Gå til innhold

Dere som eier bolig sammen, har dere 50/50 eierandel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor for tiden i leilighet som vi eier sammen (50/50), men vi ønsker å kjøpe hus etterhvert. Min samboer har mye bedre økonomi enn meg og har ikke lån på sin del av boligen. Han har også en solid EK på bok som skal brukes til kjøp av hus når den tid kommer. Jeg vil i utgangspunktet eie 50 prosent av huset vi kjøper, men det kommer til å begrense hvor vi kan bo og hvor mye vi kan kjøpe for. Hvis han eier mer (f.eks 70 prosent og jeg eier 30) har vi mer fleksibilitet. 

Hvordan gjør dere andre det? Er det mest vanlig å eie 50/50?

Anonymkode: ebb65...b79

Videoannonse
Annonse
Skrevet

50/50 og felles økonomi. Her har vi aldri brydd oss om hvem som tjener mest, den som jobber mest tjener mest, mens den som tjener litt mindre drar mer av lasset hjemme 🙂 Dette er noe vi begge er fornøyd med. 

Anonymkode: 2f58e...e41

• Liker 6
Skrevet

Vi eier 50/50. Han tjener 3 ganger så mye som meg, og betaler mye mer av utgiftene enn jeg gjør. Nå nærmer vi oss 60, og da vi etablerte oss var det ikke så vanlig å skille på mine og dine penger. Jeg har alltid gjort mye mer enn han hjemme da 🙂

Anonymkode: 22438...940

• Liker 5
Skrevet

Alle par jeg kjenner, bortsett fra oss to, eier 50/50 uavhengig av om inntekter er ulike. Det er også felles økonomi i de andre parente, uavhengig av ulik inntekter. Når man satser på hverandre og familie sammen er nok dette regnet som det normale. Folk synes iallefall det er rart at vi ikke eier sammen, og ikke har felles økonomi, men de som kjenner oss og vår historie godt vet hvorfor. 

Det er forøvrig i omtrent halvparten av parene kvinnen som tjener best. Min ene venninne har 2 mill i årslønn mot mannens 0,6 mill, og det er like mye 50/50 og felles økonomi der som i paret hvor mannen er konserndirektør i et av landets største bedrifter, og hun har vanlig kontorjobb. I sistnevnte par hadde begge like gode muligheter til å gjøre karriere, så det var noen runder med hvem av dem som skulle satse på det, og hvem av dem som skulle ofre karriere for barna, mens den andre kompenserte med at det ble satt av ekstra til pensjonssparing. Det ble kvinnen som ofret sin karriere, men det var faktisk ikke opplagt i starten. Det ble godt diskutert hvem innen beslutningen ble tatt, på moden og seriøs måte. Det var ikke kjønn som ble avgjørende. 

Jeg tjener også mer enn min mann, og har alltid gjort det, men det er ikke jeg som har stått i veien for felles økonomi. Jeg var innstilt på det. Er vokst opp med det, og ser det nok selv som mest naturlig når man inngår seriøst forhold med intensjoner om å holde sammen. Det har på mange måter vært trist å ikke ha det, selv om det til syvende og sist har medført at jeg har uvanlig økonomisk trygghet og stort økonomisk handlingsrom i forhold til dem som har felles økonomi. 

Anonymkode: 9f227...79f

• Liker 1
Skrevet

Nei, da jeg bodde med eksen var det jeg som hadde all egenkapital og derfor eide mest. Vi hadde heller ikke felles økonomi ettersom han var elendig med penger, og jeg orket ikke at han brukte opp "lønna mi" på dritt.

Anonymkode: 7a5b2...b23

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan gjerne presisere at jeg tjener omtrent like mye som min samboer, men han har ikke lån på leiligheten vår og vil heller ikke ha behov for lån hvis vi kjøper et hus til en pris som er tilpasset mine økonomiske rammer. 

Skrevet

Vi har 50/50. Han bidro med mer egenkapital, men for ham var dette mer våre penger enn hans

Vi har vært kjærester siden videregående, og har alltid hatt fullstendig felles økonomi. Gjennom 25 år med samliv har det variert hvem som har tjent mest, men det er ikke noe noen av oss merker noe til, bare at vi får mer å rutte med. 

(Vi setter over lønn på felles regningskonto hvor alle regninger betales. Den som tjener mest, setter jo over mest.)

Anonymkode: d2084...865

• Liker 4
Skrevet

Jeg eier mest i boligen og han minst. Felles økonomi på faste utgifter og barn. 

Anonymkode: 5070e...6e9

Skrevet

Vi kommer til å ende opp med 60/40 hvor hun eier mest pga mest egenkapital. Lånet deler vi likt.

Skulle vi eid 50/50 så hadde jeg nok betalt mer på lånet enn henne pga egenkapitalen hun tok inn, noe vi ikke ønsket.

Skrevet

Han hadde EK.

Vi eier 50/50, betaler likt på alt. Tjener så og si likt også.

Anonymkode: 2c3eb...3a3

Skrevet

50-50. Og felles økonomi. Vi har jo valgt livet sammen. Og er jo et evig styr å diskutere fordeling hver gang noe skal gjøres med eiendommen... Så våre penger er våre. 

Men en ektepakt som regulerer alt rundt fordeling ved brudd. For da er det jo helt andre forutsetninger. 

Anonymkode: b1c25...e24

Skrevet

Vi eier likt. Hadde ikke orket noe annet heller. Alt for mye å tenke på med fordeling.

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Vi har 50/50. Han bidro med mer egenkapital, men for ham var dette mer våre penger enn hans

Vi har vært kjærester siden videregående, og har alltid hatt fullstendig felles økonomi. Gjennom 25 år med samliv har det variert hvem som har tjent mest, men det er ikke noe noen av oss merker noe til, bare at vi får mer å rutte med. 

(Vi setter over lønn på felles regningskonto hvor alle regninger betales. Den som tjener mest, setter jo over mest.)

Anonymkode: d2084...865

Skjønner at det blir mer felles når man har vært sammen siden videregående. Vi ble sammen når vi var godt voksen og det er unaturlig at hans økonomi skal blir VÅR bare fordi vi har flyttet sammen. Vi deler alle utgifter til hjemmet likt og det som vi ønsker å bruke på egne hobbyer, klær osv betaler vi selv. 

Skrevet

Vi eier 50/50, men er kun mannen som betaler på lånet, da han tjener mye mer enn meg.

Anonymkode: 50051...eff

Skrevet

Nei, vi har ikke 50/50. Vi har ca 50% ek til sammen, og lånet eier vi 50/50. Eierbrøken vår er da prosentandel av ek+25%. Nå har vi kommet opp i 42/58. Viktig å ha orden på det pga særkullsbarn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi eier 50/50, men er kun mannen som betaler på lånet, da han tjener mye mer enn meg.

Da kan han vel kreve skjevdeling ved brudd for alt han har betalt i avdrag?

Anonymkode: b1c25...e24

• Liker 2
Skrevet

Ja, vi eier 50-50. Jeg hadde egenkapital, men han spyttet i noe han arvet noen år etter. Han tjener mer enn meg, men har tre særkullsbarn (som nå er voksne) som gjorde at vi måtte ha større hus enn jeg hadde trengt alene. Jeg gjør mest hjemme, vi har ett felles barn, og han har en hobby som også drar en del penger ut.

Her er alt våre penger, og det har det vært ihvertfall siden vi fikk felles barn. Ting går inn og ut av samme konto fordi vi er en familie, rett og slett. Hvem av oss som har tapt på dette eller tjent på det gjennom alle disse årene aner vi ikke. Dette funker fint for oss!

• Liker 1
Skrevet

Hadde aldri orket å satse på noe annet enn 50/50, hvis vi tenkte fremtid og barn. Livet er så mye. Og vi bidrar på så mange og ulike områder, i så mange år.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

50/50 og felles økonomi. Her har vi aldri brydd oss om hvem som tjener mest, den som jobber mest tjener mest, mens den som tjener litt mindre drar mer av lasset hjemme 🙂 Dette er noe vi begge er fornøyd med. 

Anonymkode: 2f58e...e41

Denne modellen her vil jeg advare mot, forhold tar nemlig alltid slutt. Enten ved død eller samlivbrudd.

Ikke ha felles økonomi, eierskap skal også skje etter hvor mye man klarer hver enkelt økonomisk. Dette gjør brudd mye lettere, lag skikkelige avtaler. Enten som samboer eller gift.

Anonymkode: 5b509...49d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da blir det skjevfordeling ved skilsmisse fordi han betaler mer ned på felles lån. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...