Gå til innhold

Langhåret hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til dere som har langhåret hund: Hva slags rase? Liker du pelsstell? Liker du å børste? 

Har du hunderasen for utseendet sin skyld eller finnes det ikke tilsvarende hunderase i kort pels?

Anonymkode: b1a71...0a6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Belgisk fårehund tervueren, egentlig veldig lite pelsstell da de har en selvrensende pels. Må børstes en del akkurat ved røyting for å få ut underulla, ellers har min lett for å få floker bak ørene, så der drar jeg over samtidig som jeg tar kloklipp. Er i utgangspunktet likegyldig til pelsstell, det følger med når man har hund, uansett rase, men jeg synes det er litt gøy når de røyter så mye som de gjør når underulla slipper og man ser stor forskjell. 

Jeg har rasen fordi det er en kul brukshund som egner seg til mange aktiviteter. Finnes en korthåret variant: malinois, men den er ofte skarpere. Og en strihåret: laekenois, men den er sjelden i Norge. 

Anonymkode: 0318c...1fe

• Liker 1
Skrevet

Har blandingshund. Blanding av golden, labrador og kongepuddel. Har lang, krøllete pels med noe striere pels innimellom (pappaen har party color og på vår gir det utslag i sølvgrå, litt striere hårstrå over hele kroppen, som når gamle hunder begynner å gråne). Heldigvis ikke underull.

Jeg kan egentlig ikke fordra pelsstell. Har hatt new foundlandshunder (som vi børstet to bæreposer med pels fra hver kveld når det IKKE var røyteperiode) og lagotto romagnolo (med tidenes mest umulige underull og mikro-krøller på bena) hele livet, så pelsstell er jeg i utgangspunktet rimelig mett på. Var derfor ute etter en korthåret hund. Hadde lett etter valp lenge, men ikke funnet den perfekte. En bekjent hadde fått et valpekull som jeg egentlig bare skulle hilse på for moro, men så hadde den ene valpen nøyaktig det lynnet jeg var ute etter, så da ble det brått langhåret hund igjen, gitt. Jeg skulle altså ikke ha blandingshund, ikke ha tispe og ikke ha noe særlig pelsstell, men her sitter vi nå tre og et halvt år senere. 🙈

Hun børstes daglig. Er egentlig ikke nødvendig for pelsens skyld når hun er kortklipt, men hun blir uvenn med børsten når hun går en periode uten, så det er like mye for å holde godviljen vedlike. Barberer henne helt ned ca. hver 3. måned, litt oftere på sommeren og høsten da hun elsker å bade i myr... Hun trives best når hun er kort, støvsugeren trives best når hun er kort og jeg trives best når hun er kort.

Anonymkode: 315e6...e01

Skrevet

Har en lapphund. Ganske lang tykk pels, floker seg bak ørene og mellom frambeina. 

Har tidligere hatt korthåret hund, vedlikeholdsfri🤣

Trodde denne også ville være det, men nei. Røyter sinnsykt to ganger i året, så må børstes og stelles ofte for å være fin i pelsen. Børster hver dag i røyteperiodene, dusjes oftest en gang i uka, alt mulig dritt fester seg i pelsen, utenom midt på ryggen. Men hun elsker å rulle seg i all mulig dritt hun finner🥴 

Så for å ha en ok hushund børstes hun lett over hver dag, dusjes en gang i uka/annen hver. Bruker spraybalsam for å unngå knuter og statisk pels.

Jeg hater pelsstell, og savner min vedlikeholdsfrie hund🤣 men samtidig vil jeg jo ha en fin velstellt hund, som ikke stinker kadaver og drar med seg en halv grusvei inn daglig🤔

Anonymkode: c7810...2f7

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har en lapphund. Ganske lang tykk pels, floker seg bak ørene og mellom frambeina. 

Trodde denne også ville være det, men nei. Røyter sinnsykt to ganger i året, så må børstes og stelles ofte for å være fin i pelsen. Børster hver dag i røyteperiodene, dusjes oftest en gang i uka, alt mulig dritt fester seg i pelsen, utenom midt på ryggen. Men hun elsker å rulle seg i all mulig dritt hun finner🥴 

Så for å ha en ok hushund børstes hun lett over hver dag, dusjes en gang i uka/annen hver. Bruker spraybalsam for å unngå knuter og statisk pels.

Jeg hater pelsstell, og savner min vedlikeholdsfrie hund🤣 men samtidig vil jeg jo ha en fin velstellt hund, som ikke stinker kadaver og drar med seg en halv grusvei inn daglig🤔

Jeg har også lapphund, en valp. Den får veldig lett floker, så må børstes hver dag. Er nesten umulig å komme gjennom pelsen. 

Anonymkode: 8a7d8...a23

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg har også lapphund, en valp. Den får veldig lett floker, så må børstes hver dag. Er nesten umulig å komme gjennom pelsen. 

Du kan trøste deg med at valpepelsen ofte er verre enn voksenpelsen, så det vil sikkert bli bedre😊

Ellers er jo riktig børste veldig viktig, tror jeg prøvde alle på markedet før jeg fant den perfekte😅

Skrevet

Jeg liker langhåret best for syntes det er best å kose med 😁 også er de pene og se på også da, skal ikke juge.

Har Finsk lapphund. Finnes korthåret versjon Lapsk Vallhund men disse er mer arbeidshunder den Finske så nei, ville ikke byttet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Styra mye med den pelsen første året jeg også. Børstinga tok jo aldri slutt 🥵Nå får han sjeldent floker og de folkene han får er lette å gre ut 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan være du sliter så mye med pelsen siden du dusjer den så ofte? 

En lapp skal bare trenge å dusjes en til to ganger i året siden den har selvrensende pels. Søla og møkka på min flerrer tvert av når han tørker så pleier å la han ligge ute til tørk før han får komme inn :)

• Liker 1
Skrevet

Godt å høre at pelsen blir bedre! Jeg bader han aldri, men hender jeg spyler han under magen i dusjen etter tur. 

når mister de valpepelsen? Synes han bare får mer og mer pels, og han er nå snart et halvt år. 

Skrevet
Minime94 skrev (På 12.8.2022 den 1.21):

Kan være du sliter så mye med pelsen siden du dusjer den så ofte? 

En lapp skal bare trenge å dusjes en til to ganger i året siden den har selvrensende pels. Søla og møkka på min flerrer tvert av når han tørker så pleier å la han ligge ute til tørk før han får komme inn :)

Lapphunder, som andre hunder, bør dusjes oftere enn to ganger i året. Ja de har selvrensende pels, men pelsen er ikke laget for å rense seg selv for stoffer som salt og ting som finnes i f.eks asfalt. Naturlig gjørme og gresstøv osv ja, men ikke kunstige ting. Alle hunder bør få en skikkelig vask med en god dyprensende shampoo og balsam 4-5 ganger i året. 

Anonymkode: c7585...908

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.8.2022 den 23.18):

Tipper din har dårlig pelskvalitet som gjør at du må stelle pelsen så ofte. Jeg har også lapphund og steller min en gang i måneden. Dusjer henne 4-5 ganger i året med en skikkelig blåser som fjerner flass og løs underull.

Anonymkode: c7585...908

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...