AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #1 Skrevet 11. august 2022 Heihei! Jeg er nyutdannet (bachelor) og har søkt på oppfølgingstiltak hos NAV i tillegg til å søke aktivt på jobber siden nyttår. Dette er selvfølgelig for å få tak i en jobb som kan bygge på en videre karriere, men også for å kunne få tiltakspenger for perioden jeg står uten arbeid slik at jeg kan betale regningene. Å skrive CV og slikt har jeg ikke problem med, men heller det at jeg har 0 arbeidserfaring, så da blir ofte mer erfarne folk utdelt jobben. Håpet mitt er at NAV kan hjelpe med å gi kurs som gir nyttige ferdigheter, noe erfaring, eller knytte kontakter slik at jeg kan få noe liknende til trainee-/lærlingplass i en periode. Nærkontakter, samt fremmede over nettet, har alle snakket litt "stygt" om kursene NAV tilbyr. Jeg søkte forsåvidt ikke på jobbsøkerkurs, men er redd for at jeg havner i det samme, men utkledd i et kulere navn... iFront Karriere har jeg tross alt ingen erfaring med, og heller ikke hørt om før nå. Hvis det viser seg at dette oppfølgingstiltaket er mer eller mindre et jobbsøkerkurs hvor jeg kun lærer om å skrive CV og søknader, og hvor 90% av tida går på å stirre i veggen (bruker tross alt ikke 6 timer på å søke på de få stillingene som legges ut), så vurderer jeg nesten å få tak i en annen måte å få økonomien til å gå opp. Deltidsjobb i butikk eller lager er nesten bedre enn et sånt kurs - da får jeg i det minste referanser, noe service-/arbeidserfaring, og mer livsglede intakt. Hvis noen her har vært på sånt kurs hos NAV denne siste tiden, så vil jeg gjerne høre hvordan dette var! Og om noen har tips til andre metoder å komme ut i jobb, så leser jeg med glede dem også! Anonymkode: 2d806...832
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #2 Skrevet 11. august 2022 Tviler på at nav kommer til å hjelpe deg særlig mye. Det du må gjøre er å skaffe deg en hvilken som helst jobb, som kan gi både inntekt, arbeidserfaring og referanser. Trenger ikke være relevant til studiet. Kontakt serveringssteder, hoteller, helsetjenesten, bhg og sfo og hør om det er mulig som ringevikar. Jeg kjenner flere ledere som jobber på kafe/restaurant/utesteder som må ha delvis stengt fordi de ikke får tak i folk. Anonymkode: 4ca55...5a7 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #3 Skrevet 11. august 2022 Har du INGEN arbeidserfaring? Har du aldri hatt en sommerjobb? Gikk du hele sommeren i nesten ti år og bare soset uten tanke for CV-bygging? Eller er det relevant erfaring du mangler? Jeg tror NAV har klienter med større problemer med å komme ut i arbeidslivet enn deg som har fullført høyere utdanning. Du må fortsette å søke og søke og søke over hele landet. Jo flere søknader du sender jo større sjanse til å få napp og helst bør du også søke på arbeid som ikke er relevant slik at du har inntekt i søkeperioden og unngår for stort hull i cv. Anonymkode: 08127...aac 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #4 Skrevet 11. august 2022 Oppfølgingstiltaket er ikke noe kurs. Du får en egen veileder og sammen så kartlegger dere hvilke muligheter du har i arbeidsmarkedet og hva du ønsker. Så ser dere på mulighetene for å finne en arbeidsgiver, ev å prøve seg ut i en arbeidstrening først for å viser deg frem. Er særlig aktuelt om du ikke har noe arbeidserfaring å vise til. De kan også koble deg opp mot arbeidsgivere som de vet er ute etter arbeidskraft. Også kan de da koble på NAV veileder som kan si om NAV kan gi lønnstilskudd til arbeidsgiver, slik at du lettere får jobb. Anonymkode: 8349b...7fc 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #5 Skrevet 11. august 2022 Jeg hadde lite erfaring da jeg satte i gang med å søke jobb etter fullført master her i Oslo. Fikk ikke napp på en eneste søknad, det til tross for at jeg trodde jeg var god på å skrive søknader. Gikk på jobbsøkerkurs med Din Utvikling gjennom NAV, og de hjalp meg slik at jeg fikk napp på en god offentlig stilling i byen i løpet av tiden kurset gikk 😊 Hadde nok ikke fått den hadde det ikke vært for hjelp med CV, søknad og forberedelse til intervju 👍🏻 Anonymkode: 70ee1...3db 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #6 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Oppfølgingstiltaket er ikke noe kurs. Du får en egen veileder og sammen så kartlegger dere hvilke muligheter du har i arbeidsmarkedet og hva du ønsker. Så ser dere på mulighetene for å finne en arbeidsgiver, ev å prøve seg ut i en arbeidstrening først for å viser deg frem. Er særlig aktuelt om du ikke har noe arbeidserfaring å vise til. De kan også koble deg opp mot arbeidsgivere som de vet er ute etter arbeidskraft. Også kan de da koble på NAV veileder som kan si om NAV kan gi lønnstilskudd til arbeidsgiver, slik at du lettere får jobb. Anonymkode: 8349b...7fc Takk for en veldig fin beskrivelse av tiltaket! Det høres ganske lovende ut. Jeg kommer meg iallefall på rett vei ved å få snakket med veileder og fått litt arbeidstrening😁 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg hadde lite erfaring da jeg satte i gang med å søke jobb etter fullført master her i Oslo. Fikk ikke napp på en eneste søknad, det til tross for at jeg trodde jeg var god på å skrive søknader. Gikk på jobbsøkerkurs med Din Utvikling gjennom NAV, og de hjalp meg slik at jeg fikk napp på en god offentlig stilling i byen i løpet av tiden kurset gikk 😊 Hadde nok ikke fått den hadde det ikke vært for hjelp med CV, søknad og forberedelse til intervju 👍🏻 Anonymkode: 70ee1...3db Så bra! Godt at du fikk riktig hjelp også, for du satt tydeligvis med verdifull kunnskap! For min del så kan jeg godt øve på intervjudelen også. Så langt har jeg klart å gjennomføre denne såkalte uformelle praten et par ganger, men stort lenger kommer jeg ikke. Nå har jeg ikke mye å skryte av ved mindre jeg søker på en jobb som ønsker erfaring med innovasjon og start up- prosjekter. Får håpe veiledern klarer å finne fram til sånne for meg, for jeg finner dem iallefall ikke😅 Anonymkode: 2d806...832
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #7 Skrevet 11. august 2022 Frisk utvikling er ren svindel som pumper NAV for millioner. Anonymkode: 88b8a...f9d 1
Sofakona Skrevet 11. august 2022 #8 Skrevet 11. august 2022 Vært på et slik kurs...de fleste kunne ikke bruke PC engang...og jeg hadde jobber litt fra før og en god CV. Satt i 2 uker og stirret på PCen....var gravid så jeg måtte heldigvis avsluttet kurset pga smerter. Hadde ikke holdt ut i 6 uker til.... 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #9 Skrevet 11. august 2022 Sofakona skrev (12 minutter siden): Vært på et slik kurs...de fleste kunne ikke bruke PC engang...og jeg hadde jobber litt fra før og en god CV. Satt i 2 uker og stirret på PCen....var gravid så jeg måtte heldigvis avsluttet kurset pga smerter. Hadde ikke holdt ut i 6 uker til.... Jeg var også på dette, men tok meg minst 1 fridag hver uke. Kurset var på barneskolenivå, din utvikling. Nå heter det frisk utvikling. Anonymkode: 88b8a...f9d
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #10 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Takk for en veldig fin beskrivelse av tiltaket! Det høres ganske lovende ut. Jeg kommer meg iallefall på rett vei ved å få snakket med veileder og fått litt arbeidstrening😁 Så bra! Godt at du fikk riktig hjelp også, for du satt tydeligvis med verdifull kunnskap! For min del så kan jeg godt øve på intervjudelen også. Så langt har jeg klart å gjennomføre denne såkalte uformelle praten et par ganger, men stort lenger kommer jeg ikke. Nå har jeg ikke mye å skryte av ved mindre jeg søker på en jobb som ønsker erfaring med innovasjon og start up- prosjekter. Får håpe veiledern klarer å finne fram til sånne for meg, for jeg finner dem iallefall ikke😅 Anonymkode: 2d806...832 Jeg hadde ikke relevant erfaring i det hele tatt, men konsulentene var utrolig flinke til å gjøre den lille erfaringen jeg hadde relevant for stillingen - på en måte jeg ikke hadde vært i nærheten av å tenke ut selv 😊 Anonymkode: 70ee1...3db 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #11 Skrevet 11. august 2022 Har du vært hos bemanniingsbyråer? Mulig de ikke finne drømmejobben for deg, men mange tar diverse jobber for å opparbeide seg erfaring. Jeg jobber i offentlig bedrift og vi ansatter ofte nyutdannet uten erfaring (men med relevant kompetanse). Disse søker seg som regel videre etter noen år. Du må jo være litt aktive selv ikke bare overlate det til NAV og finne deg Jobben. Anonymkode: 46803...bcb
Antiviruset Skrevet 11. august 2022 #12 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Jeg hadde lite erfaring da jeg satte i gang med å søke jobb etter fullført master her i Oslo. Fikk ikke napp på en eneste søknad, det til tross for at jeg trodde jeg var god på å skrive søknader. Gikk på jobbsøkerkurs med Din Utvikling gjennom NAV, og de hjalp meg slik at jeg fikk napp på en god offentlig stilling i byen i løpet av tiden kurset gikk 😊 Hadde nok ikke fått den hadde det ikke vært for hjelp med CV, søknad og forberedelse til intervju 👍🏻 Anonymkode: 70ee1...3db Men for pokker du har en master og klarer ikke lese seg opp på hvordan man skriver en søknad og opptrer på et jobb intervju ? Det sier vel alt om at utdannelse ikke er en garanti for noe som helst Ikke oppfatte meg som nedlatende her! For det er virkelig ikke meningen! Men jeg som ikke har master kan veldig mye om hvordan man skriver en CV, hvordan man opptrer i et intervju ut i fra erfaring og ikke minst lese seg opp på det. Du fikk den jobben fordi du var egnet, klarte å være deg selv og svare ut i fra dine forutsetninger. Det er ikke slik at kursing er noe som automatisk gjør deg bedre på dette. Jeg søkte stilling etter 20 år i arbeidslivet! Jeg viste at jeg måtte lese meg opp på å utforme en søknad korrekt, det var lett, lese seg litt opp på hvordan man oppførte seg på et intervju, men til syvende og sist var det hva jeg sa og gjorde der og da som avgjorde at jeg fikk stillingen. Og der hadde jeg lagt min egen slagplan som lå veldig utenfor alle de råd jeg hadde fått. Men jeg tok med rådene som en "avgrensing" jeg ikke gikk utenfor.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #13 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du vært hos bemanniingsbyråer? Mulig de ikke finne drømmejobben for deg, men mange tar diverse jobber for å opparbeide seg erfaring. Jeg jobber i offentlig bedrift og vi ansatter ofte nyutdannet uten erfaring (men med relevant kompetanse). Disse søker seg som regel videre etter noen år. Du må jo være litt aktive selv ikke bare overlate det til NAV og finne deg Jobben. Anonymkode: 46803...bcb Jeg har nå søkt og lett etter jobber hver dag siden nyttår, så jeg overlater overhodet ikke jobben til NAV av ren latskap. Dette skrev jeg også i første setning i begynnelsen av tråden. Jeg søker fortsatt aktivt hver dag, men nå har det gått såpass lang tid at jeg føler det er verdt å prøve noe annet. Bemanningsbyråer har jeg prøvd meg hos, men dette har ikke vist resultater. Anonymkode: 2d806...832
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå