Gå til innhold

Personlighetstester i jobbsammenheng.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tok nylig en personlighetstest i forbindelse med jobbsøknad. Blant spørsmålene var: 

Hvor ofte får du sammenbrudd. 

Blir du handlingslammet når du får mye å gjøre. 

Er du egoistisk

Blir du lett irritert uten at det er noen grunn til det. 

Mener du at dine overordnede kommer til å utnytte deg om de får sjansen.

Osv.

Hva er det egentlig disse testene skal teste? Hvem er det i jobbsøkersammenheng som sier at de regelmessig får sammenbrudd, at de blir handlingslammet, at de er egoistiske, blir lett irritert uten at det er grunn til det og at de tror de kommer til å bli utnyttet i jobben de søker på?

Anonymkode: a5e6e...2af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest theTitanic

Det sier hvertfall at man har svært lav IQ eller ikke vil ha jobben om man svarer ja på de lavpannede spørsmålene der. 

Det er faktisk ikke greit å spørre om. Det viser at arbeidsgiver er mistenksom og småparanoid. De kunne i samme slengen spurt om søkeren kunne tenke seg å stikke av med kassabeholdningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, theTitanic said:

Det sier hvertfall at man har svært lav IQ eller ikke vil ha jobben om man svarer ja på de lavpannede spørsmålene der. 

Det er faktisk ikke greit å spørre om. Det viser at arbeidsgiver er mistenksom og småparanoid. De kunne i samme slengen spurt om søkeren kunne tenke seg å stikke av med kassabeholdningen.

Sant. Personlighetstesten startet selvsagt med at det er viktig at man er ærlig og at det ikke er noen feil svar. Men alle skjønner jo at det riktig og gale svar når spørsmålene er av denne typen. Dette er jo spørsmål av typen jeg ser for meg man tar hos psykolog når man skal testes for ulike diagnoser. 

TS

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg godtar ikke slike tester, det er så useriøst. Dette viser hvor galt arbeidslivet er i dag.

Er heller arbeidsledig enn å ta en jobb hos en useriøs arbeidsgiver.

Anonymkode: ecaa5...e25

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

De testene er ofte hos useriøse arbeidsgivere som har en slitsom jobb og uforutsigbare arbeidstider til liten lønn. Super personlighet skal søkerne ha. Noen man trenger for å godta de kjipeste betingelsene med et smil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en slik test. Det var skikkelig slitsomme rare spørsmål.. Høres likt ut med de spørsmålene du har listet opp, ts.

Fikk så høre på jobbintervju "de testene er uansett ikke til å stole på, folk kan jo bare tilpasse svar ut i fra jobben de vil ha".

Da ble jeg veldig raskt uinteressert i jobben, med en slik lederholdning. 🙂

Anonymkode: c4444...480

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har heller ikke mye troen på arbeidsgivere som bruker slike tester, men er uten jobb så kan ikke være så kresen på hvem jeg jobber for. Men om jeg får jobben så ser jeg for meg at dette kun er en jobb jeg har til jeg finner noe bedre.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
On 8/11/2022 at 2:26 PM, theTitanic said:

Man må lene mer mot ja på noen av svarene ellers tror de at du lyver

Anonymkode: e3cea...f14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlighetstester er meget omdiskutert innen HR, og med god grunn. Jeg selv mener dette er 104 % bortkasta tid da desse testene er den letteste sak i verden å manipulere og sjelden gir noen gode svar på noe som helst.

Eksemplene over her er jo nokså åpenbare, men selv de testene som liksom skal være blant de ypperste og mest treffende er ganske lett å få til å gi det resultatet man selv ønsker. 

Anonymkode: b3b62...428

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søkt jobb hos dagligvarebutikk, og måtte gjennom de forskjellige testene - personlighet, IQ, matematikk.

Lurer fortsatt på om det var noen innen HR som leste de resultatene  jeg hadde levert. 

Men måtte gjennom det elles blir søknad ikke sendt inn... 

Anonymkode: d32b4...fd1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike typer spørsmål vil man aldri få et ærlig svar på i en jobbsøkersammenheng uansett, så bortkastet tid spør du meg. 

På jobben min tok vi personlighetstester for å bli mer kjent med oss selv. Det var svært mange spørsmål og omfattende som resulterte i en lang rapport. Jeg synes rapporten traff godt slik jeg oppfatter meg selv. Det som var så nyttig var at rapporten kom med konkrete råd hvordan jeg kan bli bedre, og videre styrkene mine. Jeg tipper det var dyrt å gjennomføre dette, men jeg synes det var utrolig nyttig. 

Anonymkode: 79bfc...2fa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er bortkastet, men synes det også er slitsomt og demotiverende. Jeg var nylig med i en sånn runde med Equinor, der var det fire ulike tester som tok evigheter å svare på. I ene typen kom det fire påstander som du skulle svare fra 1-5, og man kunne ikke svare samme noen av dem. Og i en annen skulle du velge mest og minst effektive løsningen i en gitt situasjon, det var flere ganger jeg opplevde at her kunne det diskuteres mer eller utdype hva som er bedriftens prioritet feks. Ble til slutt så sliten av testene at jeg mistet motivasjonen og bare gjetta på siste delen, som var numerisk og abstarkt tenking. 

Men jeg har skjønt at Kiwi og Meny også utfører slike tester? Også tror jeg også at det ikke er til å unngå disse ettersom flere og flere bedrifter leier rekrutterinsbyråer for å finne kandidater og de bruker sånne aktivt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En venninne som jobbet på kiwi da testene ble innført tok de sammen med kollegaene. Da var det bare en av de som ble en god kandidat, selv om alle allerede jobbet der. Jeg liker sånne tester for de tester jo logisk sans. Man svarer det man tenker arbeidsgiver er ute etter. Svarer man dårlig på personlighetstesten tenker jeg at man har for liten kunnskap om hva bedriften er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Atom said:

Enig i at det er bortkastet, men synes det også er slitsomt og demotiverende. Jeg var nylig med i en sånn runde med Equinor, der var det fire ulike tester som tok evigheter å svare på. I ene typen kom det fire påstander som du skulle svare fra 1-5, og man kunne ikke svare samme noen av dem. Og i en annen skulle du velge mest og minst effektive løsningen i en gitt situasjon, det var flere ganger jeg opplevde at her kunne det diskuteres mer eller utdype hva som er bedriftens prioritet feks. Ble til slutt så sliten av testene at jeg mistet motivasjonen og bare gjetta på siste delen, som var numerisk og abstarkt tenking. 

Men jeg har skjønt at Kiwi og Meny også utfører slike tester? Også tror jeg også at det ikke er til å unngå disse ettersom flere og flere bedrifter leier rekrutterinsbyråer for å finne kandidater og de bruker sånne aktivt. 

Ja, at testene kan ta lang tid er også et problem.  Vet det er arbeidsgivere som har redusert testingene nettopp fordi de opplevde at arbeidssøkerne går lei og det er typisk de mest attraktive arbedistakerne som ikke trenger å finne seg i hva som helst når det kommer til intervjuprosesser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...