AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #21 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da blir det skjevfordeling ved skilsmisse fordi han betaler mer ned på felles lån. Anonymkode: ebb65...b79 Nettopp, galskap. Anonymkode: 5b509...49d
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #22 Skrevet 11. august 2022 Han gikk inn med betydelig mer egenkapital enn meg, så vi eier ulik brøk av boligen (70 og 30 % hver). Vi har separat økonomi, men har en felleskonto vi setter inn penger på hver måned som dekker mat og andre ting til huset og barna. Anonymkode: aa8e7...f40
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #23 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han gikk inn med betydelig mer egenkapital enn meg, så vi eier ulik brøk av boligen (70 og 30 % hver). Vi har separat økonomi, men har en felleskonto vi setter inn penger på hver måned som dekker mat og andre ting til huset og barna. Anonymkode: aa8e7...f40 Fin modell, håper dere har samboerkontrakt også. Anonymkode: 5b509...49d
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #24 Skrevet 11. august 2022 Ulikt her, jeg eier ca 2/3 og dette er også tinglyst. Jeg hadde mye mer EK pga arv og ved å legge til dette, ble det mulig for oss å kjøpe den boligen vi egentlig ville bo i. Vi har lån, som begge betaler likt på. De hverdagslige utgiftene deler vi likt, eneste unntaket er hvis vi gjør store/verdiøkende oppgraderinger - da må jeg dekke 2/3 i tråd med eierandel. Anonymkode: 13f67...e15 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #25 Skrevet 11. august 2022 Vi eier 50/50, betaler likt og har separat økonomi. Jeg setter penger i fond i stedet for å betale ekstra på lånet. Anonymkode: a17d5...20d
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #26 Skrevet 11. august 2022 50/50 her 😊 Det var min økonomi (lavest) som satte tak på hvor mye vi kunne kjøpe for, og vi betaler inn likt på lånet. Anonymkode: b2e3c...f61
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #27 Skrevet 11. august 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Fin modell, håper dere har samboerkontrakt også. Anonymkode: 5b509...49d Hvorfor trengs samboerkontrakt her? Høres ganske ryddig ut? Anonymkode: cd2aa...cf5
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #28 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor trengs samboerkontrakt her? Høres ganske ryddig ut? Anonymkode: cd2aa...cf5 Det må man alltid ha. https://www.huseierne.no/kontrakter-og-skjema/samboeravtale/ https://www.bnbank.no/lan/boliglan/samboerkontrakt/ Anonymkode: 5b509...49d
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #29 Skrevet 11. august 2022 Vi eier 50/50 av vår enebolig. Jeg hadde 170’ i egenkapital etter salg av leilighet i 2009, men har ikke noe avtale rundt det nå. Han er veldig handy og arbeidsom og har tilført både min leilighet og de to husene vi har kjøpt sammen betydlig verdi med oppussing og oppgraderinger. Vi har ikke fullt felles økonomi, regningskonto vi betaler inn til ellers disponerer vi inntekt selv. Bytter på å handle mat og andre ting så fungerer som felles økonomi. Men med separat brukskontoer kan jeg «sløse» på konsert, frisør mm., og han kan sløse på Biltema og Clas Ohlsson! 😅 Anonymkode: ca89d...b80
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #30 Skrevet 11. august 2022 Vi eier 50/50. Samboeren min hadde all egenkapital, og jeg hadde ikke en gang mer enn 50% stilling når vi kjøpte leilighet sammen. Var høygravid da. Han tjener i dag 250.000,- mer enn jeg gjør og gjør størstedelen av husarbeidet. Jeg var forberedt på at vi ikke skulle dele alt likt, men ganske sikker på at vi ikke hadde klart å holde sammen om ikke vi gjorde det sånn vi gjør det i dag. Jeg sparer alt jeg klarer ila en mnd, han sløser noe sykt.. Derfor går de fleste regninger og innkjøp fra hans konto. Alt utenom telefonregning, huslån og forsikringer. Han vet jo at jeg sparer, han følger bare ikke helt med på hvor mye. Han ble greit sjokka sist, når vi tenkte vi skulle kjøpe ny bil.. Og kjøpte to stykk nye biler uten å ta opp lån i det hele tatt (hadde to eldre biler i innbytte da, fikk ca 100.000,- til sammen for de). Nå driver jeg og sparer til hardere tider, og til mine barns start på voksenlivet. Ingen av dem skal sitte med svarteper, sånn som jeg opprinnelig gjorde. Anonymkode: 94d40...b54 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #31 Skrevet 11. august 2022 70/30. Jeg eier mest. Kvinne Anonymkode: 6bcae...a7c
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #32 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi eier 50/50, betaler likt og har separat økonomi. Jeg setter penger i fond i stedet for å betale ekstra på lånet. Anonymkode: a17d5...20d Jeg betaler ekstra på boliglånet fordi det er garantert penger spart. Sparer også i aksjer og fond, men man er jo ikke garantert avkastning siden alt kan plutselig falle kraftig. Anonymkode: ebb65...b79
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #33 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi eier 50/50. Samboeren min hadde all egenkapital, og jeg hadde ikke en gang mer enn 50% stilling når vi kjøpte leilighet sammen. Var høygravid da. Han tjener i dag 250.000,- mer enn jeg gjør og gjør størstedelen av husarbeidet. Jeg var forberedt på at vi ikke skulle dele alt likt, men ganske sikker på at vi ikke hadde klart å holde sammen om ikke vi gjorde det sånn vi gjør det i dag. Jeg sparer alt jeg klarer ila en mnd, han sløser noe sykt.. Derfor går de fleste regninger og innkjøp fra hans konto. Alt utenom telefonregning, huslån og forsikringer. Han vet jo at jeg sparer, han følger bare ikke helt med på hvor mye. Han ble greit sjokka sist, når vi tenkte vi skulle kjøpe ny bil.. Og kjøpte to stykk nye biler uten å ta opp lån i det hele tatt (hadde to eldre biler i innbytte da, fikk ca 100.000,- til sammen for de). Nå driver jeg og sparer til hardere tider, og til mine barns start på voksenlivet. Ingen av dem skal sitte med svarteper, sånn som jeg opprinnelig gjorde. Anonymkode: 94d40...b54 To nye biler uten å ta opp lån? Det er jo veldig bra gjort, men hvilke type biler var det? Anonymkode: ebb65...b79
Megplussto Skrevet 11. august 2022 #34 Skrevet 11. august 2022 Vi har aldri eid lik andel. Jeg eide første leilighet 100% og han leide av meg (veldig billig husleie på 1500,- mens han studerte og jeg jobbet), så kjøpte vi sammen og jeg eide 75% pga at jeg har høyere lønn og hadde egenkapital fra boligen jeg solgte. Neste bolig vi kjøpte, som vi nå bor i, eier jeg 65%, fortsatt pga at jeg hadde mer egenkapital å gå inn med og høyere lønn. Vi har hatt fokus på at vi eier slik at vi begge sitter igjen med ca det samme etter lånet er betalt. Det betyr at jeg som hadde mer egenkapital og tjener litt mer også betaler litt mer (men eier også da mer). Dette gjør at vi i hverdagen har like god/dårlig råd, og det er ikke slik at en av oss lever livet mens den andre sliter. Vi har ikke felles økonomi, men setter over et fast likt trekk til matvarer og ett fast likt trekk til utgifter (strøm, forsikring, bhg, sfo, osv) inn på egne kontoer hver mnd.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #35 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Han gikk inn med betydelig mer egenkapital enn meg, så vi eier ulik brøk av boligen (70 og 30 % hver). Vi har separat økonomi, men har en felleskonto vi setter inn penger på hver måned som dekker mat og andre ting til huset og barna. Anonymkode: aa8e7...f40 Helt likt hos oss, men fordelingen er 60/40. Anonymkode: 40476...780
Gjest Suzanne Skrevet 11. august 2022 #36 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det må man alltid ha. https://www.huseierne.no/kontrakter-og-skjema/samboeravtale/ https://www.bnbank.no/lan/boliglan/samboerkontrakt/ Anonymkode: 5b509...49d Underskriver på viktigheten av samboerkontrakt. Det burde vært obligatorisk. Ikke flytt sammen uten å ha en kontrakt. Det er å be om trøbbel.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #37 Skrevet 12. august 2022 Suzanne skrev (4 timer siden): Underskriver på viktigheten av samboerkontrakt. Det burde vært obligatorisk. Ikke flytt sammen uten å ha en kontrakt. Det er å be om trøbbel. Vi har skrevet samboerkontrakt. Jeg tenker det er idioti å ikke gjøre det i disse dager. Man hører om så mange stygge brudd eller der den ene sitter igjen med pynteputer mens den andre stikker av med huset. Siden samboer kjøpte seg inn i den leiligheten jeg eide fra før har vi også skrevet at jeg har førsterett på den ved et brudd. Anonymkode: ebb65...b79
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #38 Skrevet 12. august 2022 Suzanne skrev (6 timer siden): Underskriver på viktigheten av samboerkontrakt. Det burde vært obligatorisk. Ikke flytt sammen uten å ha en kontrakt. Det er å be om trøbbel. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi har skrevet samboerkontrakt. Jeg tenker det er idioti å ikke gjøre det i disse dager. Man hører om så mange stygge brudd eller der den ene sitter igjen med pynteputer mens den andre stikker av med huset. Siden samboer kjøpte seg inn i den leiligheten jeg eide fra før har vi også skrevet at jeg har førsterett på den ved et brudd. Anonymkode: ebb65...b79 Stemmer, er så lei av mennesker som ikke tenker. Det fleste i forhold lever etter at det skal vare resten av livet, er så utrolig naivt. Plutselig står de der da, det er slutt! SLUTT! Så bli alt et helvete. Sorry, når rusen av forelskelse stopper da kommer virkeligheten... "forelskelse gjør deg blind" passer ganske bra Anonymkode: 5b509...49d
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #39 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): To nye biler uten å ta opp lån? Det er jo veldig bra gjort, men hvilke type biler var det? Anonymkode: ebb65...b79 Slik gjør vi det og. Jeg ser ikke vitsen med å betale renter på billån gjennom et langt liv, det er jo penger rett ut vinduet. Så første bilen kjøpte vi for 200 000. Sparte så i fond med god avkastning, så neste bil kunne vi også kjøpe kontant. Og så videre. Så i stedet for å betale avdrag + renter i denne perioden, så satt vi inn i fond som vi tjente på. Etter en del år med dette har det nok spart oss for et sekssifret beløp, og vi har råd til bedre biler enn om vi skulle drive å ta opp lån for å kjøpe de. Anonymkode: b1c25...e24
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #40 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Da blir det skjevfordeling ved skilsmisse fordi han betaler mer ned på felles lån. Anonymkode: ebb65...b79 Nei, det gjør det ikke. Ved skilsmisse teller arbeid i hjemmet (hjemmeværende mor) like tungt som arbeid utenfor hjemmet. Han har kunnet jobbe fordi jeg har tatt meg av hus og barn. Så halvparten er mitt. Anonymkode: 50051...eff 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå