om det? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Problemet er at dette er et vanskelig tema og prate om, og jeg er ikke så åpen av meg. Syns det er svært ubehagelig å prate om, men samtidig har jeg de siste årene begynt å forstå at det kanskje er en viktig del av livet? Også for kvinner? 

Selvfølgelig er det vanskelig å prate om, det er derfor du trenger psykolog. Hadde det vært enkelt å prate om så hadde det heller ikke vært noe særlig til problem.

Skrevet

For å være brutalt ærlig tror jeg du må akseptere at det ikke blir barn. 

En ting er alder, men du er alt for skadet av disse hendelsene til at det kan fungere.

Men hjelp til å få et meningsfylt forhold og bedre opplevelse av din seksualitet kan du få - hos psykolog og sexolog. Ta kontakt med fastlege og få henvisning. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Selvfølgelig er det vanskelig å prate om, det er derfor du trenger psykolog. Hadde det vært enkelt å prate om så hadde det heller ikke vært noe særlig til problem.

Nei, men jeg har prøvd å få hjelp før, men da gikk det ikke så bra. Ble møtt med lite forståelse og kanskje jeg var for ung til å dra nytte av hjelpen. Var en gang da jeg var rundt 25 og en gang da jeg var rundt 32.

Skrevet
DundreMilfin skrev (4 minutter siden):

For å være brutalt ærlig tror jeg du må akseptere at det ikke blir barn. 

En ting er alder, men du er alt for skadet av disse hendelsene til at det kan fungere.

Men hjelp til å få et meningsfylt forhold og bedre opplevelse av din seksualitet kan du få - hos psykolog og sexolog. Ta kontakt med fastlege og få henvisning. 

Vet fastlegen hvor jeg kan henvises? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei, men jeg har prøvd å få hjelp før, men da gikk det ikke så bra. Ble møtt med lite forståelse og kanskje jeg var for ung til å dra nytte av hjelpen. Var en gang da jeg var rundt 25 og en gang da jeg var rundt 32.

Bare å prøve igjen. Flere må gjennom mer enn èn psykolog for å finne noen som matcher med dem. 

Skrevet

Skal vi se, så var det denne sjekklista før man får barn

Punkt 1. Har du god/grei mental og fysisk helse

Punkt 2. Har du gjort ferdig studier

Punkt 3. Har du fast jobb og stabil inntekt

Punkt 4. Har du stabilt forhold med partner

Punkt 5. Har du alene eller sammen med din partner egen eid bolig

Punkt 6. Har du et god forhold til din egen familie og din svigerfamilie

Punkt 7. Har du en stabil omgangskrets uten for mye drama

La oss si at Ja = 1 poeng, Nei = 0 poeng. 

Hvor mange poeng får du TS? 

Maks er 7. Får du færre enn, la oss si 4 eller 5 poeng så tror jeg du skal la denne tanken få ligge. 

Anonymkode: e2827...a64

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skal vi se, så var det denne sjekklista før man får barn

Punkt 1. Har du god/grei mental og fysisk helse

Punkt 2. Har du gjort ferdig studier

Punkt 3. Har du fast jobb og stabil inntekt

Punkt 4. Har du stabilt forhold med partner

Punkt 5. Har du alene eller sammen med din partner egen eid bolig

Punkt 6. Har du et god forhold til din egen familie og din svigerfamilie

Punkt 7. Har du en stabil omgangskrets uten for mye drama

La oss si at Ja = 1 poeng, Nei = 0 poeng. 

Hvor mange poeng får du TS? 

Maks er 7. Får du færre enn, la oss si 4 eller 5 poeng så tror jeg du skal la denne tanken få ligge. 

Anonymkode: e2827...a64

Må si nei på alle punkter. Blir null poeng. 

Har aldri hatt et forhold engang. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Bare å prøve igjen. Flere må gjennom mer enn èn psykolog for å finne noen som matcher med dem. 

Ja, det er så slitsomt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...