AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #41 Skrevet 12. august 2022 Vi eier 60/40 i hans favør Anonymkode: 39093...8ea
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #42 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, det gjør det ikke. Ved skilsmisse teller arbeid i hjemmet (hjemmeværende mor) like tungt som arbeid utenfor hjemmet. Han har kunnet jobbe fordi jeg har tatt meg av hus og barn. Så halvparten er mitt. Anonymkode: 50051...eff Det tenkte jeg også å svare. Midler opparbeidet under ekteskapet er felles. Anonymkode: 26605...790 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #43 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Slik gjør vi det og. Jeg ser ikke vitsen med å betale renter på billån gjennom et langt liv, det er jo penger rett ut vinduet. Så første bilen kjøpte vi for 200 000. Sparte så i fond med god avkastning, så neste bil kunne vi også kjøpe kontant. Og så videre. Så i stedet for å betale avdrag + renter i denne perioden, så satt vi inn i fond som vi tjente på. Etter en del år med dette har det nok spart oss for et sekssifret beløp, og vi har råd til bedre biler enn om vi skulle drive å ta opp lån for å kjøpe de. Anonymkode: b1c25...e24 Det er gull hvis man har muligheten til det. Har bare inntrykk av at mange tar opp dyre billån på toppen av boliglånet. Men jeg tror det spørs hvor mye man klarer å spare til bil også. Her vi bor er det dyrt å bo. Vi må ut av bykjernen for å få en enebolig til fornuftig pris, likevel er det ganske dyrt. Jeg ønsker ikke å låne til bil selv. Jeg abonnerer på bil nå slik at jeg ikke har billån, da kan jeg eventuelt låne mer til huset vi planlegger å kjøpe. Anonymkode: ebb65...b79
Snublefot62 Skrevet 12. august 2022 #44 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Stemmer, er så lei av mennesker som ikke tenker. Det fleste i forhold lever etter at det skal vare resten av livet, er så utrolig naivt. Plutselig står de der da, det er slutt! SLUTT! Så bli alt et helvete. Sorry, når rusen av forelskelse stopper da kommer virkeligheten... "forelskelse gjør deg blind" passer ganske bra Anonymkode: 5b509...49d Enig. Og ikke glem fremtidsfullmakt og testamente (spesielt om en har særkullsbarn).
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #45 Skrevet 12. august 2022 Vi eier 50/50 på leiligheten. Kjøpt og betalt av midler ved salg av dyrere enebolig. Anonymkode: 586ca...e77
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #46 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Det er gull hvis man har muligheten til det. Har bare inntrykk av at mange tar opp dyre billån på toppen av boliglånet. Men jeg tror det spørs hvor mye man klarer å spare til bil også. Her vi bor er det dyrt å bo. Vi må ut av bykjernen for å få en enebolig til fornuftig pris, likevel er det ganske dyrt. Jeg ønsker ikke å låne til bil selv. Jeg abonnerer på bil nå slik at jeg ikke har billån, da kan jeg eventuelt låne mer til huset vi planlegger å kjøpe. Anonymkode: ebb65...b79 Alle har muligheter, det handler kun om prioriteringer. Denne bilen ble faktisk kjøpt da vi var relativt nyetablerte, i Oslo. Vi startet på ingen måte i enebolig, men holdt litt igjen i forhold til hva banken maks ville gi. Vi jobbet mye overtid, og valgte enkel standard på det meste. For å slippe alle mulig andre lån, kunne beholde og makse BSU hvert år, ha nok til å putte i fond som har vært en gullgruve, med mer. Anonymkode: b1c25...e24
Ellah Skrevet 12. august 2022 #47 Skrevet 12. august 2022 Broren min kjøpte nettopp med dama, 80/20 fordeling. Hun er nettopp vært student, mens han har både eid leilighet før og jobbet i mange år. Om de skulle kjøpt 50/50 hadde de ikke fått en treroms i Oslo som var det de ønsket seg.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #48 Skrevet 12. august 2022 Eide 50/50 med eksen, men vi ble sammen som 18-åringer og fikk felles barn 10 år senere. Nå som jeg og samboer skal kjøpe velger vi å ha forskjellig tinglyst andel for å gjøre det ryddig, også fordi vi begge har særkullsbarn. Det blir kanskje 30-35/70-65 fordeling der han har mest. Har felles økonomi i hverdagen og han tjener ca 50% mer enn meg. Anonymkode: 8e513...3bf
Nordensparadis Skrevet 12. august 2022 #49 Skrevet 12. august 2022 Vi eier 50/50 og har samme fordeling på lånet. Han betalte inn noen 100' mer enn meg i EK, og betaler litt mer av felleskostnadene i måneden. Han tjener mer enn meg, men jobber mer. Derfor faller litt mer på meg mtp unger og hjem. Synes derfor fordelingen er rettferdig, det er han enig i.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #50 Skrevet 12. august 2022 Jeg tror det er like vanlig med 50/50 som det ikke er det. Litt overrasket over hvor mange som har 50/50 selv der den ene går inn med egenkapital, og/eller betaler mer på lån og utgifter. Trodde de fleste var mer opplyst på en slik felle. Det kan virke som om det først er når brudd er et faktum at folk kommer draende med hvem som har betalt mest og burde få kompensert dette. Det er litt sent hvis 50/50 er eierbrøken. Bli enige på FØR dere kjøper felles. Bruk advokat. Forstår at det er mest forlokkende å eie 50/50, men er det realistisk hvid den ene parten går inn med egenkapital og i tillegg skal betale mest fordi de tjener mest? Anonymkode: eb710...68f
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #51 Skrevet 12. august 2022 23 hours ago, AnonymBruker said: Ulikt her, jeg eier ca 2/3 og dette er også tinglyst. Jeg hadde mye mer EK pga arv og ved å legge til dette, ble det mulig for oss å kjøpe den boligen vi egentlig ville bo i. Vi har lån, som begge betaler likt på. De hverdagslige utgiftene deler vi likt, eneste unntaket er hvis vi gjør store/verdiøkende oppgraderinger - da må jeg dekke 2/3 i tråd med eierandel. Anonymkode: 13f67...e15 Samme system hos oss. Eierandel er tinglyst og vi har samboerkontrakt som også omfatter fordeling av utgiftene og har han kan kjøpe seg opp til 50% hvis han vil. Har ikke testamente men livsforsikring som sikrer at den som er igjen hvis en av oss dør har råd til å sitte med leiligheten. Anonymkode: 5ca16...721
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #52 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (På 11.8.2022 den 17.43): Da kan han vel kreve skjevdeling ved brudd for alt han har betalt i avdrag? Anonymkode: b1c25...e24 Feil, skjevdeling bare for verdier som eksisterte da ekteskapet ble inngått (eller som er mottatt som arv/ gave fra andre enn ektefellen senere/ under ekteskapet.) Lønn som tjenes under ekteskapet er dens som tjener det, men ved opphør (brudd eller død/ skifte) må h er dele sin netto av det som er opptjent under ekteskapet. Svarene ei tråden viser at det er utrolig mange som tror og mener mye som ikke stemmer, det er nok endel av grunnen til så det er mange konflikter om økonomisk oppgjør etter ekteskap. Anonymkode: b346a...65b
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #53 Skrevet 12. august 2022 Vært sammen i 20 år og har tre barn. Han tjener dobbelt så mye som meg, men for meg et det viktig å vite at halvparten er mitt,både hytte og hus. Alt som har med slike utgifter deles 50/50, han bidrar mer i kostnader i ferier o.l. Kall meg kynisk,men om han vil dra så værsegod..da kan jeg selge hytta og sitte med huset. Vi kvinner må ikke gjøre oss avhengig av en mann. Anonymkode: c131b...336
Alauda Skrevet 12. august 2022 #54 Skrevet 12. august 2022 (endret) Da vi etablerte oss og kjøpte første felles bolig hadde vi eierbrøk 50/50, men hadde en rentefri gjeld/lån oss i mellom, og felles boliglån. Veldig greit at bolig er helt felles med tanke på oppussing/oppgraderinger, innbo med mer. Endret 12. august 2022 av Alauda
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #55 Skrevet 12. august 2022 Vi eier 50/50, hadde EK begge to. Han tjener godt, jeg får aap pga sykdom nå. Vi har felles økonomi, alt er vårt felles. Vi er et team, om noe betales fra min konto eller hans er ett fett. Anonymkode: ec332...8dc
Vera Skrevet 12. august 2022 #56 Skrevet 12. august 2022 Vi eier 50/50 og har felles økonomi. Han tjener lassevis mer enn meg, men det har aldri vært en diskusjon om hvem som har mest og ikke, vi har alt felles. Jeg syns det virker stusselig i de forholdene hvor den ene må spinke og spare - mens den andre lever livets glade dager..men folk er forskjellige og velger det som passer dem.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #57 Skrevet 13. august 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg tror det er like vanlig med 50/50 som det ikke er det. Litt overrasket over hvor mange som har 50/50 selv der den ene går inn med egenkapital, og/eller betaler mer på lån og utgifter. Trodde de fleste var mer opplyst på en slik felle. Det kan virke som om det først er når brudd er et faktum at folk kommer draende med hvem som har betalt mest og burde få kompensert dette. Det er litt sent hvis 50/50 er eierbrøken. Bli enige på FØR dere kjøper felles. Bruk advokat. Forstår at det er mest forlokkende å eie 50/50, men er det realistisk hvid den ene parten går inn med egenkapital og i tillegg skal betale mest fordi de tjener mest? Anonymkode: eb710...68f Vi valgte 50-50 da vi hadde valgt livet sammen, og ikke ønsket det skulle være økonomiske skjevheter. Må sies vi ble sammen som studenter, da vi ikke eide noe. Og allerede tidlig i forholdet "dro lasset sammen" uansett hvem som tjente mest og minst, uansett hvem som eide hva. Vi diskuterte om vi skulle ta med skjevdeling ved brudd da vi satt opp ektepakt (ene vil også arve mye mer - totalt sett aner jeg ikke hvem som kommer best ut om vi teller over alt av inntekter og innsats gjennom 20+ år). Men ble enige om at alt er vårt, og likt. Så mange har nok tenkt og reflektert over dette, selv om det ikke ser slik ut utad. Uansett - som nevnt kan en god løsning være 50-50 for at ting skal være likt underveis, og for å ikke komplisere ting som går på oppussing eller vedlikehold, forsikringer, og alt annet man betaler med en bolig. Men så ta inn klausul om skjevdeling ved brudd i ektepakt. Anonymkode: b1c25...e24
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå