Gå til innhold

Er det feil å kreve at foreldre/sviger passer barnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det feil å kreve at foreldrene mine/svigers passer barnebarnet deres? Vi har ikke fått barnehageplass. Må søke på nytt i januar, men jeg har fått skoleplass og kjæresten jobber…

Anonymkode: ca0b3...405

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det er feil. 

Anonymkode: 36b1d...66e

• Liker 30
Skrevet

Hæ? Kan jeg kreve at du blir min vaskehjelp, for vaskehjelpa mi har slutta?!

• Liker 31
Gjest Athena Catalina
Skrevet (endret)

Nei,  du kan på ingen måte kreve at de passer ungen din. 

Endret av Athena Catalina
Skrevet

Dette må dere finne ut av. Mest økonomisk blir det kanskje om du utsetter skolestart ett år og jobber fra poden får barnehageplass til du skal studere igjen, kanskje?

Dere er voksne nå og må ordne opp i slike ting selv.

Anonymkode: 48a8f...f0b

• Liker 6
Skrevet

Du kan ikke kreve noe som helst fra andre. Det er du og barnefar som har satt barnet til verden, det er derav DERES valg. Derav DERES ansvar. 

Anonymkode: 28390...f99

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Selvsagt. Det er ikke deres barn.

Anonymkode: 26293...bc3

• Liker 2
Skrevet

Ja, det er feil. Grow up….

Anonymkode: 951ee...23b

• Liker 2
Skrevet

Men hva skal jeg gjøre med skoleplassen da?… når jeg ikke har noen å passe barnet? Må jeg takke nei til plassen da?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det feil å kreve at foreldrene mine/svigers passer barnebarnet deres? Vi har ikke fått barnehageplass. Må søke på nytt i januar, men jeg har fått skoleplass og kjæresten jobber…

Kreve?? Det er jo ditt barn,du kan ikke kreve noe som helst 🤭🤭

Du kan derimot betale for en dagmamma 😉

Anonymkode: 8c0ff...8dd

• Liker 6
Skrevet

Selvfølgelig kan du ikke kreve noe sånt, og særlig ikke som en daglig, permanent løsning. At dere ikke har barnehageplass er deres problem som dere må finne en løsning på. Er man gammel nok til å få barn, er man for gammel til å løpe hjem til mamma og forvente at hun skal ordne opp.

• Liker 6
Skrevet

Du kan ikke kreve noe som helst, men du kan jo spørre pent om de har mulighet til å bidra til å få kabalen til å gå opp. I tillegg må far ta seg noe ulønnet fri.

Har du sjekket muligheten for plass i studentbarnehage, nå som du har fått studieplass?

Anonymkode: 9e44a...c3c

• Liker 9
Skrevet

Oi. Jeg blir dritglad hvis svigermor er så elskverdig at hun tar seg en fridag i ny og ne for å henge med barnet mitt noen ganger når timeplanen vår ikke går opp. Men kreve? Nope, kunne ikke falt meg inn.

Anonymkode: 4a09c...bad

• Liker 7
Skrevet

kanskje de har noen ordninger på studieplassen? 

Anonymkode: a2e13...2f1

• Liker 1
Skrevet

Det er feil å kreve at noen skal hjelpe deg, ja. Hvis de tilbyr så er det ikke feil å ta i mot hjelp.

Er det meningen at de skal passe barnet hver ukedag frem til januar? Jeg hadde syntes det var for lenge, selv om de var kjempegira selv.

Permisjonen vår er over i november, men barnet begynner i barnehage i januar. Vi kunne begynt på andrevalget i november, men barnets to bestemødre ønsker å dele på å passe på barnet frem til januar på eget initiativ. En er pensjonist, og den andre er ufør. Den pensjonerte bestemoren er gift med god økonomi og nekter å ta i mot betaling. Den uføre er alene og i en annen økonomisk posisjon, så vi ønsket å betale henne, selv om hun mener at det ikke er nødvendig. 

Vi verken krevde eller spurte, dette er et tilbud de kom med. Man kan virkelig ikke kreve hjelp fra noen som ikke ønsker det. Hvis de ikke ønsker å hjelpe dere så burde du utsette skolestart ett år, og heller jobbe når barnet får barnehageplass. Det er litt rart hvis dette kom som et sjokk?

Anonymkode: 997fd...ed1

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men hva skal jeg gjøre med skoleplassen da?… når jeg ikke har noen å passe barnet? Må jeg takke nei til plassen da?

Om dere ikke får tak i dagmamma eller noen andre som frivillig vil passe barnet så må du enten takke nei eller far må være hjemme

Anonymkode: 3f40a...72e

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Du kan ikke kreve noe som helst, nei. Du får få dagmamma om du ikke får barnehageplass. 

Anonymkode: 8ccb2...567

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Å kreve blir helt feil. Man kan spørre om de vil være behjelpelige, man kan tilby dem litt lønn for jobben. Men jeg syns det er svært respektløst å kreve. Foreldre og besteforeldre har egne liv, de har gjort unna småbarnstiden, noen er kanskje såpass gamle at krefter og energi ikke er på topp, andre er igjen såpass unge at de fortsatt har egen jobb eller andre verv å ta seg av. Om foreldre/venner/tanter/onkler ikke stiller opp, og barnehageplass ikke er tilgjengelig, så må dere søke etter praktikant eller dagmamma.

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor i alle dager tenker du at det er innafor å kreve at andre passer barnet du selv har valgt å sette til verden? 

Anonymkode: 3bfd2...43e

• Liker 4
Skrevet

Selvsagt må du takke nei eller la far være hjemme hvis ingen andre kan passe barnet. Det heter å være voksen og ta ansvar for familien sin. 
Barna er viktigst, alt annet må løses deretter. Du dør ikke av å utsette skolen ett år, selv om det er kjipt.

Bare det at du kan TENKE på å kreve pass gjør at du høres i overkant bortskjemt ut. Som en sånn tenåring som begynner å gråte fordi hun fikk hvit iPhone når hun ønsket seg rosa. Beklager. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...