AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #1 Skrevet 11. august 2022 Jeg er en to barnsmor i 30-årene som innser at jeg har et problem med alkohol. I tillegg til dette har jeg utviklet helseangst. Det ene barnet mitt er alvorlig sykt, og etter hun fikk diagnosen har jeg slitt ufattelig med denne type angst og føler meg "utenpå meg selv". Det siste året har alt dreid seg om sykdommen og sykehus. Nå de siste månedene har det vært "fri" fra sykehus, og jeg har begynt å drikke på kveldene. Alt fra 4-5 øl. Sjeldent det blir over fire, men likevel. Samboer drikker ikke, han kan ta seg en øl en sjelden gang. Dette har blitt en "vane" nå i et par måneder, til og fra. Og jeg er redd for å ikke ha øla mi på kvelden. Jeg ser etter om jeg er gul i øyene eller huden, tilfelle leverskade. Jeg kjenner etter vondter der levra er. Jeg analyserer om jeg har diaré, om det er den typiske "leverskade-bæsjen". Dette er selvfølgelig noe av helseangsten min. Og i dag er dagen jeg skal slutte, ingen øl på kveldstid. Men så er jeg jo redd for at kroppen skal gå i sjokk 🙈 at jeg skal få skikkelig abstinenser og slite. Jeg har sagt til samboer at jeg føler jeg har et problem, han synes ikke det, men er selvfølgelig enig i at det ikke skal drikkes mer når jeg føler det sånn. Jeg trenger ikke kjipe ord, jeg trenger råd og tips ❤️ Anonymkode: ae506...da8 1
Topsi Skrevet 11. august 2022 #2 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er en to barnsmor i 30-årene som innser at jeg har et problem med alkohol. I tillegg til dette har jeg utviklet helseangst. Det ene barnet mitt er alvorlig sykt, og etter hun fikk diagnosen har jeg slitt ufattelig med denne type angst og føler meg "utenpå meg selv". Det siste året har alt dreid seg om sykdommen og sykehus. Nå de siste månedene har det vært "fri" fra sykehus, og jeg har begynt å drikke på kveldene. Alt fra 4-5 øl. Sjeldent det blir over fire, men likevel. Samboer drikker ikke, han kan ta seg en øl en sjelden gang. Dette har blitt en "vane" nå i et par måneder, til og fra. Og jeg er redd for å ikke ha øla mi på kvelden. Jeg ser etter om jeg er gul i øyene eller huden, tilfelle leverskade. Jeg kjenner etter vondter der levra er. Jeg analyserer om jeg har diaré, om det er den typiske "leverskade-bæsjen". Dette er selvfølgelig noe av helseangsten min. Og i dag er dagen jeg skal slutte, ingen øl på kveldstid. Men så er jeg jo redd for at kroppen skal gå i sjokk 🙈 at jeg skal få skikkelig abstinenser og slite. Jeg har sagt til samboer at jeg føler jeg har et problem, han synes ikke det, men er selvfølgelig enig i at det ikke skal drikkes mer når jeg føler det sånn. Jeg trenger ikke kjipe ord, jeg trenger råd og tips ❤️ Anonymkode: ae506...da8 Du må kontakte fastlegen din 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #3 Skrevet 11. august 2022 Så fint at du tar tak i problemet! Det er første skritt:-) Jeg tror ikke du bør tenke på farlige abstinens med 4-5 øl hver dag i noen mnd. Jeg kuttet tvert for en mnd siden, da hadde jeg drukket 1l vin hver dag…elller mer…i flere år. Selv jeg fikk ikke abstinens annet enn litt urolig søvn noen dager. Nå en mnd avholds er formen kjempefin og psyken min er så utrolig mye bedre. Lykke til - dette klarer du🍀 Anonymkode: 966de...b8e 3 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #4 Skrevet 11. august 2022 Men hvordan takler man trangen og lysten på alkohol når man prøver å slutte? Anonymkode: 19978...4ce
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #5 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men hvordan takler man trangen og lysten på alkohol når man prøver å slutte? Anonymkode: 19978...4ce Man bare holder ut rett og slett. Fordi det er det som må til. Jeg fokuserte på alt det negative alkoholen medførte i livet mitt. Skrev en liste på dette. «Ødelegger helsen» «ødelegger psyken» «ødelegger forholdet» «dyrt» «jeg legger på meg» «presterer dårlig på jobb» «lei av å våkne full av angst og fyllesyk» «Være redd for at mannen skal oppdaget vin i klesskapet mitt» osv osv. Lysten ga seg hos meg etter bare noen uker. Nå en mnd etter frister det null. Anonymkode: 966de...b8e 3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #6 Skrevet 11. august 2022 Første jobbeb er gjort, di innser at du har et problem. Ta kontakt med lege, og spør om avvenning opphold. Med traume behandling. Anonymkode: 87a0c...65c 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #7 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Første jobbeb er gjort, di innser at du har et problem. Ta kontakt med lege, og spør om avvenning opphold. Med traume behandling. Anonymkode: 87a0c...65c Trenger ikke krisemaksimere…hun trenger neppe å dra på avvenning etter 4 øl om dagen i et par mnd… Anonymkode: 966de...b8e 7
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #8 Skrevet 11. august 2022 Kan du ikke lage deg et alternativ uten alkohol? Anonymkode: 6c03e...f9c
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #9 Skrevet 11. august 2022 Ikke noe problem å slutte når du ikke har drukket mer enn du har. Blir nok litt rastløs og har dårlig søvn i 1 uke, men det holder du ut. For alkoholikere som har drukket store mengder sprit hver dag i årevis er det noe annet, de får store problemer om de slutter 'cold turkey'. Anonymkode: d131d...523 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #10 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er en to barnsmor i 30-årene som innser at jeg har et problem med alkohol. I tillegg til dette har jeg utviklet helseangst. Det ene barnet mitt er alvorlig sykt, og etter hun fikk diagnosen har jeg slitt ufattelig med denne type angst og føler meg "utenpå meg selv". Det siste året har alt dreid seg om sykdommen og sykehus. Nå de siste månedene har det vært "fri" fra sykehus, og jeg har begynt å drikke på kveldene. Alt fra 4-5 øl. Sjeldent det blir over fire, men likevel. Samboer drikker ikke, han kan ta seg en øl en sjelden gang. Dette har blitt en "vane" nå i et par måneder, til og fra. Og jeg er redd for å ikke ha øla mi på kvelden. Jeg ser etter om jeg er gul i øyene eller huden, tilfelle leverskade. Jeg kjenner etter vondter der levra er. Jeg analyserer om jeg har diaré, om det er den typiske "leverskade-bæsjen". Dette er selvfølgelig noe av helseangsten min. Og i dag er dagen jeg skal slutte, ingen øl på kveldstid. Men så er jeg jo redd for at kroppen skal gå i sjokk 🙈 at jeg skal få skikkelig abstinenser og slite. Jeg har sagt til samboer at jeg føler jeg har et problem, han synes ikke det, men er selvfølgelig enig i at det ikke skal drikkes mer når jeg føler det sånn. Jeg trenger ikke kjipe ord, jeg trenger råd og tips ❤️ Anonymkode: ae506...da8 Det skal nok litt mer en tre fire øl til! Anonymkode: aae5c...a32
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #11 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Første jobbeb er gjort, di innser at du har et problem. Ta kontakt med lege, og spør om avvenning opphold. Med traume behandling. Anonymkode: 87a0c...65c Nå Må du gi deg! Plassene på avvenning kan spares til noen som virkelig trenger det, dem er det mange av! Anonymkode: aae5c...a32 4
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #12 Skrevet 11. august 2022 Du beskriver sånn jeg hadde det før det ble skikkelig ille. Jeg drakk 4-6 halvlitere noen kvelder i uken. Prøvde å slutte, men det gikk to dager så var det rett på butikken for å kjøpe mer. Etterhvert begynte jeg å drikke på morgenen i helgene og til slutt valgte jeg alkohol foran alt. Jeg satt heller hjemme og drakk enn å gjøre andre ting. Måtte ta kollektivtransport til jobb for jeg turde ikke kjøre bil. Jeg våknet om morgenen med flere ølbokser på nattbordet og husket ingenting fra dagen før og hadde alltid angst for alt mulig. Snakket jeg med naboene? Hvor er katten? Fyrte jeg i peisen ja, flaks at det gikk bra…. Jeg fikk hjelp hos anonyme alkoholikere. Det reddet livet mitt og jeg har fått så mange fine venner der. Det er det aller beste valget jeg har tatt i livet og jeg anbefaler at du gjør det samme. Fastlegen hadde ikke peiling for å si det rett ut, de har ikke kompetanse på alkoholisme. Det gjelder nok ikke alle, men flere jeg kjenner har opplevd at fastlegen ikke forstår problemet. Anonymkode: e002d...e31 2
Gjest Warrior Skrevet 11. august 2022 #13 Skrevet 11. august 2022 (endret) Trangen og lysten på det vil nok komme. Sånn er det med alt. Alkohol, røyk, snus, osv. Når den kommer så prøv å tenk at det er nå i starten det er verst. Det blir bedre, prøv å ikke la trangen og lysten vinne. Når trangen kommer, så kan du kanskje prøve å ta noe annet å drikke som ikke er alkohol eller spis noe du liker. Eller hold deg opptatt med noe som gjør deg glad. Noe du liker. Å husk det er helt greit å kjenne på trangen og lysten. Ja det er ubehagelig, men det blir mindre og mindre etter hvert. Så må du aldri være redd for å be om hjelp til å slutte hvis du ikke klarer å slutte selv. Lykke til❤️ Endret 11. august 2022 av Warrior
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #14 Skrevet 11. august 2022 Jeg tror du greier dette alene. Ville iallfall prøvd før alle råd om alt mulig. Det er fordi det hadde vært noe helt annet enn du hadde kommet lengre, som noen nevner. Du drikker feks bare noen få timer på kvelden. Og du har vært åpen om dette til oss og ikke minst samboer. Mitt råd er at du fortsetter (iallfall litt) med et substitutt - det kan feks være alkoholfritt øl. Lykke til! Anonymkode: 28311...0c5
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #15 Skrevet 11. august 2022 Max 4 øl? Da tenker jeg problemet ditt først og fremst er psykisk og en følelse av avhengighet/angst/stress, ikke fysisk avhengighet. Du skriver også at du drikker på kveldene. Da er løsningen enkel: fjern all alkohol fra huset og få samboer med på at dere akkurat nå for tiden ikke kan ha alkohol i huset. Du trenger ikke å holde ut hele kvelden, du må faktisk bare holde ut til kl 20 på hverdager og 18 på lørdag, for da stenger ølsalget. Kjøper du øl neste dag, så skal samboer fysisk fjerne det. Har du ikke tilgang på alkohol, kan du heller ikke drikke alkohol. Anonymkode: ba3a2...e31
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #16 Skrevet 11. august 2022 Kontakt fastlegen. Da jeg sluttet å drikke måtte jeg ta noen vitaminer i 10 dager. Anonymkode: f246f...40b
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #17 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Kontakt fastlegen. Da jeg sluttet å drikke måtte jeg ta noen vitaminer i 10 dager. Anonymkode: f246f...40b Herregud, slutt å krisemaksimere. Hun har drukket 4 øl i 8 uker. Flere som har drukket mer enn det hver dag i ferien og slutter tvert når jobb og hverdagen er her. Anonymkode: 966de...b8e 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #18 Skrevet 11. august 2022 Tusen takk for alle svar! 🙏 Nå skal det sies at jeg kunne drikke flere kvelder på rad før og, men siden jentungen er alvorlig syk så har det vært mye sykehusinnleggelser. Og der her jeg ikke drukket alkohol, selvfølgelig. Og det har i grunn gått greit. Så siden jeg har drukket over lengre tid nå, så er jeg stresset. Hodet mitt skjønner at jeg er nok ikke en tung alkoholiker, og jeg bruker nok alkoholen til å slappe av etter et veldig traumatisk år. Og jeg klarer alltid å stoppe. Jeg har hatt fire øl som "grense", og det er to-tre ganger det har blitt til fem. Jeg drikker heller ALDRI noe annet enn øl. Så jeg som en rasjonell person tror ikke jeg trenger bistand til å avruses eller slutte, men at jeg heller trenger nye måter å slappe av på og slippe tankekjør. Men tankene mine er styrt av helseangsten. Hva hvis jeg får så sjokk om jeg slutter å drikke at jeg svimer av og ikke kan ta vare på barna i morgen? Hva hvis hjertet er påvirka, og det slutter å slå? Hva hvis levra er helt ødelagt? Men sånn er jeg når jeg drikker alkohol og. Plutselig tror jeg at jeg får en allergisk reaksjon på øla, og kinnbeinet føles hovent (men er ikke det). Og på dagtid merker jeg at alkoholen ødelegger så mye. Hodepine på morgenen, halsbrann og konstant trøtt og sliten. Så dette må jeg klare! 🙏 Ts Anonymkode: ae506...da8
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #19 Skrevet 11. august 2022 Kanskje du kan få noe beroligende av fastlegen. Ikke nevne alkoholen. Anonymkode: b4980...a0d
Purple_Pixiedust Skrevet 11. august 2022 #20 Skrevet 11. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Tusen takk for alle svar! 🙏 Nå skal det sies at jeg kunne drikke flere kvelder på rad før og, men siden jentungen er alvorlig syk så har det vært mye sykehusinnleggelser. Og der her jeg ikke drukket alkohol, selvfølgelig. Og det har i grunn gått greit. Så siden jeg har drukket over lengre tid nå, så er jeg stresset. Hodet mitt skjønner at jeg er nok ikke en tung alkoholiker, og jeg bruker nok alkoholen til å slappe av etter et veldig traumatisk år. Og jeg klarer alltid å stoppe. Jeg har hatt fire øl som "grense", og det er to-tre ganger det har blitt til fem. Jeg drikker heller ALDRI noe annet enn øl. Så jeg som en rasjonell person tror ikke jeg trenger bistand til å avruses eller slutte, men at jeg heller trenger nye måter å slappe av på og slippe tankekjør. Men tankene mine er styrt av helseangsten. Hva hvis jeg får så sjokk om jeg slutter å drikke at jeg svimer av og ikke kan ta vare på barna i morgen? Hva hvis hjertet er påvirka, og det slutter å slå? Hva hvis levra er helt ødelagt? Men sånn er jeg når jeg drikker alkohol og. Plutselig tror jeg at jeg får en allergisk reaksjon på øla, og kinnbeinet føles hovent (men er ikke det). Og på dagtid merker jeg at alkoholen ødelegger så mye. Hodepine på morgenen, halsbrann og konstant trøtt og sliten. Så dette må jeg klare! 🙏 Ts Anonymkode: ae506...da8 Du kan nok ta det med ro mtp fysiske reaksjoner på å slutte med øl. Du drikker ikke spesielt mye foreløpig. Jeg drakk 9-10 øl hver dag i en måned og merket ikke noe særlig da jeg sluttet. Kunne nok fortsatt en god stund til før jeg hadde fått mer abstinenser enn å være litt urolig og småskjelven. Har også drukket på meg alkoholforgiftning flere ganger med bevisstløshet osv. Det går likevel bra med levra mi. Det må mer varig misbruk til før det blir så ille som du frykter. Endret 11. august 2022 av Purple_Pixiedust
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå