Gjest Gjest Skrevet 22. november 2005 #1 Del Skrevet 22. november 2005 jeg skal ha en vanlig prøve før jul... ca 3 uker til. gruer meg som vanlig. føler jeg kan noe, men ikke alt da. men er det noen som har noe forlsag til hvordan man skal øve og sånn. skal kunne endel latinske ord, som forsåvidt går greit nå, har lest mye på det og prøvd å pugge. men det er også mange punkter jeg må huske, og underpunkter under det igjen. men hvordan skal jeg lese for å klare å huske slikt. gjør arbeidsoppgaver osv.. men føler ikke at det setter seg ordentlig av det. noe som kan hjelpe meg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vimse Skrevet 22. november 2005 #2 Del Skrevet 22. november 2005 Kanskje sitte flere sammen og lese/pugge? Det å snakke om ting er også med på å få hjernen til å huske Da jeg gikk høyskole hadde vi en pedagog som brukte såkalte akronymer til alt. Disse brukte vi til f.eks. sykdommer, hvor vi skulle huske en hel haug symptomer. Var veldig effektivt, og det var lettvint å huske et ord for en sykdom, og så vite at hver bokstav i ordet(akronymet) sto for ett symptom. kan kanskje ikke brukes på de latinske ordene, men du snakket noe om noen punkter, kan kanskje brukes der? Lykke til i alle fall Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvel Skrevet 23. november 2005 #3 Del Skrevet 23. november 2005 (endret) Hvis du har noen form for læringsmål, så er det dette jeg pleier å gjøre: Gå systematisk gjennom alle målene, og skriv notater i stikkordsform som er svar på disse. Jeg lærer i hvert fall veldig mye av å skrive ned ting med mine egne ord, og det er også lettere å lese på det etterpå. Er det noe du absolutt ikke får inn i hodet, så skriv det ned så enkelt forklart som du kan, og heng det opp overalt slik at du ser det hele tiden. På do, på kjøleskapet, på pc-skjermen... Hold foredrag for deg selv. Akronymer er også et godt triks. Jo teitere de er, jo lettere er de å huske også! Hvis de latinske ordene du skal kunne har enkle og greie norske oversettelser, kan du prøve å pugge dem slik jeg pugget gloser på barneskolen (og på vgs, faktisk): Brett "trekkspill" av et A4-ark slik at du får 8 kolonner. Skriv ned alle ordene i den første kolonnen. Skriv oversettelsen i neste kolonne. Brett vekk den første kolonnen slik at du ikke ser den, og oversett tilbake. Innen jeg kom til den siste kolonnen hadde i hvert fall jeg lært meg alle ordene. :icon_smile: Hvis du har tilgang på klassekamerater burde du absolutt benytte deg av dem. F.eks. kan dere dele emner mellom dere, og alle får litt tid til å skrive et kort lite "foredrag" som de legger fram for de andre. Dere noterer, og bytter deretter temaer. På bakgrunn av notatene deres lager dere nå nye framlegg osv, helt til alle har forklart alt. Ganske omstendelig, men dere lærer garantert. Endret 23. november 2005 av Virvel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå